Gelukkig maar, Audi gaat AMG niet achterna met scheetjes.
Het gaat ooit gebeuren. Dat je over een jaartje of 40 moet gaan uitleggen dat het aantal cilinders van een motor er echt toe doet. Je klein kinderen zullen je aankijken of je knettergek geworden bent. De emotionele tirade over het aantal cilinders van een ouderwetse plofmotor bestaat straks niet meer.
AMG nam het voortouw en lanceerde vorige week de Mercedes-AMG C63 met extreem veel vermogen uit slechts een viercilinder motor. Het systeemvermogen van 670 pk is natuurlijk veel te veel, maar alleen al uit die 2.0 zestienkleppert haalt AMG een onvoorstelbare 476 pk!!! Met fabrieksgarantie! Dat kregen zelfs Subaru en Mitsubishi niet voor elkaar met hun opgefokte Impreza’s en Evo’s.
Audi gaat AMG niet achterna
Romantici en fans van luchtverontreiniging zullen de oude V8 missen, die met zijn onmiskenbare brullende geluid veel indruk maakte. Nu is het maar de vraag: zet dit een precedent voor de concurrenten van AMG, te weten Audi Sport en BMW M? Betreft Audi Sport kunnen we je een verhelderend en verblijdend antwoord geven: Nein!
Dat zegt Constantin Dressler tegen CNet. Dressler is de grote baas van de Audi Product Marketing-divsie dus wij gaan ervanuit dat hij op de hoogte is van de producten die eraan komen.
Uiteraard zullen we onze auto’s elektrificeren, alleen komt er géén viercilinder.
Constantin Dressler, kan een dikke motor wel waarderen.
Audi RS-Q5 wordt de eerste
Een kleine motor is niet zozeer altijd beter, ook niet op papier. Als je werkt met een plug-in hybride aandrijflijn, dan kun je grotendeels de WLTP-cyclus rijden op de elektromotor. Of je nu een V8, V6 of viercilinder eraan hebt gekoppeld, maakt dan niets uit. De viercilinder is wel in het voordeel qua gewicht. Ondanks dat we de C63 met 2.100 kilogram zwaar vinden, wacht maar totdat alle M’s, AMG’s en RS’en voorzien zijn van hybride aandrijflijnen.
De eerste die zo’n aandrijflijn krijgt is de Audi RS-Q5. Deze combineert de Porsche 2.9 V6 biturbo met een elektromotor. Het is voor het eerst dat er een RS-versie van de Audi Q5 komt. Ook de komende RS4 en RS5 zullen waarschijnlijk deze aandrijflijn krijgen, alhoewel dat nog niet door Audi zelf is bevestigd.
Meer lezen? Dit zijn de 11 coolste Audi RS-producten!
dare2think zegt
Ze gaan het niet doen, maar misschien komt dat ook omdat ze het op dit moment niet kúnnen. Immers, de echte hete Audi hatchbacks maken allemaal gebruik van de 5-cilinder die al even meegaat. Hoewel er makkelijk 500 pk uit de Golf R viercilinder geperst kan worden, willen ze er waarschijnlijk geen fabrieksgarantie op geven. Om die 500 pk’s uit een R motor in het dagelijks leven betrouwbaar te krijgen, zijn investeringen nodig en in deze tijd zijn die niet goed uit te leggen. Dan maar liever iets wat al betrouwbaar is van de plank halen om in een hybride te leggen, en veelcilinders hebben ze al. Mercedes heeft geen 5-cilinder heritage mee te slepen en heeft daarom al jaren vol in kunnen zetten op juist pk-geweld uit een 2.0 viercilinder.
Foramen zegt
Geef mij maar de vijfcilinder van Audi in plaats van de V6, op die manier kan ik downsizen wel aan.
Marc zegt
Alleen Audi totaal de weg kwijt, kunt “alleen” nog van die EV’ vrachtautotjes krijgen om in’t dorp rond te rijden
CYBRTRK zegt
En nu in het Nederlands
Edge zegt
Ik zou vooral niet te vroeg willen juichen, want wat heel goed zou kunnen en níet tegen deze uitspraak in zou gaan is dat ze de viercilinder compleet overslaan en meteen volledige EV’s van maken.
Jagris zegt
Liever nog een elektrische RS dan een opgefokte viercilinder. Daarentegen denk ik dat audi het nog best lang vol houdt met hun fossiele RS modellen
wimof zegt
AMG 476pk en na 100.000-120.000 is het boem (bron Motoren Zimmer)
Dutchdriftking zegt
Een RS4 met een 5 pitter is dan ook historisch verantwoord.
cossiekiller zegt
Ik heb nochtans al meer dan eens in een snelle Audi 4-cilinder gereden…
Ot92 zegt
Liever een Rs4 met de 2.5 TFSI 5 cilinder i.c.m. een elektromotor dan de nieuwe C20e AMG