Er zit nog een wrapje omheen die voor camouflage moet doorgaan, maar daar kunnen we wel doorheen kijken.
Als het op hot hatches aankomt zijn er twee auto’s die bovenaan het voedselketen staan: de Mercedes-AMG A 45 en de Audi RS3. Sinds 2019 is er een nieuwe A 45 en nu komt er ook een gloednieuwe RS3 om het speelveld weer gelijk te maken. Goed nieuws dus voor de liefhebbers van Audi’s, hot hatches en/of vijfcilinders.
De RS3 hebben we tot op heden alleen nog maar in camouflage gezien, maar nu gunt Audi ons een betere blik op de nieuwe RS3 Sportback en Sedan. De auto heeft nu alleen nog maar een kekke wrap, maar die verhult maar weinig. Daarmee krijgen we dus een goed beeld van de nieuwe überhatch van Audi.
De RS3 volgt hetzelfde recept als de vorige, met lekker brede wielkasten en de welbekende ovalen stortkokers. Dankzij de scherper vormgegeven koplampen en achterlichten de grotere luchtinlaten is de auto nog een stukje agressiever geworden. Een nieuw herkenningspunt is de sleuf achter de voorwielen.
Zoals je ziet komt de nieuwe Audi RS3 er ook weer als sedan. Deze mag de concurrentie aangaan met de CLA 45 AMG. Niet zozeer met de A-klasse Sedan, want die komt niet verder dan een A 35 AMG.
Audi laat de nieuwe RS3 alleen nog maar zien, maar geeft verder geen tekst en uitleg. Wel krijgt de Audi gewoon weer een vijfcilinder. Dat wisten we al, maar de ontstekingsvolgorde op de wrap bevestigd dit nog maar eens. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk wel de laatste RS3 met een vijfcilinder.
Audi zwijgt verder nog in alle talen over de RS3, maar uit andere bronnen hebben we al wel het een en ander vernomen. Volgens AutoExpress krijgt de nieuwe RS3 maar liefst 421 pk en 500 Nm aan koppel. Stomtoevallig zijn dat precies dezelfde waarden als de A 45 S. Of heeft AutoExpress soms per ongeluk bij de verkeerde hot hatch zitten kijken? Hoe dan ook, de RS3 en de A 45 (S) zullen ongetwijfeld aan elkaar gewaagd zijn.
bernoulli zegt
Ho ho, niks Sedan! als er 4 ringen op staan dan is een C-segmenter met kofferbak een Limousine.
doublechevron65 zegt
@bernoulli: gewoon hetzelfde alleen verschillend gebruikt in andere taalgebieden.
bmwe46m3balling zegt
@doublechevron65: volgens mij bedoelde hij het ook sarcastisch.
bernoulli zegt
https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/a3/s3-limousine.html
007 zegt
Waarom moet er tegenwoordig altijd zo’n metrosexueel op de foto staan?
Verder is de Sportback IMO toch wel de mooiste.
evdw zegt
@007: Een limousine is voor de echte mannen en de sportback voor de vrouw en metrosexueel.
Ot92 zegt
@007 Ik zag idd ook liever een man met een baard. Staat toch net wat mannelijker.
HZW zegt
Doet dat 12453 nummer verwijzen naar de nieuwe ontsteking volgorde van de 5 cilinder. ??
Ik dacht dat het 12534 was, waarbij de middelste cilinder als laatste aan de beurt was in de ontsteking volgorde. ??
Mijn Audi 5 cilinder reed vroeger uitstekend met de middelste bougie dop er af.
Daar achter gekomen na het vergeten van de middelste bougie dop vast te drukken na een bougie wissel, alleen iets minder snel.
HZW zegt
Foutje, 12453 is gewoon wat het altijd is, ik geeft het alleen anders aan met mijn volgorde, wat uiteindelijk op het zelfde neer komt.
Maar wel dat de middelste cilinder als laatste aan de beurt is.
saxoke zegt
De RS3 en de A45s zullen echt niet aan elkaar gewaagd zijn. De RS3 gaat veel sneller zijn als de A45s. Anders is ie maar net zo snel als een Golf R
evdw zegt
@saxoke: De A45 AMG is een stuk sneller dan de Golf R.
Ot92 zegt
@evdw Je onderschat de Golf R. Het vermogen is zwaar underrated. Ze doen doorgaans zo’n 350pk en ook zijn ze een stuk lichter dan de A45s. De A45s is alleen boven de 200 sneller, tenminste dat is wat we uit praktijk kunnen opmaken.
HZW zegt
De Nieuwe RS3 Performance zou 444 pk krijgen.