
Een nieuwe zijweg in het dieselschandaal?
Naar aanleiding van het dieselschandaal ligt ook Audi al een tijdje onder een vergrootglas. De Duitse autoriteiten zochten onlangs naar bewijs omtrent dieselgate, maar kwamen iets heel anders tegen. In één van de Audi-kantoren in München ontdekte men dat het automerk sjoemelde met chassisnummers. De autofabrikant zou duizenden chassisnummers meer dan één keer hebben gebruikt.
Het gaat om auto’s die voornamelijk voor de Aziatische markt waren bedoeld. De modellen hadden China, Korea en Japan als bestemming. Waarom de chassisnummers opnieuw werden gebruikt is niet duidelijk. Een mogelijke verklaring is dat Audi via deze weg meer auto’s vanuit Duitsland naar China kon sluizen, zonder te maken te krijgen met een ‘importquotum’. Deze bewering kan echter niet hard worden gemaakt
In het Aziatische land kun je rekenen op een duim omhoog als je een ‘Made in Germany’-product hebt. Het is op dit moment onbekend wat de mogelijke gevolgen van deze ontdekking zijn. Audi wast zijn handen in onschuld, aldus het Duitse Handelsblatt.
Sta echt versteld van de enorme lading “nieuws” die er over dit merk naar buiten komt op een dag. Is t geen onnozele type aanduiding dan is t wel dat men sjoemelt met software/emissie gegevens en chassisnummers.
@v6ti: Toch wel relevant nieuws vind ik. Zeker dit artikel, maar dat van die badges is toch echt wel ‘nieuws’, dus mag het hier zeker vermeld worden
@v6ti: Je kunt gerust “Audi” vervangen door elk ander merk. Ongeacht Europees, Amerikaans of Japans.
@diablogt: bewijs?
@erik2907: Heb ik…
Het houdt niet op…
@AutomotiveDesigner: niet vanzelf..
@bmwfreak038: Waar komt dat vandaan, dat zinnetje? Is iets ‘Ollands zeker…
En wij maar denken waarom ze die ’35’, ’55’ en ’70’ badges naast hun reguliere badnamen willen plakken ;-)…
Dat geloof je toch niet joh. Idioot. Als dit waar is zeg ik 100 miljoen miljard boete. Godmilaaaaaar!
Maar mensen blijven stug deze merken financieren..
het zou dus zomaar kunnen dat als je een auto in een Aziatisch land zou kopen en wil importeren, zomaar dezelfde Chassisnr zou hebben als je buurman. Leg dat maar eens uit als je m gaat inschrijven……
@saxoke: Dit gebeurde enkele jaren geleden ook toen de kentekenplicht voor zwaardere aanhangers ingevoerd werd. Er bleek een Engelse fabrikant per 3 gebouwde trailers hetzelfde nummer gebruikt te hebben.
Dan hoefden ze maar voor 1 trailer inkomstenbelasting te betalen en er waren inkomsten van 3 stuks.
Dit kwam aan het licht toen binnen de EU meerdere trailers met dezelfde nummers aangemeld werden.
Dit kan in elk land gedaan worden dus Audi zal ditzelfde trucje wel toegepast hebben.
https://pbs.twimg.com/media/CCpnefiVEAA4pVR.jpg
Het blijft bizar wat een beerput daar is open gegaan. Iets zegt mij dat we nog lang niet alles gehad hebben.
@yupyup: die milieu regeltjes zijn bizar en niet meer dan symboolpolitiek. Stap dan vol over op elektrisch rijden
@wildbeest: Want die milieuregels zijn reden om chassisnummers te hergebruiken… Logisch…
Het gaat om geruchten, vooralsnog is er niets bewezen, niet een onbelangrijk iets lijkt me.
@m54b30: als men dergelijke dingen roept kun je het bijna wel aannemen.
@bmwfreak038: Dat lijkt me te makkelijk, laat eerst maar eens rechter er zich over uitspreken.
@m54b30: als Justitie in de BRD iets tegen komt dan is het geen gerucht meer, maar dan is het al gevonden en gaat onderzocht worden waarom!
Citaat uit het Handelsblatt: De Duitse autoriteiten zochten onlangs naar bewijs omtrent dieselgate, maar kwamen iets heel anders tegen. In één van de Audi-kantoren in München ontdekte men dat het automerk sjoemelde met chassisnummers.
@erik2907: laat eerst maar een rechter er zich over uitspreken.
@m54b30: dat gaat vast wel gebeuren…..
Wat een boefjes
Je bent sjoemelkoning of je bent het niet. Een echte sjoemelkoning sjoemelt ook met dit soort dingen
@allesmetturbo: blijkbaar alles ervoor over om premium sjoemelaar te zijn !
Misschien om hun verkoopcijfers te manipuleren.
Pff het was en is nog steeds een boevenbende dat Audi.
Spel gewoon keihard spelen. Alles voor geld. Aanzien en rendement voor de aandeelhouders. Zo zit de hele wereld in elkaar.
@roeldriesvink:
jij bent zeker zo iemand die een poster van tony montana boven z’n bed heeft hangen. in de slaapkamer bij je ouders thuis wel te verstaan.
@super: +op zolder. XD
Criminelen rijden het liefst Audi en Audi is het liefst crimineel bezig.
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/000/554/picard-facepalm.jpg
@dunhozzie: het is bijzonder raar. Daar moet een of andere ontduiking mee gemoeid zijn, anders ga je dit toch niet doen? Ben eens benieuwd welke hier geopperde theorie waar blijkt te zijn
Gelijk heeft Audi om af fabriek al omgekatte auto’s aan te bieden…
Schijnt gouwe handel te zijn.
Het is en blijft een walgelijke club, dat hele VAG.
Dit is dus de Audi bende!!! Niet dat stelletje amateurs uit Utrecht.
Dus die plofkraak-RS-en zijn helemaal niet gestolen maar gewoon nieuw als duplicaat geleverd? ;-)
@benzinehoofd: het is dus een vicieuze cirkel.
eerder of later gaat iemand een aziatische Audi importeren in de EU en dan heeft hij een probleem…..
RDW: mijnheer deze auto is omgekat…….nee hoor van de 1e eigenaar alle papieren zitten in het dashboard kastje.
Dit vind ik eigenlijk een veel ernstiger vergrijp dan het diesel schandaal….
@slickrick: het diesel vergrijp kun je zien als belasting ontduiking, met deze weet ik dat niet.
@bmwfreak038: als dit waar is, is belastingontduiking juist de reden waarschijnlijk..
importbelasting betaal je per ‘auto’ (lees: chassisnummer)
Als ik dat zo lees kunnen ze hun slogan in Ingolstadt beter veranderen naar Vorsprong durch Betrug.
@Edge: ??
Blijkbaar doen ze dus niet alleen copy paste wat betreft designs maar ook met hun complete chassis nummer register.
Waarom zou Audi een kantoor in München hebben en daar dan dit soort informatie bewaren? Erg ongeloofwaardig allemaal.
Sorry maar eigenlijk moet je audi (vag groep) een dikke vinger geven… motoren die niet eens 300k halen… bij.50k automaat kan vervangen. Roetfilters die snel.vollopen…. gelukkig.zoef ik nu volvo en bmw
Nooit meer audi voor mij.
@elemento: Hierop moet ik reageren.
kilometerstanden ver boven de 300.k zijn echt geen uitzondering.
Ik hoor de “ketting” reactie er al aankomen en hetzelfde probleem bij BMW, de klant meer dan 4000€ koste voor een vervanging ervan.
Ik heb honderden automaten in onderhoud gehad ( moet wel melden dat ik me stipt aan de intervallen hield)
Dit is van toepassing voor zowel de dubbelkoppeling als de multitronic.
Als men eens in de 700km een constante rit maakt van +- een half uur loopt de filter niet vol.
@wimof: nou, boven de 3 ton is wel een uitzondering met dezelfde motor. Vooral het olieverbruik is niet heel positief
@rufctr01: happilymarriedgayfamily Als een motor gebruikt wordt waarvoor hij bedoelt
is zijn kilometerstanden boven de 300.000 schering en inslag.
De eigenaars moeten er ook nog willen mee blijven rijden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Doe mij maar zo’n setje met zelfde nummer. Graag wel even ook hetzelfde kenteken op elke auto.
Dan kan ik samen met iemand anders de verzekeringkosten en wegenbelasting splitten.
Lekker hoor. Ben bezig met een nieuwe Audi. Dit versterkt mijn onderhandelingspositie voor een lekker kortinkje op de aanschafprijs :P. Wat een timing!