Mercedes probeerde een aantal jaren terug een ‘auto’ te bouwen waar kennelijk niet genoeg mensen op zaten te wachten. Audi gaat kijken of zij meer succes kunnen krijgen.
Uit een ander vaatje tappen kan soms best goed uitpakken. Mercedes hoeft bijvoorbeeld niet enkel maar luxueuze limousines en SUV’s te bouwen: in samenwerking met Renault en Nissan kwam er ook een aardig arsenaal ‘betaalbare’ auto’s. Denk aan de toepassing van een Renault-dieselmotor voor de A-Klasse en het lenen van de Kangoo als Citan. Dat werkte prima. Iets wat minder goed werkte is het lenen van de Nissan Navara om de Mercedes X-Klasse te creëren. De X-Klasse heeft bestaan van 2017 tot en met 2020 voordat Mercedes de stekker eruit trok zonder opvolger. De X-Klasse had een Mercedes-neusje, maar was onderhuids sterk gebaseerd op de Nissan Navara en Renault Alaskan. Kennelijk zit niemand te wachten op een premium-achtige pickup truck.
Pickup truck van Audi
Audi durft het echter wel aan om eens te kijken naar een pickup truck. Volgens CEO Markus Duesmann is het een serieuze optie om een Audi pickup te verkopen. Nog niet met zekerheid uiteraard, maar Duesmann liet weten dat er binnenkort een ‘aankondiging voor zoiets speciaals aan kan komen’. Bovendien zou het best kunnen, een Audi pickup. Er is een aardig arsenaal kleine(re) pickup trucks en niet in de laatste plaats eentje die eraan komt van… Volkswagen!
Premium Amarok
Daarmee zou de Audi pickup truck precies hetzelfde zijn als de X-Klasse. Een platform van een ander mark binnen de groep waar Audi een iets ‘hoger in de markt geplaatst’ model van kan maken. In de volksmond heet dat ook wel premium. Dat is altijd een moeilijke, want de termen ‘pickup truck’ en ‘premium’ staan lijnrecht tegenover elkaar. Pickups zijn bedoeld voor de werkplaats en alle viezigheid en schade die dat aan een auto oplevert. Laten we het zo formuleren: wat heb je aan lederen stoelen als de enige broek die de stoel ziet een vieze werkbroek is. Bij de X-Klasse werd het duidelijk dat een mooi en hoogwaardig Mercedes-interieur combineren met functionaliteit nog aardig lastig is. Bovendien: als een simpel werktuig je ideaal is, waarom zou je dan niet de simpelere versie, in dit geval de VW Amarok of Ford Ranger, overwegen?
Schrijven we daarmee de Audi pickup truck al af voordat ‘ie bevestigd is? Ja. Maar met als kanttekening dat we wel benieuwd zijn naar wat voor draai Audi eraan zou kunnen geven. Zij zullen vast ook doorhebben dat de X-Klasse geen succes was, dus het moet sowieso iets compleet anders worden dan dat. Zou jij een Audi pickup overwegen? (via Autocar)
tmenges zegt
Wat een onzin, Mercedes heeft sowieso al een lijn aan bedrijfswagens , als het bij hen al niet lukt waarom bij Audi wel?
ghini zegt
@tmenges: daarom had ik idd wel verwacht dat het MB wel zou lukken, blijkbaar niet.. De stap voor Audi is idd groter dus lijkt me lastig.
zesinlijn zegt
Nee
hanstadema zegt
Een hoogwaardig Mercedes-interieur in de X-klasse? Wel eens gezien in het echt? Echt een afknapper.
Een leder interieur in een pick-up is juist perfect voor de vieze werkbroek. Vooral als het leder zwart is.
Zo, m’n eitje kwijt.
Loek zegt
@hanstadema: dat was juist het punt van die zin. Een normaal Mercedes interieur is prima hoogwaardig, maar die in de X-Klasse… niet bepaald. Op zich prima, maar dan is de grootste verkoopreden t.o.v. een Navara wel een beetje weg.
mashell zegt
Maar was dat X klasse interieur op hetzelfde niveau als dat van de Citan, Vito en Sprinter? Ik denk eigenlijk dat het doel van de X klasse niet was in een premium pickup aan te bieden maar in een pickup aan te bieden tussen de andere Mercedes bedrijfswagens.. En al snel bleek dat niemand daarop zat te wachten.
wimof zegt
Kwaliteitsbesef is helemaal zoek, alleen blinkende plaatjes op ’tinternet zijn de basis (geworden)
rogerzz zegt
Voor het eerst hoop ik dat hij door de combinatie Audi BTW en BPM zo duur wordt dat we hem nooit zien. Als Boomers in een dorp met een ‘statussymbool’ Audi Pick-up voor de leuk boodschappen gaan doen met zo’n ding.. brr.
Business-wise is het toch voor 80% graaien in de Volkswagen onderdelenbak en Audi logootjes plakken met een hogere marge, makkelijk marktaandeel pakken.
Johanneke zegt
Het is maar wat voor status je aan het statussymbool hecht. Voor mij is het oh wat zielig, zo’n leeg leven dat je hier je stijve tepel van moet krijgen.
jaapiyo zegt
Oprecht trots op de fotosoep @loek
tjorque zegt
Ik had liever een RS6 pickup gezien…
Loek zegt
@jaapiyo: hah, thanks!
harrie zegt
Ik zie zeker wel een markt, gewoon de hele pinautomaat achterin je RS pickup.
mashell zegt
Voor de VS om daar belasting voordelen voor pickups goedkoper een Q7 afgeleide aan te kunnen bieden, dat zou kunnen werken. Maar een serieuze bedrijfswagen, daar kan Audi beter ver van blijven.
560pk zegt
Ik zit nu in Zuid Florida, waar de luxe pick up zo’n beetje de maat der dingen is. De markt is er dus zeker. En de MB Navarra is mislukt omdat ze het idee belabberd uitgewerkt hebben. Veel duurder dan de Nissan, qua design veel te dicht bij de Nissan, en met een interieur dat nou niet echt op MB niveau was.
iphonistvongates zegt
Holden Ute V8 from down under maar dan met een V4/V5 + 2 turbskies? 🤔
Joost zegt
RS6 blok erin en je hebt een statement, net zoals destijds met de GMC Syclone.
In alle andere gevallen? Waarom zouden ze? Audi zit helemaal niet in dat segment.
Dutchdriftking zegt
Het kan werken, maar niet als ‘premium’ Amarok. Maak er dan een soort tegenhanger van de G-klasse van. Die pick-up van Mercedes met 6 wielen deed het prima.
pindakoning zegt
Het punt in NL van de X-klasse was dat die niet met dubbele cabine op grijs kenteken kon