Audi’s topmodellen in het D-segment krijgen wat afslankpillen door hun strotten geduwd.
Audi heeft een Colin Chapmanesque plan bedacht om de RS4 en RS5 begeerlijker te maken. De modellen zijn natuurlijk al snel dankzij alle power die onder de kap zit, maar lichtvoetig kan je ze niet per se noemen. De gloednieuwe RS4 Avant weegt bijvoorbeeld 1.790 kilo. Dat mag wel een onsje minder zijn. De boksbeugel krijgt dat nu voor elkaar door veel onderdelen van met koolstofvezel versterkt kunstof te vervaardigen voor de bleppers. Oké, dat verhaal kennen we wel een beetje, maar dit is niet de gemiddelde carbon sierstrip in je 2,5 ton wegende Bentley. In dit geval scheelt het namelijk echt keiharde kilo’s: 80 stuks in het geval van de RS5 en 60 in het geval van de RS4 Avant.
De Carbon Editions van de RS4 Avant en RS5 beschikken onder andere over van (inderdaad, @kilum) Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) gemaakte spoilers en spiegelkappen. Een belangrijk deel van de gewichtsbesparing wordt daarnaast geleverd door de 20″ jetsers, die per stuk 2 Kg van de onafgeveerde massa afsnoepen. De reden dat de RS5 meer winst boekt dan de RS4 Avant is dat bij de RS5 het dak en de achterspoiler ook van CFRP gemaakt zijn. Net als bij grote voorbeeld BMW dus.
Na de cut-cycle weegt de RS4 Avant nog 1.730 Kg (standaard dus 1.790 Kg) en de RS5 1.585 Kg (standaard 1.665 Kg). Je kan de lichtere edities los van de speciale velgen herkennen aan een grille en sierlijsten uitgevoerd in mat aluminium. In het interieur zijn uiteraard carbon sierlijsten standaard, alsmede rode stiksels in het leder. De motor en prestatiecijfers blijven overigens ongemoeid. Dankzij 450 pk knalt de RS4 Avant in 4,1 seconden naar de honderd. Als de RS4 Avant Daniel Ricciardo in quali-trim is, dan is de RS5 Max Verstappen. De laatste is namelijk twee tienden van een seconde sneller. Shots fired!
pomoek zegt
Kost dat? Zo’n Carbon edition?
jaapiyo zegt
@pomoek: @viezefreddyw: dat is nog niet bekend voor NL. In het VK kost de RS4 Avant Carbon Edition 10K Pond meer dan het standaardmodel. Voor de RS5 is dat 12,5K Pond.
viezefreddyw zegt
@jaapiyo: Ah, thanks. Zal niet veel verschillen met de Nederlandse prijs gok ik zo.
atrak zegt
@viezefreddyw: Dus je verdient hem niet terug met de lagere wegenbelasting. Wel een goed excuus bij de baas thuis.
lekkaah zegt
@jaapiyo: Damn, laat dat carbon dan maar zitten – ik ga voor Tatjana; op naar BasicFit.
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Is er een BasicFit in Zonnedael?
lekkaah zegt
@viezefreddyw: Ha! Zonnedael is een fictieve wijk, gefilmd in een echte wijk in Sittard – https://www.basic-fit.com/nl-nl/sportscholen/sittard-limbrichterweg
GooGle is my friend :)
viezefreddyw zegt
@lekkaah: Moeite doen om het op te zoeken, hulde! Maar het telt niet he! Het is de Ross van Lenneplaan waar Zonnedael in ligt.
lekkaah zegt
@viezefreddyw: http://i.imgur.com/kKp8S3Q.jpg?fb
kilum zegt
Je weet dat je te veel auto nieuws leest als je niet meer C-F-R-P leest maar, automatisch Carbon Fibre Reinforced Plastic in je hoofd.
ardonjr zegt
@kilum: hahaha jup!
trust zegt
@kilum: ik lees het altijd als polymer ipv plastic.
Gulli zegt
Bleppers. Is de baas van de RS-divisie dan een Blepper-honcho?
jaapiyo zegt
@gulli: nee die man heet Stephan Winkelmann.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: Blepper Honcho zou echter wel een epische bazennaam zijn.
viezefreddyw zegt
Zijn die dingen echt zo zwaar joh? Kolere zeg. Maar ja, wel gelijk een goede reden om meteen een ‘special’ uit te brengen. Ben benieuwd naar de prijs van zo’n Carbon Edition. Vast en zeker niet voor de poes…
tttijn zegt
@viezefreddyw: die dingen zijn zo zwaar zodat ze een special edition kunnen uitbrengen.
El-Loco zegt
Klinkt als iets cools voor de boulevardcruisers als je auto er geen streep harder door gaat
berlinetta zegt
Dit vind ik nu een nuttige optie. 60 – 80 kilootjes eraf en ook nog eens 8 kilo minder onafgeveerd gewicht. Het zal waarschijnlijk je beide nieren en die van je moeder kosten, maar dan krijg je wel resultaat.
Gulli zegt
@berlinetta: als je zo gehecht bent aan nieren kun je beter een M4 CS kopen denk ik
breakingpoint zegt
3.5% gewichtsbesparing op de RS4. Geeuw.
kilum zegt
Goed, ze hebben dus ongeveer 4% gewicht weten te besparen. Whoeptie F*cking Doo!
Hier had echt veel meer winst gehaald kunnen worden. Carbon Dak, spatborden, motorkap, kofferklep, spiegel kappen, bumper voor en achter, Carbon Recaro stoeltjes voor, 2 Recaro stoelen achter in plaats van die bank. Verder kun je nog wel wat in het interieur doen, Carbon pedalen, dashboard etc. etc. etc.
berlinetta zegt
@kilum: Carbon dashboard? Maar dan is het dashboard niet meer aaibaar, het usp van Audi!
kilum zegt
@berlinetta: Ook over carbon kun je een dun laagje leer of alcantara spannen/plakken.
berlinetta zegt
@kilum: Maar dan bespaar je toch geen gewicht? Dat dashboard zal nu onderhuids van plastic zijn. Je gaat echt geen winst boeken door dat onderhuidse dashboard van carbon te maken.
kilum zegt
@berlinetta: eerlijk gezegd geen flauw idee. Ik heb nog nooit een dashboard gewogen. Laat staan een van Carbon. Ik dacht eigenlijk meer aan dat kuurtje dat lambo de Gallardo had gegeven op de Sesto Elemento.
Vanquish zegt
Van mij mag er wel wat meer vanaf. Zeker als blijkt dat deze uitvoering 10k meer kost. Enkel voor wat plastic onderdeeltjes. Daar heb je zo ongeveer een aygo voor!
Dutchdriftking zegt
Het scheelt in NL ook weer een schaaltje in de wegenbelasting, wellicht een leuke bonus!
MDA zegt
Oh… de marketing boys zullen hier vast van smullen… maar serieus: Carbon spiegelkappen??
Als je een plastic deel vervangt door een carbon deel win je niks aan gewicht (dus ook de spoiler is dikke onzin). Carbon heeft geen gewichtsvoordeel tov plastic. Carbon heeft als grote voordeel een grotere stijfheid voor een lager gewicht. Dus alleen bij mechanische onderdelen kan je het echt lichter maken met carbon: Ophanging, dak, velgen, aandrijfassen, subframe… en in mindere mate carrosserie delen.
Sowieso: waarom hebben deze auto’s obesitas? Niet vanwege een alu dak dat ineens veel dikker is… nee: Elektrische stoelen, 12 speakers, airco met 4 zones, en alles electronica en kabels die er bij horen. Uiteraard zijn dat creature comforts die niet iedere klant wil missen, maar als je toch een lichtgewicht versie maakt, waarom dan niet de ‘Alpine’ aanpak: Lichte stoele zonder elektra, downsized airco, dowsized stereo, dunnere ruiten. Veel goedkoper dan CFRP en veel efficienter in gewichtsbesparing.
EDIT: dat weten we.
berlinetta zegt
@mda: Omdat dit geen sportwagens zijn, maar wagens voor dagelijks gebruik. Dan willen veel klanten nou eenmaal luxe. Die zitten niet te wachten op een kale station zonder enige luxe zodat die harder door de bocht gejakkerd kan worden.
MDA zegt
@berlinetta: Ik weet zeker dat er klandizie is voor een RS4 lightweight versie. BMW en Porsche zijn spontaan uitverkocht als ze een lichtere, meer track-gerichte versie maken met hardere stoelen en zonder airco…
berlinetta zegt
@mda: Dat kan best, maar het moet financieel ook haalbaar zijn. Wegen de ontwikkelingskosten op tegen de opbrengst? Daar zullen ze heus wel over nadenken bij Audi.
rolov zegt
@MDA: elek stoelen ,de meest zinloze optie in een auto.
trustmeiamanengineer zegt
Nou, goed begin zullen we maar zeggen. Volgende generatie graag standaard al 180 kilo eraf.
Jochempie zegt
Dat zijn toch nette gewichtsbesparingen op een bestaand model.
sanderm3 zegt
Ik zou zeggen haal gewoon de average bestuurder er uit. En je bespaart zo 100 kilo extra. Rijden hoeft niet, zo’n wagen koop je toch alleen maar voor de show op de oprit. Hallo buurman..kijk mij ?
willeme zegt
Maar de grote vraag is: waarom?
Waarom moet een RS4 of RS5 lichter zijn? Als je de RS4 en RS5 echt dynamischer wil maken, zet dat motorblok achter de vooras en geef de auto achterwielaandrijving. Dat zet zoden aan de dijk. Daarbij was de RS5 juist een stuk comfortabeler dan zijn concurrenten om zich te onderscheiden.
Ik vraag mij af en toe toch echt af waar Audi mee bezig is de laatste tijd. RS4, RS5, A8, Q7, R8: toch allemaal teleurstellingen en niet echt een stap voorwaarts ten opzichte van het voorgaande model.
Oh, en als je lichtere velgen wilt, gooi die gegoten 20″ wielen overboord en ga voor een maat of twee kleiner. Dat scheelt een slok op de borrel (toch, @Onehp?)
ronnys zegt
@willeme: waarom?
Nou omdat ze nu schijnbaar een dikke 10.000 extra voor de auto kunnen vragen die nog steeds net zo zwaar is als een A8 begin deze eeuw….
birgini zegt
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio weegt maar 1524kilo… ik zeg het maar :-p
fernie zegt
@birgini: zonder vloeistoffen, zet hem op de weegschaal en het is hoog 1600!
aquila2003 zegt
Doe mij de riciardio trim maar, kom ik tenminste thuis.
ghost zegt
Kom je met beiden wel net een treetje lager in de MRB.
dolledries zegt
Mooie velgen