We hebben nieuws uit Ingolstadt. Audi heeft een opmerkelijke strategie voor de transitie van plofmotor naar elektromotor.
Het zal jullie ongetwijfeld zijn opgevallen dat we de afgelopen weken enkel en alleen (woordvoerders van) fabrikanten horen die aangeven de EV-transitie uit te zullen stellen. Porsche houdt nog eventjes vast aan de V8 en Fiat overweegt een benzinebroeder voor de 500e.
In relatief rap tempo hebben veel merken er een complete lijn aan elektrische modellen bij en staan ze op het punt om de auto met plofmotor af te serveren. Alleen het kopende publiek wil er (nog) niet helemaal aan.
Afgelopen tijd waren we een beetje kritisch op Audi, vanwege het gebrek aan EV’s in hun gamma in vergelijking met hun grote concurrenten BMW en Mercedes-Benz. Maar het blijkt dat ze een beetje het gelijk aan hun zijde hebben in Ingolstadt. Want ondanks de grote armada aan EV’s bij de concurrenten, zijn ze nog niet heel erg populair.
Opmerkelijke strategie Audi
Het grappige is, nu veel merken hun EV-transitieplannen in de ijskast gaan zetten, doet Audi dat juist niet. Dat meldt Gernot Döllner, de grote baas van Audi. Volgens hem komt die EV-transitie eraan en gaat Audi zeker niet zijn strategie aanpassen. Ook niet als Donald Trump aan de macht komt, een man die milieu-issues simpelweg ontkent en daar vervolgens zijn ‘beleid’ op baseert. Tja.
Döllner voorziet dat 2026 het omslagpunt gaat zijn voor veel markten. Tegen die tijd zijn de meeste modellen vervangen in de Audi-line up. De laatste generatie modellen met een verbrandingsmotor zijn dan al gelanceerd. Na 2026 zal elke nieuw te lanceren Audi een elektromotor onder de kap hebben.
Rechtspopulisten geen invloed
Vanaf dat moment wordt de verbrandingsmotor uitgefaseerd. De modellen die uit productie gaan na die periode, krijgen niet een opvolger met plofmotor.
Ook al staan de rechtspopulisten in de VS en Europa er goed voor inde peilingen, ziet Döllner geen reden om ook conservatiever te werk te gaan. Volgens de Audi-baas is de kans klein dat ook zij voor het einde van dit decennium de wetten aangepast krijgen.
Via: Automotive News Europe.
kniesoor zegt
Maakt dit Döllner nou een linkspopulist ?
Robert zegt
Volgens een ander redactielid van Autoblog waarschijnlijk wel.
Volgens mij is er sowieso een behoorlijk pittige richtingenstrijd gaande op de redactie, afgaande op de toonzetting van de verschillende artikelen.
jaapiyo zegt
Dat valt heel erg mee. Willeme en ik denken praktisch hetzelfde over politiek als klassiek liberalen. Alleen in de nuances kan je bizar genoeg dezer dagen tot hele andere keuzes komen. Dat is eigenlijk precies het probleem. Als je al verdeeld kèn zijn met vrijwel dezelfde kernwaardes, kan je je voorstellen dat als je die niet deelt je in hele andere werelden leeft.
550maranello zegt
Om nu het tempo van de transitie naar elektrificatie te verbinden aan rechts populisme is natuurlijk een karikatuur van de werkelijkheid. Volgens mij heeft het te maken met heel veel complexe zaken zoals infrastructuur, overheidsbeleid (op langere termijn), concurrentiestrijd Chinese/ Aziatische, VS en EU- fabrikanten, instabiliteit vanwege economische en fysieke oorlogen en uiteindelijk heel simpel het vertrouwen én vooral de portemonnee van de consument. Als Europa zich nu protectionistischer gaat opstellen door o.a. Chinese merken te sanctioneren, samen met een NL/ Europees beleid dat op zijn zachts gezegd niet EV bevorderend is (niet alleen door populisten maar ook door lokale D66/ groen links wethouders in Utrecht bijvoorbeeld), heeft dat zeker een prijsopdrijvend effect van alle maar zeker ook van EV auto’s. En daar is de consument sowieso al lang klaar mee en kiest dus massaal voor niet EV-producten. In Duitsland gaan de dieselverkopen weer door het dak en in NL koop de consument het liefst een jong gebruikte hybride. Ondertussen maken jullie melding van de Chinese Tesla killer Xiaomi voor 28K en koop je in China de tegenhangers van de “prijsbreker” elektrische Renault 5 voor minder dan de helft van het geld. De arrogantie van deze Duitse Audi meneer straalt ervan af. ‘We gaan gewoon lekker door met elektrificatie”. Maar de Duitsers hebben grote belangen in China en vrezen tegenmaatregelen als de EU gaat sanctioneren. De Fransen lobbyen juist voor sancties want die hebben die belangen niet. Resultaat is een zwalkend EU-beleid, dat vooral de achterstand in productietechnieken, bereikbaarheid van grondstoffen en (batterij) technologie maskeert. Daarnaast kan VAG lang niet zo efficiënt produceren als moderne Aziatische fabrikanten en Tesla. Ik wens hem succes!
De Fiets zegt
Zodra een onderwerp feitelijk juist is onderbouwd en er wetenschappelijke consensus voor is wordt het een linkse hobby genoemd. Al die populistische prietpraat is een achterhoede gevecht. Uiteindelijk ontkomen we er niet aan CO2 uitstoot te reduceren en ook onze fosfaat probleem op te lossen als we nog een enigszins functionerende landbouw sector willen hebben. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Fosfaat
Trojan zegt
Volgens mij ligt het iets genuanceerder. Die wetenschappelijke consensus is er over de opwarming van de aarde. Het zijn de in ons Nederlandje zelfbedachte tientallen miljarden kostende maatregelen om de aarde met (als het meezit en de rekenmodelletjes kloppen) met een whopping 0.00036 graden te laten afkoelen die bekend staan als ‘linkse hobbies’, simpelweg omdat er getwijfeld wordt aan het nut en kosten/baten van zo’n in de praktijk onmeetbaar rendement. Zodra je je dit hardop afvraagt heb je vanuit links al de stempels ‘klimaatontkenner’ en ‘populist’ te pakken, dat helpt de discussie ook niet echt.
mashell zegt
Als Nederland alleen met de investering van tientallen miljarden, op een begroting van 433 miljard nog wel te overzien, de aarde met 0.00036 graad kan laten afkoelen dan betekent dat andere grotere landen met een in verhouding even grote investering ook afkoeling kunnen bereiken. Dat betekent dat de klimaatverandering met een relatief beperkte investering van enkele landen gewoon te stoppen is. Ik zeg doen!
Maar ik ben bang dat je de zaken te optimistisch voorstelt en dat termen als ” kosten/baten van zo’n in de praktijk onmeetbaar rendement” de zaak ook niet helpen.
pomoek zegt
Er ligt nu een autoblog scribent op zijn bedje met natte oogjes dit bericht te lezen. al zijn harde trol-werk van de afgelopen maanden voor niets.
Waarvan akte.
jaapiyo zegt
https://m.youtube.com/watch?v=4TnAKurylA8
William zegt
China lijkt steeds meer voor eigen computerchips, smartphones, en besturingssystemen te gaan. Vermoedelijk een kwestie van tijd totdat (dure) geimporteerde auto’s aan de beurt zijn. Het begint met die uitsluiten door de Communistische Partij. Al snel gevolgd door vele anderen, die wel moeten volgen.
Zie Tesla en de mogelijke spionage door al hun camera’s. Ze mogen niet in de buurt komen van bepaalde militaire objecten.
JelmerS zegt
Al diverse suggesties gelezen dat onze politieke jongens en meisjes evenals van kritieke bedrijven als ASML de Chinese auto’s ook maar links moeten laten liggen. Niks nieuws aan chauvinistisch gedrag!
mashell zegt
Toch wel hoor, nadat bekend werd dat de VS Bundeskanzler Merkel afluisterde, na Echelon, na de PRISM onthullingen van Snowden waren er geen oproepen om Amerikaanse telefoons, computers, auto’s etc. in de ban te doen.
tjorque zegt
Qua beleid zijn zowel linkse en rechtse standpunten soms nuttig.
Net zoals je soms links en soms rechts moet afslaan om van punt A naar punt B te geraken.
Maar populisme en extremisme is een triestige zaak. Want dat is meestal gebaseerd op toogpraat, superioriteitsprincipes en dezelfde soort wetenschap die mijn poetsvrouw hanteert als ze beweert dat ze kanker kan genezen met haar energie-stenen en azijn compressen.
mashell zegt
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar we zitten in de situatie dat een heel groot deel van het Nederlandse volk er gewoon met beide benen in trapt. Drie van de vier formerende partijen hebben hun programma niet laten doorrekenen omdat ze niet met de onhaalbaarheid daarvan geconfronteerd durfden te worden. Ook klassieke partijen bedienen zich van populistische tactieken (ik krijg nog €1000 van Mark Rutte en de 130 op de snelweg was ook populisme), zelfs in de gemeenteraden is er niemand die durft aan te geven waar de windmolens moeten komen uit de angst de burger tegen zich in het harnas te jagen en zo het gekoesterde zeteltje te verliezen, dat is gewoon kortzichtig populisme.
audirs3 zegt
Audi heeft gewoon gewacht tot de techniek rijp was. Het PPE platform loopt mijlenver vooruit op de concurrentie.