Dit zien we graag vaker gebeuren!
De Italiaanse MotoGP-ster Andrea Dovizioso heeft een geweldige uitdaging gekregen. De Ducati-rijder is door concerngenoot Audi opgetrommeld en mag begin juni twee wedstrijden plaatsnemen achter het stuur van de nieuwe Class 1 Audi RS5. Op het circuit van Misano zal Dovi als wildcardrijder zijn geluk mogen beproeven, tussen zeventien ervaren coureurs.
Dovizioso krijgt in twee wedstrijden de kans om te laten zien wat hij in huis heeft als het aankomt op vier wielen. De Italiaan, die geboren is nabij het circuit waarop hij 8 en 9 juni aan de start zal verschijnen van twee DTM-races, heeft gedurende zijn carrière namelijk vrijwel alleen op motoren gereden. Met succes, welteverstaan: de fabrieksrijder van Ducati werdd in 2004 kampioen in de 125cc-klasse en eindigde de afgelopen twee jaar als tweede in het klassement van de MotoGP, achter Marc Marquez.
Hoewel het voor Dovizioso in zekere zin een regelrechte vuurdoop zal worden, krijgt de MotoGP-rijder wel de tijd om aan de ruim 610 pk sterke Audi RS5 DTM te wennen. Dovi nam enkele dagen geleden plaats achter het stuur van de raceauto tijdens een test bij Audi’s Motorsport Centre. Aan het einde van de maand zal hij met de RS5 afreizen naar Misano om daar zijn eerste meters te maken. Het circuit kent hij gelukkig wel. Sterker: vorig jaar won hij er nog op twee wielen.
Het is niet de eerste keer dat de DTM wildcardrijders toelaat tot zijn wedstrijden. Vorig jaar, bijvoorbeeld, namen Alex Zanardi en Sebastien Ogier deel aan respectievelijk de wedstrijden op Misano en de Red Bull Ring. Dovizioso neemt de plaats van Pietro Fittipaldi in bij WRT Team Audi Sport.
atrak zegt
Altijd bijzonder om te zien hoe veelzijdig sommige coureurs zijn. Ik volg beide sporten en de beste jongeman komt altijd zeer sympathiek over!
lacker zegt
Dovi heeft de pech, dat er net wat betere coureurs waren (Stoner, Marquez e.d.), maar man, wat zou ik willen dat ik net zo snel was als hij! Bij Ducati kreeg hij een salarisverhoging, terwijl Lorenzo in dat jaar een verlaging kreeg. Ik ben benieuwd of Ducati hem kan behouden.
Alex_79 zegt
@lacker: ik denk van wel, of het moet heel erg fout gaan tussen hem en bedrijfsleiding, precies zoals Lorenzo overkwam. Die werd voorafgaand aan de GP in Mugello in de kranten voor rotte vis uitgemaakt door de baas van Ducati, waarna ie prompt met Honda ging onderhandelen over een terugkeer. Stiekem vond ik de ironie wel leuk dat Lorenzo dan ook meteen die GP in Mugello daarna won, hihi
Dovi heeft in ieder geval iets voor elkaar gekregen dat o.a. Loris Capirossi, Valentino Rossi, Casey Stoner en Andrea Iannone nooit gelukt is. Die rijders kregen een snelle motor, maar iedere poging van hen om de handling te verbeteren werd genegeerd. Iannone was nog het beste voorbeeld, lag er vaker naast dan dat hij reed. Toen Dovi ineens races ging winnen werd er wél naar hem geluisterd voor wat betreft de karakteristiek van de motor, iets wat bij Ducati tot die tijd bijna uit den boze was.
michaelb zegt
@Alex_79: Sorry, maar Stoner hoort zeker niet thuis in dat rijtje. Áls er iemand met de Ducati om kon gaan was hij dat wel.
Alex_79 zegt
@michaelb: Stoner was heel goed op de Duc, maar dat was eigenlijk per ongeluk. Hij was gehaald als tweede man achter Capirossi en bleek de wilde Duc inderdaad aardig onder controle te krijgen terwijl het Capirossi, Melandri (was ik ook nog vergeten) en Rossi een smet op hun carrière opleverde. En toch werd er ook niet naar hem geluisterd als het over het concept en handling van de motor ging, ook al was hij WK geworden.
ghost zegt
Misschien doet ie wel Crashjean’tje?! Altijd goed voor de kijkcijfers.
apriliarsv zegt
Heb Marco Melandri eens zien rijden in het voorprogramma van de DTM (TT Cup of iets dergelijks) op de Nürburgring, grappig om te zien hoe iemand die een motor gewend is bochten op een heel andere manier aansnijdt dan de rest van het veld.
Benieuwd hoe Dovizioso het gaat doen, het is in ieder geval een slimme en beheerste rijder, geen brokkenpiloot.
rufctr01 zegt
een beest van motor die Audi gemaakt heeft!
michaelb zegt
@rufctr01: Ben jij nou positief over een VAG product joh?
gregorius zegt
Het is totaal geen gegeven dat motorcoureur ook snel is in een auto.
Zoek eens op Guy Martin vs David Coulthard in oude F1 auto’s. Guy Martin is niet de minste op een 2-wieler (en doet dingen op een fiets die geen van de GP rijders zouden doen (or durven)); maar je ziet ook hoeveel moeite hij heeft tijdens zijn spoedcursus in een formule wagen.
Afgezien daarvan: het is wel een beetje een afbreuk van de DTM; dat je het allemaal moet opfrissen met gast rijders en dergelijke.
emping zegt
@gregorius: staat toch ook nergens dat dat een gegeven is?
Gulli zegt
Ahh laat ons Max dan bij wijze van publiciteitsstunt eens op een dikke Honda van Repsol rijden, wil hij toch zo graag? ?
niex zegt
Heke sympathieke rijder, maar altijd net niet. Dat was in de 250s ook zo, al reed hij daar op een mindere machine dan lorenzo. Tot nu toe gooide enkel rossi hoge ogen met 4 wielen. Weten jullie nog dat ie ooit mss naar Ferrari F1 team zou gaan?
gregorius zegt
@niex: Denk dat de meesten dat nog wel herinneren.
Maar, de pers schreef altijd dat hij het zo goed deed en dat Schumi onder de indruk was. Echter, het was natuurlijk ook een publiciteitsstunt.
Voor zover ik terug kan vinden, heb ik nooit vergelijkbare tijden gezien.
Mocht Valentino Rossi echt kampioenschaps-materiaal zijn geweest, dan denk ik dat hij het wel had gedaan. Het is echter nooit gebeurd.
Wieweet vindt ie motorrijden leuker, maar na die 2 teleurstellende jaren bij Ducati (juist wanneer hij ook teste), was het een perfect moment om naar F1 te gaan.