Audi ontslaat CEO Duesmann en komt wéér met een nieuwe eindbaas.
Nog niet zo heel erg lang geleden had Volkswagen baas Oliver Blume flinke kritiek op Audi. Volgens hem blijft Audi behoorlijk ver achter op de gevestigde orde en hebben ze met name in China veel achterstand opgelopen.
Nu is het niet vreemd voor een belangrijke CEO om af en toe een gepeperde uitspraak te doen. Wijlen Sergio Marchionne kon daardoor lange tijd relevant blijven. Maar in dit geval bleek het een aanloopje te zijn naar een ontslag.
Audi ontlaat CEO (weer)
We zijn namelijk een weekje verder en wat blijkt: Markus Duesmann (afbeelding onder) is de laan uit gevlogen! Ja, Audi ontslaat weer eens een CEO. Althans, hij heeft te horen gekregen dat zijn contract niet verlengd wordt. Hij wordt namelijk per 1 september uit zijn functie gezet.
Daarna zal Gernot Döllner (afbeelding onder) de nieuwe CEO worden bij Audi. Döllner is geen onbekende in de Volkswagen Group. De beste man is al sinds 1993 daar werkzaam. Ja, 1993, toen was 2 Unlimited nog gewoon bij elkaar!
Hij was vervolgens analist bij Volkswagen tot 1998 (toen waren Ray en Anita al uit elkaar), toen hij verkaste naar Porsche. Van 2001 tot 2010 leidde hij de Vehicle Concepts & Package-divisie.
Zijn eerste grote project waar hij zelf verantwoordelijk voor was, was de Porsche 918 Spyder. Van 2011 tot 2018 was Döllner de leidende kracht achter de Porsche Panamera. Zijn laatste functie bij Porsche kreeg hij in 2018, toen hij chef ‘Product & Concept’ werd.
Nu wel vertrouwen?
Hopelijk hebben ze bij Audi nu wel vertrouwen in hun leider. Ze wisselen namelijk vaker van CEO dan de eigenaar van een TFSI-motor olie moet wisselen. Het is namelijk een beetje komisch aan het worden. Uiteraard, na het hele dieselgate schandaal moest de toenmalige CEO vertrekken.
Dat was Rupert Stadler. Die is de laatste tijd in het nieuws door toe te geven dat hij eigenlijk wel had moeten weten dat men bij Audi sjoemelsoftware-praktijken erop nahield. Stadler maakte plaats voor Nederlander Bram Schot, die van 2018 tot 2020 Audi CEO was. Duesmann is er dus sinds 2020 en nu moet hij dus ook alweer wijken.
Ondanks dat het gebracht wordt als een vrij reguliere wisseling van de wacht, melden bronnen aan Reuters dat men echt zeer ontevreden was over Duesmann. De achterstand op Mercedes en BMW is nu wel erg groot aan het worden. Met name qua elektrische modellen moet Audi nu echt stappen gaan zetten. Modellen als de A6 e-tron en Q6 e-tron hadden er al lang moeten zijn.
Dutchdriftking zegt
“Ze wisselen namelijk vaker van CEO dan de eigenaar van een TFSI-motor olie moet wisselen” Ik moest even gniffelen.
alfa147ti zegt
Dit met die motoren is al weer een paar jaar geleden, net als dat Alfa’s die toen roesten.
sleepyj zegt
Neem het vooral bloedserieus.
wimof zegt
Klopt, dit soort onterechte sarcasme kunnen we misschien als kiespijn.
zesinlijn zegt
Misschien ook niet…
AudiRS zegt
Vaak olie wisselen?? Volgens mij was het bijvullen.
wimof zegt
Net zoals bepaalde Toyota, Renault motoren hadden ze ook last van vastzittende segmenten.
Het blijkt dat olie vaker versleten is bij 8-10.000 km dan de voorgeschreven 15.000.
joki zegt
Zou het niet beter zijn wat ingenieurs te wisselen… volgens mij zijn zij het die dit kunnen omkeren…
Audi lijkt steeds meer een voetbalclub. Als het niet draait stuurt men de trainer de laan uit. Maar als de spelers er nadien nog steeds niks van bakken, wordt niet over gepraat en is het pech of toeval…
Hubert zegt
Dit is op niveau waar de engineers geen invloed op hebben. Dit gaat over het beleid, en daarvoor moet je echt bij het hogere management zijn.
rollingstoned zegt
@joki Omdat het nu eenmaal makkelijker is om de trainer te vervangen dan een heel elftal. Maar in dit geval gaat de vergelijking niet helemaal op, zie de reactie van @Hubert.
ttr6 zegt
Olie bijvullen bedoelt @willeme
deduitsedrie zegt
Bij het zien van de titel bedacht ik me dat Audi al heel lang geen nieuwe modellen heeft uitgebracht, behalve misschien wat “facelifts” is het de laatste 2/3? jaar erg rustig. Een snel bezoekje aan de website bevestigde dit gevoel.
potjak zegt
De huidige Audi’s zijn in de basis al 20 jaar hetzelfde (facelift op facelift op facelift wat door moet gaan als nieuw model). BMW met een grote gril, je kunt er iets van vinden maar wel vernieuwend, Mercedes die de laatste 10 jaar qua design echt een andere weg is ingeslagen. Ja ik begrijp het wel. Mensen zijn wel een keer klaar met het uitgekauwde design van Audi. Kan een nieuwe CEO dat tij keren? Dat ligt aan de tijd die hem gegeven wordt.