Zo te zien kan uw trouwe scribent zo aan de slag bij de paarse broek afdeling van Audi. In ieder geval wel als je ziet hoe amateuristisch de uitlaten van de nieuwe RS3 gefotosoept zijn.
Door de terreur van de milieulobby zijn er tegenwoordig minder en minder nieuwe auto’s op de markt voor echte petrolheads. Ze bestaan gelukkig nog, de GT3’s en de Superfasts, maar ze worden zeldzamer en zeldzamer. Nou is het voor mij een beetje bizar om de Audi RS3 in dezelfde categorie te scharen. In het verleden moest ik namelijk schaterlachen om de generatie met bredere voor- dan achterbanden om het terminale onderstuur tegen te gaan.
RS3 met luide geblazen vijfpitter
Maar nu alles veranderd is in de autowereld, is het stiekem wel een van de laatste Mohikanen, die RS3 met zijn geblazen vijfpitter. Ik bedoel, als een wijkraadslid in Rotterdam over het geluid klaagt, dan weet je dat je met een gave bak te maken hebt. Met de introductie van de nieuwste generatie afgelopen week, is de RS3 ook weer officieel de snelste hot hatch op de markt.
Alexandra Daddario
In dat licht bezien is het wel een beetje jammer dat Audi het nodig acht photosoep toe te passen om de RS3 nog wat gaver te laten ogen dan ‘ie is. Toch een beetje alsof je de suggestie van een lovehandle wegshopt bij een fotoshoot van Alexandra Daddario. De pure natuur is al perfectie, daar aan morrelen door het extra perfect te maken, doet daar alleen maar afbreuk aan.
Stortkokers
Zo heeft ook de RS3 niks om zich voor te schamen. Ja, in de enorme ovale stortkokers die de buitenwereld laten weten dat het de dikste uit de range is, monden veel kleinere echte pijpjes uit. Maar we hebben het hier niet over de hilarische Audi S6-levels van nepheid, waarbij de eindstukken niet eens vastzitten aan de echte uitlaat.
RS3 geretoucheerd
Toch heeft Audi het nodig geacht om de persplaatjes van de nieuwe RS3 licht te retoucheren, zo ondervond kwaliteitspublicatie carscoops.com. Audi heeft zichzelf daarbij keihard in de Duitse vingers gesneden. Op de door de boksbeugel zelf naar buiten gebrachte spyshots waren de kleine echte pijpjes binnen de stortkoker namelijk gewoon goed zichtbaar.
Op onderstaand detailshot, zijn ze echter plots verdwenen als een goochelaarsassistente in een doorgezaagde houten contraptie.
Doch een beetje zwaaien met het tovenaarsstokje in photoshop, onthuld dat Audi heeft zitten klooien. Letterlijk, want de twee kleine pijpjes zijn op een dergelijk kunstzinnige bruuske manier geëlimineerd, dat ik het zelf had kunnen doen. Waarvoor hulde.
(Pot)sierlijk
Audi heeft de wijze les van de S6 echter kennelijk nog niet geleerd. Als je betrapt wordt op deze mate van ijdelheid, oogt het direct potsierlijk. Volgende keer dus gewoon maar nog beter verbergen niet meer doen. Waarvan akte.
elemento zegt
Dan zet je een merk uitlaat eronder en weet je dat je plastic koopt
kroon zegt
Bah wat nep. Wat is er nog meer nep aan een Audi?…
HZW zegt
Dit was ook op deze manier bij de eerste TT RS zo.
Daar zaten de eindstukken ook niet vast aan de uitlaat.
Dit is een prima design, op deze manier blijft de origine look behouden als er een aftermarket uitlaat onder gezet wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=LG63byrF3pM
cobana zegt
Premium is ook nep aan Audi.
raoufff zegt
@kroon: alles, want Volkswagen.
redneckdarian zegt
Is dit echt zo veel goedkoper om te produceren vraag ik me af?
Dutchdriftking zegt
@redneckdarian: meer een kwestie van geluid en uitstoot reductie gok ik zo. Maar het creëert weer kansen voor de aftermarket uitlatenboer.
Goed_Koopman zegt
@redneckdarian: Heeft niks met productiekosten te maken, maar met wet-en regelgeving. De S6 is een diesel en daarvan moeten de pijpen naar beneden afbuigen.
griffendahl zegt
Van wie moet dat? Bij BMW heeft in ieder geval niemand die memo nog gelezen.
560pk zegt
@goed_koopman: zover ik weet bestaat er nergens een wet die naar beneden afbuigende uitlaten verplicht
towi1989 zegt
Zal weinig met geld te maken hebben, eerder styling. Die hebben graag kleine spleten, en een uitlaat heeft ruimte nodig om te voorkomen dat die gaat zitten rammelen of zelfs de bumper weg smelt. Dit is een eenvoudige ‘fix’
jeroentje2 zegt
@redneckdarian: nee, reden is heel anders. Bots veiligheid. Bij aanrijding van achteren is alleen de bumper beschadigd en niet de hele uitlaat. Dat scheelt in herstelkosten oa. Daarnaast leidt een zwart of chroom eind stuk zwaar van telkens warm koud en blijft dus zo een los stuk in de bumper langer netjes.
redneckdarian zegt
@jeroentje2 leuk dat jullie allemaal zo reageren. Maar herstel kosten.. Zou dat de fabrikant ook maar iets kunnen schelen? De auto is al verkocht dus de meeste winst is gehaald. Lijkt me niet dat ze extra research doen enzo om reparaties te vergemakkelijken. Vroeger wel, nu minder lijkt mij
Henkie zegt
Ja dat doen ze zeker. Ooit eens een docu gezien over een auto ontwerpen. Dat was ook de reden waarom de bumpers tegenwoordig tot halverwege de motorkappen zijn gaan lopen.
De reparatie kosten zouden dan lager zijn, waardoor de verzekering dus lager is. Wat de tco ook lager maakt. Is de tco lager geeft dat weer een boost voor de lease prijs dus meer verkopen.
560pk zegt
@redneckdarian: Duitse auto’s hebben te maken met Duitse verzekeringsmaatschappijen. Die “stuffen” een auto in een bepaalde risico categorie in, afhankelijk van de kosten die de verzekeringsmaatschappij maakt op die bepaalde auto. Daar is dan vervolgens de verzekeringspremie op gebaseerd ( anders dan in NL: hier is alleen de nieuwprijs en de leeftijd van de bestuurder bepalend voor de verzekeringspremie). Voor de Duitse consument maakt dat veel uit bij de aankoop beslissing
HZW zegt
Precies wat @redneckdarian zegt.
Dat die eind stukken zwaar leiden onder de temperatuur verschillen en zo blijven ze dus langer netjes.
Verder wordt de bumper beter beschermt tegen verhitting door de uitlaat los te koppelen van de eindstukken en kan er design technisch een mooier resultaat verkregen worden.
Ik vond het zelfs een grote tegenvaller dat de 2de generatie TT RS dit niet meer heeft, terwijl ze het bij de eerste TT RS ook zo gedaan hadden.
Gelukkig weer wel toegepast op de nieuwe RS3.
sprankel zegt
Ja dat is veel goedkoper, nu kan je voor de volledige line-up dezelfde bumper gebruiken ook al heeft de ene motor maar 1 uitlaatpijp terwijl de andere er 2 heeft. Je hebt nu ook vrijheid om de uitlaat te verplaatsen naar rechts bijvoorbeeld, wel zo handig als je een pakweg een hybrid variant maakt want dan moet de uitlaat wel al eens anders getrokken worden wegens andere brandstoftank/batterij pack.
Vergeet ook niet dat een uitlaat warm word, als je die gewoon door het plastic steekt gaat de boel beginnen smelten plus interferentie met alsmaar meer sensoren in die plastic bumper die niet willekeurig ergens in de bumper zitten (lees als je de echte uitlaat erdoor laat komen moet je nog zien dat je plaats vind waar geen sensor zit). Pluspunten is dat het extra verkoopt gezien de instapmodellen nu ook voorzien zijn van 2 plastic uitlaattipjes.
Er is 0,0 regelgeving die dit zou vereisen en voor de rest is er ook 0.0 voordeel aan. Dat de echte uitlaatpijp naar beneden wijst is overigens héél logisch, anders blaas je die warme dampen alsnog tegen je plastic bumper.
rutgerg zegt
Staat hier ook een nieuwe Bentley Continental GT cabrio in de straat. Ook zo triest. Van die half dubbele ovale openingen met chroom in de bumper. Daarachter de bumper zie je de echte veel kleinere uitlaten zitten. Waarom in godsnaam. Waarom nepuitlaten bij een auto van 300k…
pier zegt
Die S6 is wel erg droevig. De 5 cilinder is wel briljant, maar dat is dan ook het enige leuke aan Audi.
ghini zegt
Ik vraag me altijd af waarom ze de uitlaat en binnenkant van sierstuk niet mat zwart maken, dan valt het zoveel minder op. Nu kijk je altijd als je achter iemand rijdt zo dat sierstuk in en zie je de echte uitlaat heel duidelijk vanwege de kleur.
alcantara zegt
Nog nooit op gelet, ben jij serieus zo geobsedeerd in ontblote uitlaatkanaaltjes van binnen uitchecken?
jarnobakker zegt
@ghini: word vanzelf wel zwart 😂
ghini zegt
@jarnobakker: dacht ik ook, niet dus
jarnobakker zegt
@ghini: ik ken een paar mensen die ook een audi hebben met zo’n nep uitlaat. Na een jaar waren ze allemaal zwart door het olieverbruik. Oudste was van 2015
airditude zegt
Als dit iets is waar je je druk over kunt maken. Dan heb je volgens mij verder weinig te klagen 😂.
rob5nismo zegt
Ik vind zulke dingen wel lachen in de winter dan zie je die damp opstijgen en dan denk je bij jezelf dat klopt niet helemaal
base85v zegt
Ik zie dit toch wel bij heel veel merken.. I really don’t care! Die vijfcilinder maakt alles goed.
rolov zegt
Ik weet nog dat de Lexus ISF er mee begon en alle hoon er over heen ging. Dit overtreft de lexus ruimschoots .
HZW zegt
Dat is gedaan door een hele slechte photo-shopper.
Hij/zij had op zijn minst de juiste kleur kunnen gebruiken om het weg te werken.
Verder selecteer je het hele gebied dat je wil bewerken en vul je dat in, inplaats van alleen de brush te gebruiken en gedeeltelijk camoufleren.
Tevens had er een pixelling toegepast moeten worden na het invullen van het deel.
boomhauwer zegt
@HZW: ik vermoed gewoon dat er ms paint is gebruikt hier..
PunicaOase zegt
Hebben heel veel auto’s tegenwoordig last van.. Bijv. Mercedes heeft ook een paar modellen waar het allemaal lelijk en scheef zit.. Jammer, slechte ontwikkeling..
Charles Taycan 4S zegt
Hebben we straks allemaal geen last meer van, ook makkelijker bij het wassen merk ik een auto zonder uitlaten…😉
saxoke zegt
Een RS6 van enkele generaties geleden had eigenlijk ook 4 kleine pijpjes (2 per kant) in de grote stortkokers zitten. Dus zo nieuw is het niet. Reden dat ze dit gefotoshopt hebben is gewoon omdat 1 grote buis er beter uitziet dan 2 kleintjes in die grote buis.
pomoek zegt
Gewoon het probleem met modern auto design wat mij betreft. Die fake uitlaat id gewoon niet nodig. Funktieloos prutsdesign dus. Net als al die nep difusers die je onder auto’s ziet hangen en nep lucht inlaten. More is less in autodesign land.
saxoke zegt
@pomoek: bij de RS3 zijn het geen fake uitlaten, enkel het eindstukje is “fake”. Als deze (in totaal) 4 kleinere pijpjes uit de achterbumper staken riep iedereen weer dat 4 uitlaten op een hothatch overdreven is voor een 4 cilinderke. Qua fake luchtinlaten, volgens mij gaan ze op de nieuwe RS3, allemaal functioneel zijn. Of, zoals het bij sommige auto’s is, bvb links in de bumper is functioneel omdat er een oliekoeler achter zit, dan moet er qua design rechts ook een zogenaamde inlaat zitten. T zou lelijk zijn moest mijn voorbumper aan 1 kant een inlaat hebben, en aan de andere kant een vlak in carrosseriekleur.
mashell zegt
Veel uitlaateindstukken, aanplakdiffusers en luchtinlaten is onderdeel van de formule sportief. Net als rode stiksels en zwarte dakhemels. Slaat nergens op maar het publiek is er helemaal op geconditioneerd.
saxoke zegt
@mashell: tja, zo kan je ook kiezen uit verschillende soorten binnenbekleding, slaat ook nergens op, of een ander kleurtje van je koetswerk. Ze hadden ze ook gewoon allemaal standaard wit kunnen maken zonder een andere keuze te hebben. Ook allemaal nutteloos.
mashell zegt
Dit is echt wel uitlaatstaren voor gevorderden…
saxoke zegt
@mashell: dat vind ik ook. Wat wel is, uiteindelijk wordt er weer een artikeltje aan de RS3 geschonken. Voor Audi is het alleen maar reclame. Terwijl er bij elk automerk, over elke persfoto wel iets te zeggen is.
supertjeduc zegt
Ik heb een akrapovic uitlaat en daar zitten dus wel de dure eindstukjes op
Dat is veel ingewikkelder als je op het eerste gezicht zou denken
En je begrijpt als je ze goed bekijkt waarom ze zo belachelijk duur zijn
Het is gewoon een centen kwestie
bernoulli zegt
Als je goed naar persfoto’s kijkt dan zie je vaker van dit soort knullige foutjes. Kan me nog een persfoto herinneren van een of andere SEAT waar ze zelfs de carrosserienaden hadden weggeshopt. Alleen niet consequent. Begon zo’n naad ineens vanuit het niets halverwege het voorscherm.
HZW zegt
De nieuwe ventilatie in het voorscherm achter het vooewiel zou een functionele moeten zijn.
Mag toch aannemen dat Audi wat leert van alle TT/RS-RS3 remproblemen ten gevolge van te weinig koeling.
Dus dit zou functioneel moeten zijn om meer wind stroom te verkrijgen in voor wielkuipen, om alle hitte af te voeren uit de wielkuipen.
Jack zegt
Ze blijven de boel te belazeren. Dubbele uitlaat.