Schitterende koetswerken, feilloze interieurs, achterwielaandrijving. Zelfs Jaap is fan van de nieuwe modellen van Audi.
Het gaat veel te ver om te zeggen dat het dit jaar ‘erop of eronder’ is voor Audi. Dat is kolder, maar zelfs bij Audi moeten ze schoorvoetend toegeven dat ze een tikkeltje achter de feiten aan lopen. We bedoelen dan niet eens zozeer elektrische modellen, alhoewel Audi ook op dat gebeid een inhaalslag mag maken.
Waar BMW (i-modellen) en Mercedes- (EQ-modellen) een complete range hebben, is dat bij Audi nu nog gatenkaas met enkel een Q4 e-tron (eigenlijk een luxe ID4), Q8 e-tron (basis stamt uit 2019) en de e-tron GT (toch meer een nichemodel). Gelukkig is de Q6 e-tron net onthuld en komen er een hele hoop nieuwe Audi’s aan. Dat bevestigt Audi in zijn jaarrapport.
20 nieuwe modellen voor Audi
Audi heeft namelijk 20 modellen op de planning staan. Een paar daarvan hebben we al gezien, zoals de Audi A3 facelift, Audi RS6 GT en de stevige Q7 facelift. Heel erg leuk, maar dat zijn appetizers. We willen echte gangen! De Q6 e-tron is er eentje, maar er komen nog een paar smaakvolle automobiele gerechten aan!
De eerste grote noviteit is uiteraard de Audi A6 e-tron. Deze auto belooft namelijk dermate fraai te worden dat zelfs BMW-adept @jaapiyo over gaat stappen. De Audi A6 staat op het PPE-platform en zal op sommige markten NAAST de reguliere A6 worden aangeboden. Saillaint detail: de A6 e-tron is eigenlijk een vijfdeurs Sportback en geen vierdeurs ‘limousine’.
Klapper!
In de tweede helft van het jaar komt er vervolgens nóg een klapper in de vorm van de nieuwe Audi A5, de opvolger van de Audi A4. Dat is natuurlijk superverwarrend. Voorheen was de A5 een coupé, cabriolet of liftback. De nieuwe Audi A5 zal een sedan of stationwagon zijn. Dat heeft te merken met de aandrijving: alle oneven nummers hebben een plofmotor. Maar er komt nog een grote primeur, de Audi Q5! Zowel de A5 als de Q5 zullen op het PPC-platform komen te staan. Dat is een doorontwikkeling van het MLB-platform.
Kijk, dat zijn een paar hele stevige automotive maaltijden. Audi zal dan daarna ook flink gaan doorpakken, want voor 2025 staan er ook nog een hele hoop nieuwe modellen op de planning, zoals een nieuwe Q3, Q6 Sportback en een Q9. Audi heeft wel een beetje haast met sommige modellen. Naast het feit dat het merk een tikkeltje laat is, is Audi voornemens om na 2026 enkel en alleen nog maar elektrische modellen te lanceren. Audi is nu een van de weinige merken die daar nog níet op terug is gekomen.
Bron: Volkswagen Group.
Gulli zegt
Poahh die A6 en die Avant liggen toch wel erg lekker op het netvlies hoor 😍
lekkerlinksrijden zegt
ja zeker waar behalve die rare dingen onderaan de achterkant. Zullen wel uitlaat kokers zijn maar het ziet er niet uit. Trek dit straks met gewoon 2 ronde pijpjes aan 1 kant en vele malen mooier, geen dank.
Gulli zegt
Eens, laten we hopen dat die niet voorbij de conceptstatus komen
mashell zegt
Vraag je nou serieus om asymmetrische uitlaat pijpjes op een elektrische auto? De uitlaatstaarders houden helemaal niet van fake uitladen en kunnen je zomaar wat aan doen.
Robert zegt
Erg fraai allemaal. En ook onbetaalbaar voor de goegemeente.
Dutchdriftking zegt
Toen Audi serieus premium werd zo rond 2005 kwamen ook alle modellen tegelijk toch? Eerst de R8 in de showroom, en heel snel een verse A4/5/6/8 er naast om daadwerkelijk te verkopen. Zeker bij de eerste generatie single frame grille modellen werkte dit als een tierelier.
kilum zegt
Maar is die nieuwe A6 nu in feite gewoon een ID6 met een andere koets en Audi logo’s? Of is het een totaal andere wagen?
gekketurbo zegt
Andere wagen, want andere platform. En ik neem aan dat je de ID7 bedoeld. A6 zal veel meer luxe tierlantijntjes hebben dan de ID7, zoals luchtvering. Al moet ik zeggen dat het verschil in beleving minimaal zal zijn. De vraag is wat de prijs gaat doen. De Q6 is er vanaf €65k. De A6 zou iets goedkoper moeten zijn, dus sub €60k. En laat dat net de prijs van de ID7 zijn…
JelmerS zegt
vergelijkbare i5 of EQE word Al voor meer geld verkocht dan die instapprijs van de Q6, ik denk dat we hier lekker worden gemaakt met prijzen die niet realistisch zijn en/of episch kale uitvoeringen. Die Q8 lijkt al een fors stuk duurder gemaakt te zijn om wat ruimte te maken voor de Q6, ik meende dat je eerst nog voor iets van 71k kon instappen in de Q8
gekketurbo zegt
Zie dat de huidige A6 30cm langer is dan de Q6. De huidige EQE begint op 68k, i5 vanaf €75k. De laatste lijkt me zeer hoog geprijsd. De huidige A6 heeft een vanaf prijs van €55k in Duitsland.
Denk dat de A6 etron niet ineens €10k extra gaat kosten ten aanzien van de huidige A6, maar we gaan het zien…
mashell zegt
ID7 is MEB (ID.6 ook maar dat is een extra grote ID4 voor China)
A6 wordt een PPE auto. 800V techniek dus veel sneller snelladen dan 400V MEB kan.
En natuurlijk de andere premium zaken zoals beter sneller infotainment, sterkere en stillere airco betere vering/demping etc.
David zegt
Premium zaken zoals beter infotainment, snelladen en betere airco?
Dat klinkt als een autoverkoper die iets probeert op te hemelen omdat het de concurrentie niet kan bijbenen.
Een Peugeot 208 heeft tegenwoordig al “premium” airco, als bestuurder kan je toch geen 4K HDR films kijken en (800V) snelladen is eigenlijk een minimum om elektrisch rijden te overwegen.
PrettyAwesome zegt
Zolang je niet naar de gril kijkt zijn ze redelijk om aan te gluren en vertonen ze zelfs een ingetogen vorm van sierlijkheid. Maar meine liebe… die gril, wat ooit begon als single frame gril is verworden naar ‘completely hideous all nose frame’.
degrotemuis zegt
Die A6 met die diffuser tunnels zonder metaalrandje ziet er van opzij en van achter wel echt lekker uit. Die klont plastic voorop met daaronder dat mini grille geval met e tron erop vind ik iets minder geslaagd, maar ja, Aziatische smaak denk ik. Beetje Genesis G80ev vibe. Maar inderdaad nog altijd beter dan wat BMW uitspuugt, inclusief die X3-met-wat-kenmerken-van-de-Neue-Klasse en de lomp-en-imposant-maar-niet-meer-sierlijk-5-serie.
Stay Positive zegt
@willeme: “alle even nummers hebben een plofmotor”…
Je bedoelt dat alle oneven nummers een plofmotor krijgen. Blijft inderdaad verwarrend haha.
cossiekiller zegt
Die Stinger is niet mis.