HORIZONT, het Duitse vakblad voor marketing en reclame, selecteert jaarlijks de meeste creatieve bedrijven en merken van Duitsland. Dit jaar vonden ze dat Audi de eerste plaats moest innemen wat betreft creativiteit. Premium creativiteit…. Klinkt mij niet geheel logisch in de oren, aangezien ik weinig diversiteit zie in de modellenlijn. Maar ze maken wel de producten die de massa wil, anders zou het automerk niet zo populair zijn als het nu is. Maar daar gaat het hier niet echt om, het gaat om de creatieve uitspattingen van de marketing- en communicatie-afdelingen.
Lothar Korn, hoofd van Marketing Communications bij AUDI AG, licht het toe: “Creative, innovative communication is essential for Audi in order to differentiate itself from its competitors as the most progressive premium brand, and to systematically extend its market success… Our creative accomplishments for 2009 as a whole confirm that we are making good progress and that our excellent ideas generate customer enthusiasm for the Audi brand.”
De topranking van Audi lijkt wel valide. Maar liefst 45 nationale en internationale “creativity contests” op het gebied van print, TV, direct marketing en interactive advertising zijn de basis voor de ranking van HORIZONT. Audi heeft dit jaar al diverse prijzen gewonnen, bijvoorbeeld voor de campagnes Robbery en Urban Carving. Wat denken jullie, terecht?
Laue zegt
ik ben meer een VAG type, maar ik vind BMW toch creatiever met hun X6, 5GT, 1serie,
autoblogger zegt
@Laue: klopt, ik ook. Maar dat gaat vooral om de modellenlijn. In dit geval gaat het om de merkbeleving aka marketing… heel belangrijk he;)
Corolla G6 zegt
Ja, zeker terecht. Dit is overigens al jaren zo.
BMW en Mercedes teren veel meer op hun imago (freude am fahren) en reputatie (degelijke taxibakken) dan Audi.
Het is ook logisch, Audi moest zijn naam nog maken en daarbij helpen strakke creatieve reclames wel bij, lijkt mij zo.
jorden zegt
creatief boekhouden misschien, kan niets anders verzinnen.
Citrofiel zegt
Ze hebben af en toe best aardige reclames…
august zegt
@Laue, het lijkt niet om de auto’s te gaan; het gaat om de communicatie, marketing, etc. Het feit dat ze hun gamma van eenheidsworsten zo goed aan de man weten te krijgen is (misschien) derhalve des te meer een onderschrijving van hun marketingcapaciteiten ;)
Overigens niet noodzakelijk mijn mening, dat van die eenheidsworsten.
R4c zegt
3, 2, 1, hier gaan we weer.
Of wacht ze zijn al bezig!!
G00F_81 zegt
vind BMW veel beter dan Audi in reclame’s…..;)
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Audi_BMW_reclame/Audi_BMW_reclame_1.jpg
JMK zegt
Audi heeft in 2008 heel duidelijk een aantal advertenties van BMW gekopieerd m.b.t. de groene labels. Dus die vlieger gaat in Nederland zeker niet op…
DD zegt
‘Maar daar het het hier niet echt om, het gaat om de creatieve uitspattingen van de marketing- en communicatie-afdelingen.’ Beetje vreemde zin…
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
frans zegt
@DD, het het is heel normaal, allengs het het, het het. Het het vooraleer gedwee te het het. Onderwijl beseffend het het, dus vergis je niet.
Laue zegt
zeker op maketing gebied vind ik audi niet zo sterk, zeker de DAGO dealers in de achterhoek niet. alsof een 22e jarige geen audi kan betalen. arrogante lui
of is dit te offtopic?
Ash zegt
Echt niet..
PCCB zegt
De R8 Godfatherreclame is wel top. Maar voor het overige vind ik het toch koffiedik kijken. Het verschil tussen de drie Duitse premiummerken is echt heel klein, ook inzake communicatie. Enfin, ik vind gewoon dat hun reclame en communicatie even dicht bijeen liggen als hun concurrerende modellen (op de niches na).
KoFFiE zegt
Mochten ze die creativiteit die ze aanwenden in hun reklame eens aanwenden voor een iets minder saai of lelijk (R8) design…
Brammer zegt
@KoFFiE:
Laat me niet lachen.. jij bent echt de enige persoon die ik ooit heb horen zeggen dat de R8 lelijk is.
paulusrx7 zegt
volgens mij kunnen alleen maar duitser lachen om die reclames
Dennis zegt
Auwdi is niet premium. Iemand die Auwdi rijdt en een scheet in de auto laat dan laat hij/zij vast en zeker volgens Auwdi een premium scheet.
Michael zegt
Audi is niet mijn favoriete merk maar ze hebben wel leuke reclame.
Mo zegt
Hey Laue, leer eens lezen.
Ze zullen er wel verstand van hebben. Als ik kijk naar autoreclames dan snap ik het wel. Met de reclames voor de Mito, de Qashqai en de Astra als dieptepunt.
John zegt
@Laue, welke Audi wilde je kopen dan?
jon86 zegt
@brammer
Ik vind de R8 ook lelijk. De verhoudingen kloppen niet.
Emir zegt
@jon86:
Dit is ook precies de reden waarom ‘JIJ’ geen auto ontwerper bent :)
Mr.V8 zegt
Kan wel zo zijn, maar creatief op de designafdeling zijn ze niet!
Peter zegt
“HORIZONT, het Duitse vakblad voor marketing en reclame, selecteert jaarlijks de meeste creatieve bedrijven en merken van Duitsland.”
Hierdoor wordt duidelijk dat de term “premium” niets met het product maar alles met marketing te maken heeft.
BMW M zegt
Zal wel, BMW maakt tenmiste wel hun slogan waar(freude am fahren). Dat kan ik van Audi niet zeggen(Voorsprong door afkijken bij andere)
mrtn zegt
@BMW M:
Achja, Audi heeft immers ook totaal geen innovatieve ideeën getoond in het verleden, dan wel Horch, NSU, Wanderer.
wankel zegt
hoort een prijs voor een ‘premium’ brand dan ook rekening te houden met instapmodellen: geleasde dieseltjes met stoffen interieur? Ze zijn heus niet alleen, en er mag gerust eens buiten Duitsland gekeken worden: een merk als Lexus heeft ook leuke dingen getoond de laatste jaren, maar is geen zo’n crowdpleaser.
massimo zegt
@Brammer:
Ik vind de R8 ook niet mooi…. de achterkant is wel indrukwekkend, maar dit heeft niets met schoonheid te maken maar puur met de breedte in combinatie met de hoogte van de wagen.
Bert zegt
Bullshit, ze huren zelf die externe bedrijven in voor een hoop geld.
Audi besteed ook veel meer aan marketing als andere merken, dat zie je terug in hun prijzen. Dit is dus niet perse iets wat Audi aan te schrijven valt, dit zou elk merk kunnen “kopen”.
Geeft gelijk aan waar hun kracht zit, goede auto’s bouwen en mensen laten denken dat ze betere auto’s rijden als ze daadwerkelijk doen.
Zo is een spijkerbroek van merk X ook 3X zo duur als die van merk Y, maar dezelfde kwaliteit en door marketing kan je het er doorheen drukken.
Ahura zegt
Ik zie zelden reclames over BMW eerlijk gezegd. Tenminste op tv. Audi.. tja die van de R8 is (icm de muziek van Simone White) wel briljant vind ik: http://www.youtube.com/watch?v=NDwEE_1ESMU Die van de Q5 was ook best leuk