Audi slingerde zojuist een persbericht de wereld in dat op de autoblog-redactie eventjes tot een beetje verwarring leidde. Zou dit nou de S1 zijn of niet? Een korte check bij onze bronnen levert tegenstrijdige berichten op.
Tot nu toe legde de meest potente A1 122 pk op de weegschaal, afkomstig uit dezelfde 1.4 TFSI. Dit betekent dat we hier met een forse vermogenssprong te maken hebben. Geheel volgens de VAG-traditie (en uitermate voorspelbaar) geeft Audi dit model nét een paar pk’s meer dan de gelijkwaardige modellen binnen het concern (de Polo GTI en Ibiza Cupra hebben er 180). Het maximumkoppel is 250 Nm, en de CO2 uitstoot is een nette 139 g/km. Het opgegeven gemiddelde verbruik is 5,9 liter/100 km. Biedt toch voordeel, zo’n klein vierpittertje.
Standaard worden de 185 peekaa’s via een zeventraps DSG-bak op de weg gezet. Mochten de voorwielen volledige grip hebben, dan wordt de 100 in slechts 6,9 seconden bereikt. De topsnelheid ligt op een nette 227 km/u. Uit een 1.4-blok. Als je dit 15 jaar geleden had beweerd had iedereen je voor gek verklaard.
De top-of-the-line A1 is twin-charged, oftewel: hij heeft zowel een supercharger als turbo aan boord. Vanaf 1.500 toeren slaat de supercharger aan, en deze haakt in de meeste gevallen bij 2.400 toeren af. Klim je boven de 3.500 toeren, dan neemt de turbo het zware werk voor zijn rekening. Het voordeel van dit relatief hoge toerental is dat de engineers een vrij grote turbo op het blok hebben kunnen schroeven.
Als standaarduitrusting krijgt de A1 ESP en een elektronisch sperdifferentieel mee. Voor de rest kan je je A1 naar hartelust volhangen met opties die rechtstreeks uit de hogere klassen komen (heel premium), zoals xenon plus lampen met LED daytime running lights, of een 465 watt Bose surround sound systeem met 14 speakers (waar laten ze het?). Hou er dan echter wel rekening mee dat je portemonnee aardig leeggeschud wordt.
De vraag blijft nu alleen: is dit de sterkste A1 die er komt, of zit er nog een S1 aan te komen? Of gaat Audi de naam S1 niet gebruiken om de verwarring met de Urquattro te vermijden (net zoals BMW zijn hete 1-serie geen M1 noemt)? En als er een “S1” komt, hoeveel pk mogen we dan daarin verwachten? De tijd zal het leren. In Parijs zal dit in ieder geval de pittigste A1 zijn. Audi verwacht de hete A1 begin 2011 te kunnen leveren.
Atenza zegt
Tja kleine motoren met turbo’s en veel pk’s hadden de Jappen in de jaren 80 al ;) Maar hoe dan ook goeie prestaties. Ben benieuwd hoe al die motortjes met turbo’s e.d het vol gaan houden qua betrouwbaarheid..
Citrofiel zegt
Er komt nog wel een sterkere. Ze moeten tenslotte de Mini JCW van repliek dienen.
CSL zegt
nice specs..
Met een chipje ook mooi boven de 200pk te krijgen.
“227 km/u. Uit een 1.4-blok. Als je dit 15 jaar geleden had beweerd had iedereen je voor gek verklaard.”
Dat is niet hellemaal waar.
Honda crx 1.6 van 20jaar geleden reed 222km/h(in praktijk veel hoger) en ging ook in +-7 tellen naar de 100. En jawel dat zonder de turbo en compressor techniek die audi nu gebruikt!
Timmie zegt
@CSL: Een crx 1.6 van toen zat waarschijnlijk veel simpeler in elkaar, en was véél lichter dan de A1 nu…
vitorio zegt
qua pk’s een leuk bakkie, en een nette tegenhanger voor o.a. de cooper S, mito QV polo GTI en ander hot-supermini spul
blijft alleen jammer dat het ding er niet uitziet..
Timmie zegt
Nou, weer net iets meer dan de concerngenoten. Dat is wel erg hard inzetten op imago… Zomaar 5pk bovenopgooien gaat niet zomaar hoor. Kan zijn dat deze variant onderin juist minder vinnig is. En nog volgens de imagovisie van Audi moet de S-versie zich quaa kracht duidelijk onderscheiden van de gewone varianten. En aangezien 220+ pk me zeer onwaarschijnlijk lijkt, moeten we rekening houden met de mogelijkheid dat er geen S1 komt. Dat is trouwens niet erg (bijvoorbeeld: De S1-naam als rallykanon blijft in zijn waardigheid).
Timmie zegt
Is dit niet de eerste S-line-uitvoering die méér pk’s krijgt dan de donorauto? Voor gewoontedieren als VAG uiterst ongebruikelijk. Of zijn ze de heerschappij van andere Coopers S’sen beu, en is dit een noodingreep?
elpistolero zegt
gelukkig weer net zo spannend ontworpen als alle andere audi’s
GT4Ever zegt
De vraag is eerder: wat moet dit kosten? 28k ofzo? Dan toch maar een Ibiza en dan chippen naar 210 pk (kan bij ABT met fabrieksgarantie).
sir_smokalot zegt
@GT4Ever: De prijs die in het pb wordt genoemd is €24,250. Hoe dit zich naar Nederlandse prijzen vertaalt zijn we nog aan het nagaan.
GT4Ever zegt
@sir_smokalot:
Als dat een nederlandse prijs is dan is het niet verkeerd. Ben alleen bang dat dat nog ex. bpm en btw is. En in dat geval wordt het wel een hele dure auto. Ik weet dat er genoeg mensen zijn die toch blind voor deze auto zouden kiezen omdat het een Audi is. Maar ik zal dan toch eerder denken aan een Clio RS of misschien zelfs een Megane RS als die prijs inderdaad zonder belastingen is.
the-budel-guy zegt
mooi ding maar ik neem toch liever een A3tje dan want dit is geen audi
Tommy2 zegt
@the-budel-guy: Dat is ook maar gewoon een Golf net zo goed als de A1 een Polo is. Voor een échte Audi moet je gaan shoppen voor A4.
Verder leuke specs maar ik ben bang dat we de S1 nu wel op ons buik kunnen schrijven, want 200+ pk in deze klasse is overbodig en het prijst zichzelf uit de markt.
Jochempie zegt
Als dit de S-line is en er komt dus nog een S1, komt er dan geen RS1?
rensc. zegt
ik hoop dat er ook een rs1 komt :p, en flink wat peeekaaas (A)
Timmie zegt
@rensc.: Jij weet dus niet wat overpowerde minibakjes zijn. Niet alles wordt mooier met meer peekaas hoor!!! Bekrompen visie, kuch!
gt zegt
Grappig maar gaat minimaal 30.000,- kosten.. En dan heb je ……… een A1! joepie
janklaassen zegt
Leuk wagentje!
Benjamin1 zegt
deze komt met radio, airco, lm velgen en een leuk kleurtje zo boven de 40k uit zeker. Nee doe dan maar een Abarth Punto Evo SS. rond de 25k full option en ook met minimaal 180pk. Stiekem perst Abarth er meestal nog wel wat bij.
GeeJee zegt
Audi heeft wel vaker namen van modellen verwisseld. De eerste Audi S4 was namelijk een Audi 100, oftewel een Audi A6. Het kan dus eigenlijk prima de auto S1 te noemen, aangezien de rally-S1 algemener bekend is als Urquattro of Sportquattro
BaySideBlueBoy zegt
Mocht er in de toekomst een urQuattro verschijnen dan zal die hoogstwaarschijnlijk R*X* gaan heten.
Tw zegt
@CSL -> BMW had begin jaren 80 in de F-1 1500cc blokken die meer dan 1200 pk leverden… Maar ja.. die gingen ook maar 2 a 300 km mee… nu lijkt 185 pk uit een 1.4 redelijk wat.. maar dat is dus 1,32pk per liter (Dmv Turbo en Compressor).. Als je dan kijkt wat ferrari doet met 1,27 pk per liter zonder turbo of compressor dan denk ik dat ze bij VAG al qua techniek voorbij gestreefd zijn door de Italianen op dit moment.. Kijk ook maar naar de Polo bluemotion; 75 pk uit een 1.2 tdi of de grande punto 85 pk uit een 1.3 .. en dan uit de testen is die Fiat nog zuiniger ook… VAG is nu dus Achterstand durch tecniek.. en geen vorsprung meer!
Timmie zegt
@Tw: Ik denk dat je de segmenten door elkaar haalt. Een VW is geen Ferrari. Logisch dus dat ze bij Ferrari veel meer pwoer halen uit een atmosferisch blok.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@Tw volgens mij is je rekenmachine kapot 1,32pk liter was begin 1900 de norm, tegenwoordig peurt men 132 pk uit 1 liter motorinhoud, best een prestatie mag je zeggen! Overigens haalt mijn Honda CBR 600RR uit 2003 120 pk uit 600 ongeblazen cc’s! Omgerekend is dat 200pk per liter laat Ferrari daar maar een puntje aan zuigen!!
off topic: wat is dat inschrijven een geouwehoer met telkens maar die irri tekst: alleen kleine letters en cijfers toegestaan!!!
Timmie zegt
@Huiskes: Jongen, die 600 RR draait misschien 12000 rpm. Dat zie je zelfs een Ferrari nog niet doen!
mb man zegt
Zit er dan ook airco in.Of komt ie gewoon boven de 40 mile.Echt waar.Ziek gewoon dat mensen zoveel uitgeven aan zon vag product.
Dimglor zegt
Best wel een potente motor in dit wagentje… Zal wel goed vooruit gaan.. ;)
Cantago zegt
Voorwielaandrijving en een automaat? JAMMER! 185pk of niet, doe mij maar een handgeschakelde 1-serie van BMW. De combinatie turbo – supercharger spreekt me dan wel weer aan, zowel in het lage als hoge toeren gebied voldoende extra boost, en het zal het uitlaat geluid ook wel ten goede komen schat ik zo!
Bohica zegt
En hoeveel kost dit 40.000 euro ofzo.
TSI-tje zegt
@Veel: Ben ik nou te simpel als ik denk dat deze S1 rond de 28-29K zal starten (zelfde als een Cooper S instap) en de eventuele RS1 zo rond de 36-37K zal gaan kosten (zelfde als de Cooper S John Cooper Works) Audi heeft niet onder stoelen of banken gestoken dat deze A1 de strijd aan moet gaan met de Mini. Dus zullen ze de prijzen zeker op dat niveau in de markt gaan zetten. Jullie kunnen veel beweren van de mannen bij VAG (of Pon) maar rekenen kúnnen ze daar.
johan.be zegt
@TSI-tje: ik weet niet hoe daar bij jullie zit maar in la belgique komt de A1 met 185peekee’s op 24650EURO en de mini cooper S 25010 euro als je die redenering blijf volgen zal de S1-RS1 op een 29430 EURO kosten…zonder de Belasting op In Verkeersstelling die ook wel 5000 EURO zal zijn… is dat waard?
johan.be zegt
@TSI-tje: ik weet niet hoe daar bij jullie zit maar in la belgique komt de A1 met 185peekee’s op 24650EURO en de mini cooper S 25010 euro als je die redenering blijf volgen zal de S1-RS1 op een 29430 EURO kosten…zonder de Belasting op In Verkeersstelling die ook wel 5000 EURO zal zijn… is dat waard?
Bohica zegt
@ tsi-tje
En daarom komt een 1,4 met 122pk en wat opties ook al bijna tegen de 40.000
tarquesh zegt
Zie je wel. de 185 pk versie en de 122 pk versie.
Autoblog is een stuk informatiever met duidelijke informatie dan een andere autosite die ik ken.