Zelden was het zo jammer dat een concept het niet tot productiemodel schopte.
Het is dat de serie ‘vergeten concept’ heet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat je deze Audi Nuvolari volledig uit het geheugen hebt gewist. De auto is vernoemd naar een beroemde Italiaanse coureur, die onder andere met de Auto Unions grote successen boekte, maar de Silberpfeilen ook op magistrale wijze versloeg in een veel langzamere Alfa Romeo. Maar daar gaan we het later nog wel eens over hebben, terug naar de Audi.
Single Frame Grille
In 2003 kwamen de Duitsers met een drietal zeer belangrijke concepts, de Pikes Peak quattro Concept (Zou de Q7 worden), deze Nuvolari en de Le Mans quattro Concept (de R8). Het was het jaar dat de Single Frame Grille zijn intrede deed. Deze was namelijk voor het eerst subtiel zichtbaar op de Pikes Peak quattro Concept die op de NAIAS stond, maar kwam op deze Nuvolari tot volle wasdom. Audi was op dat moment al bezig haar productiemodellen voor te bereiden op dit nieuwe familiegezicht, zo was bij het ontwerp van de A3 en de A8 al rekening gehouden met de Single Frame Grille. Deze maakten in 2004 hun debuut op de A8 W12 en de A3 Sportback.
Een jaar later kregen niet alleen de andere A3- en A8-modellen de SFG, maar kwam Audi ook met de A6 (C6). Vergelijk het front van de Nuvolari met deze A6 en je ziet direct de overeenkomsten. Maar, zo positief als de conceptcar ook werd ontvangen, een coupé op basis van de A6 kwam er nooit.
Gelukkig gold dat niet voor de techniek, de Nuvolari was namelijk de eerste Audi met de befaamde 5.0 V10. Het was een blok dat aanvankelijk voor Lamborghini was ontwikkeld, maar met de nodige aanpassingen én twee turbo’s ook in de Audi RS6 (C6) terecht kwam. In die auto was het blok goed voor 579 pk, in de Nuvalari schopte de V10 het volgens Audi zelfs tot 600 pk.
En de Audi A5 dan?
Sommigen noemen de Audi A5 het uiteindelijke resultaat van de Nuvolari, maar daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Zowel qua looks als qua afmetingen schurkt de Nuvolari veel meer tegen de A6 dan de A4 aan, terwijl de A5 toch vooral een coupé op basis van die laatste is. Wat mij ook een beetje steekt is dat de Nuvolari een snaarstrakke en tijdloos mooie auto was, daarmee waarschijnlijk zelfs een plekje verdient in de top 10 mooiste concepts ooit,terwijl de A5 mij bij introductie toch een beetje tegenviel. Alsof men geprobeerd had die schitterende strenge lijnen een beetje af te zwakken. Nee, elke keer als ik een A5 zie rijden schiet door mijn achterhoofd hoe die auto er ook uit had kunnen zien…
hadsjikidee zegt
Zo had de nieuwe a5 eruit moeten zien
RuVi zegt
Alle elementen zijn op de een of andere manier in productie Audi’s terecht gekomen, behalve de c-stijl. Prima concept dus.
rrvliet zegt
Weet niet of ik het hier mee eens ben. De eerste generatie a5 is een tijdloze verschijning en wordt heel mooi oud. Deze auto is ook erg mooi naar klassiek Audi, ik zie de toegevoegde waarde tov de wel uitgebrachte a5 niet.
rrvliet zegt
@rrvliet: maar*
j4cks0n zegt
@rrvliet: niet mee eens. De eerste generatie A5 oogt nu reeds belegen. Kans op klassieker in wording nihil.
rrvliet zegt
@j4cks0n: neeee, met mooie 19 inch origineel Audi velgen oogt die auto zo tijdloos. Geen overbodige frutsels en strakke lijnen. Ik vind dattie hetzelfde oud wordt als de e46. Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening.
mashell zegt
@rrvliet: strakke lijnen op een A5? De torpedolijn op flank loopt bij de A5 zo zwierig alsof deze door een dronken Italiaan getekend is. De lijn hoort juist zo strak als op deze concept.
leaper035t zegt
Iedereen die GT4 gespeeld heeft, moet zich deze wagen herinneren. Bloedsnel rechtdoor maar bij de eerste bocht hopeloos veel onderstuur. Zoals het een echte Audi (van die periode) betaamt.
wimbraber zegt
@leaper035t: klopt, in GT6 zit ie ook nog.
Full spec iets van 950+pk , maar zoals je al zei hoef je geen bijzondere bochtsnelheden te verwachten hahah
leaper035t zegt
@wimbraber: idd niet voor niets: Gran Turismo, the real driving simulator :)
pinut187 zegt
De voorkant van het dak lijkt wel van een TT.
lekkaah zegt
Zelfs audi’s concepten zijn slaapverwekkend
svdv zegt
Niet mijn smaak, en zeker niet een van de mooiste concepts ooit, gezien het bestaan van de Mazda Furai, GTbyCitroën, Caddilac Ciel, Caddilac Elmiraj, Alfa 2duoettana (ofzo), BMW 328 Hommage, Peugeot Oynx, en nog heel wat meer. Maar smaken verschillen!
svdv zegt
@svdv: en dan heb je ook nog de Jaguar CX-75 en de Aston DB10
svdv zegt
@svdv: en de Honda Project 2
svdv zegt
@svdv: God wat mis ik de edit knop zodat je 10 minuten na het posten nog wat kan aanpassen.
Ik wilde zeggen; en de Honda Project 2
svdv zegt
@svdv: @svdv:
Er gaat hier iets fout als ik de combinatie: 2, en-teken, 4 probeer te maken. Dan kapt hij gewoon de reactie af.
Maar ik wilde dus zeggen:
En de Honda Project 2 en-teken 4, en de maserati Birdcage.
Daarnaast nog 2 concepts die (hopelijk) nog in productie gaan: de Maserati Alfieri en de Mazda RX Vision.
wimbraber zegt
@svdv: wat dacht je van de Volkswagen Nardó
autoriteit zegt
@wimbraber: jaaaaa helemaal mee eens, dat was nog eens een mooie concept inderdaad.
@Dizono: misschien ook daar eens een stukje aan wijden (de Volkswagen W12 Nardo Concept), een zeer bijzondere auto
allesmetturbo zegt
Zeer fraai apparaat
hakvo054 zegt
Audi TT 2 iemand?
ontploffer zegt
Kwa lijnen en dan met name in het dak en van achteren is het net een SL van die tijd..
simppa zegt
Al die Audi concepten hebben van die indrukwekkende lange namen, uiteindelijk worden ze maar naar 1 letter met een nummertje genoemd.
racer123 zegt
Voorkant van een audi TT en achterkant van een a5
vwfreak zegt
Vergeet ook niet de Audi Avantissimo. Zou een mooie tegenhanger kunnen zijn geweest voor de nieuwe V90.
autoriteit zegt
@Dizono: over smaak valt uiteraard niet te twisten en ik vind de Nuvolari concept ook mooi. De 1e generatie Audi A5 vind ik echter nog vele malen mooier. Ik vind die A5 coupé 1 van de mooiste designs ooit gemaakt en daarin ben ik zeker niet de enige. Ene Walter de Silva noemde de 1e Audi A5 coupé zijn mooiste ontwerp ooit.
mashell zegt
@autoriteit: als we nuchter kijken dan is het beste ontwerp van da Silva natuurlijk de Alfa 156 geweest. Daar heeft hij zijn hele carrière op gebouwd. De Audi is juist een relatief zwak ontwerp, zwierige torpedo lijn, veel dikke C stijl. Da Silva wist gewoon niet wat hij er mee aan moest.
autoriteit zegt
@mashell: dat hij volgens jou zijn hele carriëre gebouwd heeft op de Alfa 156 wil niet zeggen dat hij dat zijn mooiste ontwerp vindt, dat zijn 2 verschillende dingen. Ik ben niet zo’n Alfa fan, maar ik vind de Alfa 156 ook wel 1 van de mooiere Alfa’s (al vind ik de 159 mooier).
Ik snap echter niet waarom je de Audi A5 een zwak ontwerp vindt. Het is in mijn ogen 1 van de mooiste Audi’s en auto’s ooit gemaakt. Het ontwerp is juist erg sterk en tijdloos. Een klassieker in wording als je het mij vraagt.
knipperlichtje zegt
Hoewel er nooit een productieversie van is gekomen, is hij toch nooit helemaal vergeten. De voorkant is een voorproefje op de A4 (B7) die een jaartje later op de markt kwam, net als de achterlichten. Het interieur is dan weer een sneak preview van de A6 (C6). Volvo heeft met de Concept Coupé hetzelfde trucje geflikt, dat is achteraf een S90 Coupé, inclusief merkwaardige achterlichten.
Dutchdriftking zegt
Ik vind de uiteindelijke A5 mooier….
soundgarden zegt
Deze velgen zie je nog wel veel; heb ze zelf ook gehad. Mooi wiel.