Naast Renault (RS 01) gaat nu ook Audi een nieuwe, merkeigen raceklasse beginnen. In de Audi Sport TT Cup gaat een veld vol lichte, 310 pk sterke TT’s het tegen elkaar opnemen.
De TT Cup wordt vanaf 2015 onderdeel van het DTM-programma, en zal zich dus grotendeels in Duitsland afspelen. De race-TT’s wegen 1.125 kg, en trekken naast 310 paarden ook nog tijdelijk 30 bonuspk’s via een push-to-pass-systeem. Zowel de 2.0 TFSI als de zes-traps S tronic worden nagenoeg ongewijzigd uit productie-exemplaren overgeheveld. Wel krijgt de vooras een actief (elektronisch) differentieel.
Quattro GmbH neemt de preparatie van alle 24 wagens voor zijn rekening. In zes TT’s komen wisselende gastcoureurs, de overige 18 zitjes zijn voor geïnteresserde particulieren die zich via internet kunnen aanmelden. Na een selectieproces worden de stoeltjes verdeeld. Raceveteraan Markus Winkelhock staat de nieuwe courerus bij.
In Genève toonde Audi de quattro sport concept, een 420 pk sterke voorbode voor deze racer. Uiteindelijk heeft het model dus wel wat paarden moeten inleveren.
michel83 zegt
Mooi idee dit
tupperware zegt
@michel83:
Goed gejat is een betere omschrijving..
Renault doet dit al sinds 1976, met groot succes trouwens..
marc94 zegt
@tupperware: beter goed gejat dan slecht verzonnen. Bij renault werkt het ook uitstekend.
gash zegt
Het schijnt dat Mari van de Ven al een stoeltje heeft gereserveerd.
styns zegt
Verdomme, zijn er in de autobranche geen niches meer te vullen dan maar in de motorsport. A1 gp. A6 allroad kampioenschappen. Q3 boodschappenwedstrijd…
VeniVidiVici zegt
Dan weten ze in elk geval zeker dat er eens een Audi wint…
tyso44quattro zegt
@venividivici: dan zijde gij nie echt op de hoogte van de winste van audi (24uur le mans,24uur spa, vorig jaar dtm, adac masterS enz…)winnaars allemaal een audi
tupperware zegt
@tyso44quattro:
Dit jaar met veel fortuin Le Mans gewonnen, slechts 1 overwinning in het DTM, kampioen in het ADAC GT na een zeer omstreden Stop and GO straf voor de Porsche van Jaap van Lagen. Het is immers niet de bedoeling dat een Nederlander dat kampioenschap wint hè.
Nu stelt het ADAC GT internationaal weinig voor, het kampioenschap dat je wilt winnen is de Blancpain serie en daar zijn ze ook nergens.
Vorige week volledig zoek gereden in het WEC door Toyota, hetgeen ook het geval was in Austin tot het ging regenen op het moment dat de Audi’s hun reguliere stop maakte en de Toyota rijders opzichtig in de fout gingen.
Nee, het gaat dit jaar echt helemaal top in de autosport met Audi.
kor1 zegt
@tupperware: in ieder geval is er nog een Lotus LMP1 afgefikt in de pitsstraat….nee gaat lekker met ‘jouw’ merk…
tupperware zegt
@kor1:
Jammer knul, dat ik Lotus rij betekent nog niet dat ik een fanboy ben..
Leuk sympathiek project hoor die LMP1 maar door gebrek aan financiële middelen niet echt serieus te nemen..
Sneu voor ze dat hij afgefikt is, ik zie ze de resterende 3 wedstrijden niet meer meedoen.
murkmotorsport zegt
@kor1: Je klinkt een beetje als een voetbalfan.
lambo4all zegt
@tupperware: volgens mij heeft audi nog geen één wedstrijd gewonnen dit jaar?..
lambo4all zegt
@tupperware: in de dtm geen een wedstrijd gewonnen dit jaar*
tupperware zegt
@lambo4all:
A wel..
Bij mijn weten hebben ze met dank aan een overdaad aan safetycars de race op Zandvoort gewonnen.
kor1 zegt
@lambo4all: jazeker wel
Tonnie zegt
Push to pass is echt fantastisch, beter dan ERS en DRS in mijn optiek
gearhead zegt
Le mans 13x op rij winnen was blijkbaar niet voldoende….
jaapiyo zegt
@gearhead: *cough* Peugeot *cough*
supersim200 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Skyper zegt
Waarvoor is de buis achterin, van de bodemplaat richting daklijn?
Skyper zegt
@Skyper: brandstof ws, flinke buis
tupperware zegt
Nu snap ik wel waarom ze normaal de motor verstoppen, wat een bende zit daaronder zeg.
Het enige dat er netjes uitziet is het Carbon luchtfilter van Sandtler..
jaapiyo zegt
Zal wel alleen verreden worden op circuits met ruime bochten, anders komen ze de bocht niet door…
kor1 zegt
@jaapiyo: er zit gewoon een stuur in hoor, dus bochten zijn geen enkel probleem..
tupperware zegt
@kor1:
Volgens mij heb ik je dat al eens eerder uitgelegd, dat er een stuur in zit betekent nog niet dat een auto ook echt de kant opgaat die je zou willen..
Daar zijn meer zaken voor nodig, zoals een goed uitgebalanceerd chassis, zeker bij een raceauto geen onbelangrijke voorwaarde trouwens..
Goed dus dat ze hem alleen in het Deutsche Friseur Meisterschaft inzetten..
kor1 zegt
@tupperware: ach als je een goede coureur bent dan is dat geen enkel probleem hoor, maar ja niet iedereen heeft die capaciteiten..
faalhaas zegt
Ik zou geen “Kappersauto” intypen op google images.
ghost zegt
Inschrijfgeld? Scirocco cup is 50K, ligt dit in die richting?
tupperware zegt
@ghost:
Daarmee zou je aardig in de richting kunnen zitten, als ik het zo bekijk lijkt dit de opvolger van die Scirocco Cup, die rijdt immers nu in het voorprogramma van het DTM.
Zo te zien gooien ze wel het aardgas overboord en rijden ze nu weer gewoon op benzine.
jaapiyo zegt
@ghost: Ik denk 55K dan. 10% opslag voor de 4 ringen je weet toch…
noah_deheer zegt
Goed idee!