Audi stapt de hoogste raceklasse in en heeft interesse in twee F1-coureurs voor hun team.
Wij kijken er wel naar uit. Audi dat mee gaat doen in de hoogste raceklasse, in 2026 is het dan zover. Het merk neemt Sauber over en is hard aan het werk om zich voor te bereiden op de toetreding. Je zou toch mogen verwachten van een dergelijk merk, met zulke kennis op autogebied, dat ze gelijk mee kunnen doen in de top. Toch haal je het niet alleen met een goede auto, je hebt ook mensen nodig die het ding kunnen besturen.
Audi heeft twee F1-coureurs op shortlist
Het merk kan niet komen aanzetten met twee rookies. Nee, ze moeten gelijk doorgewinterde coureurs weten te binden. En welke namen gaan nu rond? Dat zijn Sebastian Vettel en Carlos Sainz Jr.
Sebastian Vettel
Deze namen komen niet uit de lucht vallen. Sebastian is sinds verleden jaar met pensioen. Toch heeft hij aangegeven dat hij de competitie en spanning erg mist. Dat zeg je niet zomaar, zou ik denken. De 35-jarige coureur geeft aan dat hij na zijn laatste race in Abu Dhabi in een zwart gat viel. Of in andere woorden: hij heeft opeens geen hol meer te doen. Dat viel hem blijkbaar zwaar zegt hij tegen het Duitse Bild am Sonntag: “Na zo lang actief te zijn geweest in het racen, heb ik voor het eerst iets als een normaal leven”. Binnenkort stapt hij weer in een F1-auto. Nee, niet om echt weer te gaan racen maar om een stukje te sturen op het Goodwood Festival of Speed.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt Andreas Seidl CEO van het raceteam van Audi. De voormalig McLaren-topman heeft naar verluidt Sebastian genoemd als eerste keuze. Een naam laten vallen, is een naam serieus nemen. Dus dat doen we dan ook, zeker nu Sebastian zelf aangeeft dat hij de F1 mist.
Carlos Sainz
Toen Carlos nog onder contract bij McLaren stond werkte Seidl er ook. Niet geheel ontoevallig dropt hij ook de naam van Carlos dus. Twee oude bekenden die goed met elkaar kunnen samenwerken, de geruchten waren er al eerder. Het lijkt er ook dat de coureur niet helemaal gelukkig is bij zijn huidige team. Tel hierbij op dat zijn pa nog steeds racet voor Audi en de puzzel is gelegd.
De kans is klein is dat het raceteam beide coureurs weet te strikken. Het zijn interessante geruchten, want met dergelijke coureurs haalt Audi direct veel kennis en talent binnen.
Voor welke coureur zou jij gaan en met welke tweede rijder? Laat het ons weten in de comments.
Gulli zegt
Ik heb zelf ook een Audi gehad dus ik weet waar de knopjes zitten. Ze mogen me bellen.
Wolflow zegt
😂👍🏻
Thieuke zegt
Ik zie Vettel graag terugkomen naar de F1, en met zijn ervaring en gedrevenheid is hij vast en zeker een aanwinst voor een nieuw team als Audi. Laat ik zeggen: Ik hoop dat het gebeurd.
Over Sainz geen mening trouwens…
ukbob zegt
Maar is dat alles nog van toepassing als het 2026 is..?
Sainz is dan al geen jonkie meer (maar heeft dan bij Ferrari heel goed kunnen leren hoe het niet moet in een team).
Naast Sainz denk ik dat ze dan beter nog een coureur van die generatie zoeken, een Leclerc, Gasly, Albon ofzo.
dakarbemo zegt
Dat Vettel boek is dicht en blijft dicht. Je moet wel echt enige middelen gebruikt hebben om te denken dat over een aantal jaar ineens Vettel weer relevant is als rijder. Ik denk eerder dat hij binnen zon team in het management een rol kan/wil spelen. En dat sturen aan de jonge generatie over laat.
mashell zegt
Vettel kwakkelde bij Ferrari, Vettel leefde weliswaar een beetje op bij Aston Martin maar de bejaarde die hem daar vervangt doet het veel beter. Red Bull haalde niet Vettel (hun meest succesvolle coureur tot nu toe) maar Ricciardo terug als reserve rijder. Vettel is een sympathieke gozer maar hij kan beter een hobby zoeken dan een nieuw F1 contract.
Edge zegt
Intussen melden Spaanse media ook dat Alpine interesse in Carlos Sainz heeft. Ze zijn volgens die geruchten niet tevreden over de leiderschapskwaliteiten van hun landgenoot Esteban Ocon en vinden die andere landgenoot, Pierre Gasly, toch iets te middelmatig. Dat probleem zouden ze willen oplossen door Carlos Sainz aan te trekken, die natuurlijk bekend staat als een absolute topcoureur van het niveau Verstappen, Hamilton en Leclerc.
Wellicht tegen beter weten in hoop ik als Vettel fan dat hij naar Audi gaat. Dat Alonso nu zo’n goede auto bij Aston Martin heeft vind ik geweldig, want ook Alonso heb ik heel hoog zitten, maar stiekem doet het wel een beetje pijn dat Vettel in zijn laatste jaar zo’n hok heeft moeten besturen en datzelfde team amper een jaar later gewoon elke race naar het podium kan als beste niet-Red Bull. Ik zou het daarom geweldig vinden als Vettel bij Audi instapt en daar een auto onder z’n reet krijgt waarmee hij ook weer regelmatig om podiums en misschien zelfs overwinningen kan vechten.
Zelf verwacht ik dat Audi hoger gaat mikken en uitkomt bij Leclerc of Norris. Als Hamilton voor 2026 met pensioen gaat dan zie ik een van die twee bij Mercedes eindigen, de ander bij Audi. Blijft Hamilton tot en met 2026 (of langer) racen, dan zou Audi wel eens in de luxepositie kunnen komen dat ze kunnen kiezen tussen die twee.
str8six zegt
De opmerking over twijfel van de leiderschapskwaliteiten van Ocon begrijp ik bijzonder goed, maar over de middelmatigheid van Pierre niet echt. Hij rijdt imo tot dusver een prima seizoen bij een, voor hem, nieuw team met een auto die te wensen over laat. Daarnaast staat hij boven Esteban in de rankings, zou het raar vinden als ze hem de deur zouden wijzen. Esteban daarintegen..
bluebird zegt
Leclerc en Norris lijken me ook betere opties. Ervaren, jong, snel en niet geheel tevreden op hun huidige plek. Tegen 2026 is er ook vast wel weer nieuw talent aan de horizon…
toniominestrone zegt
Vettel was toch zo begaan met moedertje natuur, laat die demagoog lekker in zijn volkstuintje spitten , weg met hypocriet!
pomoek zegt
Even off topic over het normale leven van Sebastian Vettel. De man is 35 en met pensioen. 99% van de mensen is dan nog gewoon druk aan het werk, met nog meer dan 30 jaar te gaan. Hij heeft meer dan 100 miljoen op de bank staan. Laten we eens stellen dat 100.000 mensen wereldwijd meer dan 100 miljoen hebben. Hij is dus rijker dan 99,99999% van de wereldbevolking. Van de multimiljonairs in de VS is 96% ouder dan 40 (ik kon even zo snel geen andere gegevens vinden). Vettel is dus in elk opzicht buitengewoon. Ik denk dat het leven als coureur in de F1 normaler was dan dat als pensionado op zijn 35e.
Allison Burgers zegt
Zou wel lachen zijn als Vettel in navolging van zijn grote voorbeeld MS ook terugkomt van zijn racepensioen om een startend fabrieksteam op weg te helpen.
flyerbunch zegt
Vettel zal het wrs niet worden.. hij is niet meer actief in de racerij zoals Alonso wel was. Hij werd ook gelinkt als opvolger van Marko en lijkt me daar ook geschikter voor ik die rol.
porker zegt
Vettel en Max is geen goede combi. Vettel altijd commentaar op Max en lag in bed met Lewis. No go.
Edge zegt
Vettel en Verstappen kunnen prima samen. Vettel is gewoon een hele redelijke vent. Hij heeft inderdaad wel eens kritiek op Verstappen gehad als Verstappen in zijn ogen over het randje ging in hun onderlinge duels, maar hij heeft Verstappen ook vaak genoeg de hemel in geprezen.
rollingstoned zegt
@porker
Vettel heeft regelmatig met verwondering naar Verstappen gekeken. “We hebben vaak gevochten op de baan en we zagen elkaar vaak”, zegt de man uit Heppenheim bij Servus TV. “Het gebeurt vaak dat je iets ziet bij anderen, ernaar kijkt en denkt: ‘Dat probeer ik ook eens. Dat kan ik ook. Dat moet lukken.’ Bij Max had ik dat zelden. Zo iemand komt maar eens in de vijftien jaar voorbij in F1. Het was in het begin nog een beetje hard tegen hard met ons, maar dat was oké. Het was al meteen te zien dat hij een extreme wagenbeheersing heeft. Zo waren er momenten waarop hij iets aan de auto veranderde, waarna ik me afvroeg of ik dat ook wel voor elkaar zou krijgen. En dan de manoeuvres en alles wat met inhalen te maken heeft. Ook in bepaalde weersomstandigheden op de baan, waar je na afloop of zelfs in de auto al over nadenkt en denkt: ‘ik weet eigenlijk niet hoe hij dat doet’.”
Met name de snelheid van het anticiperen vindt Vettel bijzonder. “Hij heeft een ongelooflijk gevoel voor de auto, een ongelooflijke controle. Hij leest de situatie extreem snel. Er meerdere keren over nadenken en het dan proberen is een ding, maar om het moment te herkennen en het dan ook meteen uit te voeren, daar kun je alleen maar met een beetje jaloezie naar kijken. Ik wens voor hem natuurlijk dat het zo doorgaat, en bovenal dat hij er plezier aan beleeft.”
https://nl.motorsport.com/f1/news/sebastian-vettel-gevechten-tegen-max-verstappen-hard-maar-oke/10413867/
driver79 zegt
Waarom hebben ze het daar nu al over? Een last minute stoelendans kan nog heel veel veranderen
heckblende zegt
3 jaar = nog erg lang
mustang750supersnake zegt
misschien heeft mansell nog een gaatje in z’n agenda…..
vopo zegt
Zie nog eerder Feyenoord voor de 17de keer kampioen worden dan dat Vettel weer F1 gaat rijden.