De winst is gigantisch gekelderd.
Het is begin november en dat betekent dat automerken massaal informatie delen over de kwartaalcijfers. Het is een mooie graadmeter om te zien hoe de vlag erbij hangt. Dit jaar is dat extra interessant dankzij de verschillende problemen waar autofabrikanten tegenaan lopen. Trage EV-verkopen, concurrentie uit en weinig verkopen in China zorgen voor tegenslagen. Zo lopen BMW en Ferrari bijvoorbeeld wat verliezen op. Audi heeft er nog een heikel punt bij: de fabriek in Brussel.
Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar hier alsnog een korte samenvatting. Audi dreigde de productie van de Q8 e-tron in de Brusselse fabriek stil te leggen. Daar waren de medewerkers het niet mee eens en dus werd er gestaakt. Het werk werd niet alleen neergelegd; een stel grapjassen jatten uit protest 200 sleutels. Je kunt zeggen van de actie wat je wilt, ludiek is het wel.
Helaas voor de medewerkers hielp het niet: de Audi-fabriek in Brussel (of eigenlijk in Vorst) gaat in februari van volgend jaar dicht. Volgens het Belgische De Tijd zou er een partij zijn die de fabriek wel wil overnemen. De nieuwe eigenaar zou er bestelauto’s gaan bouwen. Op 12 november moet er meer duidelijkheid over de toekomst van de fabriek komen.
Dit kost het sluiten van de Audi-fabriek in Brussel
Terug naar de kwartaalcijfers van Audi. Hier vallen positieve dingen op aan de zijde van Lamborghini, maar ook negatieve zaken. Met name het verschil in nettowinst aan het einde van het afgelopen kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023.
Onder het kopje ‘Winst Q3 belast door kosten door de reorganisatie van de Audi-fabriek in Brussel’ valt te lezen dat de winst met 91 (!) procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. In 2023 boekte Audi nog een winst van 1,178 miljard euro. Dit jaar is dat nog maar 106 miljoen euro.
Audi ziet dus zomaar 1 miljard euro minder binnenkomen dan vorig jaar. Overigens legt het Duitse merk niet volledig de schuld bij de Q8-fabriek. Ook ‘moeilijke economische omstandigheden en hoge concurrentiedruk’ hebben meegespeeld bij de tegenvallende resultaten. Ondanks deze teleurstelling houdt Audi hetzelfde financiële doel voor het einde van 2024. Dat is om tussen de 63 miljard en 68 miljard euro omzet te boeken. Op dit moment staat te teller op 46,2 miljard euro.
406_v6 zegt
Die doelstelling van 63 miljard winst zal wel omzet zijn…
Joris24 zegt
Ja en ze hebben YTD 2.1 miljard winst gemaakt en geen 106 miljoen. https://www.audi.com/en/company/investor-relations/key-figures.html
Joris24 zegt
“Ondanks deze teleurstelling houdt Audi hetzelfde financiële doel voor het einde van 2024. Dat is om tussen de 63 miljard en 68 miljard euro winst te boeken.”
Volgens mij haal je omzet en winst door elkaar. Daarnaast lijkt het nu alsof ze dit jaar pas 106 miljoen winst gemaakt hebben in jouw artikel, maar dat is 2.1 miljard YTD.
tommycooker zegt
Nou nee hoor, omzet en winst zijn niet hetzelfde. Die worden wel vaker door elkaar gehaald.
https://www.volkswagen-group.com/en/articles/audi-group-challenging-market-environment-shapes-financial-performance-in-the-first-nine-months-18826#:~:text=Forecast%20for%202024,billion%20and%20%E2%82%AC3.5%20billion.
Robert zegt
“Dat is om tussen de 63 miljard en 68 miljard euro winst te boeken. Op dit moment staat te teller op 46,2 miljard euro”
Ik denk dat waar hier ‘winst’ staat, er ‘omzet’ wordt bedoeld?
Als je in 2023 1,178 miljard winst boekt (of te wel: 1 miljard 178 miljoen) dan is de beoogde stap naar 63 miljard in 2024 wel een erg ambitieuze stap (namelijk meer dan 52,5 keer zo veel).
Anyway, Audi zal wel weer een nieuwe fabriek openen, ergens in het ‘goedkope’ Oost-Europa…
Bas Leesberg zegt
Omzet inderdaad. Ik pas het aan.
Thanks voor jullie oplettendheid!
rogerzz zegt
Ik zie dat Bas nieuw is, anders was het woord ‘bietenbrug’ wel ergens ingefrommeld, ongeacht of het terecht of onterecht is.
Nou schrikken zeg, het onderliggende resultaat is volledig onbekend door de reorganisatie, want veel personeel afkopen + potentieel een dure productielijn en locatie versneld afschrijven is een flinke éénmalige hit voor de P&L, dus daar heb je in de Q3 last van en in Q4 niet meer. Dus over drie maanden nog maar eens kijken naar het Q-resultaat, vergeet niet het woord ‘bietenbrug’ alvast klaar te zetten onder de Control+V boys!
Flatsix zegt
Zo, die zijn daar lekker de bietenbrug opgegaan
Fernando zegt
Audi Vorst word niet overgenomen, fabriek gaat gewoon dicht.
piebepost zegt
1,178 miljard. Dat klinkt astronomisch. Maar ervan uitgaande dat de omzet vorig jaar ook iets in de 60 miljard geweest zal zijn: Een netto winst van maar zo’n 2% van de omzet? Dat is toch bizar laag?