Of weet jij wat het verschil is tussen 40 TFSI en 45 TFSI? Nee, toch? Nou, daarom worden Audi-namen weer normaal, gelukkig.
Audi houdt er wel van om de purist tegen het zere been te schoppen. Zo verkocht het merk auto’s met voorwielaandrijving in een segment waar achterwielaandrijving de norm was. Of de introductie van de diesel-cabriolet (de Audi Cabriolet had dat in 1995 al) of het toepassen van vierwielaandrijving in een rallykampioenschap. Maar de grootste ergernis voor velen moet wel de type-aanduiding zijn van het merk met de vier ringen.
Audi-namen weer normaal
A1 tot en met A8 is logisch en de Q-lijn is ook niet vreemd. Het gaat fout met de aanduiding van de motoren. Vroeger was dat gewoon 1.8T of 1.9 TD (2.7T of 3.3 TDI als je goed opgelet had op school). Maar tegenwoordig gebruikt Audi hele cryptische benamingen van ’25’ tot ’60’. Daarachter staat dan TFSI, TDI of niets in het geval van een elektrisch model, maar ‘e’ bij een PHEV.
Er is goed nieuws voor de mensen die daar niets van begrijpen: de Audi-namen worden eindelijk weer normaal! In principe begrijpen we de gedachtegang van Audi wel. Cilinderinhoud zegt tegenwoordig erg weinig over de prestaties, dus die oude benaming kon overboord.
Ook heb je te maken met diverse soorten aandrijflijnen. Met de nummers kon Audi aangeven waar ze ongeveer in de range stonden. Maar deze methode gaat dus overboord. Dat laat Audi’s marketinggoerroe van Florian Hauser weten aan de Britse kwaliteitspublicatie Auto Express.
Caveat
Audi is er mee begonnen met de zojuist geïntroduceerde Audi Q6 e-tron. Er is keuze tussen een gewone Q6 e-tron quattro en een snellere SQ6 e-tron quattro. Later komt er een versie met achterwielaandrijving, die men dan gewoon Q6 e-tron zal noemen. Er is wel een kleine caveat. Bij de Audi Q8 e-tron kun je de 50 en 55 badges niet zien op de achterkant, maar in de configurator staan ze nog wel gewoon. Dus we weten niet of Audi er helemaal afscheid van gaat nemen.
Overigens gaat Audi het zichzelf nog flink lastig maken. Alle Audi’s met verbrandingsmotor krijgen namelijk een oneven nummer, terwijl alle elektrieke Audi’s juist een even nummer op de bips krijgen. Dus de opvolger van de Audi A4 Avant wordt dus de Audi A5 Avant.
Het gamma van Audi wordt wel ietsje overzichtelijker. De A1 en Q2 gaan eruit zonder opvolger. Datzelfde geldt voor de Audi R8 die aan het einde van deze maand de pijp aan Maarten geeft. Bij die laatste heeft Audi nooit een getal (R8 70 FSI?) gebruikt, nu we er zo over nadenken…
Via: Auto Express
Dutchdriftking zegt
3.0 TDI kan nog prima hoor. Gewoon ouderwets hoe meer rode letters hoe sneller de auto. Zo ingewikkeld was het toch niet?
Allison Burgers zegt
Daarom had ik destijds 10 rode letters op mijn TDI geplakt. 400 km/u ging hij toen.
AudiRS zegt
En wat was je het mannetje als je een Golf 4 / Bora 1.9 TDI had met alles in het rood (ARL). 150pk 4Motion. Het gros was immers een 90pk 100pk 110pk 115pk 130pk enz.
jaapiyo zegt
Bas van Putten had ‘m ook. En toch, het had wel wat.
pentar zegt
Terwijl het zo simpel op te lossen is. Een Q6 met 350 pk en 4-wiel aandrijving wordt de Q6 quattro 35, 35e (full-elektrisch) of 35h (hybride). Etron was altijd al een slechte naam, vraag de Fransen maar. Kan BMW meteen meedoen. Een 3-serie met 200pk? De 320i, 320h of 320e.
mashell zegt
Maar waarom pk? Vermogens worden in kW aangeduid en eigenlijk is koppel nog belangrijker in het dagelijks gebruik.
pentar zegt
Omdat de meeste mensen nog steeds gewend zijn aan pk, én 35 klinkt beter dan 25,6 😉
rogerzz zegt
Je moet helemaal niks vragen aan Fransozen. Ik wil ze niet over één kam scheren, maar het zijn allemaal eikels.
Prima naam E-tron. Als ze die voor alle BEV’s gebruiken, is dat best consequent en duidelijk.
Allison Burgers zegt
Een verchroomd logootje met je vermogen, cilinderinhoud- of aantal is sowieso al tamelijjk stompzinnig.
harrie zegt
Lekker nineties toch! Gewoon het hele assortiment badges van de Halfords op de kont: V6 16V Turbo Injectie GTI
Robert zegt
Er is een tijd geweest dat merken koketteerden met ‘airbag(s)’ achterop de achterklep (o.a. Chrysler), of ‘cool’, voor de duiding van een optionele airco (Opel).
Joost zegt
2,166 klep per cilinder ;)
tjorque zegt
Waarvoor staat dat getal nu eigenlijk?
55 = 550Nm?
55 voet per seconde kwadraat
BMI = 55?
Allison Burgers zegt
Google is je vriend.
https://nieuws.audi.nl/audi-introduceert-nieuwe-vermogensaanduiding-voor-zijn-modellen/
Benny_Weisz zegt
Bijtelling per dag
sterko zegt
“Maar de grootste ergernis voor velen moet wel de type-aanduiding zijn van het merk met de vier ringen.”
Die typeaanduiding slaat inderdaad nergens op, maar die kan je er af laten (of er achteraf afhalen). Mijn grootste ergernis is die nepuitlaat onder vrijwel elk model. Plastic raampjes in de bumper waar geen rook uit komt en dan onder de bumper een echte uitlaat, zoals bij de A6 of S6 of zoals bij de A4 en A5 aan twee kanten een gat in je bumper met een plastic chroomkleurig randje er omheen met achter de linker daadwerkelijk een uitlaat, maar rechts niet.
Ik heb een RS5 moeten kopen om een A5 met echte uitlaat te kunnen krijgen.
mashell zegt
Dat prestatie getal was eigenlijk best een goed idee. Maar te progressief voor de klandizie.
En voor jou moeten er ook echt giftige gassen uit de uitlaateindstukken komen? Ik vind het juist grappig, omdat het zo absurd is naar de uitlaat van een auto te kijken maar er toch wat uitlaat fetisjisten dat doen monteren de fabrikanten sierstukken om hen te pleasen en daar zijn ze dan weer niet blij mee… Terwijl iedereen die ze wel op een rijtje heeft helemaal nooit naar een uitlaat kijkt. Uitlaat staren is net zo raar als anus bleken of puppy yoga.
harrie zegt
Wat is er nou weer mis met anus bleken?
Is dat soms te progressief voor je?
LoutervanPlezier zegt
Het is onnatuurlijk en daardoor is er iets mis mee. Of je het kortzichtig vindt of niet, het boeit mij niet, net als dat jij je anus wel, of niet bleekt, je doet maar, of niet, maar ik vind het dom, als je het wel doet. Net als naar uitlaten staren, een rare gewoonte is. Maar van mij hoeven die nep uitlaten ook niet, hoe minder frutsels hoe beter.
Robert zegt
K#t hè, sarcasme.
sterko zegt
Het gaat mij er om dat de “uitlaat” nep is. Als het er uit ziet als een uitlaat, moet het ook een uitlaat zijn.
Als ze de uitlaat, zoals bij de A6 en S6, onder de bumper naar beneden laten blazen is dat prima, maar maak dan niet achterop de bumper iets wat op een uitlaat moet lijken, maar zet er gewoon een kale bumper op.
kareljansen zegt
Sowieso is een zo’n typeaanduiding eigenlijk een bizar fenomeen. Stel je voor dat je maat spijkerbroek er aan de buitenkant groot op zou staan, of een bordje aan je gevel met daarop het aantal vierkante meters en hoeveelheid bewoners.
pentar zegt
Ik ben voor: NAP450-4. Klinkt goed.
mashell zegt
Heb je wat tegen Levis jeans?
Maar ik ben het helemaal mee eens dat achterop vermelden welke motor er voor in zit nergens op slaat. Zeker als bij sommige merken (zoals Mercedes…) nogal lelijk gedaan wordt.
michiel_vandelft zegt
Shit! Had ik het uit mijn hoofd geleerd, stoppen ze er weer mee..
25 = 95pk 1.0, 30 = 116pk, 35 = 150pk, 40 = 204 pk, 45 = 245pk, vanaf daarna word het me wazig
LoutervanPlezier zegt
Maar een Audi A4 2.0 tfsi 40 kan ook 190pk hebben, misschien niet in de huidige configuratie, maar voorheen wel. Maar je weet ongeveer in welke pk-gebied je winkelt en dat is opzich aardig. Maar elk type heeft zijn eigen pk-gebied en daar moet je van te voren wel even mee rekening houden.