Dat Audi Tesla kopieert is niet opmerkelijk, maar dat ze het zo letterlijk doen wel.
Het is een vergelijking die we constant maken. De nieuwe uitdager (Tesla) tegen de gevestigde orde. Als het aankomt op elektrische aandrijflijnen lijken de Amerikanen meer dan uitstekend hun zaakjes voor elkaar te hebben.
Concurrentie
Sterker nog, elke keer alsof het lijkt dat de concurrentie dichterbij komt, geeft Tesla een van zijn modellen weer een update en loopt de concurrentie weer achter als het gaat om efficiency, actieradius of acceleratie. We moeten het ze nageven, dt doen ze goed. Dat niet alleen, ook de communicatie naar hun apostelen op social media doen ze uitstekend. Net als de betere Amerikaanse leiders geschiedt de meeste uitwisseling van informatie via Twitter. Wat dat betreft zien we nog te weinig grote CEO’s dagelijks aankondigingen doen via het sociale medium.
Communicatie
Veel communicatie bij die traditionele merken gebeurt nog via de ouderwetse internetsites. Helemaal geen probleem, overal ter wereld kun je inloggen op het internet en de informatie opzoeken. Zo ook bij Audi. De Duitse autoproducent plaatste op de site wat informatie over de tegemoetkomingen die een elektrische auto heeft. Per land is dat anders, dus per site moet de informatie dan ook kloppend zijn. Dus wat doe je in Amerika? Je geeft de opdracht aan een stagiair.
Deze gaat naar de website van Tesla, kopieert daar alle informatie en plakt het op de eigen site. Maar dat ging niet helemaal lekker. Zo vond iemand de informatie op de Audi-site dit:
En zo zag het eruit op de Tesla-site:
Om met @jaapiyo te spreken: “Oh, snap!”. Nu is er geen man overboord, de incentives zijn natuurlijk ook gelijk. Alleen dat er informatie over een Model 3, Model S en Model X op de Audi-site staan, is opmerkelijk. Audi kopieert Tesla niet met auto’s, wel qua teksten. Inmiddels is het al lang weer gerectificeerd, maar het heeft op het internet gestaan, dus kun je het altijd nog terugvinden.
ericd zegt
Er staat hier een nieuwe A5 sportback in de straat op 19″ wielen. Dat ziet er toch verdomde lekker en toch ook praktisch uit.
mashell zegt
Ik zat al te denken, die E-tron GT is een kopie van de Taycan.
wimof zegt
Omdat hij 4 wielen heeft?
mashell zegt
Niet alleen, ook omdat de aandrijflijn en heel het concept overeenkomt.
Loek zegt
@mashell: Porsche en Audi zouden eens moeten samen gaan werken. Onder hetzelfde moederbedrijf komen ofzo?
Ot92 zegt
@Loek Wellicht heeft Vw nog wat centjes liggen om het te financieëren.
arhanso zegt
So right. Je kunt je toch niet voorstellen dat ze GEEN gebruik maken van de techniek van de Taycan..
sanderc zegt
Porsche en Audi hebben al een keer samengewerkt.
https://www.pinterest.com/pin/153755774764481937/
Dit is ’t resultaat
grasvreter zegt
Wat is dit slecht zeg. Benadrukt nog maar eens hoe erg VAG achter de (elektrische) feiten aanloopt op dit moment.
Toegegeven, als je mij 5 jaar geleden had gevraagd of er al tesla killers van duitse komaf zouden zijn in 2020 dan had ik volmondig ja gezegd. Ik zat er ook naast.
87sandyd zegt
@grasvreter: Omdat iemand een berichtje verkeerd kopieert?
Als jij een typfoutje maakt, is dan ook het hele bedrijf waar jij werkt dramatisch en lopen ze achter de feiten aan?
bierbuik zegt
@87sandyd: nee, ze lopen gewoon achter
soepstengel zegt
Ja maarja iedereen moet een keer voor 2030 elektrisch gaan rijden en hoe meer aanbod hoe beter en ik snap dat het raar is dat ze die tekst jatten maar toch weet je en ja de rest loopt achter maar elk ander bedrijf behalve tesla maakt ook andere auto’s en bovendien heeft niet iedereen zin om 120k+ te gaan neerleggen voor een auto
Henk_he zegt
Ach ja, beter goed gejat dan slecht bedacht…Hoewel tekst natuurlijk altijd auteursrecht heeft en je niet zomaar teksten mag kopiëren en hergebruiken zonder toestemming van de eigenaar.
arhanso zegt
[quote][i]Sterker nog, elke keer alsof het lijkt dat de concurrentie dichterbij komt, geeft Tesla een van zijn modellen weer een update en loopt de concurrentie weer achter als het gaat om efficiency, actieradius of acceleratie. [/quote][/i]
Persoonlijk denk ik ook dat Tesla genoeg ‘cards up their sleeve’ hebben om wanneer de concurrentie ook maar in de buurt komt dat ze weer een ace op tafel gooien…
hiostu zegt
Het schijnt dat Tesla samen met het team van John B. Goodenough werkt aan solid state accu’s. Dit zou wel eens de grote gamechanger kunnen zijn. Dan blijven er nog heel weinig nadelen van accu’s over. Milieu vriendelijk te produceren, nauwelijk degradatie, geen issues met temperaturen.
dakarbemo zegt
Dr werken momenteel een miljoen miljard bedrijven aan batterij tech in diverse vormen en materialen. Kan zomaar eens zijn dat t gouden ei niet gevonden word binnen Teslas’ bereik.
Philip - EQC zegt
@dakarbemo Dat is heel goed mogelijk, bijvoorbeeld in België bij het bedrijf IMEC https://www.imec-int.com/en/solid-state-batteries
Philip - EQC zegt
Op technisch vlak doet Tesla het zeker niet slecht, maar hun focus, acceleratie, snelheid en (fake) rijbereik zijn voor mij geen criteria in de keuze van een electrische wagen, wel vind ik real-world rijbereik belangrijk. En nog veel belangrijker is comfort, bouwkwaliteit en service, op dat vlak kan Tesla wel degelijk nog heel veel leren. Mocht dat op orde geweest zijn had ik waarschijnlijk een Tesla besteld ipv een Duitse EV.
jag1960 zegt
Vorsprung durch Kopie.
dare2think zegt
Je vraagt je af hoeveel hersencellen iemand daadwerkelijk heeft ingezet toen hij (m/v) dat letterlijk zo kopieerde.
(P.S. inloggen op het internet @willeme? Welk internet is dat dan.. iets met uienschillen ofzo? :P )
ty5500 zegt
Denk niet dat die stagiair er nog lang zal werken
frank2b zegt
Ik dacht bij het lezen van de titel dat ze moeite hadden met het kopiëren van de panelgaps……
a_buis zegt
Hahaha ja lekkker iedereen napraten joh. Hier en daar een spleetje wie houdt daar nu niet van
kevertje zegt
De politieke focus op het klimaat zit voor jaren op een zijspoor. Europa en de overheden hebben andere dingen om ‘ ’t hoofd – let maar op de economische en financiële naweeën van deze crisis kunnen gemakkelijk een decennium duren. Ze hebben daarbij teveel geld uitgegeven om zich nog erg veel groene agenda te permitteren, de burger is moegestreden en zal geen bijkomende repressie aanvaarden – velen zijn straks ook hun job kwijt, of bevinden zich financieel een stuk in onzekerder vaarwater. Ook plots hebben de petroleumprijzen hebben sinds de jaren 80 nog nooit zo laag gestaan. Onder zo’n klimaat gaat het slijten van al dat blinkend maar peperduur EV-speelgoed maar zeer moeizaam verlopen. Ik zou zelfs durven zeggen, het is alleen maar wachten op de revival van nieuwere generaties benzine en diesel die ‘in the real world’, los van alle wensen en dromen een kleinere ecologische voetafdruk zullen neerzetten dan de meeste EV’s. Zelfs VW weet dat.
laptom zegt
@kevertje: zo kan je het bekijken. Gelukkig zijn er ook vele deskundigen met visie die juist zeggen dat door de Corona crisis we volledig om kunnen schakelen en versneld fossiel vrij kunnen gaan leven. Dat nu het moment is om onafhankelijk van de olie wereld (USA, Rusland en midden Oosten) te worden.
monsieurleloure zegt
Lachwekkend merkje is het toch.
Teksten kopiëren met modellen van de concurrent er in. Oliewaarschuwing in een elektrisch model de E-tron. De ware voorsprong door techniek ?
cossiekiller zegt
Die Etron GT ziet er zo lekker uit… Komt dus nooit zo op de markt. (Met die brede wielkasten enzo..)
Net zoals de Mission E. Die Taycan is een heel slap aftreksel ervan.