Laat je de E-Klasse en 5 Serie nu staan nu Audi de A6 in de uitverkoop doet?
Het is weer tijd voor een nieuwe aflevering van Premium Wars! De Duitse drie autofabrikanten zijn verwikkeld in een hevige strijd om de klant die interesse heeft in een premium auto. We leven in rare tijden. Financieringen, leningen, leaseconstructies helpen je om geld uit te geven dat je niet hebt waardoor iedereen op wonderbaarlijke wijze toch premium kan rijden.
Audi A6 in de uitverkoop!
Maar ja, als je het rekensommetje compleet hebt, welke premium auto moet je dan kiezen? Audi maakt het de koper extra makkelijk door de A6 in de uitverkoop te doen. Het zijn nog net geen dumpprijzen (daar is Fisker voor), maar relatief gezien is de E-segmenter van Audi aantrekkelijker dan ooit. De Audi A6 kost je nu nog maar 66.490 euro. Uiteraard gaan wij die prijs aan het einde van dit artikel vergelijken met de concurrentie, maar we kunnen verklappen dat het best gunstig is.
Voor dat geld krijg je een A6 50 TFSI e quattro Advanced Edition. Dat betekent dat je 299 pk, vierwielaandrijving en een redelijk complete basis-uitrusting standaard meekrijgt.
Qua opties doet Audi een stevige duit in het zakje, want elektrisch bedienbare sportstoelen (met memory en verwarming) zijn standaard, evenals het virtual cockpit, 4-zone climate control, 18 inch wielen, full LED-koplampen en flippers aan het lederen sportstuurwiel. Nadeeltje: lederen bekleding op de stoelen is nog een optie. Uiteraard kun je de (uitgebreide) configurator aanslingeren om de nodige opties aan te vinken. Het blijft immers een Duitser.
S Edition
Je kan overigens ook kiezen voor een S Edition Competition, die heeft het S Line-pakket (in- en exterieur), 19 inch wielen, HD Matrix-koplampen, privacyglass, optiekpakket zwart, rode remklauwen en zwarte spiegelkappen.
Audi A6 in uitverkoop: er is keuze!
Vervolgens kun je in beide gevallen kiezen uit een sedan (dat noemen ze bij Audi een limousine) of een stationwagon (dat noemen ze bij Audi Avant). Maar er valt meer te kiezen, namelijk een sterkere PHEV-variant, de A6 55 TFSIe quattro met 367 pk. De duurste, een Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S Edition kost je dus 79.990 euro.
Prijs concurrentie
- Lexus ES300h Comfort Line | € 61.895
- BMW 520i | € 66.095
- Audi A6 50 TFSI e | € 66.490
- BMW 530e | € 70.303
- Audi A6 50 TFSI e Avant | € 69.990
- Volvo V90 T6 AWD Core | € 71.195
- Mercedes-Benz E300 e Luxury Line | € 71.218
- Mercedes-Benz E300e Estate Luxury Line | € 73.787
- BMW 530e Touring | € 75.134
Uiteraard hebben we ook een beetje context. Die Lexus is het goedkoopst, maar heeft voorwielaandrijving, geen plug-in mogelijkheid, episch weinig vermogen en is meer een ruime D-segmenter dan een E-segmentauto. Niets mis mee verder, maar een ander type auto.
De BMW heeft geen AWD, dan kost de 530e 73.077,20 euro. Voor tien mille heb je een PHEV met zescilinder (de 550e). De Mercedes-Benz is de vedette in het E-segment (what’s in a name?) en is prima te vergelijken. Bij Mercedes is 4Matic ook mogelijk en eventueel zelfs een PHEV met dieselmotor!
De Volvo V90 (Volvo levert geen sedans meer) heeft ietsje meer pit en is dus een stationwagon. De Audi zit overigens wel aanzienlijk beter in zijn spulletjes, veel items moet je nog bijbestellen en dat scheelt weer wat geld. Dus ja, Audi doet de A6 in de uitverkoop, alleen hebben we het geld niet liggen.
Meer lezen? Deze 10 nieuwe Audi-modellen komen er binnenkort aan!
lekkerlinksrijden zegt
Afgelopen week in een verlengde A8 gereden, maar ik vind het onderstel een beetje tegenvallen. Oneffenheden kwamen wel erg door in het interieur. Dan denk ik niet dat de A6 dit beter doet
lecomte zegt
En wat voor onderstel had die verlengde A8? Wat voor vering? Welke afstelling had die. En heeft een A6 hetzelfde onderstel?
Welke oneffenheden kwamen door? Etc.
p3r0x zegt
Dat is het nadeel van luchtvering. Een A6 hybride heeft geen luchtvering.
Dutchdriftking zegt
Het is best een knappe auto, maar ik zou persoonlijk toch eerder voor de kakelverse E gaan. Ik gok dat de (elektrische) opvolger al staat te trappelen in de coulissen?
JelmerS zegt
Het verschil met de E en 5 is mij inziens nog te klein om de veel oudere basis goed te praten. Los van het uiterlijk heeft bmw wel een heerlijk technische USP met de 6 cilinder hybrid
pechweg zegt
Ik snap wat je bedoeld. Echter, ik heb de A6 en 5-serie hier beiden veel over de vloer en ondanks de oudere basis voelt de Audi toch geavanceerder en moderner aan dan de BMW.
Qua rijden wel graag de BMW voor mij.
por100 zegt
Prijs met duitsland is ook nihil, dus geen onverstandige keuze
Svenska II zegt
De Lexus ES meer een D-segmenter? LOL. Pak ruimer dan een A6/ 5-serie!