De nieuwe lichting Audi EV’s moeten het merk weer een boost gaan geven.
De afgelopen jaren is de strijd in het premium-segment spannender dan ooit. Constant zijn BMW en Mercedes-Benz elkaar aan het aftroeven. Audi zit daar nu vlak achter, nadat ze een tijdje ernaast stonden. Nu kun je stellen dat Audi onderdeel is van een groot concern waar ze ook merken als Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti hebben om het absolute premium-segment te bedekken.
Maar het kan niet lekker zijn voor de Ingolstadters dat ze eindelijk aansluiting vonden met de BMW en Mercedes-Benz, nu weer een beetje achterlopen. Nu zijn er vele redenen voor te bedenken, maar een belangrijk verschil voor Audi is dat ze al een tijdje bezig zijn met de ontwikkeling van écht vernieuwende auto’s.
Heel erg veel Audi EV’s
Modellen als de A3, A4 en A6 zijn goede auto’s, maar verzetten geen bakens. Zo kun je bij de Audi A4 geen eens een PHEV krijgen, iets dat je bij BMW al kon bij de vorige generatie 3 Serie, bijvoorbeeld.
Audi lijkt met sommige modellen dus een stationnetje over te slaan. In heel erg korte tijd komen er namelijk erg veel Audi EV’s aan. Nu zeggen wel meer automerken dat, maar Audi lijkt bloedserieus te zijn.
Ze kondigen maar liefst 20 nieuwe modellen aan voor de komende 24 maanden. Inderdaad, bijna elke maand een nieuwe Audi. Een groot gedeelte daarvan zal geheel elektrisch zijn.
20 nieuwe modellen
Eigenlijk is het een model per maand, want Markus Duesmann kondigt 20 nieuwe modellen aan vóór 2025 en we zitten al halverwege maart 2023. Belangrijk is de aankondiging van een goedkoper model onder de Q4 e-tron.
Die Q4 is een vrij prijzige auto, dus ruimte zat voor een modelletje eronder. Denk aan een compacte doch chique hatchback in het C-segment. Inderdaad, een soort elektrische Audi A3. Hopelijk plakken ze geen Audi-logo op de Volkswagen ID3 of Cupra Born.
Audi wil de komende jaren voor elke auto met verbrandingsmotor, ook een elektrisch alternatief hebben. Dat moet voor 2027 het geval zijn. In 2026 zal het merk met de vier ringen alleen maar elektrische auto’s introduceren.
In 2033 zal het merk stoppen met de productie van auto’s met een verbrandingsmotor, met uitzondering van bepaalde gebieden in China.
Meer lezen? Deze auto’s zullen een investering zijn!
rulefollower zegt
Dit zijn toch Peugeots?
drdre1 zegt
Zelfde war ik dacht: niet lelijk, maar de smiley-face als front is hopelijk toch wel wat uitgemolken. Al kijkt deze meer of ‘ie zin heeft om de bumper van z’n voorligger op te eten.
goodvibrations zegt
Als dit een beetje betaalbaar is… Dan wil je toch geen Tesla meer?! We moeten er wel lang op wachten.. maar ziet er ook wel echt gelikt/premium uit o.a. die A6 Etron.
audirs3 zegt
Tesla heeft nog altijd wel een voorsprong qua efficiëntie en acceleratie
dromedaris zegt
Werd gvd tijd. De Q4 e-tron is te duur en ook nog eens heel lillek!
mp014 zegt
Waarom wordt er gezegd dat Audi (bijna) op gelijke hoogte stond als BMW en MB en nu weer verder achterop loopt? Die snap ik ff niet. Als we het over de a4 of A8 hebben dan snap ik het maar de rest van de modellen en met name de etron GT zit toch minimaal op en in mijn ogen zelfs boven het BMW niveau? Over smaak valt te twisten maar qua afwerking kan zo een etron RS prima mee volgens mij.
dolledries zegt
De A6 etron : juweel .. e-tron gt: juweel. Qua desig , in mijn ogen, is Audi weer terug.
MarcoM zegt
Vraag eens bij Audi hoe vaak de elektromotor defect gaat.