Onder de wat exclusievere autofabrikanten is het de laatste jaren gemeengoed geworden om lichtgewicht-versies van bestaande modellen uit te brengen. Of je het nu Scuderia, Superleggera, Black Series, CSL, of wat dan ook noemt: het principe is hetzelfde. Schaaf een paar kilo van de auto en zet er een paar carbonstripjes in en je kan zo tienduizenden euro’s bij de prijs opdrukken. Het lijkt er op dat Audi hier ook aan mee gaat doen.
Tijdens een babbeltje met een aantal journalisten liet chef ontwikkeling Stefan Reil van Audi Quattro GmbH zich ontvallen dat extremere, lichtgewicht-versies van de TT en de R8 serieus overwogen worden.
Van de TT was al bekend dat er een sterkere variant aan zit te komen, de TT-RS (die trouwens niet RS gaat heten omdat Audi anders ruzie krijgt met Porsche). Voor de R8 waren er echter nog niet echt duidelijke plannen. Allereerst is het natuurlijk wachten óf en wanneer de V10-benzine en de V12-diesel in de R8 worden gelepeld. Mocht dit gaan gebeuren, dan ben ik benieuwd wat ze van de R8 V10 gaan maken. Waarschijnlijk zal het geen zeer extreme versie worden, omdat zustermerk Lamborghini anders in de wielen wordt gereden, maar je weet maar nooit. (via inside line)
Vapid zegt
Ik hoop toch eigenlijk wel dat die V12 R8 komt met diesel.
’s toch best wel leuk
K-Kalkan zegt
Mwhoah… ben benieuwd hoeveel mensen nou een R8 V10 kopen ipv een gallardo.. Want volgens mij kom je dan op dezelfde hoogte met je prijs…
Machoman zegt
hoezo zou audi ruzie krijgen met porsche over de RS naam? Porsche is echt niet het eerste merk dat RS gebruikt als naam voor haar product. Denk bijvoorbeeld maar aan de Ford Escort RS.
rj zegt
het gaat gwoon om de gentlemen’s agreement…je gaat gwoon uit respect niet iemands anders naampie pikke
Sander zegt
(ik weet niet waar ik dit moet melden, maar ik krijg net een mail over het nieuwe alfa mito logo: http://www.capsure.nl/mailPro/display.php?M=65683&C=d10cd98161cc580862b5fdc8b6fd0584&L=14&N=22 )
Eric zegt
Ik hoop dat ze voorrang geven aan de spider ipv. de V12 of lichtgewicht uitvoering.
Sander zegt
Sorry, ik zag “Tips, ideeën, suggesties? Mail naar [email protected]” niet staan.
daar heb ik het nu heen gemaild
-edit: thanks!–
Arnoud zegt
@ Machoman: Porsche was wel degelijk de eerste die RS als toevoeging voor zijn typenamen gebruikte. In 1954 al. (550 RS Spyder)
Jan de Jongs zegt
@Sander
Ik heb je afgemeld voor de nieuwsbrief ;)! Leuk dat dat allemaal kan :D!
carlos zegt
hou maar voor je sander..
Timmie zegt
Ruzie met Porsche… Lamborghini in de wielen rijden… Wat een gebakkelei… Dat een V10 R8 een Porsche in de weg rijdt, kan ik nog verstaan… Maar een V12 TDi is nog een geheel andere auto.
Stel je voor dat zo’n supersportdiesel enorm succes krijgt. Dan zullen merken als BMW en Alfa Romeo (?) wel op die kar springen. Porsche zal dat niet doen wegens hun merkfilosofie (alhoewel, met de Cayenne…), maar ze zullen het uiteindelijk wél doen, omdat iederéén het doet… Wat economische druk allemaal niet kan doen… Fantastisch!!!
Tommy zegt
Zo zwaar zijn ze tog al niet? Beide auto’s hebben een aluminium frame (Audi Space Frame) dus ik weet niet wat ze nog willen veranderen om veel gewicht te gaan verliezen…
Maar dat de snelste TT mogelijk geen RS mag heten van Porsche… Wat een aanstellerij! kom op, Audi gebruikt al jaren voor z’n sportievste modellen RS dus waarom de TT nu ineens niet? Omdatie op een Porsche lijkt qua vorm en formaat? Erg vreemd dit…
CSL zegt
Deze R8 is wel netjes afgewerkt.
Maar, een V12 diesel hoort natuurlijk niet in zo’n sportauto.
CSL zegt
@Timmie
BMW wil al geen V8 diesels maken. Ze zien daar het nut niet meer van. Ze maken juist hun 6-inlijn diesels steeds beter.
wotevajjjj zegt
de TT-RS (die trouwens niet RS gaat heten omdat Audi anders ruzie krijgt met Porsche)
ik dacht dat porche eigenaar was van audi ???
Nick zegt
Waarom de R8?
Die auto is enkel bedoeld om te concurreren met de 911 en consorten!
Als ze zo graag een dieselmotor in de R8 willen, dan een eerlijke wapenwedloop met een 4.2 liter V8 TDI of zo.
Kunnen ze die V12 TDI niet in het motorenassortiment van de A8(L) of zo plaatsen, of de Q7 waar hij sowieso hoort?
Daarnaast lijkt de V12 TDI mij uitermate geschikt voor een kleine vrachtwagen, hoewel de motor mij vrij duur lijkt gezien het aantal cilinders en de dure legeringen die gebruikt worden.
Citrofiel zegt
@ wotevajj; Daarom juist. Dan moet je niet twee dezelfde namen hebben. En binnen een concern hebben de merken nog wel vrijheid hoor.
Rutger zegt
Ben benieuwd wat het gaat worden. VW speelt ook al een jaar of drie met het idee om een Golf ‘CSL’ uit te gaan brengen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Halen ze bij de TT dan ook het hele Heras-hekwerk van zn neus?
Kan er alleen maar mooier op worden…
J. zegt
Ik vraag me af of Audi echt in de weg gaat zitten van Lamborghini als ze met een nog snellere R8 komen.
De mensen die een Lamborghini kopen kijken niet op een euro meer of minder, en al helemaal niet naar de prijs/kwaliteit verhouding van een auto. Die kijken puur naar de kwaliteit en exclusiviteit. Lamborghini is dan toch een stuk indrukwekkendere naam dan Audi.
Statlert. zegt
Jiskefet mode: “ik zou willen dat ik mijn vrouw in een lichtgewicht-versie kon krijgen Edgar, ghe ghe…”
Nick zegt
Ik snap eigenlijk niet wat men zo enorm aan de grille van de tegenwoordige Audi vind.
Qua oppervlakte is de grille van de E60 5-serie is bijna even groot en die van de W204 C-klasse zelfs groter…
Vooral als je de balk verstevigingsbalk van het Single Frame Grille wegdenkt. (waar de kentekenplaat tevens aan bevestigd is)
Joost zegt
@CSL waarom zou diesel niet in een superauto kunnen. Zeg er dan op z’n minst bij dat dat jouw mening is. Audi heeft ook met Le Mans enzo een diesel gebruikt (en volgens mij ook nog dingen gewonnen ermee). Ik vind het juist goed dat ze diesel ook eens gebruiken voor dit soort dingen, diesel wordt altijd onderschat..
CarAddict zegt
Ben het helemaal met Joost eens, een diesel kan dus blijkbaar prima in een sport auto. Er wordt mee gewonnen dus waarom niet!
Het enige bezwaar wat ik zie is het geluid. Het geluid van een V12 benzine is op het moment gewoon lekkerder dan dat van een diesel. Dus aan nu aan Audi de taak om deze machtige machine ook lekker te laten klinken.
Het lichtgewicht gebeuren vind ik wel wat hebben. Waarom niet, kijk bijvoorbeeld naar de RS6 dat monster heeft 580 pk maar weegt wel even +/- 2 ton kilogram. Waarom niet een carbon dakje hier, wat strippen daar. Als de klant maar betaald en het wil!
CA
Iceman zegt
De snelste TT wordt gewoon een TT-R die één stapje boven de TT-S komt.
Hij krijgt een 2.3 vijfcilinder TFSI met ± 310 pk, de snelste TT zal nooit meer vermogen krijgen dan een Porsche Cayman S DFI.
Audi mag “RS” als “voorzetsel” gebruiken zonder problemen, maar “NIET” als “toevoegsel”.
Ice.
HeyHuub zegt
@Iceman
Jij zegt net dat de TT-R/S mogelijk 300+ pk krijgt, volgens mij heeft een Cayman S ‘maar’ 295 pk.
Rutger zegt
De TT-R krijgt de 2.3 vijfcilinder met turbo van VW toch?
tv zegt
De TT_R is van ABT
http://www.autocult.com.au/img/gallery/full/444488.jpg
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/02/abt-audi-tt-r-in-essen
tv zegt
TT-R
BMW3GTR zegt
Blijft troep… Gallardo ziet er toch vele malen beter uit dan deze opgepepte kever ???
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Statlert!
Whoahahahahaaaaaa!
jurrian zegt
@ Caraddict en Joost,
Een diesel heeft meer nadelen, ze zijn namelijk een stuk zwaarder in vergelijking plus dat zo’n ding turbo’s nodig heeft om een beetje leuke poweroutput te geven.
Audi heeft die Le Mans gewonnen omdat er geen serieuse concurentie is en omdat diesels door regelgeving nog dik voordeel hebben.
Heyhuub zegt
@BMW3GTR
Maar goed dan dat de R8 er beter uitziet dan welke BMW dan ook.
Windhoos zegt
Citrofiel schrijft,
8 April 2008 om 17:40
@ wotevajj; Daarom juist. Dan moet je niet twee dezelfde namen hebben. En binnen een concern hebben de merken nog wel vrijheid hoor.
——————————————–
Porsche heeft er alleen een probleem mee als Audi RS los met een cijfercombinatie gebruikt. RS4 en RS6 mogen dus nog wel