Audi heeft vandaag zijn overwinning in de laatste race van het DTM-seizoen op passende wijze gevierd, door een zelfrijdende RS7 een rondje Hockenheim te laten doen.
De dikke sedan met snelle daklijn genaamd Bobby (geen afkorting, gewoon een koosnaampje) reed een rondje over het beroemde Duitse circuit zonder dat er iemand op de bestuurdersstoel zat. Deze prestatie is nog een stukje knapper, als je je bedenkt dat de RS7 de ronde voltooide op racesnelheid en met een rondetijd van iets meer dan 2 minuten.
Audi maakt gebruik van GPS-signalen om de precieze positie van Bobby te bepalen, die via Wifi naar de auto worden verzonden. Vervolgens wordt de omgeving opgenomen door verschillende camera’s om een 3D-beeld te creëren, zodat een computer tot op de centimeter nauwkeurig kan bepalen waar de RS7 heen moet.
Hoewel het natuurlijk is dat Audi het hele idee van autonome auto’s op deze manier handen en voeten geeft, hopen we toch niet dat dit een voorproefje is van de toekomstige racerij. Want om nou programmeurs in plaats van coureurs aan te moedigen…
Check de trailer, teaser of FULL LAP van deze revolutionaire circuitganger.
Update: Het volledige rondje Hockenheim vna 19 oktober bekijk je op autojunk.
pureturkish1 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
kapiteinaudi zegt
Voorsprong door techniek noemen we dat, zoals we wel gewend zijn van dit merk.
E34M5Touring zegt
@kapiteinaudi: Behalve dan dat BMW dit een paar jaar geleden al heeft gedaan op het Top Gear circuit.
endofline zegt
@E34M5Touring: De vergelijking met de BMW Top Gear rijtest gaat hier niet echt op. Het niveau van zelfstandigheid is hier al een flink stuk hoger. Hier rijd de wagen zelfstandig het circuit af zonder dat elke bocht ingeprogrammeerd is. Enkel het eindpunt is meegegeven. Een extra stap is dat er ook ander verkeer op het circuit reed die hij kon ontwijken.
De komende jaren zal je meer van dit soort tests zien. Zowel Volvo en Mercedes staan al op een vergelijkbaar niveau. De laatste stap die nu nog genomen moet worden is het interpreteren van obstakels. Zo zou een stom stuk opvliegende plastic of karton de wagen de gekste dingen laten doen. Het onderscheid maken tss een mens, dier, steen of gewoonweg herfstblaadjes die voor de wagen komen is bijzonder moeilijk.
E34M5Touring zegt
@endofline: De zelfstandigheid ligt wellicht hoger, maar ook dit systeem ‘verteld’ aan de hand van GPS punten waar de auto naar toe moet. In feite is dat niet veel anders dan een voor-geprogrammeerd rondje. Immers, de auto moet het volgende GPS punt wel weten om er naar toe te rijden. Of je zo’n ding leert van bocht naar bocht te sturen of naar een GPS punt, dat maakt mijns inziens niet veel uit.
endofline zegt
@E34M5Touring: Wel in de press release staat het toch anders: “the car decides for itself the best way to take the corner in its race against human drivers. The map the car gets “just contains the left and right boundaries of the track,….
Elk zelfstandig systeem maakt toruwens gebruik van een GPS kaart om zijn weg te vinden. De vraag is enkel wat voor een systeem. Het verschil hier is dat het met een goedkoop GPS kan zoals in elke modale wagen. Men heeft dan ook met een gewone GPS kaart genoeg en niet een kaart waar de bochten tot op de cm inzitten.
tupperware zegt
@endofline:
Dus jij geloofd alle wij van WC Eend claims..
Ik denk liever even door..
E34M5Touring zegt
@endofline: De quote stelt dat de uiterste parameters van de baan gegeven zijn. Dus hij kent de contouren van de baan voor ie start. Net als het BMW systeem. Dit systeem heeft enkel de mogelijkheid om binnen die parameters zelf beslissingen te maken. Het rondje is net zo voorgeprogrammeerd als bij BMW. De Audi kan dus beslissen de bocht anders aan te snijden maar de bocht zelf is voorgeprogrammeerd. Jij stelt dat het eindpunt bekend is en de auto daartussen zelf zijn weg zoekt maar dat is niet waar. Hij kent het circuit (alle bochten etc.) en weet binnen dat circuit zijn eigen weg te zoeken. Het enige wat deze dus kan tov de BMW is besluiten een bocht anders aan te snijden dan geprogrammeerd. Maar hij kan niet besluiten ineens links af te gaan omdat dat sneller is (stuk afsnijden) net zo min als de BMW dat kon.
endofline zegt
@E34M5Touring: Ik snap wat je wil zeggen met voorgeprogrammeerde route en je hebt gelijk. De weg die hij moet volgen kent het systeem even goed als de BMW. Dat was ook het punt niet dat ik wilde maken. De nieuwigheid zit hem hier voornamelijk dat het met een gewone GPS kan. De GPS van BMW maakt gebruik van een “extremely precise” GPS (bron GoAuto) die niet geschikt is voor massa productie wegens te duur. De BMW kan zogenaamd wel de GPS route perfect volgen omdat hij steeds perfect zijn locatie op centimers kent tov de kaart. Bij een gewone GPS weet je maar op meters waar je zit op de kaart en is de zelfstandigheid (het zien via ander sensoren) dus noodzakelijk om correct door de bocht te gaan.
Bemerking hierbij is wel dat de kaarten die we nu in onze wagen hebben ook nog niet goed genoeg zijn om dit truukje te herhalen. Dit is waar constructeurs net naartoe moeten je mag niet uitgaan van een correcte kaart in de echte wereld. Dus een stapje dichterbij maar nog een lange weg te gaan. Want de lidar die hij gebruikt is net zo onbetaalbaar al bij de BMW.
E34M5Touring zegt
@endofline: Ah zo, helder verhaal. Dit systeem kan met minder precieze input toch hetzelfde trucje. Got it! Thanks!
super zegt
@kapiteinaudi:
Ach ja, bmw had in 2011 al een 3 serie die zelf op volle snelheid een rondje over het top gear circuit kon doen.
Audi; vorsprung durch marketing…
jrmpower24 zegt
@kapiteinaudi: voorsprong in saaiheid bedoel je.
jaapiyo zegt
@kapiteinaudi: Kopiëren van iets dat BMW al jaren eerder gedaan heeft en dat dan door de marketing jongens laten brengen als iets nieuws, zoals we gewend zijn van dit merk:
https://www.youtube.com/watch?v=WsnKzK6dX8Q
Oops…
kapiteinaudi zegt
@jaapiyo: Kopiëren van iets dat reeds in 2006 gedaan werd door VW en dat wordt dan door de marketing jongens van BMW gebracht als iets nieuws, zoals we gewend zijn van dit merk:
http://www.youtube.com/watch?v=U9Y1MX6WyLA
Oops…
jaapiyo zegt
@kapiteinaudi: Mjah fair enough, maar je haalt daarmee nog steeds wel vrij hard je eerste punt onderuit dat het zo’n innovatie is van Audi ‘zoals we gewend zijn van het merk’. Het is dus gewoon iets dat bij moeder VW nog ergens in het magazijn lag en ze even afgestoft hebben voor een PR momentje.
super zegt
@kapiteinaudi:
Met “we” bedoel je ws audi fanbois. Niemand beweert dat bmw de eerste was, alleen dat “vorsprung duch technik” een loze kreet is gezien het overduidelijke feit dat audi blijkbaar geen voorloper is op dit gebied. hier een overzichtje; http://en.m.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car audi staat ergens helemaal achteraan….
danielj zegt
@kapiteinaudi: Nou doe mij toch maar freude am fahren in dit geval.
series2 zegt
@kapiteinaudi: je bedoelt volkswagen? Audi is namelijk geen zelfstandig merk. Het is gewoon een badge voor premium Volkswagens! Oftewel iets wat je als autoliefhebber eigenljik koud zou moeten laten! Maar ja ieder zijn ding…
madridsta zegt
Ze winnen ook als in de autosport Dtm Wec en die 24h van die audi r8 klasse.
Tijd voor F1.
redbeams zegt
@madridsta: Ja idd de 24h le manse hadden ze mazzsle masr in de wec waren ze afgelopen race nergens.
redbeams zegt
@redbeams: + wat tikfouten ;)
madridsta zegt
@redbeams: een race de voor was Toyota ook nergens.
tupperware zegt
@madridsta:
Nope, ook in Austin reden ze de Audi’s compleet zoek, het is dat de rijders opzichtig in de fout gingen toen de hemelsluizen open gingen.
Daarbij heeft de wedstrijdleiding inmiddels toegegeven dat ze fout zaten met de klasseringen na de code rood. Beide Toyota’s liepen daar onterecht een ronde achterstand op.
Maar goed, Audi fans geloven nu eenmaal liever in sprookjes dan in feiten..
redbeams zegt
@madridsta: Hoe bedoel je nergens…alsnog 3e worden na de regenstunt van de weergoden.
dtm01 zegt
audi vorsprung durch technik
tupperware zegt
@dtm01:
Nope, zoals hierboven al te lezen is deed BMW dit al jaren geleden..
Voorsprong door het verspreiden van leugens dus..
dtm01 zegt
@tupperware: zucht. Je moet geen appels met peren vergelijken. Bmw telt niet keer mee vriend!
tupperware zegt
@dtm01:
Appels met peren inderdaad, premium BMW t.o.v. wannabee Audi.
PS, ik heb alleen vrienden MET verstand van auto’s, daar zit jij dus niet bij..
knipperlichtje zegt
Zeer bijzonder om te zien, maar volgens mij is het veel makkelijker om een autonome RS7 pijlsnel over een circuit te laten blazen dan ‘m met 30 km/u door een druk stadscentrum te laten navigeren.
Dit filmpje valt trouwens wel mooi in de pas met iets wat me laatst opviel, zowat alles wat 30+ jaar geleden in futuristische films zit bestaat inmiddels, met als toppunt toch wel de smartphone.
jaapiyo zegt
@knipperlichtje: Bladerunner gekeken zeker ;)
super zegt
In de F1 lijkt het winnen gritendeels afhankelijk van de techniek en in mindere mate van de rijder dus in die zin is er niet heel veel verschil tussen aanmiedigen van auto met of zonder rijder…
boltiev6 zegt
Ik ben er bedroefd van. Ik hoop dit nooit mee te maken. Gelukkig is m,n zoon van 11jr al behept met benzine en olie onder de kap. Ik zal hem nog enthousiaster krijgen dan dat hij al is. Je moet er toch niet aan denken dat je auto wordt geregeerd door een computer. Ik moet echt huilen. Gevoelloos tuig die ontwerpers. DIT WILLEN WE NIET!!!!
Jochempie zegt
@boltiev6: 125 jaar geleden had jij je zoontje uitgelegd wat paardenstront toch een prachtig is en dat zo’n ijzeren explosiemachine zo’n mooi beest toch nooit zou mogen vervangen..
Jochempie zegt
@Jochempie: minus “een”
rotarypowah zegt
@Jochempie: lol, wat een goed voorbeeld voor een jochie van 11 moet jij zijn.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: dat was dus @boltiev6
boltiev6 zegt
@rotarypowah: Idd, ik ben ook voor kerncentrales, leer ik mijn mannetje ook!!!! Vette verbrandingsmotoren met veel PK,s, verbrande olie en benzine!! Heerlijk! (wat moet je?)
boltiev6 zegt
@Jochempie: je favoriete vervoermiddel is zeker de trein? of de benewagen? Je naam klinkt ook niet zo slim, jochempie de pie, pie pie
Jochempie zegt
@boltiev6: Okééé…. Succes, he!
boltiev6 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
roppp zegt
@boltiev6: je bent eruit geluld. Ga nou een keer niet met je nagels krabben, met je handtas slaan of aan haren trekken en neem dit verlies als een echte vent.
Jochempie zegt
@boltiev6: Maar even serieus, ik snap je volledig dat je er bedroefd om bent. De ervaring van het sturen, het koppelen, het schakelen, het zijn de dingen die het leven nog een beetje draaglijk houden, toch? En dan komt dat gevoelloze ontwerperstuig op het vervloekte idee om de foutgevoelige menselijke bestuurders te vervangen voor nagenoeg perfecte computers, zodat de kans dat je 11-jarige zoontje gewond raakt in het verkeer zo klein mogelijk is. Wat zijn dat nou voor prioriteiten?
dikdraak zegt
De laatste tijd vermijden jullie structureel het woord “vierdeurscoupé” of “coupé-SUV” en alle varianten. Chapeau!
denniz zegt
NOU EN? NIEMAND WIL EEN ZELF RIJDENDE AUDI!!!!
super zegt
@denniz:
nee, omdat niemand er een wil zijn alle autofabrikanten bezig met het ontwikkelen ervan
maxpower zegt
@denniz:
Jawel hoor. het lijkt me heel relaxt om niet in de spits te hoeven rijden ,maar alvast wat te werken of nog even te kunnen slapen
Jochempie zegt
@denniz: Ja ik wil er ook wel één :) Lekker maffen naar je werk zonder dat je met een ongewassen figuur de coupé moet delen!
autoblogger zegt
@denniz: vroeger wilde niemand een automaat…
Bartholomeo zegt
@denniz: I DON’T KNOW WHAT WE’RE YELLING ABOUT / LOUD NOISES !!!
denniz zegt
Tsja, bovenstaande is niets nieuws. Is gewoon het niveau hier. Lekker rellen op zondag middag vanuit je flatje en tussenwoning. Heerlijk en amusant. Alleen daarom is deze app cool
Jochempie zegt
@denniz: Waarvoor excuus, had niet moeten reageren.
denniz zegt
@Jochempie: Precies! Autoliefhebbers die niet zelf willen rijden? Wat doe je hier dan? Excuses aanvaard.
Jochempie zegt
@denniz: Gelukkig! Bedankt man.
denniz zegt
In de trein kun je heerlijk lezen en werken. Dan hebben de autoliefhebbers meer ruimte op de weg. Veel plezier in de trein! Maar laat de autoliefhebbers met rust.
rolov zegt
Erg vet. Gewoon omdat het kan dus.
bmwpowerm5 zegt
iedereen weet natuurlijk dat Marco Wittmann en BMW Team RMG de echte kampioenen zijn
ze steken met kop en schouder boven de rest uit ;)
tupperware zegt
Beetje suggestieve eerste zin.
BMW rijder Wittman is kampioen met 50 punten voorsprong op Ekström in zijn Audi
Bij de teams is BMW team RMG de kampioen met maar liefst 65 punten voorsprong op Audi Abt sportline.
Oké ze hebben met wel 2 overwinningen tegen 3 voor Mercedes en 5 voor BMW wel het kampioenschap voor de merken binnen geharkt.
Het is maar hoe je het wenst te zien, iets meer nuancering maakt het wel zo geloofwaardig.
Om op het topic te reageren, daar is niets nieuws aan, dat kon Williams al in de jaren 90 en dat zelfs zonder GPS. Gewoon het circuitje laden en de coureur was overbodig, gelukkig maakten de reglementen dat onmogelijk..
maferick74 zegt
Een auto die zelf rijd…. daar kan je toch ook een knopje in bouwen wanneer je zelf wil bepalen om te gaan rijden? Dan bepaald iedereen waar zijn of haar voorkeur ligt. Make love and cookies not war.
metalmike zegt
Waarom zou je een gps-signaal via wifi naar de auto zenden?
roppp zegt
@metalmike: anders klinkt het te logisch
Jochempie zegt
Ik ben erg benieuwd hoe de technologie achter Bobby werkt… Het is dus niet zo dat het rondje ingeprogrammeerd is, zoals jaren geleden bij Top Gear een BMW 3-serie dit had? Hij weet z’n eigen weg te herkennen? Wordt het 3d-beeld ook gemaakt van het asfalt, om oneffenheden te herkennen? Kan Bobby ook met nat of glad wegdek omgaan?
silver zegt
@Jochempie: artikel op Stern.de leert me dat Bobby zelf nog geen rekening houdt met een nat wegdek. De Audi-ingenieurs wel, die hebben het vermogen kunstmatig teruggeschroefd omdat bij de testrit de baan nog niet helemaal droog was. Verder lijkt me dat Bobby wel intelligenter is dan eerder genoemde BMW bij Top Gear, en een stuk intelligenter dan een zekere ruziemakende holbewoner…
Jochempie zegt
@silver: Bedankt voor de tip, ik las het inderdaad! Het geeft wel een goed beeld waar de techniek bij Audi in ieder geval staat op dit moment. Alle fabrikanten lijken hun eigen stukje van de puzzel van autonoom rijden op te lossen. Natuurlijk proberen ze allemaal tot hetzelfde doel te komen, maar allemaal op een eigen wijze, met een eigen nadruk.
http://www.stern.de/auto/news/flott-und-fuehrerlos-2145887.html