De soap krijgt zowaar een nieuwe wending!
Tot nu toe ving Volkswagen (alle) klappen op als we het hebben over dieselgate. Het merk heeft het afgelopen jaar een behoorlijke beschadigde reputatie opgelopen. De andere merken van VAG ontsprongen de dans niet volledig, maar VW werd veruit het vaakst genoemd.
Het hele verhaal maakt nu een interessante twist. Audi-topman Stefan Knirsch werd eerder deze week op non-actief gezet omdat de Duitser betrokken zou zijn geweest bij het dieselschandaal. Duitse media doen er nog een schepje bovenop en stellen nu dat Audi achter de sjoemelsoftware zit, en dus niet Volkswagen. Deze conclusie trekt Süddeutsche Zeitung naar aanleiding van een eigen onderzoek.
De krant wist beslag te leggen op interne stukken die momenteel worden behandeld in het onderzoek naar Volkswagen. De stukken bevatten onder andere mails waarin staat beschreven dat een manager van Audi zegt dat het concern MOET sjoemelen om aan de steeds strengere eisen te voldoen. Op dit moment is Martin Winterkorn het gezicht van het schandaal, maar nu lijkt het erop dat veel meer topmannen betrokken zijn bij dieselgate. Geen verassing, al wordt het nu een potje ‘Wie-is-het?’. Met het aftreden van Winterkorn kwam Matthias Müller aan de macht als CEO van VW. Müller was voorheen CEO van Porsche, maar daarvoor was hij werkzaam als topman bij -inderdaad- Audi.
De interne stukken die de Duitse krant in handen heeft gekregen zijn onderdeel van een onderzoek van het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day. In de VS lopen er diverse zaken tegen VW en ook in Europa beginnen steeds meer balletjes te rollen. Wij grijpen nog wat popcorn uit de kast en zien toe hoe dit nieuwtje zich zal gaan ontwikkelen. Zowel Audi als Volkswagen willen niet reageren op de berichtgevingen vanuit de Duitse media.
misterdrogba zegt
Zoveelste sjoemelnieuws.. Geeuw… Next!
bartteeuwen zegt
@misterdrogba: ja en, ik wil het allemaal weten.
misterdrogba zegt
@bartteeuwen: dan moet je ook op al die linkjes in de tekst klikken.
kapitein zegt
@misterdrogba: Inderdaad, ik begin sjoemelmoe te worden..
Edge zegt
Het enige wat nog mist zijn een paar explosies en een huurmoordenaar, maar verder is dit verhaal gewoon Hollywoodfilm waardig
dunhozzie zegt
@edge: ik mis eerlijk gezegd een held, ik zie alleen slechte b à c of nog lager niveau slechteriken ;-)
mashell zegt
@dunhozzie: dan ligt het voor de hand dat ze Vin Diesel casten voor de hoofdrol.
miezemiez zegt
@edge: moest ook spontaan aan Gtst denken
dick1980 zegt
@edge: “Get to the chopper!”
mrB zegt
@edge: vag, het E corp van de echte wereld.
pinut187 zegt
@edge: hier komt over een paar jaar wel een docu film over die kijk ik dan wel een keer..
T16 zegt
@edge: Duitsers zijn er ook helemaal klaar mee en velen keren VAG de rug toe of doen VAG een proces aan.
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/vw-chef-matthias-mueller-die-gier-hat-einen-namen-1.3904853
licht zegt
Niet indrukwekkend nieuws. De motoren die in Audi’s komen, worden eerst geplaatst in budgetmerken van VAG. En die motoren worden weer ontwikkeld door verrassend genoeg Audi.
dawwg zegt
@licht: Nee, het is omgekeerd; Audi maakt de nieuwe motoren en die gaan meestal eerst in Audi’s en dan later stap voor stap ‘naar beneden’ in het concern.
Bender zegt
@dawwg: precies, vandaar dat Audi’s olie verbruiken en de Seat en Skoda modellen met dezelfde motoren niet. De foutjes zijn er uit ontwikkeld. Zelfde verhaal met de 1.4 distributiekettingen en de DSG problemen.
EdGaR zegt
@dawwg: nee het is toch echt omgekeerd ;-). Audi krijgt de verbeterde versies van de motoren.
rufctr01 zegt
@edgar: het is maar wat je een verbetering noemt. Nu staan Audi’s bekent als olieboten!
dutchfiat zegt
Man man man man man….
bmwm3gtr zegt
Word er een beetje moe van…
joppe zegt
Walgelijk, dat VAG
godfried1987 zegt
@joppe: omdat andere merken niet sjoemelen? Fiat en alle andere sjoemelen even hard als het niet harder is… maar is natuurlijk makkelijker een grotere bedrijf aan de schandpaal te nagelen..?
vagtroep zegt
@godfried1987: ja een groot bedrijf moet ook groot gedrag vertonen en mensen compenseren ipv verstoppertje spelen. Walgelijk die VAG, een freaking 1.2 met 105 pk in een A3 stoppen en schaamteloos ook nog s bijna Kaal 27k ervoor vragen. Bah
kapiteinaudi zegt
@vagtroep: De instap A3 heeft volgens mij ongeveer 110pk en kost in NL 26k euro. De instap A-Klasse heeft rond de 102 pk en kost in NL bijna 27k euro. Wat is je punt?
vagtroep zegt
@kapiteinaudi: de instap A heeft een 1.6 de A3 een 1.2 De instap A is sowieso veel completer dan een A3 waar je integendeel zelfs voor een navigatie moet vinken wat bij de 1 serie en A gewoon standaard is. En laten we het helemaal niet hebben over duurzaamheid ban die 1.2 wat 1 op 1 zelfs in skoda rapid zit. Dat is mijn punt. Wannabe premium merk.
kapiteinaudi zegt
@vagtroep: De instap A-Klasse heeft toch ook een Renault motor? Daarnaast heb ik zelf een A-Klasse gehad en dat die standaard veel completer is, is natuurlijk niet zo. Ik durf bijna te zweren dat navigatie een optie was. Je hebt gelijk dat alles, werkelijk alles bij Audi een optie is, maar dat is bij Mercedes of BMW niet anders.
vagtroep zegt
@kapiteinaudi: had een Renault motor! En nee audi gewoon geen bmw of mercedes. Ik heb ze allebei gehad, en heb nu een 1 serie. Veruit de beste auto in mijn beleving.
dawwg zegt
@vagtroep: Tja, maar de A3 is veel ruimer dan de A en de Becker-navi van de A is de slechtste die ik ooit gezien heb; stukken slechter dan die van de A3 of zelfs die van de vorige generatie A3. LED en Xenon is op de A ook niet standaard. En de geluidsisolatie van de A3 is ook veel beter dan die van de A-serie. Zelfde geldt voor de DSG-7 vs DCT-7; laatst genoemde is traaahaaag.
Kale instap BWM 1-serie begint ook bij 27K. MB heeft de A gewoon heel slim geprijsd met wat meer luxe standaard … Mijn punt: het blijft een beetje appels met peren vergelijken en uiteindelijk lood om oud ijzer; de prijsstellingen van de premium-instapmodellen zijn een wetenschap op zich …
vagtroep zegt
@dawwg: led en xenon is gewoon bij de premiummerken een duur vinkje, mijn hele punt is: dat audi met miezerige motortjes premium wil doen. En mijn mening is toch dat je een Audi niet naast BMW of Mercedes kunt zetten. En vooral niet naast Mercedes in kwaliteits verhouding
EdGaR zegt
@vagtroep: vanwaar die erge haat? Wat maakt jou dat nu uit dat de vag groep hun motoren sharen?
dennisdd zegt
@vagtroep: had ze beide op shortlist staan. Maar de A is toch echt wel een heel stuk duurder als je een modelletje hoger gaat dan de instap en de minimale opties aanvinkt. De A3 sedan is zelfs met alle pakketten erop opvallend goedkoop.
autoriteit zegt
@vagtroep: mensen worden niet verplicht er 1 te kopen hoor, maar toch zie je veel Audi’s rijden. Zal Audi toch wel iets goed doen, denk je niet?….
autoriteit zegt
@vagtroep: ehh ja een ‘freaking’ 1.2 liter motor in een A3 stoppen. Heb je enig idee waarom ze dat doen? Omdat de fabrikanten gedwongen worden om hun motoren zuiniger te maken, waardoor fabrikanten worden verplicht te downsizen…
vagtroep zegt
@autoriteit: pure onzin vind ik je retoriek, hoe lukt het Mercedes of Bmw met 1.5 jes en 1.6 jes onder de uitstootnorm te blijven?
autoriteit zegt
@vagtroep: even je feiten checken:
Audi A3: heeft een 1.0 liter met 115pk / 200nm
Heeft een B-label
Kost € 26050,-
BMW 1-serie: heeft een 1.5 liter met 109 pk/ 180nm
Heeft een C-label
Kost € 26550,-
Mercedes A-klasse: heeft een 1.6 liter met 102pk / 180nm
Heeft een C-label
Kost € 26695,-
Conclusie van bovenstaande:
De Audi kost het minst, heeft de kleinste motor maar wel het meeste vermogen en het grootste koppel. Bovendien heeft de Audi het beste milieulabel.
Met andere woorden: de Audi biedt het meeste waar voor zijn geld. Je doet net of de BMW 1-serie en Mercedes A-Klasse precies dezelfde uitstootnorm halen als de Audi A3, niets is dus minder waar.
vagtroep zegt
@autoriteit: lol heb ik dat beweerd dan? Als je begrijpend lezen hebt gehad op school audi fanboy, dan kun je lezen dat ik zij dat bmw en Merc onder de uitstootnorm blijven met grotere motoren. Dus kom niet met je vergelijkingen. En dat je geen eens probleemloos de 150k haalt is is ook maar een fata morgana. Wat je ook zegt mijn mening veranderd niet dat kwa techniek en betrouwbaarheid BMW en meecedes mijlen verder zijn. Fijn avond
autoriteit zegt
@vagtroep: je doet net of een motor met een grotere inhoud per definitie beter is, maar nogmaals: de kleinere motor in de Audi A3 heeft meer vermogen, meer koppel en is toch zuiniger dan die in jouw ogen ‘oh zo geweldige motoren’ in de BMW en Mercedes. Je wilt het blijkbaar niet inzien, maar het lijkt er dus op dat de motoren van de BMW en Mercedes dus verouderd zijn t.o.v. de motor in de Audi.
Ik ben heel goed in begrijpend lezen hoor, ik weet precies wat je bedoelt. Ik denk alleen dat jij jezelf niet zo goed begrijpt, het bewijs ligt in de volgende door jou zelf geschreven zin:
“En dat je geen eens probleemloos de 150k haalt is is ook maar een fata morgana”
Ik zou zeggen: lees je eigen zin nog eens goed door, dan zie je hopelijk dat je jezelf dus tegenspreekt en mij dus onbedoeld gelijkt geeft. Bedankt daarvoor, ‘begrijpend lezende topper’…:)
vagtroep zegt
@autoriteit: hahaha, nog nooit zo een doorzettende Audifanboy gesproken. Dus omdat jou auwediie 7 pk meer perst uit een 1.0 zijn het per definitie betere motoren?
BMW KRIJGT MAKKELIJK 177 pk uit zijn 1.6 motor. Dat kun je van die kutmotortje van jou auwdiee niet zeggen helaas. Face it nou eens, audi is gewoon een shit wannabe merk met problemen die ze nooit bij Mercedes of BMW zullen hebben. Gewoon goedkope troep onderdelen en daar vette winst op uit proberen te halen. Walgelijk merk.
autoriteit zegt
@vagtroep: ahh kijk nu ga je ineens de instapper van de A3 vergelijken met de NIET instapper van de 1-serie. Lijkt me niet echt eerlijk denk je wel? De 1.6 waar jij het over hebt (BMW 120i) is een 4 cilinder, maar de 1.5 uit de instapper (BMW 116i) is een 3 cilinder. Dat zijn dus hele verschillende motoren.
Om aan te geven dat de door jou genoemde 177pk uit een 4 cilinder 1.6 nou ook weer niet zo bijzonder is zet ik daar de 4 cilinder 2.0 in de Audi S3 tegenover: die heeft 310pk! Dus maar 0,4 liter meer inhoud, dezelfde aantal cilinders, beide voorzien van een turbo en toch maar liefst 133pk meer dan de BMW.
En als we dan toch bezig zijn: weet je wat ik dan niet echt premium en wel schandalig vind? Dat BMW een 1.8 liter 3-cilinder! met 136pk in een 3-serie stopt en er dan € 35974,- voor durft te vragen..
Bij de Audi A4 kom je alleen motoren met 4 cilinders of meer tegen. Zo zie je maar weer, zo slecht doet Audi het dus niet.. :)
En nee joh, natuurlijk heeft een BMW of een Mercedes nooit problemen. Geloof je het zelf? Blijkbaar wel dus, maar dat is natuurlijk absolute onzin.
vetnek zegt
Vorsprung durch Sjoemelsoftware maar in het leven roepen dan?
Joost zegt
“Voorsprong door techniek”
Zie je wel, reclame is één grote leugen
8cylinder zegt
@ijoost: Welke leugen..? Ze hebben techniek ingezet om zichzelf een voorsprong te geven.
Joost zegt
@8cylinder: Ja korte termijn voorsprong, dat inderdaad.
En eigenlijk heb je wel gelijk. Voor sjoemelen is ook techniek nodig….
pomoek zegt
Het wordt steeds gekker. Ongelooflijk welke vormen dit aan begint te nemen. Het is zo langzamerhand de vraag wie van het vag management er niet vanaf wist. Ik ben benieuwd in hoeverre er nog mensen strafrechtelijk vervolgd gaan worden.
ko4n zegt
@pomoek: of ze er van af wisten is nders dan of ze het er mee eens waren. + op basis waarvan zou je ze strafrechtelijk willen vervolgen?
pomoek zegt
@ko4n: Dat is een goede vraag. Feitelijk een economisch delict. Voor miljarden is er gefraudeerd en, feitelijk, zijn er giftige stoffen zijn gedumpt. Bestuurders zijn, in andere zaken als deze, vaak snel om verantwoordelijkheid af te wijzen. Dus. We blijven lekker zitten.
vonklausenburg zegt
Als we nou eens beseffen dat geen enkele organisatie onschuldig is, of moreel juist, dan hoeven we ons over sjoemelen niet meer te spreken. Het gebeurt, het is altijd geweest en het zal altijd zo zijn. Rest alleen dat er duidelijke wetten moeten zijn om gedupeerde consumenten te beschermen.
dawwg zegt
@vonklausenburg: Helemaal met je eens; en vergelijk b.v. de 20 jaar durende Ford Explorer Dead Trap soap eens met wat sjoemeluitstoot; lijkt in 1x stukken onschuldiger in verhouding.
Maar goed, je punt mbt bescherming van de (gedupeerde) consument is waar het echt om draait. En in Amerika is het gewoon een melkkoe voor de overheid geworden (goed voor de eigen auto-industrie en miljarden meepakken is altijd goed) terwijl de NL overheid al een achterkamertjes deal met PON/VAG gedaan heeft, waarbij de portomonnee dicht blijft. Bedankt voor het in de kou laten staan van je gedupeerde burgers roverheid ! Duitsland en Belgie gaan hier veel realistischer en eerlijker mee om dan eerder genoemde landen :(
tenaci zegt
Oh joh!
406_v6 zegt
Het hele ‘dieselgate’ gebeuren en de berichtgeving er omheen, maken een perfect ‘rookgordijn’ wat het vrijwel onmogelijk maakt voor jan-met-de-pet om er nog iets van te begrijpen….
bofkont zegt
@406_v6: En wat maakt dat uit dan?? Jan met de Pet zal het geen zier interesseren die koopt zijn geliefde 10ehands oude golfje wel ;)
utregcity zegt
Voorsprong door gesjoemel.
rob636 zegt
Vandaag in goede tijden, slechte tijden……
ko4n zegt
@rob636: sjoemel software, slechte software….
freezzr zegt
Nu iedereen toch met de billen bloot gaat… kan degene verantwoordelijk voor de standaard velgen (die lelijke oldskool dingen met zo’n diepe rand) van een A5 ook ontslagen worden?
8cylinder zegt
Als zo’n groot concern zijn prijzen op deze manier drukt, dan kunnen de kleintjes toch never nooit niet concurrerend blijven én de emmisie tests doorstaan zonder nepperij.
Ik geloof er geen ruk van dat dit beperkt blijft tot een paar merken. Ik denk dat de gehele auto industrie dit spelletje speelt.
moveyourmind zegt
De bodem van de beerput is nog lang niet in zicht…
Dat hele topmanagement daar is waarschijnlijk zo rot als het maar kan en heeft gedacht dat als ze een paar poppetjes, waar ze misschien toch al vanaf wilden, op zouden offeren er wel zouden zijn.
Hopelijk worden de rotte appels in de verschillende managementniveaus eruit gehaald én financieel kaalgeplukt. Want ze hebben niet alleen externe partijen benadeeld, maar ook een heel concern met tienduizenden medewerkers in een onmogelijke positie gebracht.
potjak zegt
‘Audi, voorsprong door techniek’ krijgt zo wel een heel andere betekenis.
potjak zegt
@potjak: beetje late reactie zo te zien… Kan de reactie niet verwijderen
jerry zegt
Negatieve reclame is toch ook reclame?
Het houdt niet op… niet vanzelf …
karaya zegt
Je blijft lachen met die gasten van VAG.
ch26 zegt
Voorsprong door gesjoemel..
Brokkenpiloot zegt
¶3 Geen veRRassing. Anders is het geen crematie.
LaLancia zegt
Wat maakt het nou uit welk merk erachter zit. ’t Is toch allemaal VW AG.