Verrassing, Audi gaat dus toch McLaren kopen. Ook Porsche gaat naar de F1.
Het hing al een tijdje in de lucht dat McLaren overgenomen zou worden door Audi. Sterker nog, nog niet zo lang geleden was het al ‘bijna officieel‘. Ondanks dat de originele bron (Autocar) hoog aangeschreven staat, was het volgens McLaren pure onzin.
We zijn nu een maandje verder en warempel, er is weer een hoog aangeschreven bron die bevestigt dat Audi toch McLaren gaat kopen. In dit geval is het het eveneens Britse Car Magazine. Volgens hen is de deal al helemaal rond. Op deze wijze kan Audi namelijk alsnog meedoen aan de Formule 1. Dat Audi en Porsche (Porsche komen we zo nog eventjes op terug) interesse in F1-deelname hebben, is algemeen bekend.
Audi neemt toch McLaren over
Met de overname kan Audi het McLaren raceteam overnemen. De kans lijkt erg groot dat Audi dan als motorleverancier aan de slag gaat als het team ‘McLaren Audi’.
Ook Porsche gaat naar de F1. Dat doen ze in samenwerking met Red Bull, volgens hetzelfde Car Magazine. Op het moment dat de consultancy-deal tussen Red Bull en Honda afloopt, zal Porsche het stukje overnemen.
Met McLaren-Audi en Red Bull-Porsche kan het concern het opnemen tegen Ferrari en Mercedes. Uiteraard zijn er ook de nodige junior-teams. Zo zal Audi en Williams een setje worden, net als AlphaTauri en Porsche (mogelijk ook nog Haas). Vanaf hier begint overigens wel het ‘echte’ koffiedik kijken.
Oud-VW werknemers
Het verklaart wel dat er ineens belangrijke oud-VW werknemers op hoge posities aan de slag zijn in F1-teams. Denk aan Jost Capito (VW Rallyteam) bij Williams en Andreas Seidl (Porsche Le Mans team) bij McLaren. Het zou ook kunnen verklaren waarom Red Bull-coureur Alex Albon (OH MY LORD MAX!) ‘ineens’ bij Williams team terecht kon.
Voor Audi en Porsche is de Formule 1 heel erg interessant. De kosten voor het leveren van motoren moet lager worden. Er wordt gebruik gemaak van duurzamere brandstoffen, wat zorgt voor een lekker milieuvriendelijk imago.
Via: Car Magazine.
brent zegt
mogen er niet meer teams op de grid komen?
ghini zegt
@brent: nee, max ligt al tijdje vast, Ecclestone tijdperk, om F1 exclusiever te maken en waarde teams op te krikken
toniominestrone zegt
@brent: aantal teams is niet relevant, aantal auto’s is gelimiteerd op 24 .
Richmond zegt
@toniominestrone: ja maar elk team moet 2 auto’s hebben. Dus het is met elkaar verbonden.
Autokenner zegt
Dus je koopt een bedrijf om het F1 team, wat volgensmij verlies lijdt, logisch
ghini zegt
@Autokenner: doordat het allemaal financieel niet super gaat kost het weer wat minder he, mclaren heeft veel goed op orde maar ze verdienen te weinig, dat zouden ze moeten kunnen veranderen
Bastiaan Williams zegt
Ik neem aan dat ze ook de naam overkopen en hetzelfde doen met McLaren als met Lamborghini gedaan is. Indrukwekkemd wat de VW group allemaal in huis heeft nu.
ouwedibbes83 zegt
@Autokenner: en daarmee de kennis die je nodig hebt om meteen bij de subtop mee te doen. Bouw dat maar eens zelf op, gaan wss jaren over heen om op gelijkwaardig niveau te komen.
joostdetaalnazi zegt
@Autokenner: je bent nog jong vermoed ik, dit fenomeen is van alle tijden. Al decennia gebeurt dit in de F1.
pindakoning zegt
Wordt de rol van Porsche en RB dan hetzelfde als voorheen tussen AM en RB? De rol van AM leek mij destijds erg beperkt, in tegenstelling tot de samenwerking met Honda
Robert zegt
@pindakoning: nu de motorendivisie van Honda is overgenomen (lees: grotendeels verzelfstandigd) vervult Honda met ingang van dit jaar enkel nog een adviserende rol, als consultant. Die overeenkomst zal t.z.t. eindigen, wat de deur open zet voor Porsche. En van daaruit kan Porsche zich bijvoorbeeld ook gaan bezighouden met de ontwikkeling van de volgende generatie motoren, die na het aflopen van de huidige Concorde Agreement gaan worden gebruikt.
ghini zegt
@pindakoning: nee, porsche gaat vanaf het volgende motoren regelement dus ook echt motoren leveren.
awesome zegt
Dat geloof je toch niet?
RBR heeft net Powertrains opgezet, dat sluiten ze niet zomaar. Dus Porsche neemt Powertrains over en gaat produceren.
Kortom: RB Powertrains bouwt Porsche motoren waardoor het alleen commercieel is.
joostdetaalnazi zegt
@awesome: het zou niet slim zijn om Porsche’s kennis van hybride systemen niet te gebruiken. Die specifieke kennis gaat verder terug dan die Honda.
mashell zegt
Lijkt me meer dat de Britse pers dit soort geruchten de wereld in slingert in de hoop dat het waar wordt en zo McLaren gered wordt. Want heel zinvol voor Audi en Porsche lijkt me dit op dit moment niet echt.
ghini zegt
@mashell: hahaha conspiracy shizzle, het is al tijden bekend dat porsche en audi in F1 willen, dit is in hun ogen de beste manier, veel andere echt goede opties zijn er niet..
SwiftSport zegt
@brent en @autokenner Jawel, maar de entry fee voor nieuwe teams is 200 miljoen. En dat is alleen voor het recht om mee te mogen doen. Daarbovenop komen nog alle kosten voor de infrastructuur, personeel, R&D, ontwikkeling van de auto etc. En dan duurt het waarschijnlijk ook nog eens een paar jaar voordat je hopelijk een beetje competitief kan zijn.
Een bestaand team overnemen heeft de voorkeur want dat is makkelijker, sneller en waarschijnlijk ook goedkoper. Daarbij is het idee dat door de budget cap zelfs de mindere teams winstgevend kunnen worden wat de waarde van een team in de toekomst ook zal doen verhogen. Dat is tenminste de huidige aanname.
Voor de rest zal Audi de McLaren straatauto tak vast wel in kunnen passen naast een Lamborghini.
Maar als die nieuws waar is dan neem ik aan dat Porsche en Audi dus gaan samenwerken met RBR voor de ontwikkeling van de motor en niet vanaf 0 zelf beginnen. In dat geval betekent dat McLaren uiteindelijk toch weer met die Honda motor rijdt ;)
ghini zegt
@SwiftSport: plus dan zou er een team moeten stoppen
ronnys zegt
Nee hoor er mogen 12 teams/24 autos aan de start staan. Er is dus ruimte voor nog 2 extra teams.
elemento zegt
Ik zou hier gelijk evem zetten dat lewis aan het chillen is https://vm.tiktok.com/ZML1YLa8D/
dees zegt
Ja want die 2 gaan beide hun eigen motor ontwikkelen.
Als dat zo is zijn ze weer eens lekker dom bezig daar, want dacht dat ze juist af wilden van dat soort prestige zooi.
Ik ga er dus gewoon van uit dat Porsche en Audi samen een motor ontwikkelen.
En mocht dat zo zijn dan zal er een cap zijn op het aantal teams dat deze motoren kunnen gebruiken. Dus reken je maar niet te snel rijk over al die teams die er gebruikt van gaan maken.
harrie zegt
Ik ga er van uit dat Porsche en Aud het Honda -> Red Bull Powertrains IP+knowhow+personeel overnemen en daarop voorborduren.
ghini zegt
@dees: hier ben ik ook benieuwd naar, zelfde motor of niet, lijkt me wel, en welke teams nog meer? Die regels qua max aantal teams zou nog veranderd kunnen worden voor 2026.. of door ze twee namen te geven dat het mag ofzo
Edge zegt
@dees: Het gerucht wil ook inderdaad dat Audi en Porsche dezelfde motor gaan gebruiken en die dan afhankelijk van het team waarin ze komen te liggen van een Porsche of Audi stickertje gaan voorzien.
p993 zegt
Dat laatste is toch ironisch bedoeld neem ik aan? Een merk dat aan F1 meedoet tbv een duurzamer imago moet toch es verder kijken.
Ik weet overigens niet (echt niet) of ze technisch iets opschieten met F1 deelname (zoals vroeger) of dat het alleen voor de naamsbekendheid is. Iemand?
potver7 zegt
Tegenwoordig is het eerder andersom: technieken die hun waarde en betrouwbaarheid in field tests en straatauto’s bewezen hebben, komen ook in F1-auto’s. Zie bijvoorbeeld de hybride-techniek. Waar F1 vroeger vooropliep met het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe technieken, hollen ze er nu achteraan. De commerciële belangen zijn gewoon veel te groot geworden, waardoor nieuwe technieken al heel snel verboden worden (zie bijvoorbeeld het DAS systeem van Mercedes), of er gewoon niet door komen omdat het risico op puntenverlies te groot is.
Ik zie in de Dakar rally en Le Mans veel meer serieuze technische ontwikkelingen dan in F1.
Richmond zegt
@potver7: mwah is wel genuanceerder dan dat. F1 had geen reden om “groen” te zijn, juist omdat de productie auto markt daar om vroeg had F1 een reden om daar in mee te gaan. Relevantie gaat twee kanten op. F1 hoeft niet altijd pionier en uitvinder te zijn.
flyerbunch zegt
RB powertrains gaat de motor ontwikkelen ism Porsche/Audi.. er is geen sprake van overname van RB plwertrains waarbij Audi/Porsche zelf een eigen motor gaan ontwikkelen dat houdt financieel geen steek voor Red Bull en VW group. Ze zullen wel uiteraard hun know how en de centen meebrengen. Die motor gaat er dus bij Red Bull, Alpha Tauri, McLaren en Williams in komen te liggen.
clubbtraxx zegt
Geloof me maar, dit gaat niet gebeuren… Volkswagen AG is na Dieselgate op de elektro toer en F1 past niet in dat nieuwe imago.