De derde generatie TT kan zo weer even mee.
Het is alweer vier jaar geleden dat Audi de derde generatie TT op de markt heeft gebracht. Gisteren werd via de lekmachine duidelijk dat er een facelift aan zat te komen en nu brengt Audi het nieuws officieel naar buiten. Belangrijkste kenmerken voor de facelift zijn enkele nieuwe designelementen, een rijkere standaarduitrusting en krachtigere motoren. Tevens komt het merk met een speciaaltje om 20 jaar Audi TT te vieren.
Over het uiterlijk kunnen we kort zijn. Hier hebben geen spectaculaire maatregelen plaatsgevonden, wat je overigens niet hoeft te verwachten bij een update. De nieuwe frutsels in de voor- en achterbumper maken het ontwerp vooral drukker en in mijn ogen niet mooier. Wel een makkelijk puntje om de opgefriste TT aan te herkennen.
We springen gelijk door naar zaken die er wel toedoen. Meer powah! De 180 pk 1.8 TFSI verdwijnt en daarvoor komt de 40 TFSI voor in de plaats met 197 pk. Dit is een tweeliter motor, mocht je de badgestrategie van Audi nog niet begrijpen. Daarboven komt de 45 TFSI met 245 pk. De motoren zijn zowel met een handbak als een S-tronic automaat te krijgen.
De TTS-uitvoering is het voorlopige topmodel van de facelift. Standaard gekoppeld aan de S-tronic, komt de TTS met 306 pk. De sportiefste TT sprint in 4,8 seconden naar de honderd. Dat geldt voor zowel de coupé als de Roadster. De TTS heeft standaard Quattro, de 45 TFSI kan optioneel met Quattro worden geleverd.
Eind dit jaar staat de opgefriste TT bij de dealer. Prijzen worden op een later moment gecommuniceerd.
Speciaal model
Zoals gezegd lanceert Audi met deze facelift een gelimiteerd model. Van zowel de TT Coupé als Roadster komt een extra aangeklede 20-years uitvoering. De totale oplage bedraagt 999 stuks. Als uitrusting komt de gelimiteerde Audi met onder meer een Mokassinbruin interieur met Panuka-stikels, andere uitlaten, Matrix-OLED achterlichten, matte Audi-ringen en de nodige TT 20 years-badges.
g60gti zegt
Erg gave wagen met name het interieur schitterend!
lekkerlinksrijden zegt
Geen Tablet in het midden?
rob636 zegt
@lekkerlinksrijden: en ik vind t helemaal geweldig
lekkerlinksrijden zegt
@rob636: ik ook, lekker clean
HZW zegt
Dit is het zelfde wat Audi deed met de 2de generatie TT.
S-line exterieur wordt het standaard exterieur, en S-line wordt vernieuwd.
De Rode is nog wel acceptabel, maar de rest is een tupperware aanfluiting, wat is dat lelijk met al die extra plastic troep.
vroaaar zegt
@HZW: HZW? Staat dat voor Hij Zwetst Wartaal? Je kan jezelf beter “KortDoorDeBocht” noemen…
Rob zegt
Heeft allang niet meer de charme van de eerste TT, maar blijft een leuk karretje.
Keurig interieur ook, mits er een beetje kleur te bestellen is.
gilettelubbers zegt
Poeh dat leer in de speciale uitvoering is prachtig. Kan me herinneren dat het eerste model vaak een groen exterieur had met deze kleur leer, in mijn ogen nog steeds de mooiste TT
gove zegt
lijkt wel of elke generatie een stukje minder gay word(t),
wimof zegt
@gove: De TT was niet gay (de A5 cabrio is ooit gay car of the year geweest) gewoon een beetje voorop zoals hun leuze het ook zegt.
eelco74 zegt
Ik dacht dat alle kappers en secretaresses er al een hadden, maar kennelijk verkoopt Audi de TT nog steeds.
Ooit de eerste generatie op circuit zolder gereden, samen met de boxster. Dan weet je gelijk dat Porsche de echte sportauto’s bouwt.
Rob zegt
@eelco74:
Jup, het rijdt als een Golf. Maar dan onpraktisch. Puur een mode item. Wel een mooi mode item, dat dan weer wel.
Boomer zegt
@eelco74: Ik heb zelf een 3.2 en mijn vader een boxster s en ik kan je verzekeren dat de TT niet onder doet voor de boxster… Hij is zelfs sneller naar 100 dan de Boxster. Ja hij is wat ‘nose heavy’ maar ben benieuwd of jij het verschil weet te maken…
eelco74 zegt
@airc: je raakt het punt precies, tot de 100 gaat het nog wel. Tot de eerste bocht. Ik weet nog wel dat
Ik in de pits nog onder de TT heb gelegen om naar de aandrijving te kijken. Ik kon het niet geloven dat het een Quattro was zo onderstuurd. Wat een verschil met de boxster toen qua balans.
henkhekje zegt
@airc: een TT rijdt zeker niet hetzelfde als een Boxster.. Een TT rijdt als een dwijl.. als je de eerste generatie TT hebt, is het niet voor niets dat ze achterklep zo zwaar is. Net zoals vele snelle modellen van Audi, klopt het model niet in de basis.
roadster1976 zegt
@eelco74: nee hoor slechts 36 stuks vorig jaar en dit jaar 16 tot nu toe…
rollingstoned zegt
Wat een afschuwelijke velgen onder die gele… ?
harrie zegt
Wie bij VAG vond het een goed idee om de modellijn te voorzien van allerlei overbodige zilvergekleurd plastic rommel aan de buitenkant. Zelfs de Urus ontkomt er niet aan. .
Het ziet er uit alsof het een Ali-Express aftermarket frutsels zijn, lekker priemiejum hoor.
vroaaar zegt
@harrie: VAG: OK Harrie, we doen overal metaal. Oh, houd je er dan ook ff rekening mee dat je BPM de pan uit rijst… OK, doei!
harrie zegt
@vroaaar: of doe gewoon niet
wimof zegt
@harrie: En wij mogen de vliegen er vantussen peuteren.
tjongejongejonge zegt
Heren, of het glas nu half vol of half leeg is wat maakt het uit het is hervulbaar
Gewoon een mooie auto met een mooie oplossing voor de plek van het navigatiesysteemscherm, niet zo sportief als een Porsche maar mooier dan een dikke golf.
O plaat zegt
Geen fan van de auto, maar kan iemand een foto van het interieur naar Elon doorsturen? Misschien dat hij dan zal inzien dat een interieur meer is dan een Tablet op het dash van een Ford uit 1994 te kleven.
Boomer zegt
Heb een mk2 3.2 in mijn ogen de beste uit de serie. Kinderziektes van de eerste serie er uit, maar nog wel een atmosferisch blok en goed herkenbaar als TT en ik vind hem nog niet heel gedateerd ogen. Deze vind ik veel te druk en met 245PK minder PK dan mijn VR6. Ik blijf nog even rijden. :)
Joerek zegt
@airc: De TT-RS is wel een stukje beter uit die serie ;)
Boomer zegt
@joerek: Nee vind ik niet. Want Turbo.
berlinetta zegt
40 tfsi.. 45tfsi.. Ik dacht dat Duitsers geen grappen maken, maar dit kan toch niet anders dan een grap zijn?
karhengst zegt
@berlinetta: Deel door twee, nulletje er achter. De logica is ver te zoeken, maar marketing.
berlinetta zegt
@karhengst: 2000tfsi en 2250tfsi?
Rob zegt
@berlinetta:
Bij Audi wist je altijd direct wat je had. Een A4 2.0TDI had de letters A4 2.0TDI. Maar met steeds kleiner wordende motoren vindt het lease-volk dat niet stoer genoeg meer. Dus gaan ze net als BMW en Mercedes met volstrekt nikszeggende nummer/lettercombinaties strooien.
Aan de andere kant, boeiend, het zijn maar badges….
deboes zegt
Gaap
jippie zegt
Dit heeft wel een erg hoog Ken en Barbie gehalte.