190 peekaatjes en toch een verbruik van 1 op 20, dat lijken dieselwaarden. Toch zegt Audi dat het ook mogelijk is zonder satansap, en wel met hun nieuwe 2.0 TFSI.
Deze week loopt in Wenen het jaarlijkse motorsymposium, waar Audi elk jaar wel met een noemenswaardig nieuwtje komt. Dit jaar is het een doorontwikkeling van de 2.0 TFSI (1.984 cm3), die wordt voorgesteld met 190 pk en 320 Nm. Dit maximumkoppel wordt bereikt tussen 1.450 en 4.400 tpm.
Hoe het Audi is gelukt het blok – dat 140 kg weegt (met turbo, zonder uitlaatspruitstuk) – nog een stukje efficiënter te krijgen lees je hier. In het kort komt het er op neer dat de kleptiming en ontstekingsmomenten zijn verbeterd, en de turbodruk is verhoogd. Ook werd er een veel groter oliecarter ontwikke…nee, dat laatste hebben we verzonnen. Sorry, inkoppertje, moest even.
De paarse broeken in Ingolstadt hebben overigens een nieuwe term verzonnen: ‘Rightsizing’. Dit is volgens Audi de volgende stap na ‘downsizing’ en ‘downspeeding’. Het zij zo, maar of je een moorkop nou ‘moorkop’ noemt, of ‘chocoladebruine kussens van glanzend satijn gevuld met donzige slagroom’, het product wordt er niet anders van.
Introductie in nieuwe A4
Verwacht de nieuwe TFSI in de nieuwe Audi A4 (B9), die in september op de IAA in Frankfurt zijn debuut maakt. Dezelfde motor wordt ook met vermogens van boven de 200 pk (maar dan op papier iets minder zuinig) verwacht.
gop1 zegt
De onverwoestbare 1 liter Daihatsu motor (1KR-FE) weegt slechts 67 kg, dus met dat in het achterhoofd vind ik 140 kg voor een 2 liter niet heel licht.
gtwillem zegt
@gop1: had die ook een turbo en intercooler?
Daarnaast: deze motor levert flink wat meer vermogen, dus moet het blok ook wat sterker (dus zwaarder zijn).
jrk68 zegt
@gtwillem:
Die kan er wel op, scheelt 1,5 kilo.
Dat gewicht is echter wel inclusief uitlaatspruitstuk, en volgens de beschrijving gaat dat niet op voor de Audi motor.
Ik vraag me wel af of dat klopt trouwens, incl turbo maar excl uitlaatspruitstuk. De turbo zit of in dat spruitstuk of er na.
Intercoolers worden nooit meegewogen met het motorgewicht, tenzij het er bij het gewicht vermeld is dat het incl alle appendages is.
mexxt zegt
@jrk68: die motor heeft het uitlaatspruitstuk in de kop, en de turbo zit met 4 bouten aan de kop vast.
gop1 zegt
@gtwillem: ”Hoe het Audi is gelukt het blok – dat 140 kg weegt (met turbo, zonder uitlaatspruitstuk)”
Het gewicht van het Daihatsu blok geldt voor het complete blok.
stephanotis zegt
@gtwillem: Willekeurig jaren 70 non-premium ontwerp: Douvrin 1995 cc, vanaf 1977, 90 pk tot en met 175 turbo-pk’s, gewicht 120 kg. Met turbo net zo betrouwbaar als die van Audi ;)
Okkii zegt
@gop1: dat telt niet mee. Die gaat niet stuk…
MartijnGizmo zegt
Is die 1 op 20 niet de nieuwe verhouding van de mengsmering? ;)
xiran zegt
@MartijnGizmo: knap voor tweetakt.
berlinetta zegt
Klinkt aantrekkelijk, maar ik ben benieuwd hoe hoog het verbruik in de praktijk is. Zal wel weer tegenvallen zoals gewoonlijk.
gtwillem zegt
@berlinetta: dat het de opgave vaak niet haal, klopt. Maar het is wel zeker indicatie dat ie zuiniger is dan de voorgaande editie.
jeanclaude zegt
Zijn relatief zuinige motoren, heb wel eens met een Audi A4 2.0 tfsi met 211pk voorwielaandrijving en een handbak uit 2010 over 4500km 1:14 gedaan. Olie niet hoeven bijvullen toen haha.
phaeton zegt
@jeanclaude: In de praktijk zal deze ook 1:15 doen, met 20pk minder. Ik zie het nieuws niet van dit blok. De grootste invloed is nog steeds je rechtervoet of de bakverhouding.
Arno's zegt
@phaeton: in de praktijk? of bedoel je wat haalbaar is? heb zelf een 2.0 tfsi gehad waar ik 1 op 14 mee kon halen. In de praktijk echter reed ie 1 op 7 a 8. Waar heb je anders 200+pk voor
dracae zegt
@phaeton:
De praktijk doet er in deze wereld van belasting betalen over fictieve waarden niet zoveel toe..
Uiteindelijk ben ik een voorstander van zuiniger, maar niet kleiner zoals dit en vooral ook Mazda. hoe dit in het echt uitpakt.. we zien wel.. maar goed te zien dat fabrikanten zich hier mee bezig houden.
bofkont zegt
@jeanclaude: zo heel erg zuinig is dat nu ook weer niet, mijn E46 328ci zes in lijn 2800cc antiek blok op de cruisecontrol naar Stuttgart ook 1 op 13/14.
406_v6 zegt
@jeanclaude: ik rij met een Accord 2.4 VTEC automaat ook 1:14….. en deze is inmiddels 9 jr oud. Niet zo héél erg bijzonder dus, sterker nog, vindt het eigenlijk tegenvallen.
bart_vandervelde zegt
Smering gebeurt met 0W20, dus dat beloofd!!
stropdas zegt
Bij mazda wordt de term rightsizing al lang gebruikt. Paarse broeken hebben het naar het Duits vertaald dus is het nieuw? Hopelijk zijn deze motoren idd wat betrouwbaarder want de term premium hoort niet bij een audi met zo ’n gebrekkige motor.
sr20det zegt
@stropdas: de term ‘premium’ is sowieso één pot nat.
jaapiyo zegt
@sr20det: Nee, RWD is wel premium. Audi niet want geen RWD.
sr20det zegt
@jaapiyo: Hou toch op man, premium is een woord wat tussen de oren zit van overbetaalde leaserijders in de midlife-crisis. Je hebt auto’s, luxere auto’s en nog luxere auto’s en de manier van aandrijving maakt daar niet ineens “premium” van.. God wat walg ik van dat woord.
rufctr01 zegt
@sr20det: dan is Audi niet premium, die zijn zo kaal als een kinderwagen. Als je opties moet aanvinken word je financieel uitgekleedt.
berlinetta zegt
@jaapiyo: Dus die nieuwe Renault Twingo(?) is ook opeens premium?
jrk68 zegt
@berlinetta:
Als je hem afzet tegen zijn directe concurrentie wel.
Zet je hem af tegen een echt premium product (een RR Phantom)
dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
dracae zegt
@stropdas: Het is toch mooi dat andere fabrikanten het licht zien?
rickpetrolhead zegt
Is het olieverbruik ook gemeten?
bofkont zegt
@rickpetrolhead: dat is ook 1 op 20 ;)
schellekens006 zegt
Bij mij loopt een 2 liter 4 cilinder motor ongeacht wat voor merk auto altijd 1 op 10 a 11 al 30 jaar lang. Maar volgens mij ligt dat aan mij rechtervoet dan.
gtwillem zegt
Mijn moeder heeft nog de oude 2.0 TFSI in haar A5 (275pk) en die loopt gewoon 1 op 13, 1 op 14 als je een beetje je best doet. Dus met de nieuwe kan dat dus nog wat zuiniger. Goede ontwikkeling.
Dutchdriftking zegt
Hahahhaha, hij maakt hem hoor!
miezemiez zegt
Blijf lachen over alle oliegrappen!
bozothenutter zegt
dat 140 kg weegt (met turbo, zonder uitlaatspruitstuk)
waarom zou je in het gewicht wel de turbo maar niet het spruitstuk willen meewegen?
E34M5Touring zegt
@bozothenutter: Ik weeg ook 100kg als ik m’n linkerbeen niet mee tel….
rossi46audi zegt
1 op20 met olie demk ik.
super zegt
er staat niet bij waar hij 1:20 in haalt, ik geloof graag dat ie 1:20 haalt als ze hem in een motorfiets zetten
gregorius zegt
uhm..
“In het kort komt het er op neer dat de kleptiming en ontstekingsmomenten zijn verbeterd, en de turbodruk is verhoogd”..
Audi (VAG) zegt dus dat ze de vorige 18 generaties 2.0 TFSI hebben geleverd zonder dat ze een optimale kleptiming en ontstekingsmoment hebben getest?
Ben je mooi klaar mee.
lamborgfan zegt
@gregorius: Heb je de perfecte auto wel eens gezien? Ik ook niet..
Als mensen de perfecte auto willen bouwen, komt die nooit de fabriek uit..
blaze3027 zegt
Blijft deze wel heel
lekbak zegt
Ik geloof er niet in. Er is simpelweg een bepaalde hoeveelheid energie voor nodig om een auto op snelheid te brengen en daar vervolgens te houden. Een goede diesel rijdt op de snelweg (130 op de GPS) 1 op 18 en een benzine 1 op 13. Dan maakt het weinig uit of je een slagroomklopper voorin hebt of een wat grotere motor.
bjornjacobs zegt
@lekbak: efficiëntie van de motor scheelt veel. Hoeveel procent van de energetische waarde van benzine wordt omgezet in bewegingsenergie van de wielen..
drivingpleasure zegt
Tja nu nog het olieverbruik en hopen dat hij niet snel kapot gaat. Iets zegt mij dat het anders gaat lopen…
autofreaker zegt
Facelift zeker
fit4fun zegt
Beter even wachten met aanschaffen tot de kinderziektes er uit zijn. Dus zeg over een jaar of vier.
raul88 zegt
Dit is weer typisch een gevalletje ‘eerst zien, dan geloven’ en dan heb ik het over zowel het verbruik als de kwaliteit, daar kunnen we de laatste jaren ook niet meer van op aan..
Doe mij dan maar gewoon mijn ‘oude’ vertrouwde 1.8T AUQ blok met 210pk en dito verbruik, hooguit wat poreuze vacuüm/ontluchtingslangen en de brandstofmeter waar ik me zorgen over hoef te maken ;)!
st33fie zegt
hij loopt voor 80% op longlife olie vandaar de besparing in euro 95
mrrallycross zegt
1 op 20 benzine en 1 op 20 olie.
autobart zegt
Met inlaatpoorten in de cilinderwanden om olie in de verbrandingskamer te leiden…
dutchdriver12 zegt
Ben benieuwd naar het olieverbruik van deze krachtbron….
jrsmoke zegt
Op basis van welke testcyclus zouden deze getallen zijn?
deboes zegt
En het garage bezoek is 1 op 2000km, zoals voorheen?