Het ziet ernaar uit dat Audi en McLaren niet heel erg makkelijk een setje zullen worden.
De entree van Volkswagen in de Formule 1 verloopt vooralsnog niet heel erg vlekkeloos. Normaliter bereidt een fabrikant zich voor, dan maakt men afspraken en vervolgens kondigt men de intrede aan.
In dit geval gingen de geruchten al lange tijd. Volkswagen gaat de Formule 1 in, dat heeft Herbert Diess (de grote VW-topman) bevestigt. Dat gaan ze doen met de merken Audi en Porsche. Het is enerzijds de bedoeling dat Red Bull en Porsche gaan samenwerken, anderzijds moeten McLaren en Audi elkaar vinden. Dat laatste lijkt niet te gaan gebeuren.
Audi en McLaren
De reden is uiteraard van financiële aard. McLaren wil zijn huid het liefste heel erg duur verkopen (als ze dat al gaan doen) en Audi wil zo goedkoop mogelijk instappen. volgens Automotive News Europe is McLaren echter te veel aan het dwars liggen. Audi wil namelijk niet alleen de motorenleverancier worden van McLaren, ze willen ook de leiding over het team.
En daar wringt de schoen voor Audi en McLaren. Ze zien het best wel zitten om de motoren van Audi af te nemen, maar daar moet het dan ook bij blijven. Nu kun je je afvragen in hoeverre McLaren de boot kan afhouden. Financieel gaat het niet al te best met het merk en het team, dus een gezonde financiële injectie van een grote fabrikant is niet alleen een vloek, ook een zegen.
Alfa Romeo
Daarbij valt het nog maar te bezien in hoeverre Audi achter McLaren aan blijft gaan. De tweede optie is inmiddels ook duidelijk: Alfa Romeo. Niet dat Audi Alfa gaat overnemen. Alfa Romeo is niet meer dan een naamsponsor voor het Sauber Formule 1-team. Wellicht dat Sauber meer interesse heeft dan McLaren. Als derde optie noemt men Aston Martin, dat op dit moment de moneypit is van Lawrence Stroll.
Opvallend is overigens dat zowel Audi als Porsche op dit moment hun eigen motoren aan het ontwikkelen zijn. Waar Audi en Porsche veel techniek delen qua straatauto’s, gaan ze beide hun eigen F1 motor ontwikkelen.
Meer lezen? Check hier ons verslag van de kwalificatie van de GP van Miami 2022!
Robert zegt
“Opvallend is overigens dat zowel Audi als Porsche op dit moment hun eigen motoren aan het ontwikkelen zijn. Waar <i.Audi en Porsche veel techniek delen qua straatauto’s, gaan ze beide hun eigen F1 motor ontwikkelen."
Da’s helemaal niet zo gek bedacht. Zo heb je namelijk twéé keer een budget stuk te slaan op de ontwikkeling. En vraag maar na bij bijv. Toyota of BMW, een F1 motor ontwikkelen is één ding, de motor ook competitief krijgen is dan nog geen zekerheidje. Zo wedt VAG op twee paarden en mocht een van de twee motoren niet het gewenste resultaat boeken, dan is ‘badge engineering’ voor de jaren daarna altijd nog een optie.
HZW zegt
Sauber lijkt mijn toch een betere optie lijkt mijn, dichter in de buurt en ook Duits sprekend, en altijd technisch hoogstaand, met uitstekende faciliteiten.
En zo slecht gaat het AR-Sauber team ook niet, Bottas start als 5de in Miami.
mashell zegt
Of die Zwitsers nou wel of geen Duits spreken daar kun je over discussiëren. Maar het hoeft niet uit te maken, de teams van Mercedes en Red Bull redden het prima als niet Duitstalige teams in Duits sprekend eigendom.
ghini zegt
Die zogenaamde deal met McLaren gaat er niet komen. Alleen omdat als eerste via die weg duidelijk werd dat Audi gesprekken aan het voeren was houdt men daar aan vast. McLaren was top favoriet vanuit Audis oogpunt, alleen heeft McLaren nooit willen verkopen. Ja ze hebben gepraat, omdat ze investeerders hebben, en die willen altijd praten. Maar zowel voor McLaren zelf als die investeerders is er weinig te winnen bij zon deal. Die investeerders zijn ingestapt met een bepaald doel voor ogen. Als er dan opeens een hele andere mogelijkheid zich voordoet dan zullen ze altijd kijken maar het is gewoon niet interessant genoeg. Het McLaren automerk en F1 merk samen is veel waard. Ohja en eigenlijk bedoel ik dan de hele race afdeling, niet alleen F1. Audi wil niet ook het automerk erbij. McLaren wil hun naam in F1 niet kwijt, te veel waard. Audi wil voor een ok bedrag een zo goed mogelijk team. Het was te begrijpen dat ze bij McLaren uitkwamen. McLaren had tot voor kort geld problemen en hun F1 team was het derde team. Maar het is altijd te ingewikkeld geweest met het automerk en de andere race activiteiten. Audi wil als merknaam in F1, niet alleen motor leverancier. In mijn ogen is het nooit een serieuze optie geweest. Er wordt altijd gepraat, maar dat zegt niks. Sauber is een optie, al hebben die ook bepaalde eisen maar daar kan Audi wel zn naam op plakken. Aston Martin is ook een optie, Stroll wil tegen die tijd prima zn hut verkopen. Vraag is of Audi hun goed genoeg vindt..en terecht..
pomoek zegt
Tja, welke teams zijn er verder overname kandidaat? Ferrari in ieder geval nooit. MB zal, afhankelijk van hoe het dit jaar verder uitpakt, mogelijk aan het einde van het jaren de knopen beginnen te tellen.
Ik kan me nog best voorstellen dat RB, over een paar jaar, doorgaat als Porsche of Audi. Matenschnitzel is vooral een zakenman, dat het gehang op de padock is op een zeker moment ook wel klaar.
Mclaren en Williams zijn natuurlijk 2 merken met een enorme F1 historie. Pure kapitaalvernietiging om daar het logo van Audi op te plakken.
Alpha Tauri zie ik nog wel als een potentiele overname kandidaat, net als Alfa Romeo om die hierboven genoemde redenen.
Alpine vind ik een lastige. Het is nu natuurlijk een works team, maar het is maar de vraag of Renault dit gaat blijven volhouden. En als ze er uitstappen is het dan ook nog maar de vraag of ze dan het stokje willen overgeven aan een concurrent.
Persoonlijk zou ik voor Aston Martin gaan, en dan proberen de mensen die het afgelopen jaar vanwege die Stroll-pipo zijn vertrokken weer bij het team te krijgen. AM heeft geen echte F1 historie, maar het team heeft dat wel. het was ooit immers Jordan, net als dat RB ooit Stewart GP was.
flyerbunch zegt
Audi is de vroegere concept motor van Porsche aan het doorontwikkelen waarmee men juist voor dieselgate in de F1 wilde stappen. Porsche zou eerder met Red Bull Powertrains gaan samenwerken, maar uiteraard is er nog niks bevestigd.