
In een door Audi geïnitieerd onderzoek van 500 pagina’s naar Auto Union, de voorloper van het merk, wordt duidelijk welke gruweldaden het toenmalige management verweten kan worden. Audi is geschokt door de uitkomst.
Richard Bruhn ‘hat es gewüsst’
In de studie ‘Wartime Economy and Labour Deployment by Auto Union AG Chemnitz during World War II’, die vandaag gepubliceerd werd, wordt vastgesteld dat Audi tijdens de Tweede Wereldoorlog veelvuldig gebruik heeft gemaakt van dwangarbeid. Iets dat nooit een geheim is geweest, overigens. Het onderzoek door Duitse historici naar Audi’s naziverleden wijst echter vooral met een beschuldigende vinger naar Richard Bruhn.
Richard Bruhn werd altijd gezien als de held van Auto Union, het bedrijvengezelschap dat later zou transformeren tot Audi zoals we het nu kennen. Bruhn (1886 – 1964) wordt zelfs op de site van Audi geroemd (mirror, Audi gaat die pagina namelijk weggummen). In Ingolstadt heeft ‘ie zijn eigen straat en binnen Audi dragen meer dingen zijn naam.
Iets dat na vandaag gaat veranderen.
Het onderzoek stipt aan dat Bruhn tijdens WOII nauwe banden onderhield met de Nazi-top. Iets waar Audi geen weet van had, zo laat het merk vandaag weten. Bruhn wordt persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor de massale uitbreiding van de productiecapaciteit na 1942, waarbij 3.700 dwangarbeiders uit concentratiekampen onder mensonterende omstandigheden werden ingezet. Auto Union maakte in totaal gebruik van zeven werkkampen, bewaakt door de SS. Daarnaast werden nog eens 16.500 arbeiders – niet gevangen in kampen – gedwongen om in fabrieken te Zwickau en Chemnitz te werken.
Morele verantwoordelijkheid
Uit de studie blijkt dat het Auto Union-management de ‘morele verantwoordelijkheid’ draagt voor 4.500 dwangarbeiders uit concentratiekamp Flossenbürg – waar de lijken werden opgestapeld en verbrand – die zijn omgekomen tijdens werkzaamheden in een Auto Union-werkkamp te Leitmeritz.
Audi heeft hierop geschokt gereageerd volgens Wirtschaftswoche, en zegt toenmalige dwangarbeiders die nog in leven zijn te willen compenseren. Ook zal het de teksten in het bedrijfsmuseum en in Audi’s online omgeving aanpassen. Audi-topman Peter Mosch wil daarnaast de pensioenkas van het bedrijf, die genoemd is naar Bruhn, een andere naam geven. De burgemeester van Ingolstadt zal naar alle waarschijnlijkheid de Bruhnstraße een andere naam geven.
En dat is als Audi zijnde een goed begin, dunkt ons. De zwarte bladzijden niet proberen uit te wissen, maar benoemen en rechttrekken waar nodig.
Audi is één van de laatste autobouwers die een diepgravend onderzoek laat uitvoeren naar het eigen oorlogsverleden. Volkswagen, Daimler en BMW gingen ze voor. VW betaalt al jaren mee aan een stichting van de Duitse industrie, die al meer dan 4,4 miljard euro uitbetaalde aan slachtoffers van dwangarbeid.
Met dank aan Luc voor de tip.
Nee, tuurlijk was dat nog niet bekend… Kom op zeg. Tuurlijk wisten ze dat, maar nu de naam Bruhn bij het grote publiek bekend is moet het overal plots anders. Joe.
Audi/VW 1 pot nat.Snap niet dat mensen daarin willen rijden.Merk(VW) dat opgericht is door de grootste massamoordenaar aller tijden.
@Alfarobert: of rondlopen in Boss.
@hamerhaai: met een Porsche .
@Alfarobert: met een idee voor een auto voor het volk. Alleen dat idee wel gejat van Josef Ganz, een Hongaar.
@rotarypowah: Deels. Maar ook deels van Hans Ledwinka, Bela Barenyi, Erwin Komenda, Franz Reimspiess…
@Alfarobert: waarom.zou je daarom geen audi of vw kopen dat is zielig…de mensen die er nu werken hebben niks slechts gedaan en er niks mee temaken.
@Alfarobert: Ja en wij waren ooit (rijke) slavendrijvers. En je iPhone is in elkaar gezet door chinezen in inhumane omstandigheden nadat negerslaven de mineralen uit de grond hebben gehaald.
Met dat excuus kan je niks meer bezitten of kopen.
@reistje:
Met een beetje bewustzijn is er heus nog genoeg te koop, maar ik hoef dan ook geen zaken om me groter voor te doen dan ik ben. Voor mij dus geen eifoon of 0000..
@tupperware: ik snap je beredenering, maar waar trek je de grens? De Japanse merken lagen aan de band van de Keizer en de Koreaanse industrie heeft ook z’n groei te danken aan het collectief uitzuigen van de eigen bevolking. De Italianen liepen in WOII ook achter de nazi’s aan en staatsbedrijf Renault had ook vuile handen van het Vichy regime. De Spanjaarden… Franco, iemand? Dan heb je alleen nog de Amerikaanse merken. Kunnen alleen maar het milieu verzieken met die zuipschuiten.
@RRRobert:
Ik mis een niet te onderschatten natie, ik rij nog steeds Engels en bel Zweeds, al is dat inmiddels opgeslokt door Japanners.. Dat moet ik dus heroverwegen..
@RRRobert: Henry Ford was een fan van Nazi Duitsland..
@Alfarobert: Dus daarom zou je er niet in moeten rijden?
@Alfarobert:
Wat een oude koeien uit de sloot, zeg.
BASF bestaat ook nog steeds, een bedrijf dat is voortgekomen uit IG Farben. En het lijkt me heel sterk dat jij ook geen spullen in huis hebt waar geen grondstoffen inzitten van deze voormalige producent van Zyklon B. Bayer, zo ongeveer de grootste producent van medicijnen, komt ook voort uit IG Farben. Maar hun medicijnen gebruik jij natuurlijk niet. En ook nooit fotorolletjes van Agfa gekocht uiteraard.
@Alfarobert: omdat die massamoordenaar ook heel veel goeds heeft gedaan vóór hij besloot de wereld in puin te gooien
@Alfarobert:
@Alfarobert: VW is pas groot geworden nadat een majoor van het Engelse bezettingsleger er wel brood in zag om deze industrie weer op poten te zetten. Alleen daardoor bestaat VW nog. En Hitler was bij lange na niet de grootste masamoordenaar aller tijden. Die eer gaat naar collega’s verder naar het oosten.
Goed bezig Audi! Het is verschrikkelijk wat er in de jaren ’40 is gebeurd, maar dit mag je nooit verbergen! Als totaal-geen-Audifan kan ik jullie niet anders dan 100 punten geven.
Audi hat es nicht gewusst, hoe typisch.
Logische reactie is dan om dit heerschap uit de geschiedenis te schrappen, mompelt iets over een doofpot..
“geschokt”….Tjonge jonge wat een leugenaars….En na een jaartje of 70 de overlevenden te willen compenseren is ook een een dooddoener..
@norge: Europa kan haar borst maken met haar Kolonisatie verleden .
Iets met meten met 2 maten.
@sandniggah: Nederland is ook rijk geworden door de slavenhandel en het jatten van grondstoffen van anderen. En de Noren ooit ook, maar we doen niet of dat we het niet weten.
@norge: Op zich heb je een punt, maar ze hadden ook gewoon kunnen zeggen: ‘deze fout is gemaakt door de generatie voor ons en daar hebben wij niets mee te maken.’ Het is mosterd na de maaltijd, maar ze nemen in ieder geval wel de moeite en dat is ook wat waard.
@dondeboer: Maar het net doen of dat ze het niet wisten vind ik het ergste, iedereen wist het…
Kodak,Bayer,Siemens,Coca-Cola, Fanta, Standard Oil. IBM,IG Farben, BASF,Fokker. Renault, Mercedes-Benz, GM, Ford.
De lijst is nog langer
@sandniggah:
Zo knul, meer A-merken kon je niet verzinnen?
Fanta is trouwens van de Coca Cola Company dus dat is een beetje dubbelop.
Maar goed, dat je een bloedhekel hebt aan het verwerpelijke imperialistische westen wist ik al.
Maar er wel van blijven profiteren hè, daar heb je immers “recht” op..
Onzin en een broodje aap.
Ze wisten het ALLEMAAL
@Alfarobert
C’m on, hoe denk je dat de Duitsers 3/4 van Europa onder controle hielden?
Ik heb ooit lang lang geleden uren en uren lopen praten met een oude Duitse baas, die atoomgeleerde was.
Ze zaten in een bunker in Zuid Duitsland verschanst en opeens kwamen de Amerikanen en moesten ze die bunker wel uit.
De Amerikaanse professor begroette de Duitse hartelijk en vroeg hem” Hoe ver de Duitsers waren met De bom, alle medewerkers werden onmiddellijk naar de VS gestuurd en moesten daar in en concentratiekamp leven terwijl ze samen de atoombom verder konden ontwikkelen.
Verder vluchtten de Keulenaren tijdens bombardementen op hun stad naar de FORD fabrieken, die werden vreemd genoeg nooit geraakt.
Mijn moeder het daar een trauma van opgelopen, de geallieerden bombardeerden Keulen met fosfor bommen en mijn moeder heeft gezien hoe mensen aan het asfalt vastgekleefd waren en levend verbrandden.
En dat waren er geen twee of drie.
Zo maar aan de Rijnkade in Keulen
( Mijn Opa moest voor de Duitsers varen, of hij kon doodgeschoten worden, zo simpel was het toen)
OPEL GM) produceerde voor de Duitsers.
En Citroën en Peugeot en Louis Renault.
Ze moesten wel.
Anders werden de fabrieken door de Duitsers ontmanteld en hadden hun werknemers niet meer te vreten.
Maar na de oorlog, had iedereen in het verzet gezeten!
@desjonnies:
Zo is dat… Iedereen wist en weet dat bedrijven met het regime in zee gingen.. Het was leven of dood.. En in zo’n geval gaan de meeste voor leven..
“Auto Union, het bedrijvengezelschap dat later zou transformeren tot Audi zoals we het nu kennen”
Afgezien van dit ‘foute Duitsers’ verhaal is die gedachte wel erg kort door de bocht. Audi zoals we het nu kennen is realistisch gezien gewoon het wat duurdere merk van Volkswagen en de link met AutoUnion is afgezien van het logo met 4 ringen zo goed als non-existent. Het is niet veel anders dan Ford met Lincoln, GM met Cadillac of Mercedes met Maybach…koop een failliete boedel van een merk met vergane glorie, plak dat op je eigen techniek en hoop dat de mensen extra willen betalen voor de vergane glorie.
Maar goed de historie van Volkswagen is ook genoegzaam bekend dus wat dat betreft maakt het weinig uit. Maar blijft raar dat Audi zich zo graag historie wil aanmeten die het niet heeft dat ze dit erbij willen nemen, dat wel.
@jaapiyo:
Auto Union = DKW, Horch, Wanderer, en Audi ja?
@desjonnies:
Yep, maar hij stelt terecht dat het niets met het huidige Audi te maken had.
De merknaam Audi is na de oorlog in handen van Mercedes gekomen en in 1967 op schimmige wijze in de handen van VW gekomen.
Die hebben vervolgens die ringen op de NSU boedel geplakt en gemakshalve ook de slogan van NSU overgenomen.
Maar goed, dat wist jij natuurlijk ook wel.
@desjonnies: Dat wat tupperware zegt dus. De zogenaamde Auto Union historie van Audi is een marketing gimmick van VW, meer niet. Audi moest een soort historisch verantwoorde uitstraling hebben als een topmerk om tegen BMW en Mercedes op te boksen en dat hebben ze op deze manier trachten te doen. Beetje zoals mensen die een adelijke titel willen kopen.
De wagens die Audi onder VW aanbiedt zijn ook op geen enkele wijze een voortzetting van Auto Union, noch technisch noch qua filosofie. Kan ook niet want het zijn grotendeels VWs.
@jaapiyo: Niet geheel waar, de eerste Polo was een Audi 50 die klakkeloos overgenomen werd.
@jaapiyo: Nou dat zit wel wat genuanceerder. Auto Union werd immers gevormd uit de fusie van 4 automerken (waaronder Audi) en werd in 1958 onder druk van de grootste aandeelhouder Herr Flick (kan er niks aan doen) door Daimler-Benz overgenomen. Onder deze moederfirma werd de ontwikkeling van een serie moderne voorwielaangedreven auto’s ingezet die na de overname van Auto Union door VW als Audi in de markt werd gezet. Maar waarom ging VW dan niet verder met de merknamen DKW of Auto Union? Omdat de DKW tweetaktmotoren gebruikte en daarmee een ouderwets imago had. Auto Union gebruikte min of meer dezelfde DKW’s als basis maar dan wel met viertaktmotoren maar toch kleefde hier ook nog het DKW-imago aan.
https://www.youtube.com/watch?v=c9jSZmc8zqg voor wie niet het voor oorlogse verhaal kent van Auto Union en Mercedes Benz.
De grote vraag is waarom pas nu dat onderzoek?
Vorsprung durch zwangsarbeiter .
@SimonMc: :D
Boeien, wie kan daar nu nog van wakker liggen. Gebeurt is gebeurt, allemaal doorwandelen hier is niets meer te zien, danku.
Straks komen ze erop uit dat de voorvaderen van slager ‘de beul’ niet zo’n gezelige mensen waren en moet die daar dan voor gaan compenseren? Ik bedoel maar, er is een vervaldatum, en die ligt bij mij wanneer de boosdoeners er nietmeer zijn dan is de schuld wel afgelost.
En Ford was een van de grote sponsers van Hitler, Zou Fiat zuiver op de graat zijn met Mussolini ? En de Japanners hebben ook wat mispeukert. De huidige generatie opsolferen en belasten met misdaden uit het verre verleden is oude koeien uit de gracht halen en schulgevoelens geven waarmee ze niets te maken hebben.
Jeder hat es gewusst. Iedereen deed mee in de oorlogseconomie en de winnaar schrijft de geschiedenis. Was altijd zo en zal altijd zo blijven. Is vaak een boost voor de economie, waar niet eenieder van profiteert (dwangarbeiders, slaven, uitgebuite Chinezen, name it). In 1967 was dit verhaal van Audi wellicht geloofwaardiger en beter toepasbaar geweest (dwangsarbeiders nu bijna allemaal dood).
Zoveel jaar na dato is het natuurlijk erg gemakkelijk om je spijt te betuigen en ruimhartig toe te zeggen de toenmalige dwangarbeiders te compenseren. Ik vraag me bij het horen van dit soort acties altijd af of een bedrijf of land niet in de jaren ’60 tot inkeer had kunnen komen. Of de jaren ’70, of ’80… enfin…
@C6_R:
Natuurlijk hadden ze in de 60″s tot inkeer kunnen komen maar dan had het ze serieus geld gekost. Zie hoe ze omgaan met ontwerpfouten, die blijven ze net zo hard ontkennen om vooral maar geen coulance te hoeven geven..
Dat heeft lang geduurd! Niemand ooit gedacht een onderzoekje te doen naar de namen van vroeger voordat je die op je labels plakt?
En wat werd er met het geluid van de dwangarbeiders van toen gedaan, in de jaren 50, 60, 70 etc? Was dat een doofpot? Dus in dat geval is het goed dat sommige namen van labels worden afgetrokken, al hadden ze er nooit op moeten komen.
Maar even onder een andere loep: vanaf wanneer kan zoiets weer? Er worden ook dingen naar Caesar genoemd; dat was ook geen lieverdje… Of zaken naar 16e eeuwse kapiteins op schepen: die waren ook verantwoordelijk voor het ‘vernietigen’ van hele stammen en het slaven-drijven. Dus ja, wat kan en wanneer kan het weer: het is een grijze zone!
Ook Audi was fout in de oorlog !
Dit weet mijn familie al 3 generaties. Mijn opa, F. Kuipers, zat in kamp Zwickau 1944-1945. Hij werkte in de metaalbewerking. F. Kuipers overleefde martelingen, honger, ziektes en de dodenmars; na zijn terugkomst in ’45 was zijn eigen gewicht nog 38 kg. De rest van z’n leven, was ook een gevecht, vooral met z’n kinderen, hij kon niet meer anders.
Een paar jaar geleden is F. Kuipers overleden.
70 jaar na de oorlog vaststellen dat er foute connecties waren, zegt veel over het zelfreinigend vermogen van de Audi directies, jammer.
Geld willen uitkeren aan die paar mannen van meer dan 90 jaar zijn, wat een onzin. Laat Audi maar een investering doen om de verschrikkingen van die periode levend te houden. Dan is het offer dat die jonge mannen gebracht hebben niet voor niks geweest.
RK