
Vehicle to Infrastructure-systemen (V2I) worden dé hit van 2017.
De mannen uit Ingolstadt gaan er prat op dat ze al eerste fabrikant ooit een systeem gaan lanceren waarmee de bestuurder informatie wordt gegeven over verkeerslichten. Meer precies: met V2I krijgt de bestuurder aan de hand van een aflopend klokje te zien wanneer het stoplicht groen gaat worden. Iets waar we in 2008 voor het eerst over schreven (destijds onder de noemer Travolution). De reden: een kleinere kans op aanrijdingen en een grotere doorstroom van het verkeer. Aldus Audi.
Helaas: niet alle Audi’s zullen worden uitgerust met V2I. Het gaat namelijk om een premium optie en dus is het systeem alleen beschikbaar op Audi’s met een Audi Connect-systeem. Bovendien hebben de Duitsers plannen om de techniek te laten samenwerken met navigatie en start-stop systemen. Dat laatste is dan ook meteen de eerste zinnige toepassing van V2I die wij tot dusver hebben ontdekt, maar misschien zijn we gewoon een beetje sceptisch.
Dat komt inderdaad omdat dit systeem natuurlijk een opstapje is richting autonoom rijden en daar wordt de gemiddelde petrolhead vooralsnog niet gelukkig van. Het systeem wordt geïntroduceerd in de Verenigde Staten en komt naar de Q7, de A4 en de A4 Allroad, mits voorzien van Audi Connect. Later in het jaar moeten bepaalde gebieden in een select aantal steden gereed worden gemaakt voor het systeem, aangezien ook de verkeerslichten moeten worden aangepast.
Een begeleidende video check je op autojunk.nl.
Vorsprung durch technik.
Dit is toch gewoon mooie techniek?
Daarnaast, een stapje verder: als stoplichten straks van navigatie systemen door krijgen uit welke richtingen veel of weinig verkeer komt, kunnen daar ook de groen-rood-tijden op aangepast worden.
Natuurlijk moet hier nog veel aan gebouwd, beveiligd en getest worden, maar ik vind dit mooie techniek.
@escort77:
Fijn als je toevallig haast hebt en je uit een zijweg komt met weinig verkeer…
Toevallig zijn de verkeerslichten al slim in die zin dat de verkeersintensiteit wordt gemeten met lussen in de weg. Dus het verkeerslicht heeft helemaal geen koppeling met de navigatiesystemen nodig.
Ik snap ook echt niet waarom dit een mooie techniek zou zijn.
Wat wordt er mooi van? Dat je auto langzamer gaat rijden omdat je dan een stoplicht verder niet hoeft te stoppen? Misschien hinder je dan wel verkeer uit een uitrit. Ik bedoel maar, het klinkt mooi maar wat er in werkelijkheid voor moois mee bereikt kan worden is mij echt niet duidelijk. Uiteindelijk moet je toch gewoon wachten voor het stoplicht…
Dit is niet mooie techniek maar overbodige PR prietpraattechniek.
Zodat je niet meer zoek gereden wordt met je 170pk tdi A6. Nu kun je gewoon net iets eerder optrekken.
Eerste wat in mij opkomt: stoplicht sprintjes
@erreen: in 3, 2 1
Oké, en dan moeten de stoplichten ook een signaaltje afgeven lijkt mij?
Dat zullen ze niet standaard doen en de stoplichten gaan ook niet 1-2-3 aangepast worden voor Audi.
Dussss, wat heb je eraan?
Geen voorsprong door techniek maar gezwam in de loze ruimte…
@stationcar: Goeie comment! We hebben een zin of wat aan het artikel toegevoegd, hopelijk is het nu duidelijker :)
Connect is standaard bij deze modellen in al hun pakketen in NL. Voorlopig ook alleen in Amerika komt dit systeem. Niet?
Hoe doen ze dit? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar
Misschien kunnen andere verkeersdeelnemers ook info ontvangen over het afslaan bij bochten van audi’s. De knipperlichten werken vaak niet.
Het zou al helpen als ze hier in Nederland op het Duitse systeem overstappen, waar het licht van rood eerst kort op oranje springt voordat het naar groen gaat. In een handgeschakelde wagen met start-stop is dat toch wel erg fijn. Tegen de tijd dat het licht op groen springt sta je alweer in de versnelling en kun je meteen wegrijden.
Nooit. Een STOP-licht is rood en dat blijft t, of je nou in je Audi of je Dacia staat te wachten…
Te maf dat zelfs kwaliteitsmedia de term ‘verkeerslicht’ te pittig vinden.
Terug OT:
Zoals iemand hier al schreef, voer hier in Nederland maar eerst het Duitse model in (oranje+rood = dadelijk springt licht op groen).
Want het is zo moeilijk op een stoplicht te wachten en tegelijkertijd het kruispunt in de gaten te houden. En het systeem zal vast ook wel vanaf 100 meter werken maar je kan zelf toch ook wel bedenken te rollen?
Pffff dat doen de Duitsers al tientallen jaren door het ‘stop’licht eerst na rood op rood/oranje te zetten voordat deze op groen gaat……
Wat een onzin optie…….
Als ik 2 minuten lang “NU” roep heb ik ook vast een keer gelijk en wordt het groen…
Handig voor die irritante bestuurders die alleen maar op hun mobiel focussen bij het stoplicht
Gaat hem niet worden….
#1 hier in nederland kun je niet eens de verkeerslichten van amber-groen-amber-rood krijgen zonder dat iedereen gaat miepen en liegen dat het barst (kan niet, verlies je groen-licht tijd enz enz)… daarom werkt het perfect in Duitsland en de UK natuurlijk omdat het niet kan…
Laat staan dat je voor 1 clubje de verkeerslichten gaat aanpassen zodat ze aangeven wanneer ze groen gaan worden…
# Koos Spee, VVN en alle andere clubjes zullen gaan roepen ‘dit werkt niet het wachten in de hand maar juist het door rood rijden, immers nu zie je dat je nog 3 minuten moet wachten.. hoppa het gas er nu al op… ga toch geen 3 minuten wachten voor jan-doedel!
#3 infrastructure communicatie was al jaren mogelijk met Stinger apparatuur.. Kon niet, mocht niet, ging nooit werken… Waarom denkt Audi dat ze het wel mogen? Bovendien, ze hebben het dus niet uitgevonden zoals ze melden.
Maar sjoemelen met de waarheid is standaard in Duitsland tegenwoordig. Denk maar aan de Quattro… Dat ze 800pk hadden en de rest 300-400pk, DAT was wat werkte aan de de rallywagens, niet dat brakke quattro systeem.