Hehe, eindelijk. Een beetje afwisseling. Audi is Formule 1 motorleverancier vanaf 2026.
De Formule 1 is de laatste tijd een beetje saai, zeker nu Honda weg is. Mercedes, Ferrari en Renault zijn de enige motorleveranciers (en Red Bull gebruikt doorontwikkelde Honda-motoren). Maar er mogen best wat meer verschillende automerken bij komen.
Vroeger hadden we Ford, Toyota, BMW, Lamborghini, Porsche en Peugeot als motorleveranciers, om er maar een paar te noemen. Gelukkig komt er in 2026 nog een nieuwe leverancier bij! Audi is namelijk vanaf 2026 motorleverancier. Althans, die kans lijkt nu enorm groot. Audi Sport-honcho Oliver Hoffmann en Audi CEO Markus Duesmann hebben laten weten erg tevreden te zijn met de nieuwe motorreglementen die in 2026 ingaan.
Audi Formule 1 motorleverancier
De MGU-H komt namelijk in 2026 te vervallen. Dit is een bijzonder prijzig onderdeel van de motoren waar Audi zich blijkbaar niet aan wilde branden. Aan de andere kant zijn de regels dusdanig hetzelfde gebleven dat de huidige motorleveranciers zich ook senang erbij voelen. Kortom, dankzij het aanpassen van die reglementen is de weg vrij voor Duesmann en Hoffmann waardoor Audi Formule 1-motorleverancier wordt in 2026. Dat meldt Racefans.
Hiermee is overigens formeel nog niet bevestigd dat Audi een nieuwe F1 motorleverancier is in de F1. Daarvoor moet het nu nog worden voorgelegd aan de Raad van Commissarissen van Audi. De kans dat het wordt toegekend door hen is bijzonder groot. Dankzij fiat van de RVC mochten Hoffman en Duesmann aan de gesprekken deelnemen en vooronderzoek doen. Audi wordt al al langer in verband gebracht als F1 motorleverancier voor 2026, al dan niet met McLaren.
Marketing
Ondanks dat er niet met elektrische auto’s wordt geracet, is de F1 alsnog interessant. Audi zal rond die periode zeker meer EV’s verkopen dan dat ze nu doen. De F1 is een geweldig uithangbord om naam te maken bij het grote publiek. Een grootste wereldwijde marketingcampagne opzetten kost niet heel erg veel minder dan F1-deelname.
Audi is niet een merk dat steevast in de hogere motorsport-regionen te vinden is (zoals dat met Porsche en Mercedes wel het geval is). Echter, de keren dat ze meedoen, is de impact enorm geweest. De F1 blijft nog een tijdje heel erg spannend.
Via: Grand Prix Radio.
bernoulli zegt
Mooi!
Robert zegt
Ben ik benieuwd of ze zelfstandig een Formule 1 motor gaan bouwen of dat ze zich ergens inkopen (in bijvoorbeeld Red Bull Powertrains), of in een samenwerking met een andere motorenbouwer met racing pedigree (Cosworth? Porsche? )
Erik zegt
Als men zich inkoopt bij Red Bull Powertrains dan kunnen ze bij Audi kijken hoe je goede motoren bouwt. Dan wordt het misschien nog wel eens wat binnen het VAG concern om goede motoren te leveren in de particuliere sector.
theblazerunner zegt
Ze zullen wel moeten want F1 heeft tegenwoordig ook een limiet hoeveel motorolie er verbruikt mag worden.
henkp1 zegt
Bestaat de F1 dan nog in 2026??
mashell zegt
We rijden nu allemaal auto’s maar paardenrennen zijn er ook nog steeds. Dus het is mogelijk dat de F1 nog steeds met verbrandingsmotoren rond rijdt terwijl de samenleving al lang elektrisch rijdt.
rolov zegt
@mashell: goeie 😄
jaapiyo zegt
Goed nieuws dat er interesse is in de sport bij een groot bedrijf als VAG. Ben benieuwd of het Andreas en McLaren wordt of toch een Duits-Oostenrijkse alliantie met Red Bull als fabrieksteam.
Dutchdriftking zegt
En nu de vraag of het Mclaren, Redbull of allebei gaat zijn.
mashell zegt
En hoe past dit in de elektrificatie plannen? Ik vind het maar raar.
Edge zegt
Ik heb nog wel een ander scenario voor ogen: Audi wordt helemaal geen motorleverancier, althans niet in de traditionele zin van het woord. Ik denk dat Porsche zich bij Red Bull Powertrains gaat inkopen, waardoor Red Bull Racing het fabrieksteam van Porsche wordt. AlphaTauri gaat vanzelfsprekend als zusterteam óók met die krachtbron rijden. En Audi? Die starten een eigen team, maar gaan met gerebadgede Porsche-blokken rijden. Zo hebben beide VAG-automerken hun Formule 1 deelname, maar hoeft er maar één nieuw F1 team te komen en hoeft er maar één motorblok ontwikkeld te worden.
ghini zegt
@Edge: tja wie weet, maar ook dit lijkt me niet heel waarschijnlijk. Doordat ze dan zelf niks ontwikkelen kunnen ze moeilijk pronken met die motoren, iedereen zal roepen ja maar het zijn eigenlijk gewoon nog de honda blokken. Dan zouden ze net zo goed titel sponsor kunnen worden zoals Alfa, of eerder TAG Heuer. Nee ze zijn echt naaar die meetings gegaan omdat ze zelf willen bouwen. Daarnaast lijkt het me niet vreemd dat Honda een afspraak heeft dat zon move niet mag. Ik denk namelijk dat Honda gewoon terug komt. Niet volgend jaar al, maar wel voor 2026. Ze moesten nu even uitstappen maar de meeste medewerkers zijn over, ze helpen achter de schermen met soepele transitie etc. Maargoed, we gaan het zien. 2026, dan is er alweer hoop gebeurd en veranderd in de wereld en in F1. Eerst die autos van volgend jaar maar eens..
joosstra zegt
En dan hopelijk weer met een 6 liter 16 cilinder, ontwikkeld door Ferdinand Porsche, zoals de vooroorlogse Auto Union Typ C.
Zie filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=eAEE5ScmjAQ
kroon zegt
Terwijl meerdere fabrikanten stoppen met het ontwikkelen van ICE motoren, gaat Audi pas over 4 ICE motoren leveren? Formule 1 zal dan waarschijnlijk nog vooral op fossiele brandstoffen rijden. Iets waar Audi juist vanaf wil.
Dat laatste zijn misschien niet volledig eerlijke plannen van Fraudi?
maksym357 zegt
Clickbait titel, dit nieuws is niet officieel bevestigd. Niet correct om dit pas halverwege het artikel te weten te komen.