Terwijl Mercedes-AMG en Aston Martin/Red Bull druk bezig zijn met bizar snelle auto’s, stelt Audi andere prioriteiten.
Stephan Winkelmann, voorheen CEO bij Lamborghini en nu de hoogste baas van Audi Sport, zou misschien niks liever willen dan een lompsnelle hypercar toevoegen aan het modellengamma. De marges zijn groot, klanten vragen erom en het kan natuurlijk nooit kwaad voor de uitstraling van je merk als je een hypercar in de gelederen hebt die de concurrentie laat sidderen en beven.
Toch moet ook Audi Sport rekening houden met de wensen van de accountant en imagokwesties. Daarom zet het label de komende tijd vooral in op elektrificatie van het modellenaanbod en crossovers. Daar wordt namelijk ook uitstekend aan verdiend en ze verkopen toch wat makkelijker dan exclusieve en onbruikbare hypercars.
Voor wat betreft het elektrische gedeelte: hiermee wordt gedoeld op een “coupé-achtige SUV” die in 2020 of 2021 z’n opwachting maakt. Hierbij wordt een balans gezocht tussen performance en alledaagse bruikbaarheid. Pas als deze auto in de markt is gezet, bestaat de kans dat Audi Sport zich gaat bezighouden met de ontwikkeling van een hypercar die boven de R8 in de eigen hiërarchie komt te staan. (via: ANE)
Foto: Audi R8 V10 Spyder
Onehp zegt
Onbruikbaar inderdaad. Bv. een TTRS is snel zat voor de weg, en voor de prijs van je hypercar zet je een leuke circuitspeeltje (Radical RXC V8 bijvoorbeeld) bij de ‘Ring en de rest is je budget om er daar een leven lang mee rond te knallen. Ipv van een stomme hypercar waar er doorgaans bijna nooit volop mee gereden wordt en enkel staat de blinken ergens…
berlinetta zegt
@Onehp: Maar jij redeneert als iemand die zo’n hypercar niet kan betalen (ik overigen ook). Degenen die hem wel kunnen betalen, denken daar meestal toch anders over.
Onehp zegt
@berlinetta @2wheeler: klopt. Maar dat houdt enkel in stand omdat er miljoenen jongetjes – van alle leeftijden en die hem ook niet kunnen betalen, er maar van blijven dromen. Ze doen maar, maar ik doe er niet aan mee om reeds genoemde redenen :)
2wheeler zegt
@Onehp: maar hoeveel stijgt zo’n Radical in waarde? Want daar gaat het natuurlijk voornamelijk om bij de mensen die een hypercar kopen. Uitzonderingen daargelaten.
kilum zegt
Waarom zouden ze ook? Ze hebben toch Bugatti.
Dutchdriftking zegt
Tja, dan maken ze deze toch gewoon onder het Porsche label?
wolly zegt
Imagokwesties? lol
Arnoud zegt
Ze hebben ook totaal geen supercar, laat staan hypercar erfgoed.