
Er zit natuurlijk een addertje onder het gras.
Miljaar, een nieuwe supercar van Audi? Stop het enthousiasme maar weer terug in je broek. Via een teaserplaatje zien we namelijk een heel fijn getekende auto, helaas gaat het hier om een designstudie.
Over een maandje zal Audi tijdens Pebble Beach Car Week in Californië het doek trekken van de PB18 e-tron, een nieuwe volledige elektrische supercar. Het moet een voorbode zijn van een elektrische supersportwagen die Audi in de toekomst wil gaan bouwen. De naam is een referentie naar de Le Mans-winnende R18 e-tron en PB staat voor de locatie van onthulling; Pebble Beach.
Details en specs blijven onder de pet. Het enige dat de Duitsers kwijt willen is dat de auto is getekend door Audi’s Design Loft in Malibu. Je weet wel, dat kustplaatsje waar Miley Cyrus vorig jaar een deuntje over heeft geschreven.
Op 23 augustus is de onthulling van de PB18 e-tron op het immer epische Laguna Seca Raceway. Vervolgens zal het concept te zijn tijdens The Quail en het Concours d’Elegance.
Zo, die ziet er lekker breed en laag uit! Ik ben benieuwd of hij specs krijgt waarmee hij de strijd aankan met de komende Tesla Roadster!
@ouwedibbes83: ben benieuwd! Als het net zo lang duurt als de e-tron…en niets is sneller dan de nieuwe Roadster!
Ben benieuwd. Jammer dat ze nooit de r8 v12tdi hebben gebouwd. Wat een geweldig ding was dat.
@baklava: maar.. Maar.. Maar dat is een diesel! De musjes vallen daarvan dood uit de boom en de kindjes krijgen acute longkanker!
@boomhauwer: ja en dat vind jij schijnbaar normaal.. Diesel is kut. Altijd al geweest.
@stfu: gelul tot een aantal jaren terug waren de diesels een aantal decennia toonaangevend. Met de JTD’s, HDi’s, CDI’s en ook de pompverstuiverdiesels waren er veel auto’s waarbij de diesels en fijner en veel zuiniger reden. Vergeet daarbij niet dat de toenmalige benzineauto’s net zo min als de diesels veel met uitstootnormen te maken hadden. In die tijd was diesel het gebied van innovatie en niet de benzine, laad staan elektro! Lang verhaal kort, hier doe je in mijn ogen aan geschiedenis vervalsing met je politiek correcte bril van nu op.
@f31bmw320d: Dat is natuurlijk gelul. Als wat jij zegt waar zou zijn hadden Ferrari en Rolls Royce in die tijd ook dieselmotoren gemonteerd. Een benzinemotor heeft een veel mooiere vermogensopbouw en een rustiger loop.
Wat wel waar is dat er meer geïnvesteerd werd in diesel technologie dan in benzine motoren. Dat was de tijd dat mensen je wisten te vertellen dat diesel sneller was dan benzine. Dieselpower! (zucht)
@stfu: ja heel normaal. Ga straks nog eens wat doorblazen met me diesel voordat het verboden wordt. Groetjes xoxo!
@stfu: pas maar op met zulke belerende reacties, voor je het weet hangt er een flinke wolk ‘smug’ boven je huis.
@baklava: Die hebben ze wel gebouwd, 1x rood en 1x grijs. De rode heeft zelfs een PR-tour in de USA gemaakt voor de auto-journalisten in 2008.
Het probleem/uitdaging voor Audi was om een versnellingsbak + speciale aandrijfas te ontwerpen die de gigantische hoeveelheid Nm’s aankon. Voor de rode R8 V12 TDI gebruikte ze dacht ik een handgeschakelde 6-bak uit het Audi arsenaal maar die R8 mocht nooit volluit gaan met die bak. Lamborghini was not amused met Audi’s plannen om een fabrieksserie R8 V12 TDI te gaan verkopen.
@iphonistvongates: klopt, daar ging een zesbak in die normaal aan een 2.0TDI gekoppeld was. Bouw je zo’n prestigeobject, zet je niet eens even de puntjes op de i voor een fatsoenlijke bak…
@baklava: de R8 met het RS6 blok van toen dat is jammer dat ze dat ding niet minder heet kregen. Want dan had je pas een kanon wat ook nog een fatsoenlijke soundtrack produceerde.
@kennone: idd, die v10 klinkt echt nergens naar..
VAG kon nog wel eens vriend en vijand verrassen met de weg die ze komende jaren in gaan slaan.
Ik heb het idee dat het ze echt serieus is met het omgooien van het roer en dat ze binnen no time met een heel arsenaal aan electrische auto’s komen.
Die Concepts zijn er natuurlijk vooral om nu al een mindset te creëren bij het koperspubliek, om ze klaar te stomen om electrisch te willen gaan rijden. Overigens geloof ik niet dat milieu-afwegingen voor VAG de hoofdredenen zijn om in rap tempo het wagenpark te electrificeren. At the end of the day gaat het doodordinair om centen te verdienen, we leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld.
@moveyourmind: vag heeft enkele jaren geleden al vriend en vijand verrast. Zijn ze schijnbaar goed in.
Kan de 18 niet gewoon voor 2018 staan? Pebble Beach ’18. Waarom zou het een verwijzing zijn naar de R18 E-tron Hybride waar ze al een paar jaar niet meer mee rijden!?
@soes750: “It likewise recalls the LeMans-series winner Audi R18 e-tron, whose technology inspired the solutions for various details”
@rubenpriest: “The abbreviated name for the Audi premiere – Audi PB18 e-tron – refers to the Pebble Beach venue and the year of the debut. It likewise recalls the LeMans-series winner Audi R18 e-tron, whose technology inspired the solutions for various details. ”
Wel de hele zin kopiëren dan boefje!
Moest ineens aan de Avus concept denken bij dit plaatje..
Vision Gran Turismo in het echt?
@rammillius: Audi heeft al een werkend exemplaat van hun VGT gebouwd. Bovendien is het vooraanzicht anders.
Back to 1991? Gaaf!
De echte revolutie die eerst nodig is, is een batterij die heeeeeeel veel stroom kan afgeven en dat ook vaak en lang kan blijven doen.
Energiedichtheid (Wh/kg) is 1 ding, maar je wil ook vermogensdichtheid (W/kg) en dat laatste is nog lastig.
De solid state accu zou hier de verlosser kunnen zijn, maar dat duurt nog enkele jaren.
@widodh: Dit inderdaad. Zonder nieuwe betere accutechniek blijft de stekkerauto een net niet (te betalen) oplossing.
@widodh: jammer dat de huidige productie solid state accu van tdk (in volume wel, maar in een groot gebouwde accupack met meerdere cellen) niet het wh/kg ratio heeft om te kunnen concurreren met li-ion packs. Ze zijn wel al ver maar er is nog niet veel groei te behalen.
Komt er stiekem dan toch een r8 v12 tdi
Nooit gehoord van silicium accu???
Lekker laag en breed. Laat maar komen.