Dus jij dacht dat je met opties selecteren in de configurator klaar was met je Audi? Mooi niet, je kunt nu ook achteraf opties kopen.
Het kritiek op Duitse autofabrikanten is soms dat ze een ellenlange optielijst kennen, terwijl bijvoorbeeld bij Japanners veel zaken standaard zijn op een luxere auto. Nou, laten we zeggen dat de reputatie er niet beter op wordt want je kunt achteraf opties aanschaffen op een nieuwe Audi.
Dit kennen we natuurlijk al van de Golf 8 en Tesla was er nog veel eerder mee. Het een slimme manier van zaken doen. De automobilist koopt een optie en via de software wordt de feature ingeladen. Natuurlijk gaat het hier om zaken met betrekking tot assistentiesystemen en infotainment. Je kunt moeilijk een rokerspakket achteraf via de software inladen.
Drie categorieën
Er zijn drie categorieën waar je uit kunt kiezen: lichttechnologie, assistentiesystemen en infotainment. De opties zijn niet permanent, maar koop je voor een bepaalde periode. Je kunt de optie voor een maand, halfjaar of een jaar aanschaffen. Ik keek net even op de kalender, maar het is toch echt 24 november en geen 1 april. Zaken die je kunt kopen zijn onder andere het Matrix LED-pakket, digitale radio en Adaptive Cruise Control.
Ja zeggen ze bij Audi, het klinkt niet zo gek als het lijkt. Als voorbeeld noemen ze het Matrix LED-pakket. Misschien wil je deze optie alleen in de winter gebruiken, dan kun je dit voor 6 maanden aanschaffen.
Het achteraf kopen van functies op je Audi heet Functions on Demand en werkt via de myAudi app of myAudi-webomgeving. Het voordeel is wel dat als jij in de toekomst een Audi-occasion koopt je achteraf opties kunt kopen via de app. Functions on Demand is compatibel met de A4, A5 en e-tron vanaf modeljaar 2020. De A6, A7, Q5, Q7 en Q8 vanaf modeljaar 2021.
Wat kost dat dan?
Ik hoor je denken: wat kost Functions on Demand? Audi geeft enkele voorbeelden. Grootlichtassistent kost 2,50 euro per maand. MMI navigatie plus inclusief connect plus kost je 55 euro per maand. De Duitse autofabrikant zal de komende jaren het aanbod van Functions on Demand opties verder uitbreiden.
Robert zegt
Tja, Tesla heeft er ook een leuk verdienmodel mee opgetuigd, dus beter goed gejat dan slecht verzonnen?
vondick zegt
@RRRobert: als het nou opties kopen was, was ik enthousiast. ik zou best interesse hebben om wat mooie dingen bij te bestellen. Maar wat ik totaal niet begrijp is waarom ik dan meteen vast zit aan een abonnement?? Ik zou een nieuwe navi voor 1500 niet duur vinden. Maar 50 euro per maand totaal belachelijk veel te duur.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Bij BMW kun je al jaren via ConnectedDrive ook achteraf (tijdelijke) opties en services kopen. Uiteraard alleen “digitale” opties die op afstand aan/uit gezet kunnen worden. Maar ik zie niet hoe je voor een maandje led-matrix-verlichting kunt huren… Wordt dat dan in- en uitgebouwd of zo?
dees zegt
Nee, bij aanschaf laten ze je al betalen voor de led matrix verlichting.
Maar dat betekend niet dat je het ook nog maar gebruiken
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ah, duidelijk. Gewoon zonder licht rijden dus ;-)
Dan heeft mijn BMW waarschijnlijk ook gewoon richtingaanwijzers ingebouwd, maar betaal ik niet voor het gebruik ervan.
rutgerg zegt
@F36GC: bij de nieuwe BMW X5 is bijv adaptive cruise control ook zo’n optie. De hardware zit standaard in de auto en je kunt het vrijschakelen door via de connecteddrive store +/-1800 te betalen. 1 voordeel van dit soort dingen, je betaald erg geen bijtelling over.
NOLA saints zegt
@dees:
dees zegt
Nee sorry meneer. U heeft bij aanschaf betaald voor deze optie, maar niet om het ook nog te gebruiken.
Dus je betaald voor de koplampen en dan ook nog eens apart voor het gebruik ervan.
Vraag me af wat ze bij Audi geslikt hebben.
406_v6 zegt
Dus je “koopt” een adaptieve cruisecontrol voor x maanden en als die over zijn en je lekker over de Autobahn suist met je adaptieve cruise ingeschakeld en de huurtermijn is voorbij dan schakelt ie zomaar af?? Zoiets??
flatsix010 zegt
@406_v6: Ja, en dan ga je dood…
cossiekiller zegt
Kan ik dan online ook een andere lakkleur bestellen als ik eens iets anders wil?
nautique206 zegt
Veel opties zitten er al op, moeten alleen vrijgegeven worden. De eerste heeft bijvoorbeeld navigatie, maar je moet wel 595 bijbetalen voor de activatie. Er is wel wat voor te zeggen, maar over het algemeen is het vooral interessant voor de fabrikant
nautique206 zegt
@nautique206: eerste Audi A1
flatsix010 zegt
Een handige chip-tuner kan dit ook, en dat werkt voor altijd.
eirmakk zegt
Net als een app dus, de app zelf is gratis te downloaden maar als je het wil gebruiken moet je betalen. Maar lijkt mij echt wel handig. Ik zou nu graag een stoelverwarming willen die ik niet had aangevinkt.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat er voldoende chiptuners zijn die dit ook kunnen voor een fractie van de prijs?
nautique206 zegt
@dutchdriftking: valt tegen, navi activatie op de A1 is voor zover ik weet ook nog geen tuner gelukt.
Dutchdriftking zegt
@nautique206: oke, ligt het nog aan de basis hardware van de multimedia unit?
LaCotse zegt
Wat een reacties allemaal. Altijd maar geniet de negatieve kant opzoeken. Ik vind het wél handig. Stel je ziet een mooie tweedehands Audi, dan is het toch super handig dat je daar evt matrix led op kunt zetten terwijl de vorige eigenaar dat niet nodig vond? Of uitgebreide navi? Ik zag laatst een mooie Golf, maar daar miste bijv. adaptieve cruise terwijl ik dat handig vind, nu kun je die auto gewoon kopen en laat je dat aanzetten. Ik denk dat dit in de toekomst véél meer komt. Alleen nu het Audi is, is het allemaal gejat, nep, duur, etc. Ik zou willen dat er meer merken waren met deze kwaliteitsbeleving.
Richmond zegt
@rs6quattro: het is handig dat je opties achteraf kunt aanzetten, maar her tijdelijke aspect ervan is raar. Daarnaast bepaalde opties zou je verwachten dat het er ook een hardwarematige aanpassing vereist, zoals matrix lichten. Maar als dat niet nodig is dan zit het er al op, wat raar zou zijn. Net als stoelverwarming, daar heb je de knoppen voor nodig. maar nu blijkt dat her er allemaal al opzit en je moet alleen nog betalen voor het gebruik ervan en dan moet je het ook nog eens om de zoveel tijd verlengen. Beetje raar concept.
LaCotse zegt
@benja01: kan me voorstellen dat je in Oostenrijk in de winter de matrix en stoelverwarming wel fijn vindt, maar dat zomers weer uitzet. Ligt ook aan het land wellicht. Ach ja, straks is het in iedere auto zo en wordt het weer normaal.
ricksmits zegt
@rs6quattro: het nieuwe normaal
flow82 zegt
@benja01: Precies dit. Mooi dat het kan, opties na-bestellen. Maar koppel het aan de auto, en limiteer het gebruik van deze opties niet aan de eigenaar van het voertuig. Of dit nu de 1e eigenaar is of de 5e. Het zou geen draad uit moeten maken.
560pk zegt
@benja01: bij BMW hebben ze een “personal assistant”, een mens die je kan bellen en die dan zaken voor je gaat uitzoeken. Betaal je ook per jaar. Ik had het toen ik de auto nieuw kocht (leuke gimmick), daarna 5 jaar niet, en nu afgelopen zomer, toen ik voor het eerst in jaren weer met de auto op vakantie ging, weer een abonnementje op genomen. Ze hebben nog veel meer van dit soort boekbare dingen, zoals verkeersinformatie.
Matrixlicht, stoelverwarming of (misschien) actieve cruise control lijkt me een stuk onwaarschijnlijker, omdat daar bepaalde hardware voor aanwezig moet zijn.
rogerzz zegt
Ik heb een Audi, en vind het helemaal belachelijk. Dus geen standaard Audi-haat. Maar 55 euro per maand voor navigatie, als je dat 5 jaar aftikt betaal je daar 3300 euro voor terwijl het dus al ingebouwd zit en geen reet kost qua hardware/software. Dan koop ik het liever in 1x voor veel te veel geld, aan het einde van de rit is dat goedkoper.
WoutH zegt
Om achteraf op aanvraag via de app van sommige opties gebruik te kunnen maken, moet de hardware er dus al in zitten. Een upgrade in het navigatiesysteem, geluidsinstallatie of virtual cockpit dat kan ik nog wel begrijpen, want de hardware wordt daar niet per se anders van. Maar het zou toch wel heel zuur zijn als je de voorkant van je wagen in elkaar hebt zitten, en dat er dan opgedraaid mag worden voor de kosten van fancy LED lampjes, adaptive cruise control sensoren en parkeer camera’s. Waar je in eerste instantie helemaal geen gebruik van mocht maken. Dat valt toch niet te rijmen!
rs18011 zegt
Bij tesla ligt toch wel anders. Tesla ontwikkelt daadwerkelijk nieuwe technieken die jij bij aankoop niet kon krijgen. Deze kan je dan, indien mogelijk, on air ook kopen. Zo zorgen zij ervoor dat een oude tesla lang goed blijft en up to date. Dit is in wezen anders dan een auto verkopen waar iemand al heeft betaald voor de opties die al bestaan, en vervolgens daar apart een soort abonnement op moeten nemen om ze te gebruiken.
flow82 zegt
@rs18011: ben ik niet geheel met je eens. Tesla kan softwarematig zaken activeren en de-activeren. Sommige opties zouden echt bij de auto moeten blijven na aanschaf, daar betaal je bij de eerste aanschaf immers ook voor. Dat Tesla, en nu ook andere fabrikanten, voor een tweede maal willen geld willen zien voor sommige “opties” bij verkoop tweedehands is laakbaar en vrij onbegrijpelijk. Stel je voor, een Apple/Google die kosten gaat rekenen voor een up-to-date OS na aanschaf van een tweedehands telefoon. Denk niet dat dat heel lang wordt toegestaan door de overheden. Mooi dat Tesla zaken actueel houdt, maar koppel dat aan de auto als support voor een x-termijn (zoals bij telefoons en andere vergelijkbare voorwerpen) en niet aan de gebruiker/eigenaar. En erg vreemd dat er tegen deze praktijken weinig weerstand is.
mashell zegt
Je romantiseert de dingen, ik zie het zo: Tesla zet alvast de hardware in de auto voor dingen waarvoor ze de software nog niet af hebben.
flow82 zegt
Ergens toch een zorgelijke ontwikkeling. Eerst kocht je een kant-en-klaar product dat je kon aanpassen naar eigen smaak indien nieuw. Nu koop je exact hetzelfde product, dat -naast de traditionele runningcosts- ook nog eens “actueel” moet blijven dmv een abbo. M.i. zou er een (wettelijke) grens moeten worden getrokken waar een eindproduct stopt (een auto met opties) en (additionele) dienstverlening begint. Zaken als veiligheidssystemen etc, zouden bij de auto moeten horen. Zaken als een (uitgebreid) infotainment dmv abbo. Het begint op ‘legaal’ stelen te lijken.
lamborghiniaventador zegt
Dat kan ook bij Mercedes Me met bijvoorbeeld digitale radio of Apple carplay achteraf activeren. Maar dit klinkt meer naar extra inkomsten voor audi. Dat in de toekomst auto’s alle technologieën al hebben en dat je toevallig een paar simpele dingen kan activeren/kopen klinkt logisch. Maar nu betaal je toch voor “stoelverwarming” en “ACC” zodat het überhaupt er in zit? Is toch raar als dit er in zit (waarschijnlijk kostprijs hoger, dus hogere verkoopprijs) dat je hier een abonnement voor moet nemen? Als ze de auto’s vele malen goedkoper maken en dan abonnementen aanbieden kan ik het “ergens” nog begrijpen.. maar lang leve het kapitalisme zal dit niet zo worden…
ricksmits zegt
Dat met de navi etc kan ik bezg nog volgen maar is de volgende stap dan dat je een station carroserie koopt “voor de prijs van een hatchback” waarvan we allemaal dan weten dat hij duur betaald is en je maandelijks betaald voor het openen van de achterklep en het gebruiken van de binnen ruimte.
gregorius zegt
Mijn Mercedes heeft het ook. Bijvoorbeeld het automatisch parkeren. Toen ik m kocht, liep de Abo nog. Heb het 1 keer proberen te gebruiken, wilde hij niet connecten; daarna nooit meer geprobeerd; ik kan dat ding parkeren, dus waarom zou ik? Die ga ik dus mooi niet verlengen.
Voor de file-info zou ik nog wel willen betalen; maar als het 650 euro PER JAAR zou zijn, voor een service die vaak slechter is dan Google-Maps of Waze; dan zou ik overwegen om die hele auto weg te doen (of niet te kopen).
fabian159 zegt
Net even gekeken en het is nogal beperkt voor mijn audi A4, ik kan digitale radio nemen voor 9,5 per maand of smartphone interface.
Tom zegt
Volgens mij mist iedereen het belangrijkste punt. Fiscaal heb je straks een relatief goedkope auto, alle opties on-demand zijn accessoires en tellen dus niet mee voor de fiscale waarde waar de bijtelling op wordt gebasseerd.
Kassa voor de zakelijke rijder.
pjoes zegt
Sommigen kun je vanalles wijs maken denkt propaganda machine van Audi in dit geval. De zakelijke of lease rijder boeit het vrij weinig hier maken zij gebruik/ misbruik van. Net zoals andere merken. Tsja.
theghost zegt
wacht even, dus je betaald straks 70.000 euro voor een full-option audi die geen full-option is? en als je dan een optie wil gebruiken moet je die “huren”? Of worden de auto’s straks allemaal 15.000 euro ofzo?
Jochen zegt
Als het achteraf gebeurt dan kan het effect hebben op belastingen toch?
Want dan blijft de BPM achterwege en drukt het de bijtelling.
Dit lijkt mij een hele welkome aanvulling :-D
elemento zegt
Wat gebeurt er als zo een snufje kapot gaat. Zou men ook onder garantie vervangen?
miezemiez zegt
Krijg je net zoals bij telefoon abonnementen er ook een BKR-registratie bij ? Verder ook benieuwd wat het doet met de restwaarde.