Audi is definitief klaar met compacte modellen.
Bij het lezen van de titel denk je misschien: is dat ooit anders geweest dan? En inderdaad, Audi is nooit een budget-merk geweest. Toch bouwen ze ook auto’s die relatief betaalbaar zijn. Er was ooit de Audi A2 en we hebben natuurlijk de A1. Sinds 2016 is er aan de onderkant van het gamma ook nog de Q2.
Dat is binnenkort dus afgelopen. We wisten al dat de A1 eruit ging en daarmee zou de Q2 de nieuwe instapper worden. Grote baas Markus Duesmann laat nu echter tegenover het Handelsblatt weten dat ook de Q2 geschrapt wordt. Ondanks het feit dat compacte cross-overs razend populair zijn wordt de Q2 uitgefaseerd en er staat geen opvolger klaar.
Op korte termijn speelt mee dat Audi de kostbare chips liever gebruikt voor grotere en duurdere modellen. Daar valt nu eenmaal meer winst op te maken. Dat is ook meteen de reden waarom Audi ook op lange termijn geen heil meer ziet in compacte auto’s.
De steeds strengere eisen die er aan de uitstoot gesteld worden maken het er ook niet makkelijker op. Het is wel ironisch dat hierdoor juist compacte modellen geschrapt worden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
De Audi A3 en Q3 zullen dus de instappers worden. Die staan op het moment voor respectievelijk €36.027 en €49.196 in de prijslijsten. Daarmee komt Audi weer op gelijke voet met Mercedes en BMW, waar je ook niet voor minder dan 35 mille kunt shoppen.
BMW heeft natuurlijk nog wel Mini. Voor hen is deze strategie van Audi goed nieuws. Met het schrappen van de A1 én de Q2 gaat Audi feitelijk niet langer concurreren met Mini. Voor de liefhebbers van compact en premium is dit minder goed nieuws. In deze categorie valt er namelijk steeds minder de kiezen.
Bron: Handelsblatt
dijan zegt
Het gaat om verkoopcijfers .Denk dat er binnenkort alle kleinere auto s .zullen verdwijnen.
alpinea110 zegt
Ik denk dat ik nog wat langer met mijn auto’s ga doorrijden. 41.000 Euro voor een instapper is wel heel veel geld
baklava zegt
De Mini concurreert helemaal niet met de A1 maar met de A3. Dus er veranderd niet zo veel.
faithnomore zegt
euh … nee
is natuurlijk nooit 1 op 1 , maar de Audi polo is duidelijk gericht op mini. De Audi golf op de bmw 1 serie (die dan momenteel eigenlijk meer met mini te maken heeft dan met BMW, maar dat is een andere topic).
sportabgasanlage zegt
Volgens mij concurreert de Mini Countryman met de A3. De gewone Mini is kleiner, zelfs kleiner dan een Polo/A1 hoor.
Mini lxb: 3982mm x 1727mm
A1 lxb: 4092mm x 1740mm
rutgerg zegt
@sportabgasanlage: en toch heeft een A1 nooit echt kunnen concurreren met de MINI. Volgens mij nooit een echte verkoopknaller geweest. Vooral een dure polo
sportabgasanlage zegt
Ik zie anders minstens evenveel A1’s rijden als Mini’s. Wellicht omdat hier vlakbij zowel de VW/Audi/Seat/Škoda dealers én BMW/Mini dealers zitten…
rutgerg zegt
@sportabgasanlage: even wat verkoopcijfers A1: 2019, 2254 2020, 1624 2021, 1382. In zijn hoogtijdagen rond 2011/2012 lag dat rond de 2700/3000 per jaar. Dan Mini (alleen de 3/5drs) 2019,4268 2020, 4580 2021, 3945.
Ik moet zeggen dat de verschillen kleiner zijn dan ik had verwacht. Maar desalniettemin komt de Audi niet in de buurt…
Richmond zegt
@sportabgasanlage: de countryman zal dan concurreren met een andere SUV de Q2 en bij BMW met de X1/X2. Al zijn het natuurlijk verschillende doelgroepen
lpgbarrel zegt
Tja auto rijden is niet meer voor Jan Modaal, en zelfs Kees Twee Keer Modaal krabt achter zijn oren. Een Kia Picanto is al EUR 15k
flutterby zegt
@lpgbarrel: gelukkig brengt een gebruikte auto je ook van A naar B, zelfs met 4 maal modaal.
lpgbarrel zegt
@flutterby: helemaal mee eens! Maar die gebruikte auto’s worden ook niet echt goedkoper op deze manier ;-)
flutterby zegt
@lpgbarrel: onder de 5k zijn prima auto’s te vinden, voor leuke auto’s loopt het wel wat sneller op.
bernoulli zegt
De Q2 is de Audi-tegenhanger van de T-Roc. Crossover op A3-basis met een wat vlotter uiterlijk dan de Q3. Dash is ook van de vorige A3.
Niet gek ook dat ze er mee stoppen, aangezien de A3 en Q3 al vervangen zijn en de Q2 nog het enige model is van een oudere generatie.
mashell zegt
Q2 en T-roc zijn niet echt op basis van de A3. Ze op basis van een goedkopere variant van MQB, die ook voor de Polo gebruikt wordt.
willeme zegt
@mashell:
Bijan goed ;-)
MQB is een verzamelnaam voor een architectuur. Op basis daarvan zijn er diverse platforms. De Audi Q2 staat niet op het Polo-form.
De Polo en A1 staan op het A0-platform. Dat is het kleinste MQB-platform.
De Audi Q2 staat net als de Ateca, T-ROC en Karoq op het A1-platform.
De Golf en A3 staan op het A2-platform van de MQB-architectuur.
ar156sw zegt
Zag laatst een Q2 achter een Karoq geparkeerd staan. Van de zijkant gezien zie je heel duidelijk bepaalde overeenkomsten…
Je moet wel erg dol op het logo zijn wil je meer betalen voor een kalere Q2 dan een rijker uitgeruste Karoq of T-ROC dan… Sowieso moet je bij de zogenaamde “premium” merken natuurlijk nooit “de instapversie” kopen: dan heb je minder, voor meer. Premiummerken worden leuk als je ze goed kan uitrusten: een fijne motor, goed in de opties, mooie velgen, chique interieur. Als je daar het budget niet voor hebt, ben je volgens mij altijd beter af met een niet-premium of sub-premium merk waar je dan wel de dikst aangeklede versie kan betalen.
rutgerg zegt
Een A3 is toch ook een compacte hatchback…
krikke240z zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bernoulli zegt
Komt omdat de inruilprijzen hier zo hoog liggen. Daardoor moeten dealers noodgedwongen heel veel extra vragen voor een nieuwe auto.
Richmond zegt
@bernoulli: nieuwprijzen worden bepaald door de importeur, heefr de dealer niks over te zeggen. Gebruikt mogen ze wel zelf de prijs bepalen en daar is inruil / inkoop prijs wel van invloed op de verkoopprijs
bernoulli zegt
Volgende keer zet ik er een smiley bij. ;)
pier zegt
Nee die van de A3 klopt niet, de A3 sportback proline begint in Nederland bij €36.027,-.
De Q3 klopt wel….waanzin.
tmenges zegt
@krikke240z: Ja wrijf het er nog effe lekker in !
krikke240z zegt
@tmenges: excuseer, was nog mis ook. 27.350…
jensoffbutton zegt
Op zich toch heel logisch. Ze gaan het ook naar boven uitbreiden.
in de VW portfolio heb je ook nog Volkswagen, Skoda, Seat,.. Allemaal met A1 en Q2-size modellen.
Er zullen altijd wel nog kleine auto’s zijn. Het is ook te zien wat de markt wilt. Audi kon het gewoon imago-gewijs niet veroorloven de kleinere auto’s nog ‘kaal’ te leveren om kosten te drukken, want dat is de only way om ze betaalbaar te houden met de grondstofprijzen.
rutgerg zegt
@jensoffbutton: dat kaal leveren doen de premiummerken toch nog steeds behoorlijk.. bij laten betalen voor DAB, carplay, of een achteruitrijcamera op een 3 serie of A4 is vd zotten. Het zit standaard op een Toyota Yaris tegenwoordig.
monsieurleloure zegt
Hmmm, ze maakten toch altijd al te dure auto’s?
Prijsverschil tussen een kale basis Polo en idem dito A1 is maar liefst 5.500euro..
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=98170&id2=103976&id3=103978
vonklausenburg zegt
VAG heeft de interne concurrentie gewoon enorm tegen. Een Skoda Fabia, Seat Ibiza en Volkswagen Polo concurreren gewoon keihard met de A1. De stap van een Fabia naar een Ibiza naar een Polo naar een A1 is relatief klein. Feitelijk rijd je dezelfde auto met elk een ander afwerkingsniveau.
Het concept van een baby-Audi was natuurlijk sympathiek maar een enorme blunder: vergroot het gat meer tussen je eigen modellen zodat je het logo en daarbijbehorende prijs kunt verklaren. Van dynamische knipperlichten tot infotainment, van ruitenwisserschakelaar tot aircobediening: alles is krek eender. Dat is gewoon problematisch.
MarcoM zegt
En hopelijk gaan ze ook weer motoren bouwen met een heerlijke sound, de laatste jaren is het een hoog scheet gehalte, met uitzondering van de hele dikke A6 met vette uitlaat, dat dan wel weer.
sjeemsbond zegt
Jammer. Ik vind de A1 best een geinig wagentje. Meer emotie dan een lompe Q7 of een in de Seat fabriek afgemonteerde Q3.