Matrix LED verlichting voor 6 maanden of een jaar. Klanten van Audi zijn blijkbaar gek op Functions on Demand.
Vroegâh kocht je gewoon een tweedehands auto en dan moest je het doen met de opties die de vorige eigenaar heeft gekozen. Aan de hand van modificaties kun je nog het één en ander tweaken, maar dat is het ook wel. In dit digitale tijdperk zijn er weer hele andere dingen mogelijkheid.
Opties achteraf kopen via de fabrikant. Auto’s worden volledig uitgerust met allerlei zaken en rollen zo van de band. Echter zijn de opties alleen te gebruiken als daar een abonnementje tegenover staat. BMW introduceerde het al eerder met bijvoorbeeld stoelverwarming en ook Audi heeft inmiddels de smaak te pakken.
BMW kreeg met flinke kritiek te maken, bij Audi zeggen ze dat klanten er wel blij mee zijn. Dat geeft technische baas Oliver Hoffmann aan tegenover Autocar. De Duitse autofabrikant gaat het aanbod digitale opties verder uitbreiden met de volgende generatie Audi’s om aan de vraag van klanten te voldoen.
Functions on Demand
Hoffmann zegt dat Audi een aantal jaar geleden al het idee had om meer omzet te draaien met betaalde digitale functies in vergelijking met de verkoop van auto’s. Dat noemen ze Functions on Demand in Ingolstadt. Voor bijvoorbeeld zes maanden of een jaar kun je een optie nemen.
Op dit moment is Functions on Demand verkrijgbaar op de e-tron en e-tron Sportback. In de nabije toekomst komen daar nieuwe modellen bij. Ook is het aantal betaalde opties nog gelimiteerd. Je kunt het extra LED Matrix pakket afnemen, waarbij de auto zelfstandig kan wisselen tussen het gewone en grote licht. Ook bevat het pakket een automatische parkeerhulp en een lichtanimatie bij het vergrendelen of ontgrendelen van de Audi.
De optie kan gekocht worden via de myAudi app. Een bezoek aan de dealer is niet nodig. De komst van Functions on Demand kun je op twee manieren benaderen. Het is idioot om te bedenken dat je voor opties moet gaan betalen omdat deze verlopen. Aan de andere kant kun je opties nu ook ontgrendelen die eerst niet op de auto zaten. Dat maakt het kopen van een tweedehands auto makkelijker. Je hoeft niet zo op de opties te letten.
Toch wil ik zeker niet recht praten wat krom is. Ik blijf het een rare gang van zaken vinden. Heel begrijpelijk in dit digitale tijdperk, waar bedrijven van alles verstoppen achter een betaalscherm. Maar hinderlijk is het wel. Gelukkig gaan auto’s langer mee dan een gemiddelde iPad. En dus kun je nog wel wat jaren doortuffen in je auto met eeuwige stoelverwarming..
Edge zegt
Tja, ik snap het wel. Gewoonlijk de goedkoopst mogelijke versie van je Audi rijden, maar die enkele keren per jaar dat je indruk wil maken op een nieuwe date, collega of zakenrelatie zet je even alle opties aan en ga je helemaal los.
Edge zegt
Ik zeg dat trouwens gekscherend, maar nu ik er wat langer over nadenk kan het voor de leasemarkt natuurlijk wél interessant zijn. Dan bestel je inderdaad je Audi zo kaal mogelijk om de cataloguswaarde, en daarmee ook de bijtelling, zo laag mogelijk te houden en activeer je achteraf de opties.
En als het een beetje schappelijk geprijsd wordt, kan het ook nog wel werken met bijvoorbeeld stoel en stuurwielverwarming. Dat zijn echt van die functies die je alleen in de winter nodig hebt, of nodig hebt als je met de auto op wintersport/naar Scandinavië op vakantie gaat. Als die opties dan een beetje schappelijk geprijsd zijn, kan het voordeliger zijn om tijdens jouw periode als eigenaar die functies incidenteel aan te zetten in plaats van ze te kopen.
De slimme koper doet zelfs dat niet, maar tikt ter zijner tijd via Aliexpress of iets dergelijks een kastje voor 250 euro op de kop dat je in de OBD-II poort plugt en alles ontgrendelt zolang dat ding ingeplugd is.
Richmond zegt
Tot je een storing ermee hebt en niet naar de Garage kan omdat je het officieel niet hebt…
zwepp zegt
Wat heerlijk naïef dit. Alsof je op een ‘kale’ auto opeens dikke velgen en een mooie kleur lak via de app zou kunnen verkrijgen.. Je koopt nog steeds een ‘dikke’ versie en betaald voor alles terwijl het meeste by default niet werkt. Dan, als je het wilt gebruiken betaal je nog een keertje in de vorm van een abonnement! Je denkt toch niet dat een fabrikant een auto vol gaat proppen met spullen en je er vervolgens niet voor laat betalen omdat je het niet gebruikt? Wordt eens wakker. Meneer Hoffmann mag of liegen van zijn moeder, of de wereld is nog gekker dan ik dacht.
Richmond zegt
Vroeger had je radio voorbereiding, als je dan een radio wilde moest je ook geld uitgeven om die te kopen en evt om die erin te zetten als je het zelf niet kon.
En uiteindelijk is het gewoon een verdien model.
3246cm252kw zegt
Precies! Typisch VAG rijders inderdaad.
dijan zegt
Denk dat het niet lang zal duren voordat er in b.v. op Marktplaats word aangeboden dat je dat goedkoop weer aan kan zetten .
moveyourmind zegt
Mooi, dan neem ik aan dat als je stoelverwarming, matrixkoplampen en alle andere opties die je per abonnement afneemt stukgaan de kosten voor vervanging ook voor Audi zijn. Jij bent dan wel eigenaar van de auto, je beschikt niet als eigenaar vrijelijk over de opties omdat Audi zich als de eigenaar van de opties gezien kan worden.
Edge zegt
Dat lijkt mij wel zo logisch, tenzij je die functie maar eenmalig kunt afnemen en hem effectief in 6 maanden of een jaar afbetaalt net zoals je dat met een nieuwe telefoon bij KPN of Odido doet.
Rokende Wielen zegt
Zo zou ik dat ook verwachten; bij Functions on Demand ben ik dan kennelijk niet de eigenaar want ik betaal een periodiek bedrag ervoor. Dan verwacht ik wel dat die functie gedurende de abonnementsperiode feilloos werkt. Dus inclusief garantie is. En dan verwacht ik ook dat als ik een tien jaar oude e-tron koop en ik besluit daar een abonnement op af te sluiten dat er dan geen uitsluiting is van “garantie” omdat het product een bepaalde leeftijd heeft bereikt.
Maar wel bijzonder dat “BMW-klanten” dit idee affakkelen en “Audi-klanten” het juist toejuichen?
rob5nismo zegt
Ik vind het maar vreemd ergens want je betaald wel voor de opties de “hardware” dus het zit erop.
Maar door een binaire code wordt het geblokkeerd terwijl het gewoon aanwezig is
Rokende Wielen zegt
Het zal mij niet verbazen dat dit idee om de inkomsten te verhogen wel eens heel hard terug kan komen als blijkt dat handige harries voor een fractie van de kosten functies ook kunnen activeren.
Richmond zegt
Maar dan moet handige Harrie het ook zelf maken als het niet meer werkt
rutgerg zegt
Handige harrie’s kunnen dat niet want de auto’s staan constant in verbinding met de fabriek en als ze bij de dealer komen wordt alles zo weer teruggezet.
dawwg zegt
En als je je auto terug krijgt, zet je alles weer aan met 1 klik in een app … of je breekt dat naar huis-bellen gewoon. Sowieso is er sprake van tracking, dus zou er GDPR-technisch expliciet toestemming voor gevraagd moeten worden – wat ze niet doen, maar dat zal wel snel veranderen.
rutgerg zegt
Maar dat is al veel langer zo. BMW maar ook volvo zijn bepaalde autos al standaard uitgerust met alle sensoren voor adaptive cruise control. Als je t niet besteld maar later toch wilt kun je t software matig er zo op (laten) zetten.
potver7 zegt
Dat concept is echt al zo oud als de weg naar Kralingen. Al die fabrikanten die meer geld vragen voor een gelijk gemotoriseerd model dat met een andere mapping 20 PK levert…
En vaak is het productietechnisch zelfs goedkoper om niet allemaal verschillende versies van onderdelen te hebben.
flow82 zegt
Ik geloof er dus helemaal niks van dat klanten om abbo’s vragen. Tegenwoordig gaat alles met abbo’s en ben je behoorlijk wat geld kwijt om alles te unlocken/volgen/toegang toe te hebben.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik geloof het ook niet. Maar, de laatste tijd gaat een zin die ik over abonnementen hoorde wel steeds vaker door mijn hoofd: You wil own nothing, and be happy.
dawwg zegt
[X] Doubt
Maarten123 zegt
Zijn hier inmiddels geen crackjes voor beschikbaar? Bij BMW sowieso.