Een verrassende wending?
Afgelopen week meldden we je dat Audi opnieuw onder vuur ligt rondom het thema ‘sjoemelsoftware’.
Dit keer zouden de boosdoeners de dikkere diesels van het merk zijn. De V6 TDI en V8 TDI modellen van de A6, A7 en A8 geleverd tussen 2009 en 2013 stoten op papier minder braggel uit dan in de realiteit. De Duitse minister van verkeer Alexander Dobrindt claimt dat het om 24.000 exemplaren zou gaan. De Nederlandse Audi-importeur Pon geeft aan dat dit issue in Nederland slechts voor enkele tientallen auto’s van toepassing zou zijn. Logisch, want wij kopen allemaal de 2.0 TDI.
Audi heeft nu echter een verklaring afgegeven dat de discrepantie tussen de uitstootwaarden op papier en in de praktijk niet het gevolg is van sjoemelsoftware, maar van een technisch mankement. het verschil zou te verklaren zijn door een fout in de software van de automatische versnellingsbak. Maar wacht even. Fout in de bak? Die auto’s zijn toch preeeeeeemijum?
Het nieuwste akkefietje is een streep door de rekening van Audi’s CEO Rupert Stadler. Zijn contract werd onlangs verlengd tot en met 2022. De head honcho beloofde meer openheid van zaken rondom dieselgate bij het bedrijf, maar deze nieuwe ontwikkeling lijkt die uitspraak te logenstraffen. Boze Duitse tongen beweren dat de Volkswagen Groep hem ondanks zijn nieuwe contract inmiddels toch liefst de laan uit wil sturen. Het paniekvoetbal bij de gigant uit Wolfsburg gaat zo dus nog even door.
desjonnies zegt
Wir haben es nicht gewusst…….
ghost zegt
@desjonnies: mijn lijfspreuk op elke wintersport! +1
dijan zegt
Wat geeft AB toch flauw commentaar bij sommige items . Ik stoor me er steeds meer aan ,vooral bij Vag items . Nu weer dat Premijeem. Het kan toch voorkomen dat er een produktie fout optreed,daarom zijn er bij ieder merk terugroepacties.
trustmeiamanengineer zegt
@dijan: Alleen was er geen terugroepactie, todat de staat ze beschuldigde van sjoemelen…
dijan zegt
@trustmeiamanengineer: Lees eerst eens de andere commentaren ; Daarin staat dat VAG zelf hebben aangegeven dat er een fout in de DSG zat.
xiran zegt
@dijan: waar rook is is vuur. Tijdens de ontwikkeling wordt alles gesmeten en bekeken. Om dit probleem niet te verhelpen is een afgewogen beslissingen geweest.
dijan zegt
@xiran: Is dat dan ook bij REnault, Fiat , Mercedes?
unknown234 zegt
@xiran: Dus je zegt eigenlijk dat dit soort problemen afgewogen beslissingen zijn? Net zoals die falende airbags van 2 jaar geleden? Of een gas/rempedaal dat kan blijven hangen? Lekkere redenering…
Erik zegt
@dijan: welk commentaar is überhaupt waar? Pas als een rechter wettig en overtuigend het heeft aangetoond is het waar. Maar zelfs de gerechtelijke macht maakt soms fouten.
Feit is dat er teveel rotzooi uit de uitlaat komt van Audi, waardoor? Maakt niet uit als het maar opgelost wordt.
doublechevron65 zegt
@dijan: ja bij de geleverde modellen tussen 2009-2013, nu zijn we in? Precies 2017! En nu hebben ze het mankement pas ontdekt? Geloof je toch zelf niet… Verarschung puur.
lekkerlinksrijden zegt
@dijan: ook al is het zo, het klinkt een beetje onbetrouwbaar als je onderdeel bent van de VAG-groep en al een dingetje hebt gehad met emissies
dracae zegt
@trustmeiamanengineer: De staat heeft helemaal niks ontdekt.. of aangekaart.. Audi zelf heeft het probleem gevonden en netjes doorgegeven aan de juiste autoriteiten.
– Ik ga er hier even van uit dat de berichtgeving gewoon klopt-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dracae: 4 jaar na dato…
BaRa zegt
@dijan: Als je de slogan “vorsprung durch technik” hanteert, de mythe van de Duitse gründlichkeit uitmelkt en beweert dat je beter bent dan de “rest” door “premium” elfenstof rond te strooien – allemaal deel van hun marketing en hun imago – dan moet je er ook tegen kunnen dat je wat harder dan standaard gepakt wordt op fouten. Als het een bedrijf was geweest dat bescheidenheid in het vaandel had gevoerd, dan was de toonaard van deze discussies heel anders geweest. Ergo: wie z’n billen brandt… Hoogmoed komt voor de val… En wie geschoren wordt…
dijan zegt
@bara: In mijn ervaring zijn ze ook beter dan de rest . Heb BMW gereden en Nu Audi en ben nog nooit zo content geweest . Van jou kant ; vooroordeel of ervaring met VAG?
BaRa zegt
@dijan: lol. Makkelijk, zo’n zwart-positie. “Wie niet voor ons is, is tegen ons”. Statistieken over de betrouwbaarheid van auto’s zijn slechts bij een enkele partij bekend: de autofabrikant zelf. Die informatie zal je, terecht, nooit in handen krijgen. Of ik al dan niet positieve hands-on-ervaring heb met VAG (voor alle duidelijkheid: ik heb twee Golfjes versleten, en neen, ik ben daar in hindsight niet tevreden over, much ado about nothing, en ben ondanks alle tests met ook Audi sindsdien altijd voor een ander merk gegaan) is geen bruikbaar substituut voor die (geheime) statistieken. Dat is een anecdote at best. Wat daarentegen als een paal boven water staat, is dat VAG geprutst heeft om aan de uitstootregels te kunnen voldoen. En ondanks alle beloftes van openheid – en dat betekent ook: dingen die op zich niets te maken hebben met dat gepruts, maar verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden, pro-actief communiceren – slagen ze er nog steeds niet in die openheid te hanteren. De discussie gaat al lang niet meer over “maken ze goede producten” maar over “zijn ze te vertrouwen als ze claims maken over goede producten”. Dat laatste staat tegenwoordig zwaar op losse schroeven. Jammer natuurlijk voor alle zaken die ze wél goed doen, maar het is echt wel een gevalletje eigen schuld, dikke bult.
lekkaah zegt
@BaRa: er zit een groot verschil in marketing voeren en liegen, als ik zeg dat mijn product snel is, is dat een relatief begrip waar je niet mee kan liegen, als ik zeg hij heeft 500 pk ipv 400pk, dan is dat liegen. Premium zeggen mag dus, valse uitstootcijfers geven is oplichterij.
lekkaah zegt
@BaRa: ze zouden reclame, verkooppraatjes en marketing af moeten schaffen..
Elk commercieel bedrijf die zich bescheiden noemt/’opstelt’ is net zo hard marketing aan het voeren als een bedrijf die het van de daken afschreeuwt
Je zou het ook anders kunnen bekijken; het gepeupel dat zich wil ‘onderscheiden’ door zoiets te kopen uitlachen..
Want dat is het mooie van marketing, het wordt afgestemd op datgeen wat de consument wil zien, niet andersom.
fmgarcia zegt
@dijan: Dat premijuuuum is een gevolg van het succes van Wouter op autoblog. Kijk zijn items ook niet meer om die reden. Plaats vervangende schaamte door heel grappig te doen, maar het eigelijk helemaal niet zijn. Vind het voor de rest wel meevallen en ben erg blij met alle andere redacteuren van AB! Daarom moeten we ook niet zeiken over interne grapjes. Ik kan me ook niet voorstellen dat jaapiyo dit niet schrijft om wouter niet te fukke!
mzonneveld zegt
@dijan: Eens. Erger me er al een tijdje aan…
olivier420 zegt
@dijan: Gast. Gedraag je.
SpiderIV zegt
@dijan: als je als merk zo negatief in het nieuws bent met zoveel schandalen; dan zorg je toch dat alle niet ontdekte “fouten” als de sodemieter worden opgelost? Neen het priemium Audi staat weer boven de wet. NB complimenten voor het marketing apparaat van die club; onbegrijpelijk maar t volk blijft 4×0 kopen.
dijan zegt
@spideriv: Iedereen die een Audi koopt en meer als tevreden is koopt weer Audi . Daarbij komt dat de benzineuitvoeringen niets met dat sjoemelgedoe te maken hebben. Ik heb zelf erg negatieve ervaringen met nieuw gekochte Bmw . Zijn nu alle BMW s slecht?
lincoln zegt
@dijan:
Bereidwilligheid tot probleem oplossende maatregelen is bij zelfbenoemde priemiejumse sportpakketjuuuuhhhhs verhuurders het laagste wat de wereld te bieden heeft ..
hans75 zegt
@dijan: idd.. gelukkig hebben de benzine TFSI motoren andere problemen…
racerx zegt
@hans75: je haalt me de woorden uit de mond… m’n neef heeft een fijne A5 2.0 TFSI, doet een liter olie op minder dan 1000km. Topspul.
bugboy zegt
@racerx: als hij naar de dealer gaat wordt dat gewoon gratis opgelost…
rufctr01 zegt
@bugboy: dat is niet helemaal waar wat je zegt.
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/28-09-2015/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/
bugboy zegt
@rufctr01: In het begin werd het als exemplarisch afgedaan, maar later is het wel voortvarend opgepakt. In mijn kennissenkring zijn er 3 met een 1.8/2.0 TFSI en alle drie is de motor gratis gereviseerd.
dijan zegt
@hans75: Horen zeggen of zelf ervaren? Ik zelf rij al sinds 2000 Vag produkten . Nooit geen problemen gehad met garantie of kleine dingen die werden opgelost. Ik koop zelf mijn auto s ,dus niet afhankelijk van baas of lease. Ik kies zelf na diverse auto s voor VAG en ben totaal tevreden over mijn eigen ervaringen met Audi.
rufctr01 zegt
@dijan: dit is algemeen bekend Dijan. Zelfs Radar heeft er al een programma aan moeten wagen omdat Pon hun klanten keihard in de kou liet staan.
Ook ik ben er ooit ingetrapt, 10 jaar geleden een A6 gehad, met stip de slechtste auto ooit die ik heb gehad. Een Peugeot 407 gehad, helemaal niks aan kapot gegaan, nu een BMW 530D, geen problemen.
Mijn vrouw had hiervoor een Seat Leon uit 2013, heel veel dure reparaties aan de auto gehad, nu een C5 Tourer, helemaal geen problemen.
Dus ja, ervaring met VAG is niet heel erg goed.
Mijn broertje rijdt nu een Clio Estate 1.5 Dci, in 3 jaar 180.000 km zonder problemen, hiervoor had hij een Golf, dat ding stond iedere maand bij de garage met een probleem.
dijan zegt
@rufctr01: Denk je dat alle mensen die Vag hebben gekocht en dit soort ervaringen hebben zoals jij ,weer een Vag produkt kopen? Ze verkopen nog steeds goed en mijn en andere ervaringen zijn erg goed. Zoals ik al schreef ,een nieuwe Bmw gekocht en echt erg veel problemen ermee gehad ,slechte garantie . Is BMW nu een slecht merk ?
rufctr01 zegt
@dijan: weet je wat het probleem is, schreeuwen dat je premium bent is heel iets anders dan echt premium kwaliteit leveren. Want dat doet Audi al jaaaren niet meer.
Maar goed, jij kijkt door een roze bril naar het merk Audi want jij hebt aardig wat neergelegd voor je S3 en wilt niet horen dat Audi best wel issues heeft.
redbeams zegt
@dijan: Nooit geen problemen…dus altijd problemen met je vag product maar vertel eens iets nieuws ;)
str8six zegt
@dijan: hahahaha. Boe-hoe, lekker janken over andermans mening. Laat je niet zo kennen man. Vooral bij VAG gerelateerde artikelen.
dijan zegt
@str8six: Als er iemand is die altijd flauw en afgezaagd ,en van horen zeggen commentaar geeft ,dan ben jij dat wel . Lees eens eerdere commentaren terug over je haatmails over Audi!
str8six zegt
@dijan: je snapt toch wel dat ik gewoon een bot in het hoenderhok gooi en dat o.a. jij daar bovenop duikt. Dat vind ik mooi.
bitd zegt
@str8six: waar komt dat bon vandaan? knuppel!
str8six zegt
@bitd: bedankt voor je hulp. Moest wel twee keer lezen want weet ook niet waar die boN vandaan kwam. Maar idd, knuppel. Scherp.
strepentrekker zegt
@dijan: Je haalt de woorden uit mijn mond. Ook aan de reacties van de reageerders stoor ik me mateloos, het wordt een beetje sneu zo. Reageren om te reageren zonder inhoud.
davidovic zegt
@dijan: U schrijft precies wat ik dacht. Precies een sensatiekrant aan het worden hier…
pomoek zegt
Maar als het daadwerkelijk om een productie fout gaat dan heeft het toch niets te maken met het geven van openheid en valt die CEO in deze toch niet veel te verwijten? Met andere woorden: een streep door welke rekening hebben we het over?
lincoln zegt
@pomoek:
Voertuigen komen uit de willens en wetens oplichting met voor bedachte rade periode van VAG ..
Nix geen “foutje” ..
doublechevron65 zegt
@pomoek: en daar komen ze eerst na jaren achter? Op 15-3 kreeg CEO thuis bezoek en het hoofdkwartier ook. Het zou mij niet verbazen dat ze ergens bij een ing. in een bureaula wat sjoemel papieren gevonden hebben.
mashell zegt
@pomoek: de CEO Stadler wordt er wel op aangesproken: “Zeg Ruppi, houdt dat gezeik nou eens een keer op? Doe er wat aan!”.
lincoln zegt
Het lijkt wel een emotional rollercoaster ..
Echt .. wat een kneuzen bedoeling ..
Anno 2017 (tweeduizendzeventien) !!
Anyway .. elk auto model is binnen 1 dag volledig te onderzoeken ..
Kan dat domme speculeren ook eens ophouden ..
joostie zegt
Kunnen we sjoemelsoftware niet gewoon verkorten naar ‘ss’? Dat bekt net iets lekkerder.
pomoek zegt
@joostie: als in Volkswagen Audi Gruppe SS Abteilung? Ik weet niet….
maotje zegt
Voorsprong door techniek was de slogan toch?
Word tijd voor een andere slogan denk ik.
jannemaneke zegt
@maotje: Voorsprong door gesjoemel
jannemaneke zegt
Elke dieselmotor stoot meer uit dan op papier maar bij VAG zijn ze wel wereldkampioen in dat soort gesjoemel.
jeroenwz zegt
Tja. Gelukkig kan VAG wel een deukje hebben. Ze verkopen immers prachtige degelijke en betrouwbare techniek:
– TSI/FSI – motoren
– DSG-transmissies
– Elektrische auto waarvan de stekker vast kan vriezen
– Mooie en zuinige diesels, met zeer lage uitstoot.
https://www.youtube.com/watch?v=nJa0hg-8WzM
technofreak zegt
@jaapiyo “Braggel”: U heeft Grunninger roots? :-)
fastfear zegt
Firma list en bedrog!? van mij mogen ze failliet!, ontslag met een paar miljoen! En vriendjes blijven dat zal het wel zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze het niet geweten hadden.