Racen met een viercilinder turbomotor past kennelijk niet in de klimaatneutrale plannen van Audi, dus kapt het met DTM.
Audi was nog het enige team dat sinds 2000 onafgebroken meedeed aan de DTM, maar na twintig jaar komt daar een einde aan. In een persbericht geeft de Duitse autofabrikant aan hun deelname na 2020 niet te verlengen. CEO Markus Duesmann zegt te willen focussen op de ‘Vorsprung van morgen’, daar past het racen met een benzinemonster niet bij. Die toekomst ligt volgens Duesmann bij de Formule E, dus wil het bedrijf zich daar volledig op focussen.
Audi heeft de DTM gevormd en de DTM heeft Audi gevormd. Dit demonstreert de kracht die in motorsport ligt – op technologisch en op emotioneel vlak. Met deze energie zijn we ons aan het transformeren tot een leverancier van sportieve, duurzame elektrische mobiliteit. Daarom gaan we ons ook focussen op het racecircuit en systematisch strijden voor de Vorsprung van morgen.
Markus Duesmann, CEO van Audi
De afgelopen jaren heeft Audi aardig wat succes gekend in de DTM. Zo hebben ze 23 kampioenschapstitels en elf coureurstitels gewonnen en 114 keer een race gewonnen. Het seizoen van 2019 was wat Audi betreft ook het meest succesvolle seizoen in de geschiedenis van het bedrijf. De Duitsers hopen dit seizoen ook nog een paar winsten te behalen, al heeft het coronavirus ook in deze raceklasse roet in het eten gegooid. Dat virus heeft overigens ook de keuze van Audi om met DTM te kappen beïnvloed. Het bedrijf schrijft namelijk over de ‘economische uitdagingen’ die door de crisis zijn ontstaan.
Door het vertrek van Audi doet voor zover bekend alleen BMW nog volgend jaar mee aan de Deutsche Tourenwagen Masters. In het 2020-seizoen doen alleen Audi en BMW mee, na het vertrek van Aston Martin eerder dit jaar. Gerhard Berger, baas van de DTM-promotors ITR, zegt volgens Autosport.com dat deze keuze van Audi ‘uitdagingen’ biedt voor de toekomst van DTM.
oranginas zegt
R.I.P. DTM (opnieuw). De “reboot” heeft mooie jaren gehad, spannende races en seizoenen, maar sinds Mercedes vertrok was het duidelijk een doodlopende weg, De SuperGT samenwerking komt niet van de grond en ik verwacht dat BMW ook de keuze voor intensievere Formule E zal maken. Misschien blijven er nog wel series als (ex-) Blancpain etc. over, allemaal betaald door Gentlemen Drivers.
We zullen er toch aan moeten geloven lijkt het, want hoewel de F-E wennen is en ik de eerste jaren sceptisch was, zijn er snel stappen gemaakt, en zijn de races heus interessant en onvoorspelbaar. De aanpassingen van volgend jaar ervoor zorgen dat coureurs twee keer moeten nadenken voor ze botsauto gaan spelen, dus misschien zorgt dat ook voor verbetering. Helaas zijn de “circuits” een groot probleem: Inspiratieloos en inwisselbaar, maar toch, er is potentie, al helemaal voor de marketingafdelingen. En het kost volgens mij ook een fractie van het ontwikkelen van een Prototype/GT inzending.
poes zegt
@oranginas: mwah, die hele ‘reboot’ heeft me nooit kunnen boeien. De auto’s waren veel te afhankelijk van ‘aero’ en de motoren klinken nergens naar. Wel dik veld altijd (bizar eigenlijk, één DTM auto een seizoen competitief laten racen kost echt veel geld), maar dat vind ik eigenlijk het enige positieve.
gettothechipper zegt
@poes: nou… weet niet of jij naar DTM races bent geweest alleen de 8 cilinders klonken MEGA. En voor een 4 cilinder klonken ze niet gek, tuurlijk niet mooiste geluid alleen wel beter dan het gejank van de FE. Ik heb altijd genoten van DTM races in Zandvoort en nu in Assen. Maar het mooiste waren de races in Duitsland waar het nog steeds een van grootste race-evenementen is.. en elke keer weer was het geluid van motoren niet grote ergernis (persoonlijke mening natuurlijk)
gregorius zegt
De circuits zijn inspiratieloos en inwisselbaar, omdat die circuits zo moeten zijn omdat die auto’s het anders niet aankunnen.
Korte rechte stukjes met haakse bochten: veel regenereen; want dat is nodig. Ook weinig high-speed bochten, want die dingen hebben eigenlijk maar weinig downforce; als je dat moet zien, vallen ze snel door de mand.
En het zijn allemaal kleine rondjes om de kerk; want ja, de afstand is maar kort en men heeft bedacht dat het voor de gemiddelde (domme) kijken nodig is om niet te veel punten te moeten leren. Die auto’s lijken al erg op elkaar (veel van de kleuren zijn hetzelfde en veel zwart en grijs erop); dan lijkt elk punt op het circuit nog bijna op elkaar (door die railings); dus ja, dan moet je het circuit maar kort houden.
Daarnaast gaan ze eigenlijk ook nooit naar bestaande circuits, want dan kan je pas zien hoe langzaam die dingen eigenlijk zijn.
Ik zou graag eens zien dat ze naar (het korte) circuit van Brands Hatch gaan: kan prima met zo’n ding.
ronnys zegt
“Dan kan je zien hoe langzaam ze zijn”
Dat is natuurlijk relatief. De F1 gaat misschien wel hard (als zie je daar op TV maar weinig van) en als je langs de baan staat is het ook jammer dat ze zo verschrikkelijk snel voorbij blazen dat je niet kan zien wie er voor bij komt.
Dan liever een race waar iets gebeurd en meer als 2 mensen kans maken op de overwinning.
alfapeter zegt
De DTM was ooit één van de meest competitieve raceklassen en was samen met het BTCC mijn favoriet, meer dan de F1. Met enkel BMW aan de start kunnen ze maar beter de naam veranderen in de stijl van de reeds bestaande merkencups, of er gewoon mee stoppen natuurlijk.
ty5500 zegt
Soms was het vroeger toch echt gewoon beter
https://youtu.be/Gw-AxiVqihM.
Toen ze tenminste nog iets gemeen hadden let straatauto’s
HZW zegt
De Audi V8 quattro’s op de AVUS ring, of Hockenheim was gaaf, als ook de eerste race van de V8 quattro op zolder.
Toen Audi zich uit de DTM terug trok met de V8 quattro, was het eigenlijk ook wel een beetje klaar voor mijn.
De V8 quattro deed mijn veel denken aan de Australische V8 Supercars.
SpeedGeek zegt
Een van de vetste video’s die ik ken. Prachtig om die broodtrommels over de kerbstones te zien knallen alsof het de laatste race is.
martijn_vangammeren zegt
Ze hadden net zoveel gemeen als de auto’s van tegenwoordig. Misschien waren ze nog wel meer geavanceerd in midden jaren 90 met bijvoorbeeld Kurt in de mercedes. Zijn zoon Niki was samen met zijn vader vorig jaar van de partij tijdens de classic races op Spa vorig jaar en heeft er een mooi filmpje van gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=2lnKQB2RlK0
Er wordt wat uitleg gegeven over de auto en ook on-baords van de races, zeer tof om te zien. Maar ja, ze hadden minder aero dan tegenwoordig maar technologisch waren ze zéér vooruitstrevend.
StijnB zegt
Midden jaren ’90 was alweer een andere generatie, met inderdaad technieken die zelfs in F1 verboden waren. Dat illustere filmpje, van eind jaren ’80 en vroege jaren ’90, met E30 M3, 190 16v, dat waren inderdaad de gouden jaren van de DTM!
memyselfandi zegt
@ty5500: mooi filmpje,thanks! Was het een beetje vergeten.
monsieurleloure zegt
‘Audi heeft de DTM gevormd’
Tranentrekkende arrogantie komt weer eens bovendrijven ,jammer…
SpiderIV zegt
@monsieurleloure: wel consequent voor dat merk toch??
z4coupe30si zegt
@monsieurleloure: voor mij meer Alfa en BMW
rolov zegt
@z4coupe30si: Mercedes
Robert zegt
@z4coupe30si: Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II. De ultieme eindbaas van de DTM.
sudbina zegt
Oooow wat mis ik die game toch; TOCA DTM Race Driver. Wat was dat vet, tijdens de pauze met de halve toko op mn toenmalige werk.
Verder nooit gekeken op TV. Sinds alle *ini’s (Tarquini, Larini en Nannini meededen) in de 155 nooit meer naar gekeken dan. Wat een tijd was dat ?
coffeecup zegt
@sudbina: godsamme we hebben dan dezelfde herinneringen (al speelde ik de game gewoon thuis)
sudbina zegt
@coffeecup: gokje; jaar of 35 inmiddels? ;-)
coffeecup zegt
@sudbina: 38 lol maar idd. Denk hele generatie auto- en autosportliefhebbers met dezelfde herinneringen.
rob5nismo zegt
Weer een race klasse om zeep.
HZW zegt
Dat is al begonnen toen ze van straat auto’s afstapten als basis voor de racewagens.
Vervolgens werd het meer en meer silhouet auto’s over een monocoque met buizenframe , wat totaal niets meer met straat auto van doen had.
bimmerfan zegt
“Audi heeft de DTM gevormd” whahaha
mashell zegt
“Met deze energie zijn we ons aan het transformeren tot een provider van sportieve, duurzame elektrische mobiliteit.”
Hier was een prachtige clickbait titel als: “Breek: Audi stopt met auto’s en wordt provider!” op z’n plaats geweest.
fastforward zegt
Jammer. Audi heeft al meerdere raceklassen om zeep geholpen. (Totale dominantie op Le Mans bijvoorbeeld). De formule E stap is begrijpelijk maar dan moet FE nog wel een paar stappen maken. Betere circuits, snellere auto’s. Heb het 1x op Zandvoort gezien en dat was prachtig.
karaya zegt
Totale dominantie? Bij gebrek aan concurrentie. Porsche kwam terug en het was meteen klaar.
goodvibrations zegt
@fastforward: haha.. Toyota & Peugeot zaten echt wel dichtbij een paar keer…
azuli zegt
@fastforward: totale dominantie? Toyota won meerdere keren het kampioenschap. Alleen Le Mans heeft Audi lucky kunnen winnen door pech (lees ongelukken ) van anderen.
HZW zegt
Kan de DTM gelijk het eerste elektrische toerwagen kampioenschap worden, dan komt er vanzelf weer een VAG merk aan deelnemen.
toniominestrone zegt
Toch is jammer, Audi heeft toch een dominante rol gespeelt in het DTM, jammer dat weer een bedrijf zwicht voor de groene marketing boys.
roadster1976 zegt
Misschien stapt Abt wel weer in namens Audi.
HZW zegt
8 auto’s runnen is te veel voor Abt, dus er zullen meer teams moeten komen die het overnemen.
Verder is het een kwestie van tijd dat BMW ook de stekker eruit trekt.
Dus het is gewoon einde DTM in oude vorm.
Robert zegt
@HZW: misschien moet de DTM inderdaad wel worden omgevormd tot een elektrische Toerwagen kampioenschap.
Racen met een veld gevuld met de Tesla Model 3, Mercedes EQC, Audi E-tron, Polestar, een handvol Koreanen, Japanners en wie weet zelfs Chinezen. Als tegenhanger van de Formule E, zoals de DTM ooit als belangrijkste (Europese) tegenhanger werd gezien van de Formule 1.
Esprit_de_Flandre zegt
Ondertussen blijven ze wel diesels verkopen…
martijn_vangammeren zegt
De vraag is er nog inderdaad. Toch zetten ze veel in, als VAG, op elektrisch.
gregorius zegt
ja, maar er is dus niet heel veel mis met een goed afgestelde diesel met filters en adblue etc.
willemveenstra zegt
Audi heeft in verleden goeie race en rally auto’s gemaakt. Maar daar zie je op de weg weinig van terug. Audi’s zijn qua looks gaaf maar qua rijden zijn het saaie onderstuurde auto’s.
Autosport is drama en geluid. Weinig mensen worden enthousiast om naar formule E te kijken. Geen publiek is geen sponsors en geen sponsers is geen autosport meer.
DTM waren vroeger productie auto’s. Win on sunday sell on monday. Toen de DTM auto’s niks meer met productie auto te maken hadden ging het berg afwaarts.
gregorius zegt
hoeveel % van de eigenaren van een Audi hebben meer dan eens peer jaar effectief onderstuur gevoel in hun auto en daar een negatieve gedachte bij gekregen? Minder dan 1% gok ik.
Heb 5 jaar lang een A6 V8 gehad.
Snel door de bochten? Nee.
Onderstuurd, yep; maar het was geen auto mee om te racen.
Relaxed naar werk in luxe en stilte; maar wel door kunnen trappen op de autobahn en bergje op (woon in Zwitserland); ja zeker.
Vroeger konden auto’s weinig. Toen was het heel wat dat ze ook snel waren.
Tegenwoordig heb je al zoveel luxe in een middenklasser; dat het kunnen racen met zo’n ding helemaal niet meer belangrijk is.
supertjeduc zegt
Toen alfa er mee ophield was het voor mij over
nikk zegt
Niet dat ik het leuk vindt maar een logische ontwikkeling. Als bedrijf richt je je met je activiteiten op de toekomst. Autosport is voor een auto fabrikant mede een proef en ontwikkelingstuin en dat is anno nu geen voertuig met fossiele brandstofmotor meer maar met een elektrische. Aan alles komt een einde.
mpgc zegt
Ik hoop dat ze met het DTM in huidige vorm stoppen. Ik vond de auto’s de laatste jaren veel te ver af staan van de productie wagens. Zou mooi zijn als BMW nu op basis van de 1 serie een TCR auto zou ontwikkelen.
ghost zegt
RIP de hele wereld. Langzaam maar zeker moeten we allemaal gedwongen buigen voor moeder natuur..kuch kuch..de belastinginners…
gregorius zegt
Het probleem van de DTM is dat ze altijd sneller wilden zijn dan de andere Tourwagen kampioenschappen.
Kost dus meer geld.
Deze keer kwamen ze terug met silouette racers. Dat was leuk voor de Duitse hardcore fan en voor de dagjes mensen op de buitenlandse circuits. Maar voor de wereldwijde beleving? Matig.
En zo’n dure league krijg je alleen rond als je ook buiten Duitsland genoeg fans en inkomsten hebt.
harleytijn zegt
Van mij mogen ze er een historische raceklasse van maken met BMW e30, MB 190, Audi V8, Alfa 155 en vooruit Opel. Gewoon met die jaren 80/90 wagens voor ons liefhebbers….. zwijmel nostalgie….
karaya zegt
Die Opel Calibra bleek uiteindelijk wel de ultieme DTM(ITC) auto, beste stroomlijn.
Bij monde van één van de Alfa engineers uit die tijd. Leuk weetje: het technische team van Alfa DTM was grotendeels afkomstig van het Lancia Rally team.