We hadden al begrepen dat Audi fors wilde gaan inzetten op SUV’s, maar dat het zó erg zou worden wisten we nog niet. De SUV is niet dood, hij leeft!
Vandaag werd in Mexico het startschot geven voor de bouw van een nieuwe fabriek waar, onder andere, de Audi Q5 gebouwd moet gaan worden. Tijdens de ceremonie liet CEO Rupert Stadler zich ontglippen dat in 2020 een derde van de Audi verkopen uit SUV’s zou bestaan.
Zoiets redden ze uiteraard niet met alleen de Q3, Q5 en Q7. Ga er dus maar vanuit dat Audi, net als BMW, met aanvullende coupé-achtige SUV’s gaat komen. Zullen ze zo ver gaan dat we straks het rijtje Q1 tot en met Q8 compleet hebben?
Over een eventuele Q6 zijn de geruchten momenteel het sterkst dus die zullen we op korte termijn wel kunnen verwachten. Een kleinere Audi Q1 & Q2 om te kunnen concurreren met de MINI Countryman en Paceman kunnen we ons ook nog wel voorstellen.
De heropstanding van de liefde voor SUV’s lijkt vooral te komen door opkomende markten zoals Rusland en China, maar ook door het feit dat auto’s tegenwoordig steeds zuiniger zijn. (via: autonews.com)
citroenfanboy zegt
Heb ik niks tegen, een leuke Q7 en ik ben blij
bullgod76 zegt
De enige reden dat SUV’s nog niet dood zijn, is dat de autofabrikanten ons deze containers door de strot drukken en juist nauwelijks alternatieven aan willen bieden.
kaasboerin zegt
@bullgod76: The fuq?!
bosje zegt
@bullgod76: A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, tt, r8 (ik bespaar je de s, rs, V8, v10 en v10 plus modellen). Nauwelijks keuze inderdaad…
Esprit_de_Flandre zegt
@bosje: Als je een Premium-MPV wil, die geen SUV is, heb je idd geen enkele keuze…
garp zegt
@bullgod76: dude, zet je noordwest Europese müsli-zonnebril af. In de rest van de wereld mag je wel met je kop boven het maaiveld uitkomen. In praktisch alle opkomende economieën is een auto een groter, en vooral geaccepteerder statussymbool, dan in onze Calvinistische socialistische heilstaat. Geen wonder dus dat SUV’s hot zijn en blijven.
Ga eens een keer naar China, Rusland, Ukraine of weet ik veel welk Oost-Europees land op bezoek…
Hubert zegt
@garp:
De mensen buiten NW-Europa hebben een grote bak nodig om de buitenwacht te laten zien hoe goed ze het wel niet hebben.
Dat hebben wij hier niet nodig.
Heeft niets met maaiveld te maken.
darkpluisje zegt
Och 2020…. We kunnen nog niet eens met zekerheid het weer van volgende week voorspellen, vind die 33% maar een greep in de lucht..
FenderBender zegt
@darkpluisje: Hoezo, daar zet Audi dan toch zelf op in? Als zij de komende jaren het aandeel SUV’s in hun productie naar die 33% opbouwen, is dat toch verre van koffiedik kijken?
darkpluisje zegt
@FenderBender: Ze moeten een gok wagen waar de vraag naar is en daar zetten ze dan ook op in. De mensen met veel geld moeten vertrouwen hebben in hun investering en dus brengen ze het alsof ze enorm zeker zijn van hun zaak en daar alles op in zetten. Markten kunnen echter zo hard wisselen en als dat gebeurd moet audi ook mee wisselen, als morgen opeens de vliegende auto een hit word gaat audi echt niet in 2020 33% van hun auto’s uit suv’s laten bestaan. De SUV’s zijn al lang een trend en nu weer even terug van weggeweest, maar de auto markt heeft altijd trends gekend en weinig duurde zo lang als de SUV nu, laat staan voor nog 7 jaren meer. Kans is dus ook dat dit een soort zeepbel is. Maar doordat 1 van de grootste producenten hier zo op in zet heb je ook kans dat het een soort self-fulfilling prophecy word.
FenderBender zegt
@darkpluisje: Ik mag aannemen dat ze een leger aan trend- en market watchers rond hebben huppelen. Dus ergens zullen ze sterke signalen krijgen dat hun SUV’s nog wel even verkocht blijven worden, om daarmee de investering(en) te kunnen staven. Maar inderdaad: een dergelijke investering, met bijbehorende berichten, werkt twee kanten op. We gaan het zien!
Esprit_de_Flandre zegt
@darkpluisje: Doet niet ieder bedrijf dat? Kijken naar de toekomst, proberen en zo goed mogelijke voorspelling te doen, en dan hopen – en desnoods een beetje pushen – dat die waarheid wordt…
desjonnies zegt
In 2020
– vliegen we allemaal met onze helicopters.
– bestaat ons eten uit eenpil
– zijn we allemaal kaal
– bestaat er geen geld meer
– is winden laten een populaire sport
– zit China massaal aan de fiets
– rijden de VS weer op paarden
– zijn er geen spoorwegen meer
– zijn alle verdovende middelen gelegaliseerd
– is Geert Wilders “el Presidente”
– IS DE BENZINE OP
kaasboerin zegt
@desjonnies: Ziekte van Hedel?
desjonnies zegt
@kaasboerin:
meer haar op de…………………
sir_smokalot zegt
http://youtu.be/mU-jzzeptr8?t=1m57s
StijnB zegt
In 2020 zal ik het nog steeds vertikken een SUV te kopen…
audifreak zegt
Tja… van mij hoeft het niet zo nodig, al die SUV’s, maar als er vraag naar is, waarom niet?
robert110 zegt
SUV’s, ik heb ze nooit begrepen ze zijn altijd te klein om een te vergelijke hatchback/station/MPV te vervangen. Terwijl ze vaak toch flink duurder zijn dan de vergelijkende Hatchback’s, station’s en MPV’s. En ze zijn nooit echt een alternatief geweest voor de echte terreinwagens zoals de Defender en de G pro (de toyota landcruiser even apart gelaten). Nee geeft mij maar een Defender heb je alles: trekkracht,ruimte en terreincapaciteit.
freez65 zegt
Mijn theorie;
De vergrijzende generatie wil een hoge instap, maar toch geen oude löllen auto zoals een Meriva o.i.d. Een kleine SUV doet stoer aan en daarmee word je niet met een bejaarde geassocieerd. Maar een beetje door de knieën bij’t instappen doet wel zeer.
Vooral de kleinere SUV’s zijn in principe de nieuwe DAF/Volvo 340 van vandaag. Hoe hoger de auto deste hoger het zwaartepunt, deste slechter de rij-eigenschappen. Zolang je nog een beetje door de knieën kan, zie ik de lol er niet van in.
flin95 zegt
@freez65: Er zijn mensen die veiligheid belangrijker vinden dan rij-eigenschappen (yolo). Liever een xc60 dan een a6 bv.
Nu rijden volvo’s natuurlijk wel érrug lekker!
freez65 zegt
@flin95: En waaruit blijkt dat een “hoog op de poten auto” veiliger is? Ik herinner mij een test waarbij men een RangeRover tegen een S-klasse Mercedes met hetzelfde gewicht liet remmen. Het verschil in remweg was redelijk schokkend te noemen.
flin95 zegt
@freez65: Tegen een vrachtwagen ander verhaal.. Let wel; een xc60. Betere remweg dan 850 ;P
freez65 zegt
@flin95: En nu een XC60 met een V60 vergelijken.(850 is een andere generatie) Frontaal tegen een truck ben je toch al kansloos, ook met een XC60.
flin95 zegt
@freez65: Je bedoelt v70?
Je moet ook nooit frontaal tegen een truck rijden.. Dat soort dingen gebeuren alleen in Rusland.
Op het industie terrein is in 2010 een man met zijn bmw 5 serie tegen een stilstaand oplegger(van achteren) geknald. Snelheid ong. 80 km/h. Zonder letsel vanaf gekomen. Er zijn nog wonderen in de wereld..
Esprit_de_Flandre zegt
@freez65: Als alle oudjes dan in een SUV rijden, wordt dat dan geen ouwe-löllen-bak?
Dan gaat de jeugd weer overschakelen op de goeie klassieke sedan, wordt die weer ‘hip’…
toroloco zegt
Zoveel verschillende modellen A1,A3,A4,…Q3,Q5,…, veel te verwarrend. Ze doen maar. Ik heb geen behoefte aan een SUV.
toyotafortuner zegt
Ik wil graag een SUV, maar geen Audi… Geef mij maar een Land Cruiser ofzo.
freez65 zegt
@toyotafortuner: Een landCruiser is geen SUV, maar een terreinwagen. Er is een verschil!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@freez65: Het ia net wat je SUV noemt… Wat is er ‘Sport’ of ‘Utility’ aan een Q3 of (God forbid) een Q1?? Zouden ze gewoon ‘V’ moeten noemen…
harmenhenk zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: +1
toyotafortuner zegt
@freez65: Dat dus… Dat was ik dus vergeten ;)
rufctr01 zegt
Misschien in Duitsland maar niet in motorrijtuigen belasting betalend Nederland!
norge zegt
En ik maar denken dat ze 100% Sufs produceerden.
KaCh1ng zegt
voor mij is een SUV een soort minibus, alleen als ik veel kinderen heb later zou ik zoiets kopen, anders nooit , veel liever een avant
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@KaCh1ng: ah voor de Golden Retriever?