Audi CEO Rupert Stadler spiegelt ons de nabije toekomst van Audi voor. Te beginnen met een nieuwe A8 in 2017 en een stroom aan stekker-auto’s in de jaren daarna.
Tussen de saaie financiële cijfers door had Rupert Stadler ook nog wat interessante informatie in de aanbieding tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Er komen namelijk wat nieuwe modellen aan bij Audi.
Het (letterlijk) grote nieuws is dat er een nieuwe A8 op touw staat voor 2017. Dit model zal beschikken over Audi’s ‘piloted-driving’ techniek waardoor je ‘kijk mamma, zonder handen!’ kan roepen terwijl je over de Autobahn blaast. Tenminste terwijl je over de Autobahn blaast met maximaal 60 kilometer per uur, want het systeem is in eerste instantie vooral bedoeld voor file-rijden. Aldus Stadler:
“…with the traffic‑jam pilot, it will be able to drive itself temporarily on the autobahn at speeds up to 60 kilometers per hour (37 mph). In this way, Audi will cross the threshold from partial to highly automated driving. By 2025, we will see fully automated driving.”
De komst van de Q2 is ook weer eens bevestigd, maar dat die eraan zat te komen dat wisten we al. Ook de komst van een grote sportieve SUV in 2018 is bevestigd. We wisten al dat deze volledig elektrische SUV (Q6) in Belgie wordt gemaakt en een range krijgt van meer dan 500 kilometer. Het zal de eerste volledig elektrische Audi worden in een groot bataljon elektrische Audi’s. Na deze SUV zal er namelijk elk jaar een andere elektro-Audi bijkomen.
“Starting in 2018, we will launch another electrified car each year.”
Zoals John Travolta zou zeggen ‘it’s electrifying!’.
robert110 zegt
Eindelijk een beetje spanning in het Audi gamma.
bastiaangt zegt
@robert110: We moeten nog maar afwachten of het wel echt zo schokkend zal zijn.
kalslasie zegt
@bastiaangt: wat een woordgrappen allemaal haha.
Ram-G-maN zegt
@kalslasie: Watt?
DennisS65B40 zegt
@bastiaangt: Audi gaat hier mijns inziens met de grote stroom mee
Citrofiel zegt
@robert110: Zou het? De nog ietwat sierlijke huidige A8 wordt vast een A6 XL, de sportieve elektro-SUV zie ik nog wel een Q7 met X6-coupédak worden. Laten we vooral niet denken dat ze bij Audi ineens totaal anders gaan ontwerpen.
Hoewel, de Q2 is wel anders. Maar gezien het resultaat en de reacties daarop hebben ze daar een stagiair op gezet, dat zullen ze vast niet nog eens aandurven.
robert110 zegt
@Citrofiel: Het was een flauwe woordgrap die betrekking had op de titel van het artikel. Maar ze hebben de titel veranderd.
Citrofiel zegt
@robert110: Haha dat is onhandig, negeer mijn reactie dan maar.
martinus zegt
Elektrisch rijden is de toekomst…
Het heeft wat tijd, en een sjoemelaffaire geduurd.
Maar zelfs bij Audi beginnen ze het door te krijgen.
mercedesclk350 zegt
Vond de laatste facelift van de A8 anders al aardig nieuw, met die coole richtingaanwijzers.
Zal dus geen verrassing worden hoe hij eruit gaat zien.
bartteeuwen zegt
@mercedesclk350: Heeft die nu de knipperlichten die van binnen naar buiten “beamen” zoals de ford mondeo dat ook al een tijdje heeft?
kapiteinaudi zegt
@bartteeuwen: Je bedoelt misschien: “Heeft de Mondeo nu de knipperlichten die van binnen naar buiten “beamen” zoals de Audi A8 dat ook al een tijdje heeft?”
bartteeuwen zegt
@kapiteinaudi: Oke wist ik niet. Heb het nog niet gezien op een a8, of het is me niet opgevallen. Bij mondeo’s heb ik het al redelijk veel gezien. Ook bij de nieuwe a4 vielen ze me op.
talladega zegt
@kapiteinaudi:
Mercury (Ford) had dat al op de 1967 Cougar, dus heeft hij toch nog gelijk.
mercedesclk350 zegt
@talladega: Even opgezocht, dat is vet! Het principe is ook gewoon zo simpel, en toch echt mooi.
E34M5Touring zegt
@kapiteinaudi: Ford levert dat trucje ook al een tijdje voor de Mustang.
mercedesclk350 zegt
@bartteeuwen: Beamen. Hihi, coole term. Die zocht ik ja.
Volgens mij was Audi daar eerder mee (A8 facelift is sinds 2014 op de markt) maar idd de Ford Mondeo, rest van de nieuwe Audi’s, Peugeot 308 GT, DS 5, Mercedes AMG GT en volgens mij nog wel meer hebben dat nu ook.
rvds15 zegt
Enige VAG auto waar ik daadwerkelijk op zit te wachten is een vernieuwde Pheaton. Maar die komt dus niet…
theyoungsaablover zegt
Hmm interresant? Neh
martijn11 zegt
Kan er geen nieuwe rs komen
E34M5Touring zegt
Persoonlijk vind ik dit type, tot op heden, de minste qua styling. Als je geen S line pakket besteld vind ik het gewoon een anoniem ding. Wellicht is dit voor sommige juist de aantrekkingskracht maar als je zulke bedragen stukslaat op een auto mag je dat ook wel een beetje zien vind ik. Bij ons in de buurt rijdt een zilvergrijze 3.0TDI op een paar budgetballonbanden, daar zie je niet aan af dat je de rangetopper te pakken hebt.
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: En vanaf 2018 elk jaar een nieuw full electric model. Ziet er naar uit dat Tesla de vijver niet meer voor zichzelf heeft binnenkort.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Dat geldt sowieso wel een beetje voor Audi’s in het algemeen vind ik, net als bij Mercedes. Zonder leuke extra’s ziet het er gewoon armoedig uit bij die merken.
BMW heeft dat beter voor elkaar vind ik. Daar heb je ook al meer keus (sport, luxury, urban, M of M-performance).
Overigens vind ik de huidige A8 behoorlijk goed opgeknapt met de facelift. De pre-faceliftversie vind ik de lelijkste A8 die ze ooit hebben gebouwd, maar nu ziet het er best vlot uit. Tikkeltje anoniem, maar daarmee heeft hij wel een andere identiteit dan de S of 7.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Bij de A6 vind ik het minder nodig. Die ziet er zonder S line ook wel goed uit. De A4/5 ook nog wel. De rest heeft dat S line pakket wel nodig inderdaad. Maar dat vind ik bij de huidige 3-4 serie ook wel hoor. Die zien er ook een beetje anoniem uit zonder M pack of Sportline, beetje ielig ofzo.
87sandyd zegt
@berlinetta: ik reed laatst achter een prefacelift s8 en dat is lang niet zo bijzonder als een s63 amg. Maar goed, dat is denk ik ook de kracht van de a8. Het is natuurlijk ook smaak.
Een c-klasse zonder amg pakket vind ik eigenlijk ook maar een anonieme auto.
Een 3 serie heeft dan misschien wat minder, maar die komt dan weer erg gedrongen over. Dat vind ik bij de nieuwe a4 juist niet. Die oogt behoorlijk groot (avant).
peke zegt
@E34M5Touring: volledig eens. De a8 standaard is echt een anoniem hok.
S- line is beter!!
De s8 nog beter!!
En de rs8 het best…o wacht ff;)
str8six zegt
“Kijk mamma zonder handen.” Ja flikker toch op man, da’s een quattro.
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd naar de nieuwe A8. De concurrentie in dit segment is niet mals. De S draagt wat mij betreft nog altijd de kroon, maar de nieuwe 7-serie is ook behoorlijk indrukwekkend (stiekem ook mijn keuze in dit segment). Ben dus benieuwd waarmee Audi allemaal op de proppen komt. Een rijassistent die zelfstandig rijdt tot 60 km/u lijkt mij sowieso al niet voldoende.
riddertevoet zegt
Zelfrijdende auto’s zijn louter interessant voor bejaarden en gehandicapten.
henkhupelschoten zegt
Heeft bmw en mercedes al niet zo file assistent voor op de autobahn, wat een vorprung durch techniek zeg. In 2013 reed de S-klasse al 120 zonder handen over de autobahn.
kapiteinaudi zegt
@henkhupelschoten: De S-Klasse remt vanzelf en blijft tussen de lijntjes voor 10 seconden. Als je echt autonoom met 120 wilt rijden, moeten je maar een Tesla nemen. Die staat op dat vlak nog veel verder dan de S-Klasse.
henkhupelschoten zegt
@kapiteinaudi: E-klasse? Dit jaar komt er een facelift aan voor de S-klasse. Ik wacht met vreugde af.
jrsmoke zegt
@henkhupelschoten:
De RS7 heeft vorig jaar autonoom een leuke ronde circuit gedaan…
mercedesclk350 zegt
@jrsmoke: Ja leuk, zoals die BMW 3 serie in 2007 bedoel je zeker?
kapiteinaudi zegt
@mercedesclk350: Ja leuk, zoals die VW Golf in 2006 bedoel je zeker?
super zegt
koplampen zien er steeds meer uit als een soort m.c. escher tekening.
Dutchdriftking zegt
Nu al?
Rob zegt
@dutchdriftking:
7 jaar op de markt. Dat is een vrij normale levenscyclus van een auto.
Dutchdriftking zegt
@Rob: voor m’n gevoel is hij er nog maar net.
allesmetturbo zegt
Waarom moet elektrisch rijden zo lelijk zijn? Vind die plaatjes van de gele SUV erg suf
ghost zegt
Top! Dan wordt de s8 v10 weet iets bereikbaarder.