Meedoen met de grote jongens, zelfs met een Audi A3, dankzij badgetuning.
Wat zijn badges tegenwoordig nog waard? Waar staan ze voor? Autofabrikanten lijken het zelf ook niet meer te weten. BMW plakt tegenwoordig zelfs op de koelkast op kantoor een M-badge (denken we). Audi heeft er ook een handjevol van, met verschillende strategieën door de jaren heen.
Voor de nieuwste modellen gaat de boel weer op de schop. Een ergernis die niet beperkt blijft tot autoliefhebbers in de lage landen, ook bij Motor1 vinden ze het irritant. We hebben het over badgetuning met in dit specifieke geval Audi. De inmiddels wereldberoemde gele Autoblog-pijl wijst het issue aan.
Wat is er aan de hand?
Als jij een kekke S of RS-Audi koopt had je tot voor kort een unieke badge. De badge werd altijd voorzien van een mooie rode embleem aan de linkerzijde. Het is de kleur van Audi Sport. Zo kon jijzelf (en anderen natuurlijk) zien dat jij niet zomaar een A3, A5 of een Q8 had. Het was op z’n minst een S of zelfs een RS. Wie dik is mag dat showen zeggen we dan. Tenminste, als het om auto’s gaat.
Audi heeft echter besloten het rode embleem naar de gewone modellen te brengen. Bijvoorbeeld een A3 met een S-line pakket krijgt nu ook het rode embleem. Het enige vereiste is dat het S-line pakket onderdeel is van de auto. Daardoor ligt de drempel een stuk lager dan een volboed S of RS. Een treurig gevalletje badgetuning, want dat maakt je S of RS iets minder speciaal.
Voor nu is bekend dat het in elk geval toegepast wordt op de nieuwste A3, A5 en Q8, maar de verwachting is dat straks alle nieuwe modellen van Audi deze strategie krijgen van het merk uit Ingolstadt.
Ja, er zijn grotere problemen in de wereld en dit is misschien een klein dingetje. Toch is dit iets dat ik met je wilde delen. Bij het zien van een nieuwe A3, A5 of Q8 hoef je niet automatisch te denken dat het een Audi Sport-auto is door het rode embleem. Nu weet je waarom. Graag gedaan.
Wolflow zegt
Laat dat hele alfabet er altijd van af, maakt auto alleen maar lelijker
mashell zegt
Mee eens. Zeker bij Mercedes kunnen de typeplaatjes heel het achterkant design verpesten.
potver7 zegt
Als je alleen een S of RS koopt vanwege dat stukje rood geverfd plastic, dan is dat ook wel een beetje zielig, toch?
Dutchdriftking zegt
Ik zou juist graag een RS6 C6 kopen en dan 2.0 TDI achterop plakken.
Dutchdriftking zegt
Inderdaad best een beetje sneu. De oude S-line badges vond ik persoonlijk altijd subtieler en daar door beter dan de M pakket badges van BMW. Dat is dan nu ook over helaas.
JamesBond007 zegt
Feitelijk net als heel die LGBTHIABC groep, je geeft het een badge maar onder de motorkap is het verschil toch duidelijker zichtbaar.
rs133 zegt
Probeer je de Autoblog-community wat te vertellen?
JamesBond007 zegt
Niet doorvertellen, maar ik ben niet echt James Bond
shibby zegt
Dat is precies wat James Bond zou zeggen…
sportevo zegt
Veel bezitters halen de badges er toch al af.
En daarnaast: een leek weer toch niet wat dat rode tekentje betekend dus die boeit het niet of ze achter een standaard A6 of een RS6 staan. Ze zien een (mooie of lelijke) Audi en meer niet.
De kenner kan daarnaast echt wel zien of hij met een RS of een standaard S-line pakket te maken hebt.
jouwnaam zegt
Compensatiegedrag! Maar dat snappen jullie ook wel. Lijkt me inherrent aan de trend van elektrische auto’s, zéker bij merken als Audi, die veel gevoel verkopen. Voor kwaliteit ga je tenslotte niet naar Audi, al is het qua klantenservice. En ik zit te denken; heel toevallig zijn de A3, A5 en Q8 ook de Audi’s die ik het meeste zie rijden. De A8-rijder heeft geen S badge nodig om zich goed te voelen. Gewoon logisch; als je een Audi wil, dan wil je een S, en het liefst een RS. Dus als jij als patsertje in die showroom staat, dan is het eenvoudig verkopen dat je wéér in een S of RS rijdt, want die badge staat er op, en je wil vertellen aan je vrienden dat je in een dikke Audi rijdt.
Allison Burgers zegt
Komkommertijd. Alleen dan niet over een groen rond plakje, maar een rode vierhoekige.
admm zegt
Wat ze hebben gedaan tegelijk met de introductie van de Q8 e-tron facelift is het lettertype van de badges veranderen naar het huisstijllettertype van Audi genaamd Audi Extended of Extended Bold als ik me niet vergis. Hierdoor hebben de badges/typeaanduidingen toch een beetje hun flair verloren. Het lijkt erop dat ze dat proberen te compenseren door het schuine rode vlak van Audi Sport te gebruiken ook op de reguliere modellen. Op zich niet verkeerd, maar de kleur rood hadden ze toch beter kunnen behouden enkel voor de sportieve varianten. Het schuine vlak voor de reguliere modellen kunnen in carrosseriekleur of gewoon zwart.