Wat is het meest hinderlijke dat je partner in de auto kan doen? Precies, zich bemoeien met jouw rijstijl, echt superhinderlijk! Een fragmentje van hoe een conversatie dan kan verlopen: “Liefje, kan het misschien ook iets rustiger?”, “Nee schat, dan had je de bus moeten pakken!”.
Ondanks dat we zo’n schijthekel hebben aan dergelijke bemoeienissen, komt Audi met een on-board adviseur, die de rijstijl van de automobilist analyseert en met nuttige tips komt om zuiniger te rijden. Volgens Audi kan tot 30 procent brandstof worden bespaard, wanneer de bestuurder sommige gewoontes afleert en andere gewoontes aanleert (het nieuwe rijden?). Dit alles hoeft volgens Audi niet ten koste te gaan van snelheid en dynamiek. Yeah right!
Het systeem werd gepresenteerd op het TechDay 2007 seminar in Duitsland en bevat tevens een navigatiesysteem dat route suggesties doet aan de hand van de actuele verkeerssituatie. Dat laatste mag dan wat mij betreft nog net (via).
jakob zegt
een vrouw aan boord is al geoeg ;)
PieterA zegt
Wat een troep zeg, hopelijk een optie?!…
tweaker zegt
Audi bakt ze bruin
tweaker zegt
ff stoken :p
“Altijd al geweten dat Audi voor pussies is die niet kunnen autorijden!”
lol
lincoln zegt
so .. who,s the smart ass now.?
josje zegt
@ tweaker Precies :P
ff serieus: dit wil toch NIEMAND in zn auto?
MarcO zegt
Nog meer electronica?…. kwestie van een hacker er op loslaten en ‘chip’tunen. Van alle minnen plussen maken en andersom….. resultaat: Audi adviseert je nog beter (sneller) die rotonde te pakken met de hoogst mogelijke snelheid naar je eindbestemming, en dat alles op de absolute grens van de mogelijkheden van je gloednieuwe RS6 Plus……. droom… droom…. droom.
jasper zegt
ik wordt gek van die elektronica, ik wil rust in de auto ik hoef niet gereden te worden. ik wil rijden dat vind ik leuk
Rick dos zegt
Dusssss je hebt irritaties aan je medeweggebruikers, aan files, aan je vrouw die betweterig naast je zit, aan je kinderen die doen alsof de achterbank een speeltuin is and now your car joins in the fun……
……ze doen er ook echt alles aan om je een nervous breakdown te geven he?….
majinstar zegt
600pk in de RS6 en dan dit ???? ahahahahahahhahaa.
Chief_S5 zegt
Oh ja, wel leuk hoor. Maar er zal vast een knopje met daarop OFF te vinden zijn. :)
2SLOW4ME zegt
daarom kan dus bijna niemand in 1 keer slagen voor zn rij examen… die vent bleef maar door lullen!!!!
Gotty zegt
Ik heb dat systeem van Audi echt niet nodig om zuinig te rijden. Ik zeg altijd maar zo: “Als je remt heb je onnodig veel gas gegeven”. Wat denken jullie van het volgende? Het is allemaal gebaseerd op zo weinig mogelijk remmen:
* Als je verkeerslichten nadert eerder het gaspedaal loslaten.
* Als je een rotonde nadert het gaspedaal dusdanig vroeg loslaten dat wanneer
je de rotonde opgaat de juiste snelheid hebt om over de rotonde te rijden.
* Als je in een gebied rijdt waar drempels zijn een snelheid rijden die je auto
ook aankan als je over een drempel gaat.
* Als je op de autosnelweg een langzamer rijdende voorligger nadert tijdig het
gaspedaal loslaten.
* Als je op de autosnelweg wilt inhalen enorm vroeg in de spiegels
kijken, want als je ziet dat iemand jou wil inhalen moet je je snelheid
verder matigen.
* Als je rechtsaf moet, en je moet daarvoor een fietspad kruisen en er komt
een fietser aan, zorgen dat je met je gas- en rempedaal anticipeert op die
fietser.
* Als je op een weg rijdt, en je ziet dat er 100 meter voor je een automobilist
links afwil, terwijl er geen voorsorteervak is (hij staat dus aan de wegas),
kijken of er tegemoedkomend verkeer aankomt, en op basis van het aantal
auto’s wat tegemoet komt bepalen wanneer je het gaspedaal loslaat.
* Op tijd rechts rijden, dan hoef je niet meer(op het laatste moment) in te
voegen en dus ook niet te remmen.
* Afstand bewaren, bij mist nog meer afstand bewaren.
* Als je voor de verkeerslichten staat en je voorligger gaat een paar meter naar
voren, gewoon staan blijven, en als je dat perse ook naar voren wil gewoon
rustig en alleen op de koppeling naar voren gaan.
En ik ben vast wel wat trucjes vergeten, een factor waar je ook rekening mee kunt houden is hoelaat het is. Want in de spits moet je anders rijden als wanneer het geen spitsuur is.
Ik ben niet Koos Spee en ook niet zijn zoon of wie dan ook, ik ben een liefhebber van autorijden die ziet dat veel mensen een hele onlogische manier van rijden hebben.
lincoln zegt
@Gotty .. jouw partner noemt je zeker altijd .. smart ass…..
ben het wel volledig met je eens .. smart ass
Josje zegt
@Gotty
jij bent zeker de smart-ass die het programma geschreven heeft?:p
ben het wel met je eens hoor! irriteer me mateloos aan mensen die hard optrekken, om vervolgens 50m verderop vol in de ankers gaan voor een drempel/stoplicht etc.
tweaker zegt
@ Gotty
wat denk je van deze?
* Als je verkeerslichten nadert, gas geven en ogen dicht… dan rem je nog minder!
* Op rotonde zo snel rijden dat iedereen de schrik van z’n leven opdoet en je mooi voor laat.. niet nodig om te remmen dus
* drempels? hoe sneller je gaat, hoe minder je ze voelt, ben je airborne? spaart benzine!
* trage voorligger op autosnelweg? rechts inhalen of op pechstrook… verdrijfstroken niet vergeten… niet remmen dus!
* iemand wil net inhalen als je trage voorligger hebt? couperen, laat die maar remmen, is zijn benzine
* laatste puntje overbodig gezien je nooit aan de lichten staat
je mag nu op je hoofd gaan staan, mijn tips zijn beter als de jouwe, jij hebt beweerd dat het om remmen gaat… met mij tips moet je niet eens remmen
case closed!
tweaker zegt
@ Gotty
wel grappig hoe je op een blog voor autoliefhebbers verbruikstips gaat geven
1. weten we ook wel allemaal al lang
2. we coud care less!!!!!! benzine dient om verbrand te worden!
tweaker zegt
we couLd dus
Onehp zegt
Kijk, slechte chauffeurs zijn bij alle merken te vinden, bewijs genoeg hier op autoblog… en er zijn genoeg mensen die wat hulp kunnen gebruiken. Nee, ik hoef die hulp het niet, maar ik kan dan ook 15% onder mijn normverbruik rijden als ik wil zonder daarom het verkeer op te houden.
Ik wil er even een punt van maken dat zuinig rijden niet gelijk hoeft te staan met traag:
Een eco-rijstijl is sneller dan iemand die met een niet eco-rijstijl met hetzelfde subjectieve tempo onderweg is. En dan wel omdat zuinig rijden gelijk staat met ‘meer meters voor dezelfde brandstof’. Wat de tweelingbroer is van ‘sneller dan de andere met evenveel vermogen’ en de kleinzoon van ‘de betere chauffeur’.
Voor beide (zuinigste of snelste rijstijl) moet je je auto en je snelheid goed kunnen inschatten om het meeste van de verkeerssituatie maken door ver vooruit te kijken, en om zo effektief mogelijk de bochten te nemen. Terugschakelen voor de bocht is zuinig (verbruik = nul) en de beste uitgangssituatie om effektief (=snel) een bocht te pakken – want voor beide wil je een goede uitgangsnelheid uit de bocht krijgen.
Het verschil zit in de stand van het gaspedaal en het gebruik van de remmen (liefst helemaal niet, dan wel respectievelijk 110% van het remvermogen benutten). Maar als er dan toch niet geraced kan worden op de openbare weg, dan kun je er tenminste een uitdaging van maken zuinig te rijden zonder daarom trager te rijden, niet?
Onehp zegt
@tweaker: spreek voor jezelf, niet iedere auto enthusiast is een boy racer… (maar als het moet ben ik wel bloedsnel ;-) )
AppieFlappie zegt
@tweaker
http://www.tweakers.net
Hier is nog ruimte vrij voor je reacties ;)
tweaker zegt
@ Appieflappie
who died and made you king?
@ Onehp
rare assumptie
Mikeee zegt
LOL! Is dit Audi’s vervolg op de “koffiepauze en laanbehoudsysteem” van Volvo gisteren? :D
Drago zegt
geinig is weer eens wat anders dan “Baby on board”
Onehp zegt
@tweaker: welke?
BWM M8 zegt
@Gotty
Velen vergeten dat je op 2 manieren kunt remmen: met je remmen of met je motorrem. Om echt zuinig te rijden, moet je dus (o.a.) beiden vermijden. Een wagen met boordcomputer die je het actueel verbruik geeft, kan daarbij een hulp zijn: probeer te vermijden dat die op 0,00 liter/100 km springt, want in tegenstelling tot wat je zo denken, ben je dan NIET zuinig aan het rijden (je hebt namelijk daarvoor teveel gas gegeven, zodat uw motor uw wagen momenteel aan het afremmen is)…
Jan C. zegt
Voor sommige mensen is dit een aardig hulpmiddel, voor anderen weer een vervelend iets. (Het rare is dat de laatste categorie meestal asociaal te hard wil. Oei, die is erg subjectief… )
tweaker zegt
@ BMW M8
remmen op de motor niet zuinig? 0,00 l/100km niet goed… zou toch maar es opnieuw informeren hoor!
vr6 rijder zegt
De Corolla had dit al, een economy meter, waarbij je in het groen moest schakelen. De sport was om ‘m altijd in het rooie te jagen, lekker slurpen
vr6 rijder zegt
p.s. kan ook oranje geweest zijn, het is lang geleden..
Mairsil zegt
@ Gotty
Ik zie het remmen precies andersom, als je de ruimte hebt om uit te rollen, en niet vol in de remmen hoeft, ging je langzamer dan strikt noodzakelijk! Zelfde geldt als je banden geen geluid maken in de bocht… :)
Dat lijkt me nu wel een leuk systeem in zo’n RS6: “U had deze bocht nog 40 meter later kunnen inremmen als u een betere lijn had gevolgd”. Of een systeem wat de ideale racelijn door een bocht op de voorruit projecteert, met kleur om aan te geven waar je vol gas en vol rem moet doen, a-la Gran Turismo.
lodewijk HPF racing zegt
Man man man wat een gez*k is dat hier toch.
Remmen dienen om gebruikt te worden en benzine moet VLOEIEN!!!
@ MarcO
Allright!!:p
chrysler liefhebber zegt
Tweaker heeft gelijk. Van al dat getrut op de weg word je ziek!
bmwF zegt
als je rijdt en je zet je auto in neutraal verbruik je meer als je gewoon op de motor remt, als je dat nog niet weet dan zou ik maar eens snel op je verbruiksmeter kijken.
Gotty zegt
@ BWM M8:
Daar heb je volledig gelijk in. Maar ultiem zuinig rijden lukt mijzelf nooit. Dus je kunt beter te weinig accelereren dan te veel, hoewel je in het eerste geval inderdaad afremt op de moter.
Waarom?
Als je “in verhouding tot de situatie” veel accelereert en remt wanneer het hard nodig is doe je 2 dingen:
1) Je hebt onnodig veel geaccelereert wat geld kost.
2) Je moet je remsysteem aanspreken wat ten koste gaat van je remblokken (of -schijven, of allebei. Ik ben niet zo autotechnisch) en wat ook geld kost.
Als je relatief weinig accelereert, en dus afremt op de motor dan kost het weinig benzine en je hoeft je remsysteem niet aan te spreken dus doe je langer met je remblokken/schijven. Dit heeft wel als enig nadeel dat áls je een achterligger hebt, diegene hinder zal ondervinden van jou (enigzins) langzame snelheid.
Maar aangezien oefening kunst baart kun je redelijk nauwkeurig anticiperen, ik ten minste wel.
Even over de manier van remmen: Persoonlijk heb ik de sterke overtuiging dat remmen op de motor meer kost als uitlaten rollen in de “vrij”. Want als je remt op de motor vertraagt de auto sneller, en als je de bak in de vrij zet dan heeft de auto een hoger rendement qua snelheid.
Blogger @ Gotty: En dan moet je uiteindelijk nog behoorlijk op de rem.
Gotty @ Blogger: Dan kun je dus nóg eerder het gaspedaal loslaten en de bak in de vrij zetten.
Maar mijn theorie wordt in mijn omgeving nog weleens tegengesproken, ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Dan heb ik het wel tegen de serieuze bloggers en niet tegen “jullie”… Edit: bmwF spreekt het ook al tegen…
@Tweaker: Remmen op de moter is redelijk zuinig, want je trapt het gaspedaal immers niet in dus is de motor stationair in bedrijf.
@ lodewijk HPF racing: Ben ik blij dat ik jou portomonnee niet heb (hoewel, ik kan er natuurlijk niet inkijken, misschien zit er best wat leuks in)
@ chrysler liefhebber: Ik ben blij dat jij het zegt…
tweaker zegt
@ Gotty
Jouw betoog klinkt als een kleuter die de relativiteits theorie probeert uit te leggen aan de hand van z’n playmobil ventjes en er dan doodleuk komt bij zeggen dat hij het niet zeker is…
Je geeft zelf toe niet technisch te zijn dus begrijp ik ook niet waarom je hier zoveel moeite doet om iets te verkondigen wat eigenlijk niet klopt.
Wees slim en zwijg, zal veel betere indruk geven!
Esprit_de_Flandre zegt
Bwa, zou ik nog wel willen. Want in tegenstelling tot een vrouw kan je dit gezaag AFZETTEN!
Windhoos zegt
Zolang je het maar af kunt zetten heb ik er geen problemen mee…….
Onehp zegt
@Gotty: bij ‘remmen’ op de motor verbruik je NIKS, en dan wel omdat het de aandrijfwielen zijn die de motor doen draaien, niet je brandstof. Als je me niet geloofd, gooi het kontakt ervan tijdens het remmen op de motor, je motor zal niet stilvallen (op eigen risico). Verder, remmen op de motor is niet zuinig natuurlijk (dwz naar een lage versnelling terugschakelen), maar bij gewoon gas lossen uit de hoogste versnelling die je kan rijden vertraag je niet veel en moet je meestal toch bijremmen voor de situatie waarvoor je vertraagde. Natuurlijk schakel je een versnelling naar omlaag voordat de motor onder de pakweg 1000toeren zakt. Heel zuinig.
Uitbollen in vrijloop is onveilig in een noodsituatie en hinderlijk voor andere weggebruikers achter je. Verder is het weinig effektief want voor de brandstof die je verbruikt om je motor in vrijloop te laten gaan, had je evengoed een klein beetje gas bij kunnen geven bij het vertragen-in-je-versnelling.
En als je vertraagd door gaslossen moet je bochten zo snel nemen dat je banden net niet beginnen te piepen(piepen=afremmen), neem je de bocht trager dan heb je teveel vertraagd en heb je je achterliggers gehindert en moet je extra bijgassen op weer op snelheid te komen. :-D
Verder nog een tip: rem minst enkele keren per week eens stevig door, daardoor blijven je remmen in topconditie en kun je veilig remmen in een noodsituatie (anders slijten ze slecht).
En nog een vraagje: na al je uitleg, vertel eens, hoeveel verbuikt je auto dan???
@tweaker: ‘rare assumptie’ schreef je, en ik vraag nog eens: ‘welke assumptie?’
Gotty zegt
@ Onehp: Mijn auto rijdt gemiddeld 4,7 liter op 100 km, maar een schakelbak heeft’ie niet, er zit een elektronisch continu variabele transmissie in. Ik heb wel een aantal jaren schakelbak gereden.
tweaker zegt
@ Onehp
“spreek voor jezelf, niet iedere auto enthusiast is een boy racer”
misschien moet jij maar voor jezelf spreken
Onehp zegt
@tweaker: sorry jonge, ik gebruik boyracer nogal breed. In geval je mijn reactie niet begreep (spreek voor jezelf), mijn reactie is op deze statement van je:
‘…autoliefhebbers verbruikstips gaat geven
…. WE couLd care less!!!!!! benzine dient om verbrand te worden!’
Hier mag JIJ dus voor jezelf spreken, I do care en hoogst waarschijnlijk doet de meerderheid van de autoblog lezers dat ook – als je eerst al tieners wegrekent die dromen over Ferrari’s maar nog niet meegemaakt hebben wat het is om te betalen voor een auto …
En ik beschouw dus mensen die zeggen dat ze er niet om geven als boyracers, (foei foei van mij, zulke vooroordelen zeg :-p).
P.S: de correcte engelse uitdrukking is ‘We couldn’t care less’