Klappen voor de boksbeugel. Audi gaat de bietenbrug op in de Verenigde Staten.
Het is niet eervol om negatief te doen over een concern dat dezer dagen toch al de nodige problemen kent. Doch wij zijn ook immer fair and balanced en van de pure meningloze feiten in plaats van de feitenloze meningen. Dus zodoende kunnen we er niet omheen: Audi gaat de bietenbrug op in de Verenigde Staten.
Er was een tijd dat de boksbeugel op pad leek om een echte echte concurrent te worden van BMW en Mercedes. Of om die merken zelfs voorbij te streven (check historisch perspectief). Maar echte kenners wisten altijd al dat dat met FWD niet kon lukken. Vooral in het immer conservatieve Amerika, kwam het merk nooit echt van de grond. Het hoogtepunt kwam omstreek de tijden van de E92 M3 en B7 RS4, toen Audi en BMW elkaar trolleerden met billboards. Hoewel BMW die veldslag won, was het voordeel voor Audi dat de concurrent hen serieus nam.
Sindsdien hebben we echter gezien dat BMW en Mercedes qua wereldwijde verkopen weer zijn uitgelopen op het merk met de vier ringen. En dit jaar, gaat het bijzonder matig voor Audi op de belangrijke Amerikaanse markt. De cijfers voor het derde kwartaal zijn nu bekend. En daarin boekt Ingolstadt een min van maar liefst 21 procent. Met name de modellen met verbrandingsmotor verliezen fors aan terrein. Enige lichtpuntje is de nieuwe Q3, die de schade nog enigszins beperkt.
Desalniettemin; Audi verkocht in Q3 46.752 units, ten opzichte van 59.535 units in dezelfde periode vorig jaar. Over het hele jaar staat de teller nu op 139.665 verkopen in Amerika, ten opzichte van 167.880 in de eerste drie kwartalen van 2023. Ter vergelijking: Bimma dat ook een relatief matig derde kwartaal had verkocht in dat kwartaal 78.128 auto’s in Murica. Voor München staat de teller over het hele jaar nu op 253.840 units, vrijwel hetzelfde aantal als vorig jaar (254.363).
Kortom, de boksbeugel krijgt rake klappen in Trumpmanië, waarvan akte.
str8six zegt
Het gaat volgens mij toch altijd al matig met Audi in de US?
Hawkeye72 zegt
Het gaat ook al jaren achteruit met de modellen/kwaliteit/design van Audi, dus vreemd is het niet.
Roskampies zegt
Zie ook steeds vaker yt-ers mekkeren over de matige kwaliteit van euro mobielen en de bijbehorende motoren. Toeval?
verdebosco zegt
Yt’ers? Is dat net zoiets als meeëters of had je last van dikke vingers?
ouwedibbes83 zegt
YouTubers
fanboy zegt
Slechte zaken als de VAG groep zowel in de US als ik China terrein verliest.
cdlop01 zegt
Vind de nieuwe Skoda een interieur afwerking hebben inmiddels op niveau van een Audi…… . Audi en ook VW, Porsche, Bmw, Mercedes zitten al jaren zwaar te bezuinigen op materiaal gebruik, afwerking en veel teveel modellen…..dan kan je niet meer excelleren in elk segment…. . Tevens focus op China, vooral Bmw, en minder op Europese smaak.
Erg jmmr want vond Audi jaren geleden toch wel de top, nu allang niet meer.
Er is eigenlijk aan de Duitse ‘premium’ meuk niet zoveel meer aan, vroeger was het wat mij betreft stuk beter voor elkaar, jaren 80, 90…. .
B00G1E zegt
Je kunt in de vs helaas geen skoda, seat, cupra spul kopen. Moet het doen met Volkswagens die vaak uit Mexico komen of Audi’s.
mashell zegt
Ik zie al meteen (onderbuik?) reacties waarin kwaliteit, china en materiaal gebruik genoemd worden. Maar als je naar de cijfers kijkt is het eigenlijk heel simpel, de A4 en de Q5 zijn ingestort. En daarvan hebben ze net afgelopen kwartaal nieuwe modellen aangekondigd, kon wel eens de oorzaak zijn… Met een nieuwe Q6 die net begint, een nieuwe A6, een nieuwe A5, een nieuwe Q5 en een nieuwe Q3 die ook niet lang meer kan duren kunnen we begin volgend jaar een artikel verwachten: verkopen Audi in de VS geëxplodeerd!
PunicaOase zegt
Precies dat! Er komen een hoop nieuwe modellen aan, dus daarop wacht de koper logischerwijs even.. Overigens herken ik wel dat je BMW en Mercedes veel meer ziet in de VS dan Audi..
cdlop01 zegt
Vw heeft de zeer belangrijke Usa markt links laten liggen, Audi hinkt achter Bmw, Lexus, Mercedes aan. Focus Vw was veel teveel ” China”, arrogante managers, ID debacle en niet te vergeten Dieselgate. Vw staat er zeer slecht voor, verkopen hollen achteruit wereldwijd en bezuinigingen op materialen en afwerking al 10 jaar aan de gang….. daar zijn de nieuwste modellen duidelijk voorbeeld van.
verdebosco zegt
Audi is Alfa in het groot. Je hoopt nog op Urquattro’s, TT 3.2’s, RS2’s, RS6 V10’s, maar je krijgt niets meer. De koek is op. Ook elektrisch niets waar je echt warm van wordt. De laatste 10 jaar best mooie concepten gezien, maar niets gerealiseerd naar massaproductie. Audi lijkt of -waarschijnlijk- is lamgeslagen door Dieselgate en nu een merk van breedbekkikkers en VW-makeovers. Zonde.
ouwedibbes83 zegt
Eens dat kijken naar kwartaalcijfers erg korte termijn is, wanneer de vraag sterk beïnvloedt wordt door nieuwe modellen. Jaar op jaar laat Audi ook geen geweldige trend zien. Bij jouw rijtje mag je de daling van de Q7 nog zetten, dat is ook een grote impact. Zowel in aantallen als omzet (als marge wss)
rogerzz zegt
De uitdrukking ‘gaat de bietenbrug op’ wordt wel enorm verkeerd gebruikt, structureel, op Autoblog. Dat mag wel even besproken worden op de volgende Autoblog heidag.
Feitelijk zijn de afzet-aantallen in een bepaald land wat lager, zonder enige consequenties dus? Genoteerd..
MarcoM zegt
Feit is wel dat “mindere” merken steeds meer premium uitstralen en men geen 80k wil aftikken voor een auto waarvan deurpanelen loslaten en de stoel instap na 40.000 km al versleten is.
italned zegt
Waarschijnlijk moeten Europese autobedrijven kapot want nu is de wereldmacht China, dat wordt ook gepusht door die verschrikkelijke Elite criminelen.
Einde ook voor de VS.