Precies zo eentje als de puristen graag zien.
Audi is het brave jongetje van de klas. Zeker bij de snellere modellen komt dat duidelijk naar voren. Waar je met een BMW M of Mercedes AMG af en toe vre-se-lijk lekker de hooligan kan uithangen, is dat in een Audi niet mogelijk.
Ten eerste vanwege de layout. De motoren bij auto’s als de RS4, RS5 en RS6 zijn gemonteerd voor de vooras, wat de auto van zichzelf een stabiele doch onderstuurd karakter geeft. Tel daarbij op dat het ‘quattro’-vierwiel aandrijving-systeem bijzonder foolproof is om te kunnen concluderen dat een snelle Audi effectief is, niet zozeer ‘leuk’.
De Audi R8 is een verfrissende uitzondering op de regel. Ook deze is nog voorzien van vierwielaandrijving, maar de motor zit in het midden en het meeste vermogen van die motor gaat naar de achterwielen. In het geval van De R8 RWS gaan alle krachten naar alleen de achterste wielen. Zoals het hoort op zo’n auto.
Er gaan geruchten dat er op basis van de R8 RWS een ruigere variant komt. Dat bevestigt Oliver Hoffmann aan PistonHeads. Hoffmann geeft aan dat er veel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in een straatversie van de R8 LMS, waar Audi dit weekend de 24 uur van de Nurburgring mee heeft gewonnen. Volgens Hoffmann zijn er al wat ideeën voor een productieversie.
De auto moet gaan concurreren met auto’s als de Mercedes-AMG GT R Pro en Porsche 911 GT3 RS. Net als dit weekend, overigens. De Audi Sport-baas weet tevens te melden dat het vermogen niet heel erg veel omhoog zal gaan. De V10 gaat sowieso niet voorzien worden van elektrische assistentie en/of turbo’s. De motor in circuitversie is bijna identiek aan de straatauto, grote kans dat deze licht gekieteld wordt. In de technisch gelijkwaardige Lamborghini Huracan levert de sterkste variant (de EVO) nu 640 pk.
De meeste winst wil Audi Sport echter halen met het gewicht (minder) en de rijeigenschappen. Frank Stipler is de aangewezen man om de straatuitvoering af te stellen. Geen gek idee, daar hij dat ook bij de raceauto’s heeft gedaan. In principe moet het een straatversie worden van de R8 LMS. Welke naam gebruikt gaat worden, is niet bekend.
Dan nog twee huishoudelijke mededelingen van Hoffmann. De R8 zal de enige Audi zijn waarbij achterwielaandrijving toegepast zal worden. Toekomstige Audi’s zullen geen drift-modus kennen zoals de BMW M5 en Mercedes-AMG E63 deze wél hebben. Als laatste de Audi Q8. De SQ8 TDI is net onthuld, maar Hofmfmann bevestigt dat er een RS-Q8 komt, met een 4.0 V8 Biturbo motor, goed voor meer dan 600 pk.
Loek zegt
Terwijl er vanuit alle richtingen komt dat het waarschijnlijk schluss is voor de R8, melken ze er nog een paar speciaaltjes uit. Marketing yo!
mashell zegt
@720s: het lijkt er inderdaad op dat de aandrijfassen naar de voorwielen al op zijn en er geen nieuwe meer bijbesteld worden.
Dutchdriftking zegt
De R8 met rwd, blijft leuk dat ze die tóch wel leveren. Net als de achterwiel aangedreven Huracan. Wat betreft de LMS, bij de vorige generatie vond ik alle speciale modellen eigenlijk veel minder mooi dan het origineel. De basislijnen zijn gewoon dikke prima, niets aan doen. En wat de RSQ8 betreft, als je al een Cayenne Turbo S en een Urus aanbied is het niet zo gek dat er ook een Audi variant komt. Zelfs een Touareg R zou kunnen.
ghost zegt
Zou wel dik zijn!
V10 met Twinturbo systeem, 800pk+ en veel koolstofdelen waardoor die extra licht is. Zo’n ding wat iedereen de moeder rijdt, en bestaat gewoon omdat het kan.
Gulli zegt
Het enige nadeel dat ik me kan bedenken aan elektropowaaah toevoegen is een hoger gewicht, maar dat moet op een R8 niet bijzonder veel uitmaken lijkt me.
Als je meer prestaties wil lijkt het me een betere oplossing dan turbo’s. Je hebt minder onderhoud en koeling nodig, plus je zit niet in het uitlaattraject te frutten dus het mooie geluid blijft.
911targa zegt
Die inleiding over Audi is ook geweldig! De snelle RWD vind je ook niet meer in groten getale bij De concurrentie. Maar goed: dat heet dus framing. Obv ideeën wordt uitspraken doen waardoor de feiten er niet meer toedoen.
911targa zegt
@911targa: ….worden uitspraken gedaan…..
dare2think zegt
Het is maar de vraag of die R8 echt zal gaan kunnen driften. Tuurlijk, de Chris Harrissen van deze wereld krijgen hem wel dwars. Maar een middenmotor setup levert vaak heel veel grip op en onvoorspelbaar gedrag op de limiet.
Yzord zegt
Kom er maar in met die RS-Q8. Nog het overwegen waard om de GT te schrappen en nog ff door te V8en ?
Voor wat betreft de R8, ik hou mijn originele wel. Heerlijke wagen.