Ja joh, ook bij Audi zien ze het niet meer zitten met de verbrandingsmotor.
Het heeft eventjes geduurd, maar nu is ook bij Audi de kogel door de kerk. Voor veel merken is het toch een beetje aftasten. Aan de ene kant wil je niet te vroeg stoppen met ‘ouderwetse’ doch winstgevende techniek die nog heel erg goed verkocht wordt. Aan de andere kant, juist doordat je nieuwe technieken aanbiedt kunnen mensen eerder overstappen.
Enfin, het is voor veel merken nog best wel lastig om het punt te bepalen wanneer ze over gaan stappen. Voor Audi is de datum 2026. Dat is namelijk het jaar dat de laatste nieuwe verbrandingsmotor wordt onthuld. Daarna zal de complete focus komen te liggen op geëlektrificeerde auto’s.
Audi laatste verbrandingsmotor – introductie
Audi is overigens al behoorlijk op pad. De meeste modellen zijn al te krijgen met een plug-in hybride aandrijflijn. Daarnaast heeft het merk uit Ingolstadt diverse elektrische modellen in de aanbieding. Denk aan de Q4 e-tron, e-tron en e-tron GT. Uiteraard blijft het daar niet bij, de Audi A6 e-tron en Q5 e-tron staan aangekondigd voor 2022.
En na 2026?
Maar tot hoe lang zal Audi dan nog de verbrandingsmotor blijven verkopen? Toch nog wel een tijdje. Na 2030 zal Audi alsnog gewoon nieuwe auto’s met een benzinemotor aan blijven bieden. De reden ervoor zul je vaker tegenkomen, maar Audi verkoopt wereldwijd auto’s. In Nederland is er een puik laadnetwerk en gunstige voorwaarden om zo’n EV te rijden. Er zijn zat gebieden op de wereld waar de range te kort is, de laadtijden te lang en de prijs te hoog.
Toch loopt Audi daarmee achter op de concurrentie. Volvo heeft de shift naar downsizing en elektrificatie véél eerder ingezet. Jaguar zal binnenkort (2025) een volledig elektrisch merk zijn. Aan de andere kant zijn die twee merken aanzienlijk kleiner en flexibeler. Vanwege de slogan van Audi zou je kunnen verwachten dat ze iets sneller te werk waren gegaan.
Bron: Süddeutsche Zeitung.
HZW zegt
“Nieuwe” verbranding motor zou ik met heel veel korreltje zout nemen.
Gaat gewoon een naar Euro-7 doorontwikkelde motor worden, met naar alle waarschijnlijkheid een 48v hybrid systeem, voor wereld delen waar dat mogelijk is.
Johanneke zegt
Hopelijk stoppen ze ook meteen met nepuitlaten en nep luchtroosters. Ricers.
meetsysteem zegt
Het zijn echt geen nepuitlaten of -roosters. Het zijn designelementen die verwijzen naar een roemrucht verleden! 😁
monsieurleloure zegt
En met de huidige motoren houden ze het nog wel 15 jaar uit met wat uitstootverlagende trucjes na verloop van tijd.
Nieuwswaarde nul dus.
wceend zegt
Toch apart dat het ineens zeker lijkt dat alle auto’s elektrisch moeten worden. Biobrandstoffen en synthetische brandstoffen lijken wat overgeslagen te worden. Porsche meende wat te hebben wat zou werken in een bestaande verbrandingsmotor, zonder emissie.
Door de mega investeringen in ontwikkeling van elektrische auto’s kan de betere oplossing worden ondergesneeuwd.
meetsysteem zegt
Mm, in ’26 de laatste nieuwe, die kan met wat aanpassingen tot ’40 mee. Als je die dan koopt en netjes bijhoudt, rij je in 2060 nog op dinosap. Tegen die tijd is er vast wel een betere accu in combinatie met inductiesnelwegen of iets dergelijks.
meetsysteem zegt
Eigenlijk dezelfde koers die Toyota vaart, alleen anders verwoord. Wat zijn het toch boefjes ook hè 😆😇
fendercd60 zegt
Flauw. Echt flauw.
atrak zegt
Zo zal het bij de meeste merken gaan. Dus heb je nog een jaar of 5 om te sparen voor een mooie hagel nieuwe handgeschakelde M4. Of een leuke handgeschakelde Porsche nu ze nog non hybrid zijn.
Automaatjes kan je de rest van je leven nog gaan rijden in die elektrische gebakjes.
Charles Taycan 4S zegt
Ze kunnen bijna beter een stuk schrijven hier welke fabrikant Niet stopt met ICE…😉
rumour zegt
Oh maar Tesla stopt niet met ICE 😁… haha kiek uut waj zeg mien jong.
mpgc zegt
@Charles Taycan 4S: van de andere kant. Je zult het afgelopen jaar maar een elektrische auto hebben gekocht. De ontwikkeling van de elektrische auto gaat zo snel dat je elektrische auto over vijf jaar volledig achterhaald is. Ik wacht lekker nog even met de overstap 😀
Charles Taycan 4S zegt
@mpgc, dat hangt ervan af. Als je een moderne EV gekocht hebt dan valt dat wel mee hoor! Ik ben er blij mee en het rijdt super! Alles verandert in de wereld dus je kunt wel blijven wachten maar dat schiet niet op!😉
MarcoM zegt
Ik droom nog steeds van een “Ur quattro”, zo eentje waar Walter Rohrl kampioen werd, net nig een filmpje gekeken op Youtube, heerlijk met koptelefoon op genieten van de 5 cilinders en fluitende turbo.
jimyb zegt
@marcomanta: Dat is gewoon heilig mooi geluid, kijk tip :
https://youtu.be/0YRRH4g_yA0
MarcoM zegt
@jimyb: thanks, ik heb het gezien. JP Performance volg ik al een tijdje, gave filmpjes over schitterende auto’s en hij weet het enthousiast te brengen.
Poulusma zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Diesel Rocks zegt
Over 30 jaar rij ik nog steeds in een heerlijke diesel, die op dat moment wellicht geen uitstoot heeft. Daar maak ik mij geen zorgen om. Het hele wagenpark elektrificeren is een illusie, dat is simpelweg onmogelijk. Uiteindelijk zal ik ook wel een keer overstappen op EV. Maar dan moet de actieradius 1200 kilometer zijn, op te laden binnen 3 minuten tot 80% en intrinsiek veilig, dus niet brandgevaarlijk. En een lager gewicht dan ze nu zijn. Voordat EV zo goed is als ICE zijn we minstens 50 jaar verder. En tegen die tijd is ICE zo doorontwikkeld dat we met een eigen energiebron op synthetische brandstof groen kunnen rijden.
Richmond zegt
@diesel435d: ik denk dat je.je onder een grote steen aan het verstoppen bent en teveel vasthoudt aan dingen die er niet echt toe doen.
chills zegt
Ik stap pas over als ik 3200 km in 1 minuut kan laden en dat ik mijn 2 vrouwen en mijn 7 kinderen achterin mee kan nemen. Uiteraard moet ik wel met mijn Imperial Hacienda 1000 TDL constant 150 kilometer per uur kunnen rijden met -15 graden Celcius…
laptom zegt
@diesel435d: Haha, ik help het je hopen, maar mijn geld zet ik er niet op in.
lotuselises2 zegt
Dat zeiden ze over de stoommachine ook.
willemveenstra zegt
Voor 2030 de garage vol met mooie dikke ice auto’s en daarna geef ik geen euro meer uit aan die electrische troep.
Olieboll zegt
Succes met tanken als dat nog kan! Benzine is het nieuwe lpg