Wat ben je kwijt voor zo’n Audi Q4 die je niet Audi Q4 mag noemen?
Een modelnaam bedenken is altijd heel erg lastig. Als je kiest voor een echte naam, moet je zorgen dat de naam overal ter wereld goed uit te spreken is. Ten tweede moet de betekenis redelijk algemeen zin. In elk geval geen rare scheldwoorden of nog erger, je auto vernoemen naar een pakje bakboter.
Audi heeft het altijd makkelijk gehad. Er is een ‘A’ en het nummer erachter geeft aan hoe groot het model is. Hoe groter het model, hoe hoger het nummer. Een feilloos systeem. Bij de Audi SUV’s is dit ook het geval. Daar gebruikt Audi de ‘Q’ (van quattro, ondanks dat niet alle modellen standaard quattro hebben, maar dat terzijde). De praktische ‘Q’-s hebben een oneven nummer (Q3, Q5 en Q7), terwijl de sportieve Q-modellen juist een even nummer hebben, denk aan de Q2 en Q8. Wat dat betreft is het vreemd dat Audi wel de Q3 Sportback heeft. De naam Q4 was véél logischer geweest, helaas voor Audi is de naam eigendom van Alfa Romeo.
Dan weet je in elk geval waarom de Q3 Sportback geen logische naam heeft in de Audi-range. Audi heeft het digitale doek al een tijde geleden van de auto getrokken én jullie aller @Wouter heeft de auto van dichtbij kunnen inspecteren. Zijn bevindingen check je in deze video. Nu zijn dan eindelijk ook de prijzen bekend. Er zijn slechts twee varianten die je aanvankelijk kunt bestellen. Voor 55.900 euro heb je een Q3 Sportback 35 TDI S-Tronic Pro Line met 150 pk. Dus standaard heb je op een Q3 Sportback al items als Audi’s Virtual Cockpit en een elektrisch bedienbare achterklep. Audi meldt tevens trots dat de Q3 Sportback standaard Cruise Control en 17” wielen heeft. Dat is anno 2019 niet zo bijzonder meer.
Wil je geen satansap in de tank doen, dan is de Q3 Sportback 45 TFSI quattro S-Tronic Pro Line een optie. Deze krijg je mee voor 66.920 euro. Dat is aanzienlijk meer. Twee grote verschillen zijn de potente benzinemotor met 230 pk en vierwielaandrijving. Je kan de uitrusting uitbreiden door te kiezen voor een Pro Line Business, Pro Line S of de Edition One. Op latere termijn komt er een goedkopere Q3 Sportback op benzine bij in de vorm van de 35 TFSI MHEV (150 pk mild hybrid) en een sterkere diesel in de vorm van de 40 TDI quattro met 190 pk. Configureren is per direct mogelijk, evenals een Q3 Sportback bestellen.
De Audi Q3 Sportback vergelijken is wat lastig, want er zijn niet veel directe concurrenten. De BMW X2 komt er nog het dichtst bij in de buurt. Een voorwielaangedreven X2 sDrive18d kost, inclusief automaat, 50.215 euro.
berlinetta zegt
Wat een geld joh. 60k voor een A3 op hoge poten. Dit koopt toch niemand nieuw?
rvdw zegt
@berlinetta: wss zijn er in de leasemarkt wel een aantal gekkies te vinden die hier de bijtelling over willen betalen…
pier zegt
@rvdw: dan mag je ook een riant salaris en leasebudget hebben want over 60 a 70k een bijtelling betalen van 22% is ook niet echt grappig.
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: voor hetzelfde geld heb je een Q5 plug-in. Wat een prijzen joh..
wildewesten zegt
@berlinetta: A3 op hoge poten? Eerder een Subaru XV met audi logo
rvdw zegt
Wat een lelijke auto.
Rick-dos zegt
Hoewel ik de X2 in Nederland vrij weinig zie rijden, zie ik ze je hier om de haverklap. Hoeft natuurlijk niets te zeggen maar heb het idee dat een auto als de X2 het bijzonder goed doet buiten de grenzen.
Het is denk ik ook niet voor niets dat Audi deze stap zet.
gandini zegt
@rick-dos: Maar die X2 heeft in mijn ogen wel wat meer een hatchback-look en niet zo’n vreemde aflopende achterkant. Als ik echt tussen de X2 en deze zou moeten kiezen, zou ik echt voor de X2 gaan.
Rick-dos zegt
@gandini: ik persoonlijk ook.
birdnerd84 zegt
@rick-dos: “hier” ahja, duidelijk..
Rick-dos zegt
@birdnerd84: naja, dacht dat ik het geschreven had…
Hier in Spanje…
Dutchdriftking zegt
Niet de mooiste Audi van het moment, maar met 5-pitter wel leuk. Als er tenminste weer zo’n gave RS komt.
deboes zegt
Zoals elke audi, te duur voor een opgeleukte skoda…..maar voor velen makke schapen is status veel geld waard.
kminne zegt
@deboes: Die status is denk ik een beetje op zijn einde aan het lopen. Audi rijders zijn tegenwoordig vooral mensen die er werkelijk niets van begrijpen.
dijan zegt
@kminne: Wat zou je dan moeten rijden als je er volgens jou er wel iets van begrijpt ?? WAt rij jij als begripvol mens?
karaya zegt
@dijan: Geen Audi blijkbaar.
justsomebody zegt
@kminne: maar jij begrijpt alles en weet precies hoe het zit?
laarhovenn zegt
@kminne: welk premium merk heeft eigenlijk de meeste status?
monsieurleloure zegt
Wat er sportief aan een Q2 of Q8 is is mij een raadsel, godzijdank behoor ik niet tot de doelgroep van Audi.