Gelukkig kun je het niet bestellen…
Er was een periode dat Audi erg fraaie auto’s maakte. Audi’s waren strak gelijnd, ingetogen en chic. Modellen als de A4, A6 en A8 waren saai, maar hadden een bepaalde klasse. Na het millennium kwam daar verandering in. Het begon met de introductie van de ‘Single Frame Grille’ op de A8 W12 in 2003. Daarna werden Audi’s een stuk expressiever. Bij Audi’s als de Q7 V12 TDI quattro, RS6 Avant of R8 V10 Plus is duidelijk dat ze duur, snel en prestigieus zijn. Het heeft Audi ook geen windeieren gelegd, want het merk met de vier ringen verkoopt sindsdien beter dan ooit.
Dat betekent dat je overal struikelt over de Audi’s. Om jouw Audi unieker te maken dan die van de rest, kun je kiezen uit een hele hoop opties en accessoires. Sinds vandaag heeft Audi een nieuwe optie om je auto qua uiterlijk te verfraaien. Audi is namelijk de eerste autofabrikant ter wereld met ‘partial matting’. Het is precies wat je ervan verwacht: gedeeltes van een Audi-koetswerk kunnen nu gedeeltelijk in het mat worden uitgevoerd. Maar.. de afgrijselijke trend van matte lakken was al lang over zijn hoogtepunt heen, toch?
Imagecredit: @ford op AutoJunk (uit 2008!)
Enfin, het eerste voorbeeld van deze techniek was al in 2016 te zien op een speciale editie van een Audi R8. Dat was echter nog ouderwets handwerk. Audi komt nu zelf met nog een voorbeeld in de vorm van een gedecoreerde de C-stijl op de Audi Q2. Het resultaat is precies van wat je verwacht: super-‘meh’. We hebben nu het persbericht 10 keer nagelezen, maar het lijkt niets meer dan het resultaat van matte stickers en een spuitbus te zijn. Maar dan moeilijker en met een patent. De nieuwe mat-accenten zijn nu te verkrijgen op de Audi Q2 #2 (een speciaaltje) en de Audi R8. Meer modellen volgen later.
lekkerlinksrijden zegt
Met dat matte zijn we wel
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: klaar. Over de Q2, ik kwam er eentje tegen vd week op de snelweg, mijn god wat een mislukt ding is dat zeg. Nog erger dan op de persplaatjes. Dit was de versie zonder veel opties en normale velgen, erger kan niet
't Peugje zegt
@lekkerlinksrijden: Toch rijdt het niet verkeerd. Heb een keer een banaangele gehuurd in München. Interieur etc. is helemaal prima voor gebruik. Kan mij voorstellen dat als je niet om het uiterlijk geeft het een prima “A naar B – hok” is.
rutger97 zegt
@straatzakelijk: als je niet om uitlijk geeft rij je geen Audi. Kan je net zo goed een dacia logan kopen. Ook prima van a naar b. En dan zonder de hoofdprijs
mashell zegt
@straatzakelijk: er zijn ook mensen (zoals mij) die Q2 met afstand de leukste Audi vinden. Een beetje een auto als de A3 sportback maar dan niet zo rare half avant.
tortuga zegt
@lekkerlinksrijden: velen zullen me haten of ongelijk geven maar deze samen met de BMW X2 dan spreek ik wel over de modellen die kaal zijn. Geef toe dat het lelijk is
autofiets zegt
Ik zou het wel weten! Die optie geeft je sws +15 pk!
harrie zegt
“Partial matting”
Heb je dan ook maar 7,5pk ipv 15pk extra?
rickthestig zegt
Dat heeft mijn barrel van 21 jaar oud al. Bumpers mat zwart, spiegel matzwart en stootlijsten matzwart.
fastforward zegt
@rickthestig: 2018: dat is dan €750 bitte
Loek zegt
@fastforward: haha, dit was inderdaad een fast forward.
Gulli zegt
@rickthestig: ha mijn Mazda 626 uit 95 en mijn Ford Puma uit 98 hadden respectievelijk een mat witte en een mat rode motorkap. Niet geheel vrijwillig overigens :P
e36thuglife zegt
Haha die Audi Sport letters en dingetje op die lucht inlaten van die R8 die staan veel te dicht bij de rand alsof een kleuter een te grote sticker er op heb geplakt haha.
Thomas20vt zegt
Wat blijft dat toch een mooie foto met die S3, S4, S6 en S8 erop :) Mogen ze zo voor de deur zetten.
HZW zegt
De C-zuil van de Q2 en nieuwe A2 bezorgen je mega dode hoeken, een lantaarn paal is zo gemist of beter gezegd geraakt.
ukbob zegt
@HZW: is er een nieuwe A2?
Dat ding was nog eens echt “voorsprong door techniek”
mashell zegt
@hzw: zo’n C zuil hebben alle compacte middenklassers. Omdat de Golf er succesvol mee is hebben de 1 serie, Astra, A-klasse, Megane en zelfs de Ford Focus inmiddels dat rare onhandige design. Een groot stuk (flinterdun) blik zal wel degelijkheid uitstralen.
henk_he zegt
@HZW: parkeersensoren? Achteruitrijdcamera? Uit je doppen en goed in je spiegels kijken?
ikleesookoverautos zegt
Het heeft Audi ook geen windeieren ook geen windeieren gelegd, de gouden kip.
ukbob zegt
Off topic:
Wat was die A8 / S8 van die tijd toch een plaatje…!
Soms denk ik: lease bak eruit en weer iets leuks gaan rijden, naast een E46, E39 en 156 komt deze dan ook weer op als idee.
cossiekiller zegt
Als het lak is blijft alles zoals het is.
Bij een sticker komt er zomaar 10pk bij!
mashell zegt
Zit daar nou een VW transporter T1..T3 achtig luchtrooster in die blades van de Q2?
kunstomdathetmoet zegt
‘Expressiever’, dat is een fraaie woordkeuze van Willem.
potver7 zegt
Partial matting had Peugeot toch al op de 307 en 308 GTI-tjes?
jeroenwz zegt
Partial matting? Dan denk ik gelijk aan die jongens uit Maaskantje!
https://i.ytimg.com/vi/rNjDm5KW82I/hqdefault.jpg
henk_he zegt
Ik vind die standaard witte c-stijl bij de Q2 zo verschrikkelijk lelijk als de rest een andere kleur heeft. Net alsof er een noodruitje is aangeplakt. Dat je ‘m nu mat kunt bestellen maakt ’t niks beter… Brrrrrr…
toyotafortuner zegt
>Audi Exclusive
>Matte stickers af-fabriek
?
406_v6 zegt
@toyotafortuner: doe mij maar structural blue op de Lexus ?
autoriteit zegt
Ik denk dat je er best leuke effecten mee kan creëren als je het goed doet. Ik vind het gewoon een leuke toevoeging om het uiterlijk van je auto een uniek tintje te geven.
Gulli zegt
Ach en wee, hoe lang duurt het voor de eerste fugazi zwarte A8 met 21″ pornojetsers eronder en matgouden Louis Vuitton logootjes erop over de Kruiskade rijden? Baghwan zou er trots op zijn.
mashell zegt
@gulli: wat is Kruiskade en wil je Baghwan niet beledigen? De grote guru reed alleen Rolls Royce.
Gulli zegt
@mashell: De Kruiskade in Rotterdam is de natuurlijke habitat (of moet ik habibitat zeggen?) van de medemens die zich graag in hele dikke RSen, AMGs en Ms verplaatst, en dat graag aan zoveel mogelijk mensen laat zien. Als je langer dan 10 minuten op dezelfde plaats blijft staan kan het dan ook gebeuren dat je dezelfde auto meerdere keren voorbij ziet en vooral hoort komen rollen. Het mooiste zijn dan altijd dezelfde auto’s maar dan de minder fortuinlijk gemotoriseerde edities, maar die er wel genoeg sportpakketjes op hebben zitten om de aankoopwaarden van de auto’s bijna te doen verdubbelen.
Ik haalde Baghwan aan omdat die ook niet vies was van een ‘versiering’ meer of minder op zijn auto’s.