Audi gaat over niet al te lange tijd over naar volledig EV, maar verwacht niet dat de laatste auto’s met een ICE aan boord afgeraffeld worden.
Je hoort het steeds vaker: een merk gaat vanaf een bepaald jaar over naar volledig elektrisch. De autofanaat huilt want het is nu toch echt wel het begin van het einde voor Internal Combustion Engines. Zo ook de Audi-fanaat, want ook Audi heeft al bedacht wanneer het laatste uurtje heeft geslagen voor niet-elektrische modellen.
EV in 2026
Audi wil namelijk in 2026 af van ICE auto’s. Schrijf echter niet alvast het jaar 2026 met een grafsteen op je kalender, want het is niet zo dat er vanaf dan geen auto’s op benzine meer zijn bij Audi. Vanaf 2026 zullen alle nieuwe auto’s die aangekondigd worden elektrisch zijn. Audi verwacht dat de ICE auto’s het nog volhouden tot 2033. Audi maakte ook bekend dat ze geen nieuwe ICE’s meer gaan bouwen, maar ook dat betekent dat er gewoon gewerkt gaat worden met (aangepaste) versies van de huidige schare motoren.
Audi: laatste ICE motoren ‘de moeite waard’
Sterker nog: Audi wil dat de ICE ons niet verlaat voordat wij deze in de ultieme vorm hebben gezien. Concreter dan dat wordt het niet, maar Audi belooft ons dat de laatste auto’s met een benzinemotor aan boord ‘de moeite waard worden’. Dat maakt technisch ontwikkelaar bij Audi Oliver Hoffmann bekend in gesprek met onze Engelstalige Autoblog.com collega’s.
Meer hybride
Nadeel aan deze strategie is de welbekende Euro 7-norm. Deze norm waaraan alle auto’s in Europa moeten voldoen gaat druk op de ketel zetten. Hoffmann spreekt van een toename van elektrificatie in de ICE motoren van Audi. Kortom: hybride aandrijving gaat een grote(re) rol spelen.
DNA
Maar vrees niet: de laatste modellen van Audi met ICE zullen helemaal als een Audi aanvoelen. Het Audi-DNA zal terugkomen in het stuurgevoel en de acceleratie en remkracht. Geen zorgen.
mashell zegt
Oli heeft de cursus open deuren intrappen met goed gevolg doorlopen…
MarcoM zegt
Nou, beter dan ooit, doe mij de Urquattro maar, dan waren de beste. Trouwens, waarom hebben dan voorheen slechtere gemaakt?
911targa zegt
Geweldige auto’s, maar we moeten toegeven: zelfs in een A3 kan je een turbo 5 cilinder kopen!
Zie de oude beelden en verbaas je over de toeschouwers. Heel bijzonder.
https://www.youtube.com/watch?v=CQyo9guYh1Q
SimonMc zegt
Ik heb al gemerkt dat al die zogenaamde “autofans” eigenlijk meer geluids-en uiterlijke opsmuk fans zijn. Ze geven eigenlijk weinig om hoe goed het rijdt. Onlangs kwam iemand op mijn werk iets afhalen, met een Audi RS7. Gepersonaliseerde nr-plaat ( à 1000 EUR ), leuke velgen. Tot hij z’n auto opnieuw startte… Waar was ineens dat V8 geluid naar toe? Het klinkt wel verdacht veel als een diesel he?
Oh dat was het ook, en hij had zo’n “Active Sound Generator”, die een V8-geluid emuleerde. Wel, de verdacht kleine remschijven gaven het ook wel weg, en als je dan natuurlijk ook (veel te ) grote velgen neemt, krijgt het ineens een komisch zicht. Geen idee waarom hij vond dat een 3.0 diesel ineens huilen met de pet op was, in zo’n knappe wagen.
Ik voorzie een spectaculaire stijging in die Active Sound Generators, de komende jaren. Want ja, je auto moet toch wat “emotie” hebben he…
faalhaas zegt
@SimonMc: Mijn auto is helemaal woke en laat anti geluid horen.
Ot92 zegt
@simonmc Als ie daadwerkelijk Rs7 emblemen op zijn A7 had zitten, dan is het gehuil terecht. Een RS grill met de bijbehorende side skirts en achterbumper (incl. eindstukken) kan je best doen, maar ga er dan geen Rs7 emblemen op plakken… Dat is gewoon triest.
Zo had ik een tijdje terug een petje achter mij rijden. Hij reed in een A3 met overal Rs3 emblemen op de auto en volgens mij aan de zijkant nog een QUATTRO sticker. Hij was flink aan het drukken terwijl ik al wat harder reed dan toegestaan. Maar goed… Na een snelle kentekencheck bleek het een 1.4 TFSI 125pk te zijn, dat is de lichtste benzinemotor variant die Audi op die auto destijds heeft geleverd.
Toen ik de ruimte er was liet ik hem voorbij en gaf hem een ‘koekje van eigen deeg’ behandeling, toen ging ie heel snel naar rechts en kon ie zich ineens wel gedragen. Blijkbaar hebben die Rs3 embleempjes hem geen 250pk gegeven, gezien ie niet vooruit te branden was. 😂
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is. Er zijn mensen die zich ook stoerder gaan gedragen nadat die embleempjes erop geplakt zitten. Best triest eigenlijk.
karhengst zegt
Altijd leuk zulk volk op hun plek te zetten, bonuspunten als je eigenlijk ook niet eens iets bijzonders rijdt.
Redrum zegt
Wat moet je anders zeggen he…..in de hoop dat iedereen nog zeker een ICE koopt en ze zo nog zolang mogelijk alles kunnen rekken om klaar te zijn/geraken. Begrijpelijk, men kan niet anders en gaat de centen goed kunnen gebruiken maar oh zo doorzichtig.
Het feit dat die ICE beter zal zijn dan de vorige zal ironisch genoeg liggen aan het feit dat hij meer elektrificatie aan boord heeft anders kan je Euro7 inderdaad op je buik schrijven.
Maar goed “profiteer” ervan….een RS6 (1.5l/3cylinder/+ elektromotor/sound generator) voor een prijsje en miniem verbruik, ….sla u slag!😬
deVia zegt
Zou raar zijn als ze minder goed zouden zijn dan de vorige…
atrak zegt
@deVia: De uitlaten worden ook steeds slechter door de roetfilter.
monsieurleloure zegt
Zo moeilijk is dat niet voor Audi….
dijan zegt
Leloire; En daar is de anti Vag zeurpiet weer .
monsieurleloure zegt
@dijan
Daar hebben we de Pro Vagger weer, wat is je punt?
dijan zegt
loirelei Dat je weer kinderlijk zeurt
monsieurleloure zegt
@dijan
Je hebt helemaal gelijk als gewoonlijk, wat was ik denkende?!
rufctr01 zegt
@dijan: jij zeikt alles af behalve VAG, dus ja, kijk eerst even in de spiegel!
dijan zegt
rufter ;Geef eens een voorbeeld dan.
frank2b zegt
Zo lang ze nog maar wel een litertje olie verbruiken, dat is toch wel de charme van die motoren.
karhengst zegt
Dat is toch dat Audi DNA waar men het in het artikel over had? Tezamen met een dode besturing en de keuze tussen chronisch onderstuur of afgekloven remmen?
Ik hoop vooral dat ze qua design wat fraais en straks leveren. Dat was immers hun forte.
Ot92 zegt
Als ze de motoren die ze momenteel kunnen blijven gebruiken plus een elektromotor erop monteren , dan kunnen ze hun belofte nakomen. Anders wordt het lastig, zie de nieuwe Mercedes C63 AMG. Excuses, C20e AMG.
pindakoning zegt
Vraag het mij af, weinig ‘pure’ modellen die beter zijn geworden met hybride techniek. Voor reguliere modellen echter wel
petroldrinker zegt
Als ze nog maar lekker een bak herrie maken, daar gaat het om bij een ice tegenwoordig
iphonistvongates zegt
Pijnlijke uitspraak van Audi….. alles vóór het tijdvak van die aanstaande ICE’s zijn dus van inferieure kwaliteit? Deductie!?
Ze vragen namelijk immer een premium prijs en ze zijn al tijden de Olympisch-, Wereld- en Europeeskampioen in het hanteren van de optielijst(prijzen).