Disco inferno?
Als we het hebben over Tesla en de vernieuwing die het merk heeft gebracht in de autowereld gaat het vaak primair over het feit dat Musks waggies EV’s zijn. Maar stiekem is dat niet de enige trend die Tesla als een van de eersten heeft opgepakt. Sterker nog, de Amerikanen verenigen in hun producten de drie belangrijkste trends in de autowereld tot nu toe: elektrisch rijden, autonoom rijden en…het bedienen van auto’s middels touchscreens.
Nou is het nadrukkelijk niet zo dat we onverdeeld blij zijn met al deze dingen, noch willen we suggereren dat Tesla er de eerste mee was, want op alle vlakken is dat niet het geval. Het is echter wel het pakketje dat ze goed voor elkaar hebben en dat andere fabrikanten nu proberen te kopiëren, of iets eleganter gezegd, te verbeteren.
Een van die merken/concerns is VAG, dat nu ook verschillende EV’s op de markt brengt met Bladerunneresque interieur. De Taycan is er daar eentje van. Net als wij is lang niet iedereen er fan van dat je het volume van de radio in de Taycan moet aanpassen in een submenu van het touchscreen, maar dat is wel de richting die VAG wil inslaan. Ook de mindere goden van het bedrijf hebben in toenemende mate touchscreens, van een Polo tot een RS Q8.
Als het aan Audi’s hoofd design Marc LED Lichte ligt -extra gratis tongtwister op de zaterdagavond-, zet deze ontwikkeling zich nog verder voort. Hij wil het liefst álle knoppen in het interieur vervangen door touchscreens en voice control. Voor hele conservatieve mensen kan er hooguit nog een volumeknopje op het stuurwiel vanaf. Op deze manier blijft er een schermlandschap over waarop je met ‘augmented reality’ kan spelen. Het is immers wel fijn om even te ontsnappen aan de keiharde realiteit dat je geen knoppen hebt in je dure auto.
Of de visie van Lichte haalbaar is blijft een beetje de vraag. Zo worden sommige fysieke knoppen op dit moment namelijk nog afgedwongen door regelgevers. Maar is deze toekomst los daarvan wenselijk, of heb je toch liever zo’n prettige iDrive-knop tot je beschikking?
karaya zegt
Als Tesla niet de eerste was, welk merk was dan wel de eerste?
Achterstand door techniek.
markos78 zegt
Echte mannen draaien gewoon graag aan knoppen.
marc94 zegt
@markos78: met name het “submenu” deel wat hier in het artikel staat is de reden daarvoor. als ik de temp van de CC wil aanpassen, moet dat met 1 slinger aan een knop. en hetzelfde geld voor volumes. als zulle veel gebruikte functies meer dan 1 handeling vereisen is dat gewoon bloed irritant.
dromedaris zegt
@marc94: amen
Paul58 zegt
@marc94: precies een tesla model s;). Belangrijke zaken heel snel bedient via bijvoorbeeld knopjes of het stuur zoals volume, snelheid cruise control, volgafstand cc, temperatuur (tevens eenvoudig en snel te regelen via touchscreen), ruitenwissers, spraakbediening, media, stoelverstelling etc. De rest van de settings werkt veelal automatisch of kan eenvoudig worden bediend via het touchscreen wat door updates up to date zal blijven. Je kan veel zeggen over tesla (afwerking oid) maar je kunt niet ontkennen dat ze een gebruiksvriendelijke high tech interface hebben.
bugboy zegt
@markos78: De iPhone werd ook weggelachen, omdat die geen fysiek toetsenbord had. Degene die het hardste lachte (Microsoft) faalde het hardst in de volgende 10 jaar op dat gebied. Zo lang richtingaanwijzers en volume maar met knoppen kunnen vind ik het prima.
pel96 zegt
Mooi. Heb ik naast mijn studieschuld een tweede reden om geen Audi te kopen. Touchscreens en stembesturing zijn leuke speeltjes op een telefoon maar vreselijk onhandig en totaal niet ergonomisch.
Tonnie zegt
@pel96: ik heb een studieschuld en zo’n audi, wordt van beide niet blij. Maarja, de keuze was (grotendeels) niet aan mij(wat de audi betreft). Zit zo vaak verkeerd met zo’n touchscreen en t werkt voor geen meter. Liever wat meer fysieke knoppen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@pel96: wel gestudeerd maar toch een digibeet.
posthumus zegt
@pel96: Kijk: én gestudeerd, én verstandig :)
monsieurleloure zegt
https://a2-freun.de/forum/uploads/monthly_2016_08/Lichtschalter_Drehknopf_entfernt.JPG.fcc6d62331ee4c2a4484c744ef7603cf.JPG
sportevo zegt
@monsieurleloure: ik wil de rest van de auto waar dat in heeft gezeten wel eens zien.
moveyourmind zegt
Mooi balen…
Ik werk op de testafdeling van ’s werelds grootste fabrikant van loze knopjes en heb me nooit zorgen te hoeven maken om mijn baan. Loze knopjes moeten toch zorgvuldig en uitgebreid getest worden om er zeker van te zijn dat ze keer op keer werken, ook na honderdduizenden kilometers.
Audi is veruit onze grootste afnemer, als die wegvalt ben ik toch wel bang voor mijn baan.
Loek zegt
@moveyourmind: geloof het of niet, maar her en der zitten ook loze knopjes in het Audi touchscreen.
Loze knopjes met haptische feedback. Nutteloze innovatie is ook innovatie.
vaakbenjetebang zegt
@720s: In een nieuwe Cayenne is het niet anders. Vond dat zo mogelijk nog schraler overkomen dan de loze knoppen-parade die je voorheen vaak in een VAG-mobiel voorgeschoteld kreeg.
turbotoll zegt
Nu nog hip. Binnenkort sleets en goedkoop.
Touchscreens zitten immers al op koelkasten en wasautomaten.
Er komt weer een tijd dat een dashboard met echte knoppen en instrumenten weer “premium” wordt.
nietcreatief zegt
@turbotoll: *paarse broek stem* Retro Dash! Snel, betrouwbaar, duidelijk, overzichtelijk.
leaper035t zegt
Met al die schermen om je heen, wanneer kijk je dan nog naar de weg? Niets zo handig een knop die je “blind” kan bedienen.
sollie1984 zegt
@leaper035t: om maar te zwijgen over alle vingerafdrukken die je achterlaat bij een touchscreen.
unknown32 zegt
@sollie1984: Vreselijk op die audis/porsches/bentleys… Dat is 2-3x per dag met een doekje poetsen:-(
PunicaOase zegt
Nog nooit meegemaakt dat het beter werkte dan een fysieke knop..
koeckenbacker zegt
Bij nieuwe dikke bmw’s zit er een sensor voor je vinger onder de radio. Als je dan een rondje draait met je vinger, moet dis het geluid harden of zachter gaan. Binnen de tijd dat ik dat altijd voor elkaar heb, ben ik 250 meter verder. Om maar te zwijgen over de nauwkeurigheid. Je bent óf doof, of je kan alsnog de knop zelf bedienen om hem subtiel van volume te veranderen ??
reactief zegt
@koeckenbacker: Ik vind het prima werken hoor. Maar een draaiknop is wel handiger.
560pk zegt
BMW’s I-Drive (eventueel in combinatie met voice control) blijft het meest geniale bedien concept in de autowereld.
Er kan geen touchscreen (vooral dat niet) of gesture control tegenop.
sollie1984 zegt
@560pk: bij de nieuwere modellen is het zelf een combinatie van. Dus zowel iDrive als touch. En dat werk prima. Verder ben ik het met je eens dat BMW de beste bedieningsconcept heeft.
neymar zegt
@sollie1984: 1000% gelijk my friend!
edward330d zegt
De techniek gaat eigenlijk te snel. Touchscreens kunnen perfect werken als je er alle aandacht voor kunt hebben om het te bedienen. Als een auto volledig autonoom rijdt is dat ook geen probleem alleen is dat, nu, nog niet het geval.
Als ik fabrikant was zou ik, zolang we niet volledig autonoom kunnen en mogen rijden, naast een touchscreen altijd fysieke knoppen blijven gebruiken.
desalen zegt
wat een onwijs slechte titel en dito artikel
mcshine zegt
Na nu 3 maanden in de Tesla M3P te rijden ben ik overtuigd, dat je geen knopjes nodig hebt voor functionaliteiten die je maar 1x instelt en de auto selecteert als jij plaatsneemt. (spiegels,stuur,stuur modus, sport standen, navigatie instellingen etc.) Tesla heeft dat gewoon heel goed voor elkaar. Je wilt bv naar muziek (genre of artiest) luisteren niet naar een bepaald medium (DAB, FM of TuneIn).
SpeedGeek zegt
@mcshine: dat heeft ieder gemiddeld merk die meerdere sleutels bij zijn voertuig ook ? en is ook al heel oud.
mcshine zegt
@speedgeek: schijnbaar werkt het daar niet zo goed, anders was er geen geroep voor knopjes.
jaromir zegt
Kostenbesparing…
De auto’s moeten toch al een schermpje voor hun navigatie/radio. Dus dan kun je meteen de knopjes+kabels (die erachter zitten) uitfaseren. En komt alles vanaf 1 plek.
Jammer, maar begrijpelijk, alles draait om geld/winsten in deze tijden :(
Toch hou ik van mn retroknopjes :)
mashell zegt
@jaromir: niet helemaal. Achter een knop zit natuurlijk geen separaat kabel. De knoppen zitten meestal samen op een kabeltje (lin bus). De te reden hiervoor is de storingsgevoelig te verminderen (een stabiele massa is een beetje lastig in een auto die op vier rubberen banden staat). Maar de belangrijkste reden is gewichtsbesparing, al die kabeltjes samen zouden veel te veel wegen. Nu weegt zo’n touchscreen met haptische feedback (dat werkt met spoelen en contragewicht) veel zwaarder dan zo’n kunststof bedieningspaneel. Ook is het duurder. Waarom wordt het dure zware scherm dan toch ingezet? Ergonomie. An sich is een touchscreen ergonomisch gezien niet zo handig als een knop. Maar omdat het aantal functies in een auto tegenwoordig zo groot is komen de fabrikanten er niet meer onderuit. En dan is er natuurlijk ook nog het effect dat er niets meer is dat de gemiddelde consument van nu liever doet dan touchscreens aaien…
Onehp zegt
Bij fototoestellen is het natuurlijk net omgekeerd.
De goedkoopste point and shoot modellen zijn tochscreen.
De pro modellen zijn ergonomisch en kan je al het belangrijkste blind bedienen met fysieke knoppen en hebben zelfs geen touch want dat stoort…
Nu ja, Audi’s zijn inderdaad wel Point en Shoot, en in mijn arme Seat concernbroeder heb ik nog de laatste versie te pakken waar je het meeste nog zelf mag doen… Was goedkoop…. Past mij perfect…. Nooit wegdoen…
lexis zegt
Echte innovaties blijven uit autoland (Duits) . Achterstand ga je niet oplossen door overal onhandige touchscreens te monteren. Ik heb ook een knoppen auto en vind dat best handig en vooral veilig. Idem voor de digitale tellers en virtual cockpits heb je toch ech helemaal niks aan.
Paul58 zegt
@lexis: dat valt natuurlijk ook wel mee. Veel ontwikkelingen komen inderdaad uit Duitsland maar ook Volvo heeft bijvoorbeeld veel veiligheidsontwikkelingen doorgevoerd. En de Italianen (alfa/fiat) hebben voor de moderne diesels gezorgd (common rail). Een touchsceen is inderdaad niet perse een oplossing om een achterstand weg te werken wanneer het niet prettig te bedienen is. Wat dat betreft speelt tesla hier wel goed op in. Die hebben een hele fijne bedienbare interface; volume, cruisecontrol, spraak, temperatuur via een eenvoudige knopjes/stuurbediening en de rest werkt zeer vlot via het touchscreen. Waarbij ook veel functies op meerdere manier bedient kunnen worden; zoals de temperatuur (namelijk via spraak, stuur, centrale scherm en telefoon). Daarbij heb je nog veel meer handige bedienbare functies via de telefoon app en werken veel functies automatisch.
Jantje_555 zegt
liever niet zoals Tesla hoor, zelfs het handschoenkastje moet je open doen via het scherm haha
Dutchdriftking zegt
Een heel goed aanraakscherm ondersteund door knoppen is toch het meest ideaal in de auto. Voor de rit navigatie intoetsen via je scherm is dikke prima, maar tijdens de rit je radiozender/volume, cruise controle of climate-controle aanpassen zonder je ogen van de weg te halen is toch best prettig!