Bij Audi weten ze 286 pk extra aantrekkelijk te maken.
De Audi Q4 e-tron is onlangs een heel erg klein beetje aangepast. De wijzigingen waren vooral van technische aard met efficiëntere motoren en betere accu’s. Dat doet Audi keurig, want de auto kwam in 2021 op de markt en kreeg dus al in 2023 een update. Daar komt er nu eentje bij. Deze is echter niet van technische aard, maar van financiële.
Audi gooit de Q4 e-tron namelijk in de uitverkoop en niet zo klein beetje ook. De Audi Q4 was altijd een prima premium crossover met als grootste nadelen de prijs en de uitrusting. Nu zijn die dingen aangepakt. Ferd zou zeggen: keihard aangepakt.
Audi zet 286 pk in de uitverkoop
Het resultaat is de Audi Q4 45 e-tron quattro, inderdaad zonder toevoeging als Advanced, Ambition, Acné, Aspiration of Attraction. Audi biedt deze auto nu aan voor de schrikbarend lage prijs van 49.990 euro. Houd even in het achterhoofd dat bij introductie de veel tragere ’35’ (met minder range) al duurder was.
Qua techniek is het dus een heel erg dikke prima voor het geld. Je hebt namelijk twee elektromotoren die samen goed zijn voor 286 pk. Er is een 77 kWh-accu aan boord die zorgt voor een actieradius van 525 km. Snelladen met deze quattro-modellen kan tot 175 kW. Daarmee kun je volgens Audi – mits de omstandigheden het toelaten – in precies 28 minuten de accu van 10 % naar 80% volgooien.
WACHT, MIKE: ER IS MEER!!!
Deze uitvoering kost voorheen 56.835 euro, maar is nu dus bijna 7 mille goedkoper geworden. Het is overigens geen permanente prijsverlaging. Het is een speciale actie waar je heel erg snel bij moet zijn. Maar wacht Mike, ER IS MEER! Als je NU bestelt, kun je ‘Assistentiepakket’ krijgen met dikke vette korting! Dat kost je nu maar 500 euro in plaats van 1.195 euro. Voor dat geld krijg je parkeerpiepers rondom met camera, adapatieve cruise control en lane departure verklikker. Gewoon zelf even scherp blijven en je kop erbij houden kan ook en is geheel gratis.
Mocht je een Sportback willen om je dynamische intenties te etaleren aan de forenzen op de A12, dan kan dat ook. Die versie is er vanaf 52.040 euro.
En wat betaal je bij de concurrentie dan?
Dan kijken we meteen eventjes naar de concurrenten:
- Audi Q4 e-tron 45 quattro | 49.990
- Skoda Enyaq iV Selection | € 49.990
- Volkswagen ID4 Pro 4Motion | € 51.990
- Tesla Model Y Long Range AWD | € 52.990
- Ford Explorer Extended Range AWD | € 53.950
- Ford Mustang Mach-E 98 kWh AWD | € 56.400
- BMW iX1 xDrive30 | € 58.010
- Volvo EX40 Twin Motor Performance Plus | € 59.495
- Lexus RZ450E Comfort Line | € 61.995
De BMW kun je met minder vermogen krijgen, maar dan heb je voorwielaandrijving (terwijl de Q4 e-tron in basis achterwielaangedreven is). De Ford Explorer is technisch grotendeels identiek aan de Q4, maar nu dus tijdelijk ietsje duurder (en heeft 340 pk in plaats van 286 pk). De Mustang Mach-E is nauwelijks duurder, overigens met vierwielaandrijving. De Lexus is nu dus 12 mille duurder terwijl de specificaties zeer vergelijkbaar zijn met de Q4. Dat is wel stevig. Sterker nog, zelfs de instap UX300e is duurder! De Skoda heeft dezelfde technische basis als de Audi en is EXACT even duur. Bij Volvo is vierwielaandrijving een beetje duur, maar je kan versies met achterwielaandrijving krijgen voor (veel) minder.
Geen video ID ingesteld.
Meer lezen? Dit zijn 11 goedkope auto’s met veel vermogen!
Johanneke zegt
Grootste nadeel is niet aangepakt: het uiterlijk. De bochel van Quasimodo ziet er aantrekkelijker uit.
Specs zijn wel netjes! Nemen ze nog meer afstand van de Toyota/ Subaru bzvierix als slechtste nieuwe EV die je kan kopen. Voor de vorige update schuurden ze daar tegenaan.
dijan zegt
Johanneke ; Waar haal je het vandaan ? De meeste mensen vinden dit een van de mooiste . Kwestie van smaak , denk dat jij bent blijven hangen in je oudere modellen ,
Johanneke zegt
Ja altijd een mening natuurlijk, maar:
Vanaf de voorkant ziet het eruit als een E-tron met dwerggroei en obesitas.
Ik tel 6 lijnen, hoeken, vouwen, als je vanaf de onderkant vd achterklep naar beneden gaat. Het is gewoon een bende.
Richmond zegt
Ik deel je mening
rollingstoned zegt
“De meeste mensen vinden…”
Mooie drogredenatie wel…
Allison Burgers zegt
Best lastig om het uiterlijk te wijzigen met de prijslijst.
Dutchdriftking zegt
Toch gek zo’n enorme daling in prijs. Was de marge daadwerkelijk te hoog, of nemen we het verlies, als we maar wat verkoopcijfers kunnen noteren?
kennone zegt
Krijg je voor dat geld ook van die dikke rommeltremmen erbij??
rollingstoned zegt
Als het aan Enzo Ferrari zou liggen wel, hij vond schijfremmen niet zo elegant. ;-)
Mini Joe zegt
Met zo’n verhuiswagen heb je natuurlijk zoveel pk’s wel nodig.
ghost zegt
Jammer. Ik vind de Q4 gewoon niet mooi, al lag er een V8 of beter in…enige wat je dus had moeten aanpakken was dat..
mlo zegt
Hebben ze net als bij de Skoda Enyaq/VW ID.4 ook bij de Q4 batterij issues? Geloof dat de batterijen van de achterwiel aangedreven varianten een andere (Chinese?) fabrikant is met 135kW laden. Die worden voorlopig niet geleverd. Niemand die op de hoogte is wat daar aan de hand is, speelt wereldwijd. De versies met dubbele motor een LG accu met 175kW laden krijgen dan voorrang ofzo?
Allison Burgers zegt
Voor die 50K heb je wel echt de meest kale EV die je kunt verzinnen.
minimoke1984 zegt
Dus als.je er al eentje had(de meeste zijn uiteraard lease, dus die leasemaatschappijen zijn net zo blij als ze bij Tesla waren) is je auto nu 7.5 k minder waard als “2e hands
jaso013 zegt
Dus je bent in de markt voir een wagen van rond de 50K en dan is de ACC nog steeds niet standaard…. Das toch wel echt heel erg karig.
cossiekiller zegt
Dit vind ik nu eens één van de minst lelijke crossovers. Prima prijs voor wat het is!
Ik heb het geld er niet voor, maar deze zou me anders mss wel over de streep kunnen trekken