Nieuwe elektrische auto’s schieten als paddestoelen uit de grond, de vraag is echter wanneer het eerste “mainstream” automerk met een elektro-variant op de markt gaat komen. Volgens Audi-Topman Rupert Stadler zullen diesel en hybride technologie de komende jaren nog domineren. Pas over 5-10 jaar is het tijd om iets met elektro te gaan doen…
Stadler liet een half jaar geleden al weten dat men binnen 5 jaar maar liefst 10 miljard euro wil reserveren voor de ontwikkeling van nieuwe modellen, daar lijkt echter geen elektrische Audi bij te zitten. Vreemd, want BMW zal waarschijnlijk dit jaar een besluit nemen over een elektrisch model (Isetta?) en General Motors zal reeds in 2010 de Chevrolet Volt plug-in op de markt brengen.
In een interview met de krant Welt am Sonntag werd Stadler tevens gevraagd wat zijn mening is over de ontwikkeling van batterij-technologie, vooral met betrekking tot de twee grote concurrenten van Audi: BWM en Mercedes. Deze laatste twee merken zijn al bezig met hybride technologie, Stadler gaf echter aan dat de ontwikkeling van lithium-ion batterijen zeer positief verloopt. Volgens hem is de capaciteit van Audi’s research afdeling veel groter dan die van BMW en Mercedes, dat moge dus geen probleem zijn. Mooie uitspraken voor Audi-fanboys.
Toch is het jammer. De Duitsers laten zich wederom van hun meest conservatieve kant zien, zoals we eerder bij hybride voertuigen zagen (all hail Toyota). Ik schreef daar al eerder over (Japan vs Duitsland) en het first-mover advantage lijkt in deze markt redelijk wat waard te zijn, maar blijkbaar begaat men dezelfde fout?
Lekkerbekje zegt
Waren het vroeger niet de Jappen die de betrouwbare bewezen duitse techniek gebruikten? Kijk waar ze nu zijn, misschien is het niet eens zo slecht om wat later te zijn. Zolang ze maar een goed product neerzetten.
RenJie zegt
vooral met betrekking tot de twee grote concurrenten van Audi: BWM -> BMW en Mercedes.
Rutger zegt
Als met elektrisch wordt bedoeld volledig elektrisch dan kan ik mij er wel wat bij voorstellen.
Het lijkt mij nu nog te vroeg om de juiste ontwikkelingspad te kiezen voor een electrische auto die een acceptabele actieradius heeft en ook op hogere snelheden op elektriciteit loopt.
Vooralsnog lijkt hybride mij de meest toegankelijke weg. Van de woning naar de snelweg en van de afrit van de snelweg naar kantoor is waar een schone auto telt. Als je die keuze maakt kan je verbrandingsmotoren doorontwikkelen voor een smallere ‘gebruiksband’. Een motor optimaliseren voor een snelheidsbereik van 60-140 is denk ik makkelijker dan van 0-150.
Bas zegt
Arrogantie is dus wederom Audi’s troef.
@Rutger
…”Als met elektrisch wordt bedoeld volledig elektrisch dan kan ik mij er wel wat bij voorstellen.”…
Ja…anders werd er vast het woordje: Hybride gebruikt.
…”Het lijkt mij nu nog te vroeg om de juiste ontwikkelingspad te kiezen voor een electrische auto die een acceptabele actieradius heeft en ook op hogere snelheden op elektriciteit loopt.”…
Er zijn andere Duitse autofabrikanten (metname: Mercedes) die daar echt heel anders over denken (zie de geplande B-klasse op waterstof voor 2010).
On topic:
Wat een arrogant gelul.
InfiniteNissan zegt
Mainstream automerk? Chevrolet misschien?
Tombnolz zegt
Toch liever een paar jaar langer wachten en direct Duitse degelijkheid in huis hebben dan half werk, ja toch? Zulke grote stappen in de technologie moet je niet opjagen.
Aqualung zegt
Elektrische auto’s zijn voor boomknuffelaars…
.Memphis. zegt
Haha inderdaad Aqualung.
Voor mijn part stellen ze die electro-autootjes nog een paar 100 jaar uit.
Dat ze hun tijd en geld maar eerst steken in het ontwikkelen van een alternatief voor benzine/diesel. Zodat we gewoon lekker verder kunnen doen met het produceren en gebruiken van brullende hoog-vermogen motoren, maar dan zonder afhankelijk te zijn van een paar criminele olie-producerende landen.
Waterstof bijvoorbeeld; rol een netwerk van tankstations uit en we zijn vertrokken. De wagens die van zo’n brandstof gebruik maken zouden dan wel snel genoeg geproduceerd worden want de technologie is er al.
Dotternetta zegt
Het wordt tijd voor wat simpeler techniek, lekker over op electrisch! Nu nog een goeie accu en dan zijn we klaar. Overal kernreactors plaatsen, dan is er ook geen co2 uitstoot meer.
Jorden zegt
@ Aqualung
Wahahahaha is wel zo! ;)
De enige ontwikkeling die mij boeid is de verbrandings motor zo zuinig mogelijk maken…
Ik wil benzine in m’n auto gooien, ik wil het ruiken, ik wil m’n motor lekker toeren horen maken.
het is trouwens voor voetganger en fietsers leven gevaarlijk die electrische auto’s, door het gebrek aan geluid!
Wally zegt
En dan verkoopt wil België haar kerncentrales sluiten :'(, dit gaat ons zuur opbreken.. Nuja hier aan GroepT-Leuven ontwikkelen we zonnewagentjes, zeer interessant met het prachtige weer deze week :).
-is het niet paddeNstoelen?-
Nick zegt
Zolang het maar blijft bij kleine stadsautootjes zoals de A1, het enige gebied waar hybride tot zijn recht KAN komen.
Maar dan nog, vind ik dat er ook een non-hybride variant moet zijn voor de langeafstands-forensen.
Tot blijf ik tegenstander van hybrideaandrijvings technologie totdat men mij echt kan overtuigen met keiharde feiten dat het daadwerkelijk een positieve impact heeft op het klimaat.
Tot nu toe blijf ik het onnodig toevoegen van voertuigmassa daardoor verlengen van de remweg, rijgedrag en veiligheid.
Rood zegt
Audi goes green! Audi kon natuurlijk ook niet achter blijven. Voorsprong door techniek…
Rutger zegt
Bas,
Zoals je zelf ook aangeeft is er een verschil tussen volledig elektirsch (alleen accu’s) en waterstof waarmee elektriciteit wordt opgewekt.
De één zegt dat waterstof in 2010 op de markt komt en de ander heeft het over 2015.
Vooralsnog is de elektromotor naast een verbrandingsmotor de meest toegankelijk optie waarvoor ook geen nieuwe infrastructuur voor de distributie van alternatieve brandstof aangelegd hoeft te worden.